• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Passaround: Seiko Sarb059

tengel26

Panerai
Ja då börjar det närma sig överlämning av Seikon till näste man på listan.
Har nyttjat den hela veckan och testat med de alla olika remmarna .
Har fastnat för den med svart läder rem.
En helt underbar klocka som man kommer sakna.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Bojke har tagit över stafettpinnen!

Det första han gjorde när klockan var i hamn var självklart att sätta sig på uteplatsen för att avnjuta lite bandbyten.
När han hade provat lädrena och gummit var han sugen på att prova länken, så han satte genast igång med att korta den.
Mitt under proceduren fick en familjemedlem för sig att Bojke ville konversera, vilket han givetvis inte ville. Efter att vänligt men bestämt ha schasat bort störningsmomentet tänkte Bojke återgå till den viktiga länkkortningen. Han möttes dock direkt av ett problem. Under tiden som Bojke hade distraherats så hade den lilla pinnen som håller ihop spännet nere på länken flugit sin kos!

Det hade hunnit bli mörkt, så Bojke var tvungen att leta upp en ficklampa för att påbörja sökandet. Efter en väldigt lång stunds idogt letande hade den lilla stålpinnen fortfarande inte återfunnits. Bojke gav upp hoppet och började i stället fundera över hur han lättast skulle komma över en ny. Skulle han behöva köpa en helt ny länk? Eller dög kanske ett 18 mm-bandstift?

Plötsligt gick det upp för Bojke att han dessutom bara hade ett av bandstiften kvar, dessutom ett litet sådant. Efter några sekunder kunde han lägga ihop ett och ett, bandstiften satt i klockan och pinnen han hade framför sig var den han hade offrat blod, svett och ett par rena byxor för!

Bjuder på en bildkavalkad av jämnlåg kvalitet:

Gummit, min personliga favoritkombo


Sandnato


Nato med en lätt Daniel Wellington-känsla :bag:


Försöker lysa ikapp med SKX009


Smaragdtavla


Jag ska dela med mig av mina åsikter om klockan i ett senare skede, jag har redan bildat mig en uppfattning. Om orken finns ska jag också försöka mig på en jämförelse med 009:an.

Förresten, plasten på baksidan sitter fortfarande kvar. Är det ett aktivt val att låta den sitta där, eller kan jag pilla bort den?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Tänkte ge alpinisten några snabba plus och minus innan den startar om på ny kula hos jabla.

+:

Skönt glid i bezeln
Känns överlag som ett gediget bygge
Välbalanserat utseende
Passar bra på många typer av band
Bra att ha ground to air-signaler nära till hands
Snygga detaljer

-:
Kronan känns billig när man använder den
Låset på länken är trist
Lite svårt att få grepp om bezeln

Överlag får den ett gott betyg.
Det ljusare av läderbanden var oanvänt och därmed stelt. Jag kände mig manad att mjuka upp det lite, men jag bytte snart tillbaka till gummit, som var den personliga favoriten bland banden.


 

jabla

Sarlacc
Sarben kom från Bojke idag, utan plast på baksidan!
Klockan gick fortvarande rätt när jag packat upp den så antingen var det rekordsnabb postleverans (vilket faller på sin egen orimlighet), en bra gångreserv (möjligtvis) eller mer troligt en skakande upplevelse under transporten.

Började med att justera länken från barnstorlek till mera vuxen och tog ett första foto på den.

Sarb.jpg


Hustrun tyckte Magretten var snyggare än Sarben men själv har jag inte bestämt mig ännu. Tycker Sarben hör mer hemma i samma kategori som min GMT så det blir väl den jag kommer att jämföra med.
 

jabla

Sarlacc
Måste erkänna att jag och sarben klickade inte alls. Tavlan kunde varit lite mer grön oftare och inte bara i starkt solljus eller blixt och någonting stämmer inte med visare/tavla. Jag vet inte vad klockan vill vara. Finishen kan man inte klaga på den är som vanligt riktigt bra på Seiko. Verket fortade sig ganska bra under testperioden, över 60 sekunder på 3 dagar. Tycker inte den passar på nato/zulu men däremot på de grövre läderremmarna som fanns med men bäst på länken. Tacksam däremot för att jag fick prova på ett zulu det var en ny erfarenhet för mig och mitt intryck är att alla beaters passar bättre på ett tjockare zulu än en tunn bagagerem. Hoppas den går hem bättre hos framtida testare, jag skickar den vidare i helgen.

Här kommer några sista bilder på länk och i jämförelse med min GMT på Oyster.

Sarb_l%C3%A4nk.jpg


Sarb_GMT_l%C3%A4nk.jpg


Slutligen vill jag tacka Camo00 för att han arrangerade denna passaround och hoppas att jag tillförde något med mitt deltagande.

Edit:
daviden snälla klistra passaroundtrådarna om Sinn och Seiko.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Ålrajt, här kommer den första "bedömningen". JAG HATAR DET HÄR VIKLÅSET! Av med den skiten, känns riktigt riktigt kass. Leksak är ett ord som passar. Mer kommer...
 

barnefko

Omega
Ok, fråga till alla som har haft klockan i handen:
SKulle älska den om tavlan bara vore svart.
Hur ofta ser man att den egentligen är grönt? Bara under direkt solljus eller även inomhus?
Jag har förstått att de är en väldigt mörkt grön, nästan svart. Vad tycker ni om tavlan?
 

jabla

Sarlacc
Ok, fråga till alla som har haft klockan i handen:
SKulle älska den om tavlan bara vore svart.
Hur ofta ser man att den egentligen är grönt? Bara under direkt solljus eller även inomhus?
Jag har förstått att de är en väldigt mörkt grön, nästan svart. Vad tycker ni om tavlan?

Den gröna tonen sågs bara i skarpt ljus och på blixtblider, själv tyckte jag tvärtom att den kunde varit mer synlig.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Den gröna tonen sågs bara i skarpt ljus och på blixtblider, själv tyckte jag tvärtom att den kunde varit mer synlig.


Alt.1 tyckt det var coolare med en djupare mörkhet (flummigt) i tavlan
Alt.2 en mer framträdande mörkgrönhet i tavlan.

Dock ska tilläggas att just tavlan är det jag uppskattar mest med klockan

Bra lume för övrigt. Är ju van vid dassig Breitling-lume
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
En sak till som jag inte gillar är datumskiftet. Det är ju inte varje dag man går och väntar på se hur den sköter sig men upptäckte igår att bytet hade börjat så smått redan 2235. Lite iofs men gillar ett distinkt byte. I övrigt en godkänd klocka utifrån priset sett men som jag skrivit tidigare så är viklåset något jag verkligen stör mig på och hade gärna betalat mer för att få ett gediget lås.
 
Topp