• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaroundsklocka Knut Gadd, recension

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick äran att vara den första ut i en passaround som annordnades i Klocksnacks premiumdel. Klockan i fråga är en Knut Gadd Cult Chrono. Klockan har donerats till oss utav @Knut Gadd och kommer sedan att auktionerats ut till förmån av BCF.

Till att börja med så kör vi lite specs som jag saxar från Knut Gadds hemsida.
Storlek: 41mm
Tjocklek: 13mm
Urverk: VR32A
Vattentäthet på 10 atm


DSC00716.JPG

Klockan som vi fick har ett läderband, det kanske inte var av högst kvalitet men det var mjukt och följsamt vilket gjorde att den satt skönt på armen. Klockans pushers var dock ingen höjdare enligt mig. Jag vill ha ett "klick" när man trycker in kronografknappen och här fanns det tyvärr inget sådant.
DSC00704.JPG

Något som jag tyckte var grymt med klockan var urtavlan och hur den såg ut. Det fanns ett fantastiskt fint mönster och djup i tavlan och de större subdialsen gav en härlig charm till helheten. Sen får man väl tycka vad man vill om datumplaceringen, jag skulle finna det bättre om den saknade datum men som en nämnde så linjerar rutan faktiskt med mönstret i tavlan vilket gör att den inte är lika störande.
DSC00685.JPG


Roligt med en lite annorlunda krona, den var lätt att greppa och var framförallt väldigt snygg enligt mig. Den snygga loggan finner man även där.
DSC00687.JPG


Något som jag är väldigt konfunderad över är varför man valt att ha lume på visarna, jag var först osäker på om det faktiskt var lume då jag inte lyckades få den att lysa med hjälp av ficklampan på mobilen. Tog då och letade i mina lådor efter en UV-lampa och kom fram då till det här resultatet efter 20 sekunder med lampan mot tavlan
IMG_20181113_083913.jpg
Jag tycker som ni kanske kan förstå att man skulle skippat lume helt och hållet eller använt någon annan variant. Klockan har dock skarpa och fina kanter på boetten tycker jag (ursäktar dammet på klockan, missade att torka av mellan bandhornen....)
DSC00711.JPG

Likt kronan så fanns loggan även på spännet som man väntar sig. Spännet kändes välbyggt och passade bra med bandet.
DSC00703.JPG

Nu tycker jag vi kör lite vristskott och annat!
DSC00679.JPG

DSC00707.JPG
DSC00681.JPG
DSC00713.JPG

DSC00706.JPG
För att sammanfatta det hela lite, vart inte så mycket text men ändå. Klockan känns välbyggd och sitter skönt på armen, men det är såklart inte bara guld och gröna skogar. Finns såklart förbättringspunkter, såsom lumen, kronografknapparna samt datumet men detta vägs helt klart upp av tavlan! Det hade varit spännande att även få testa länken och se hur klockan hade varit med den. Grymt att den har lite vattentäthet till skillnad från många andra kronografer. Jag tycker den har pang för pengen och skulle kunna se mig köpa en för att ha som lite finare beater.

Stort tack till @Knut Gadd för möjligheten att testa klockan och till den framtida donationen som kommer gå till BCF när passarounden väl kommit till sitt slut, och tack till Klocksnacks premiumtjänst som var med och anordnade det hela!


https://www.instagram.com/azswatches/

Tycker även de övriga deltagarna kan fylla på här med sina reflektioner efter sina veckor!
 

Bilagor

  • 0811-2018-0738931157048376362068.jpeg
    0811-2018-0738931157048376362068.jpeg
    143.1 KB · Visningar: 4

wolverine

Breitling
Förstår jag rätt i att centrumsekunden tickar konstant och subtavlan kl 6 står för kronograffunktionen? Märkligt i så fall att att rälsen för centrumvisaren har en noggrannhet på 0,2sek (?) men bara var femte sekund är utmärkt på subtavlan.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kul med en passaround. Klockan skulle nog må bättre av ha mindre subdials och istället för panda-tavla en lite mörkare nyans av grundfärgen.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hedersvärd intiativ av Gadd :) Personligen tycker jag dock klockan ser extremt obalanserad ut på väldigt många sätt. Ser mest konstig ut oavsett vinkel :oops:
Verkligen hedervärt!
Tyckte den var lite speciell i början men den växte på mig sen.
Kul med en passaround. Klockan skulle nog må bättre av ha mindre subdials och istället för panda-tavla en lite mörkare nyans av grundfärgen.
Det var lite det som gjorde den charmig tycker jag, men förstår vad du menar, kikat på den med mörk tavla och mörka subdials?
Edit: snor bild från knut gadds hemsida
Screenshot_20181121-191833__01.png
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Verkligen hedervärt!
Tyckte den var lite speciell i början men den växte på mig sen.

Det var lite det som gjorde den charmig tycker jag, men förstår vad du menar, kikat på den med mörk tavla och mörka subdials?
Edit: snor bild från knut gadds hemsida
Screenshot_20181121-191833__01.png
Den ser bättre ut . Mindre synlig obalans i tavlan. Dock 4:30-datum som så många andra kronografer. Typiskt.

Nu skall jag sluta gnälla. Kul med svenska märken.
 
Nu har jag haft klockan i 1 vecka.
Min första passaround och "recension".
20181116_111630.jpg

Helt säkert är att boetten är skön att ha på armen. Har lite delad mening om jag skulle köpa en. Allt jag kan tänka på när jag ser den är Musse Pigg.
20181116_112057.jpg

Skulle gärna sett den där sub-dials inte går in i varandra. Datumet är närmre den nedre sub-dial än den högra, vilket är lite störande. (Ocd?)

Urtavlans struktur är något jag gillar starkt. Det har Knut Gadd gjort bra!

Texten är snygg - dock väldigt svår att läsa efter Stockholm.

20181116_112009.jpg
20181116_112039.jpg


Kronan var inte rund vilket gör den annorlunda. Lätt att greppa och använda. Snygg också!
20181116_112027.jpg

Bandet var skönt, lätt följsamt runt armen. Spännet har en "inbyggd keeper", om man kan kallade det så, vilket var för mig svårt i början att få in bandet i. Men efter några dagar var det inga problem.

Glasringen tycker jag är läcker med delad del borstad och andra delen polerad. Smälter ihop bra med caset.

En sista bild:
20181116_112018.jpg


Tyvärr kommer det fram flera saker man vill ha annorlunda, men om man ska sammanfatta min tid med klockan:
  • Skön på armen
  • Tilltalande struktur på urtavlan
  • Bra finish på caset
  • Bandet var bättre än okej
  • Glaset gav en härlig förfrängd bild
  • Sambon vill ha en, grym julklapp!
Hoppas det blev en ok "recension". :)

Tackar @Knut Gadd För det generösa tillfället att få testa klockan!
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Ledsen för sent utplock av klockan men jag skyller på århundradets mancold:)

Haft den på armen några timmar och första tanken är att jag är positivt överraskad, sitter riktigt skönt och den är helt klart rätt mysig.
AF0365EE-5AB1-4199-9C6C-D15DC1339BF8.jpeg
 

Bilagor

  • 6FD53CA9-5A2E-44C3-83D7-04D9B49D7D91.jpeg
    6FD53CA9-5A2E-44C3-83D7-04D9B49D7D91.jpeg
    119.1 KB · Visningar: 4

marwe

Breitling
Såg att den är 41mm men bärs den större? Ser lite klumpig ut på något sätt. Stort mellanrum mellan bandhorn och band? Tycker både pandan och den svarta är riktigt fin men skräms lite av storleken.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Äntligen hunnit hämta den från postombudet och packa upp. Första intrycket är positivt. Känns välbyggd för prisklassen, fin tavla, gillar kurvningen av glasets ytterkant som gör att ljuset förvrängs så där skönt över rehaut och tavla. Bra storlek, stor men absolut bärbar på 16,5cm handleder. Ska bli trevligt att bära den här en vecka nu. Återkommer med mer intryck och bilder :)
20181205_173949.jpg
20181205_174635.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Snart dags att låta denna vandra vidare. Har varit en trevlig bekantskap. Välbyggd med kvalitetskänsla för prisklassen och med en storlek som funkar helt OK för mina armar.

Tycker de har lyckats med designen, hade jag fått ändra något så hade jag tagit bort datumet men jag stör mig inte på det längre. Hade varit skoj att testa länken, skinnbandet är mjukt och bekvämt men designen med "vintagestygnen" är inget jag går igång på.

För att denna skall bli intressant för min del så hade jag önskat ett mekaniskt verk och safirglas (eller plexi). Tycker också det vore vettigare med en tregeristerskronograf än att ha 24h visning på en subdial. Givetvis hade priset skjutit i höjden med dessa features.

Tack så mycket KS och @Knut Gadd för möjligheten att testa klockan! :)
20181209_204713.jpg

20181205_173649.jpg
20181205_173825.jpg
20181205_173935.jpg
20181205_174058.jpg
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Första dan med Gadden. Funkar riktigt bra att snegla på under maratonmöten. Stör mig inte så mycket på det sneda datumet längre. :)
20181206_161239.jpg
20181206_183004.jpg
Grymma bilder och bra recension :)
Hur kändes läsbarheten?
När jag kollar på din 16:15 bild så tycker jag den är lite svårläst vid en första anblick, känns som att det är mycket som händer på södra delen av tavlan o_O:)
Men den är nog en vanesak :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grymma bilder och bra recension :)
Hur kändes läsbarheten?
När jag kollar på din 16:15 bild så tycker jag den är lite svårläst vid en första anblick, känns som att det är mycket som händer på södra delen av tavlan o_O:)
Men den är nog en vanesak :)
Tack! :)
Jag tänkte på läsbarheten några gånger när jag hade den faktiskt och den kunde varit bättre. Alltid lite lite jobbigt att läsa av pandatavlor och hade nog funkat bättre med svarta visare med lysmassa istället för silver.
 
Topp