• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oskar.

Breitling
Jag är på jakt efter en ny klocka, min första(!) Patek till samlingen.

Helt grön på Patek fronten men ute efter en bruksklocka av klassiska mått.
Har fastnat fruktansvärt mycket för Nautilus 3800 och kikat på två olika varianter med blå urtavla hos Luxurywatches i Stockholm, Halvguld och stål med blå samt grå urtavla.

Vill såklart höra om era erfarenheter av 3800 och andra potentiella inköpställen och allt annat jag behöver veta för att kunna göra ett bra inköp. ¨

Gärna lite input vad ni tycker om respektive klocka. :)
 

Bilagor

  • WhatsApp Image 2017-04-12 at 14.44.20 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2017-04-12 at 14.44.20 (1).jpeg
    122.8 KB · Visningar: 925
  • WhatsApp Image 2017-04-12 at 14.44.20.jpeg
    WhatsApp Image 2017-04-12 at 14.44.20.jpeg
    113.7 KB · Visningar: 918

rillesnille

Panerai
2-Faktor
3800 känns väldigt dyr i förhållande till det man får, kanske bättre med en aquanaut och sen under tiden spara ihop till en 5711?
 

Oskar.

Breitling
@rillesnille Ah, ja det är inte en prisfråga utan jag vill ha en mindre klocka. Kör iprincip uteslutande 36mm så det är storleken på klockan jag vill åt med 3800. Testade en ny Nautilus och Aquanaut och det kändes inte bra på handleden. Bra input att de är aningen dyra för klockan dock. :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
@rillesnille Ah, ja det är inte en prisfråga utan jag vill ha en mindre klocka. Kör iprincip uteslutande 36mm så det är storleken på klockan jag vill åt med 3800. Testade en ny Nautilus och Aquanaut och det kändes inte bra på handleden. Bra input att de är aningen dyra för klockan dock. :)
aijt! En grej som är lite skum är att priset i stål är ungefär samma som priset för en i guld. Så mest prisvärt kanske är en TT, vilken är väsentligt billigare än de två andra alternativen.
Om du inte vill steka hårt med gulguld ;):patek:
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har haft 3800 och rekommenderar verkligen modellen. Dock verkar priserna stegrat ganska rejält på nautilus i allmänhet. Finns ju ett par 3800 kvar på forumet bl.a. @Jensab sitter på en mycket fin!

En liten detalj som du skall tänka på är att datumskivan har blå/svart bakgrund samt typsnitt som enligt min åsikt harmoniserar bättre med tavlan på 80-talare till skillnad från senare 90 och 00-talare
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, jag har på senare tid både magrat om handlederna och börjat använda mindre klockor så för mig
Passar klockan mycket bra nu. Och en klocka som nog faan sitter säkert.
Jag tycker som kotten skrivit att du absolut ska ha en i stål och då gärna med svart datumhjul.
Visserligen så uppdaterades verket och länklåset nån gång mitten 90-tal.
Tycker själv inte om två-ton 3800 och jag tror inte du blir nöjd där.

Sen tror jag nog inte som rillesnille antytt att 3800 bara är för fölk som inte har råd med 5711.
Faktiskt två klockor med olika uttryck.
Fanns det kanske lite prutmån på luxury watches klocka?
Tycker att runt 150k är bra prissättning :D

Det var även en 3800 ute på blocket häromdagen och det kommer även en på kaplans kvalitet.

Lycka till i jakten.
/Jens
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Instämmer i kören med mörkt datumhjul, sen finns det olika typsnitt på dem som sagt, även olika på dem med mörk bakgrund. Jag föredrar serifsiffror! Har jämfört en tidig 80-talare med @Jensab's från samma tid och det skiljer lite i färg på tavlan men det är nog åldersrelaterat/patina.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Instämmer i kören med mörkt datumhjul, sen finns det olika typsnitt på dem som sagt, även olika på dem med mörk bakgrund. Jag föredrar serifsiffror! Har jämfört en tidig 80-talare med @Jensab's från samma tid och det skiljer lite i färg på tavlan men det är nog åldersrelaterat/patina.
Fick googla på "serif" antar att det är den lite snirkliga texten du menar. tycker min "raka" text är bättre.
/j
 

Oskar.

Breitling
Härligt! Ja håller fullständigt med om mörka datum hjulet. Tyckte det såg billigt ut med vitt..

Angående halvguld/ stål så är jag kluven, har halvguld på nästan alla klockor tycker de är lagom diskret lyx. Men kanske ska tänka om, köper den trots allt för att ha en diskret klocka till vardags som inte alla känner igen(och vet vad de är).

Skönt att ni instämmer om min uppfattning om storleken, inte en prisfråga utan rent utseendemässig.

Ej kikat på prutmånen där, kanske kan vara idé.

Mycket snygg 3800 du har!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har haft (eller har, den är en av de två som ligger ute på Kaplans klockkvalitet i maj) Jag gillar den men anledningen till att jag säljer är att den känns för liten på mig. Självklart en smaksak men för min del blev det att jag använde den för lite för att motivera för mig själv att behålla den. Men är du nöjd med storleken så är det en väldigt trevlig klocka och hade det inte vart för att jag har så många klockor som tyvärr får för lite handledstid så hade jag nog behållt den.
Däremot är LW på tok för dyra på de 3800 som de har inne så ska du handla där så se till att få ner priset ordentligt.
Skärmavbild 2017-04-12 kl. 18.49.36.png
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har haft (eller har, den är en av de två som ligger ute på Kaplans klockkvalitet i maj) Jag gillar den men anledningen till att jag säljer är att den känns för liten på mig. Självklart en smaksak men för min del blev det att jag använde den för lite för att motivera för mig själv att behålla den. Men är du nöjd med storleken så är det en väldigt trevlig klocka och hade det inte vart för att jag har så många klockor som tyvärr får för lite handledstid så hade jag nog behållt den.
Däremot är LW på tok för dyra på de 3800 som de har inne så ska du handla där så se till att få ner priset ordentligt.
Skärmavbild 2017-04-12 kl. 18.49.36.png
Precis, man bör bära klockan regelbundet. Det går inta att varva med klockor runt 42-44 mm. Då känns denna 3800 som ett damur.
/j
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Precis, man bör bära klockan regelbundet. Det går inta att varva med klockor runt 42-44 mm. Då känns denna 3800 som ett damur.
/j
En 3800 på handleden dagen efter man har haft en Panerai Luminor på 44 mm där, det är en lite konstig känsla. ;) Men som mera dresser och om man regelbundet bär skjorta och kostym så är det en perfekt klocka, skulle inte säga ett en 5711 är bättre bara för den är större.
 

Oskar.

Breitling
Ja, gjort mig av med alla större klockor, käkar Skojrtmanchetter som galningar!! Varvar mellan olika 36mm + nån piké-klocka...

Men 3800 är väl original design med front-load? De är coolt på riktigt!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ja, gjort mig av med alla större klockor, käkar Skojrtmanchetter som galningar!! Varvar mellan olika 36mm + nån piké-klocka...

Men 3800 är väl original design med front-load? De är coolt på riktigt!
Stämmer bra, den är tvådelad. 5711 är tredelad.
 

Uffe62

Breitling
Ja, gjort mig av med alla större klockor, käkar Skojrtmanchetter som galningar!! Varvar mellan olika 36mm + nån piké-klocka...

Men 3800 är väl original design med front-load? De är coolt på riktigt!
Good point; vilket går först, skjortan eller klockan?
Stenströmsskjortans ärm glider väl över min större 5167:a så att den förblir dold. Men du har rätt, det funkade ännu bättre med den mindre Aquanauten Ref 5060!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Min input: Hjälpte en vän att köpa en 3800. Jag vet att många här tycker att 3800 är en dålig kompromiss mellan aquanaut och 5711 men jag håller inte med. På många armar blir 5711 för stor/blingig. Lite som en AP 15400 på en för liten person. Sen förstår jag också att 5711 är mer lik 3700 och därav mer historiskt korrekt.

Hursomhelst - jag skulle aldrig köpa en tvåtons 3800, dels för att de (när jag letade) var billigare (och alltså håller värdet sämre), och dels för att det inte ser lika bra ut (i direkt subjektiv mening). Däremot skulle jag inte ha något som helst problem att köpa en helgulds 3800. De är riktigt fin-fint värderade dessutom.

Men mellan de två du står mellan så hade jag valt stål. Jag har för mig att "vi" betalade 130/135k (typ).
 

fello

Breitling
Skulle satsa på modellen i stålutförande som tidigare varit inne på antagligen håller sig bättre i värde samt att den har ett mer harmoniskt utseende än tex tt. Ang aquanaut gillar jag personligen den äldre jumbomodellen 5065.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte direkt påläst på dessa men jag skulle undvika tvåton. Jag skulle också vara väldigt noggrann med skick då dessa ofta är ganska så dåligt polerade vilket förstör mycket av charmen. En annan sak att tänka på är att länken måste vara i bra skick. Inte direkt möjligt att fixa stretch på dessa så är länken slut så är det byte som gäller vilket är dyrt och dåligt när det gäller framtida värde.

Köp så dyr (bra) som du bara kan. Personligen så hade jag hellre gått på 3700 men det är ju något helt annat. Lycka till!
 

Oskar.

Breitling
Inte direkt påläst på dessa men jag skulle undvika tvåton. Jag skulle också vara väldigt noggrann med skick då dessa ofta är ganska så dåligt polerade vilket förstör mycket av charmen. En annan sak att tänka på är att länken måste vara i bra skick. Inte direkt möjligt att fixa stretch på dessa så är länken slut så är det byte som gäller vilket är dyrt och dåligt när det gäller framtida värde.

Köp så dyr (bra) som du bara kan. Personligen så hade jag hellre gått på 3700 men det är ju något helt annat. Lycka till!

För dåligt insatt för att veta vad det är för skillnad på 3700.

Mycket bra tips i övrigt! Tack.

Någon som vet hur det är med läderarmband/gummi på en 3800, finns det någon typ av övergång så det funkar?

Box/papper m.m finns de åsikter kring detta med?
 

BCKSTRM

Rolex
För dåligt insatt för att veta vad det är för skillnad på 3700.

Mycket bra tips i övrigt! Tack.

Någon som vet hur det är med läderarmband/gummi på en 3800, finns det någon typ av övergång så det funkar?

Box/papper m.m finns de åsikter kring detta med?
3700 är större och kallas ofta Jumbo. Tror även att 3700 kom först, och är alltså "originalet". Prisskillnaden är dock grym. Räkna mer än dubbla priset på en 3700 jämfört med 3800.

Skick på case och tavla går för mig alltid först, sedan kommer tillbehör. Om hag har ett val att köpa ett riktigt skarpt och fint ex, eller ett polerat och lite tråkigt ex med B&P väljer jag första exet varje dg i veckan. Självklart är B&P värt pengar, men kommer som sagt efter skick när jag väljer klockor.
 

Oskar.

Breitling
Skick på case och tavla går för mig alltid först, sedan kommer tillbehör. Om hag har ett val att köpa ett riktigt skarpt och fint ex, eller ett polerat och lite tråkigt ex med B&P väljer jag första exet varje dg i veckan. Självklart är B&P värt pengar, men kommer som sagt efter skick när jag väljer klockor.

Bra tips!

Är det någon som har bilder på en Patek med stretch eller som är fel polerad så jag vet lite mer vad jag kikar efter?
Som sagt helt grön på märket, men haft en ganska bra kollektion av andra klockor så med lite vägvisning snappar jag nog upp det snabbt :)
 
Topp