• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Lägg ner Roffe, det var inte det jag skrev. Du svamlar lika mycket varje gång du närmar dig ett tangentbord. Det är tröttsamt. Jag skrev att jag inte ger speciellt mycket för din erfarenhet av Patek öht, utan litar mer på exempelvis min egen erfarenhet på det området.
Och din erfarenhet är juh NOLL när det kommer till hur företaget sköter sina ev hemligheter. Måhända att du äger/ägt några ur, men det ger dig ingen insyn i företaget.
Och jag försöker inte trolla eller något, jag tror bara att allting inte alltid är precis vad det verkar vara, speciellt inte inom bolag som tex patek Philippe som har fler hemligheter en en glädjeflicka hade sjukdomar vid förra sekelskiftet i London..

Mvh
Härligt att ha dig tillbaka Roffe :) har saknat alla inlägg som får mina mungipor att flyga! Och grattis till de fina klockorna!
Tack
Hehe, jag jobbar i branschen med förståsigpåare och jag skulle säga att ingen förstår sig på nånting..... ;)
Du tror inte på någon lågkonjunktur och finanskris inom den närmsta tiden då?
Bara så jag vet var du har dina tankar:)

Mvh
 
"Never go full Roffe"?
@Roffe Persson
Det finns folk pa detta forum som har hyfsad koll pa hur Patek och andra storre aktorer fungerar, sa anta inte att du vet vem alla ar, vilka kopplingar alla har bara for att du ar insatt i klockor i sig.
Kunna klockor och kunna branschen ar tva helt skilda saker, och 99.9% av dem pa forum som KS ar kunniga inom det forstnamnda. Sen finns det da kvar den delen som har mycket klar och tydlig kunskap om branschen.
Och med det vill du säga vadå? Att jag automatiskt har fel?
Att det inte blir någon finanskris och priserna på klockor mellan, säg 50 och 300k kommer falla för att många är köpt med lånade pengar?

Jag förstår inte var du vill komma, sorry

Mvh.
 
jag köper din patek för bara 40% billigare idag roffe. Så slipper du sitta där under finanskrisen och förlora pengar
Jag äger ingen patek. Tänkte ev köpa mig en om det blir en finanskris.

Men köp en en ändå? Blir det ingen finanskris så lär juh priserna fortsätta öka, eller?

Varför ska ni hålla på och hoppa på mig igen nu?
Är det ren avundsjuka? För när jag lägger upp nya klockor och visar (trots att jag tamigfan inte skulle behöva) att jag inte ljuger, då finner ni i ryggdunkar klubben på något annat?

Kan ni inte bara sluta att anmärka på allt jag skriver och låta mig ha åsikter och funderingar jag också?

Äger du några klockor, eller har medel till att köpa något exklusivare än en begagnad speedmaster?
Bara för min nyfikenhet skull, iom att du precis antydde att du skulle ha kunnat ha en miljon över till ett klockköp om jag haft en Patek som varit värd dryga 1.5 mille..
"You talk the talk.." som Animal Mother säger i Full Metal Jacket.

Mvh
 
Korspostar dagen till ära.

20181219_115728.jpg
Väldigt fin! Liknar 5196 till tavlan, men ser ut att ha lite kortare horn.
Mycket vacker må jag säga!
 
You just went full Roffe, never go full Roffe!

Jag undrade just när nästa hagelsvärm med inlägg skulle komma.
Vadå "full Roffe"?
Är det nån ny spydighet som är tänkt att bli ett stående forumskämt/mobbing?

Blir jag mobbad här? Skulle vara intressant att veta vad du (och en del andra) anser själva?
Skulle du ifrågasätta om dina barn fick hela flocken på valfritt forum på sig såfort han eller hon skriver en åsikt..

Mvh
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@Roffe Persson
Tror du kan glömma att köpa billiga PP om/när nästa finanskris kommer. Som sägs i intervjun med deras CEO är det flera års väntetid på många modeller och de som står i kön lär knappast sitta med bolån upp över öronen. Det jag möjligtvis kan se är att väntetiderna blir kortare och att prishöjningar förskjuts men annars är det nog business as usual.
 

EWEA

Cartier
Och din erfarenhet är juh NOLL när det kommer till hur företaget sköter sina ev hemligheter. Måhända att du äger/ägt några ur, men det ger dig ingen insyn i företaget.
Och jag försöker inte trolla eller något, jag tror bara att allting inte alltid är precis vad det verkar vara, speciellt inte inom bolag som tex patek Philippe som har fler hemligheter en en glädjeflicka hade sjukdomar vid förra sekelskiftet i London..

Mvh

Tack

Du tror inte på någon lågkonjunktur och finanskris inom den närmsta tiden då?
Bara så jag vet var du har dina tankar:)

Mvh
Det finns väl mer som talar för en nedgång än en uppgång i snar framtid. Osäker på hur många som köpt Pateks med hjälp av bolån och måste sälja i panik för att räntorna kryper upp?
 
@Roffe Persson
Tror du kan glömma att köpa billiga PP om/när nästa finanskris kommer. Som sägs i intervjun med deras CEO är det flera års väntetid på många modeller och de som står i kön lär knappast sitta med bolån upp över öronen. Det jag möjligtvis kan se är att väntetiderna blir kortare och att prishöjningar förskjuts men annars är det nog business as usual.
Jag tänker juh såhär: har du 300k "över" så kan du väl lika gärna köa för tex 5711, 5167, daytona, Pepsi, Hulk och liknande då det inte kostar någonting. Blir du erbjuden någon av de, så tjänar du en slant. Du kan inte förlora.
Men vid en finanskris så kommer väldigt många att tvingas använda sina "300k", tex för att slippa gå från hus och hem.
Många kommer av samma anledning att sälja klockor, och färre, kanske tillräckligt många, kommer inte att ha råd att betala dagens priser för lyxartiklar då de är upptagna med att försöka sälja sin bostad utan att hamna allt för mycket back etc etc.

Jag har inte tänkt att köpa något "billigt", men kanske till lite lägre pris än de ligger på nu. Om många vill sälja och de som normalt skulle köpt inte kan slänga sig med flera hundra på lyxartiklar pga höjda räntor, spruckna bubblor etc, så KANSKE priserna på tex en Aquanaut hamnar närmare 200 än 250? Inte billigt, men betydligt mycket trevligare om man är en av dem som kan köpa.
Och det värsta som kan hända om man väntar är att de redan för höga priserna blir högre och då blir det iaf ingen klocka.

Bara mina tankar. Det visar sig väl hur det blir. :)

Mvh
 
Och med det vill du säga vadå? Att jag automatiskt har fel?
Att det inte blir någon finanskris och priserna på klockor mellan, säg 50 och 300k kommer falla för att många är köpt med lånade pengar?

Jag förstår inte var du vill komma, sorry

Mvh.

Det är nog rätt få som vet vart du vill komma Roffe.
Din attityd är allt som oftast den att du verkar tycka att samtliga av oss här är endast entusiaster och köpare. Nu vet jag att du kommer hugga tillbaka mot detta, men släpp det. Försök att se att det finns många olika nivåer av personer här med olika erfarenheter och yrken. Det finns en person på forumet som leverantör av råmaterial till ett större Schweiziskt märke, men endast har några få inlägg och har därmed ganska god insyn i hur vissa delar funkar.

Vissa skriver mer, vissa mindre. Jag väljer att dela med mig av viss information jag är tillåten att delge offentligt för att det är roligt att hjälpa andra intresserade med mer information. Andra väljer att hålla tyst för att slippa diskussioner med just sådana som ifrågasätter allt.

Tldr; Sluta tro att du vet allt om alla. Dina skrivna inlägg där någon säger något och du direkt aggressivt ifrågasätter allt är bevis på det.
Lugna ner dig lite, slappna av och njut av intresset istället.
 
Vadå "full Roffe"?
Är det nån ny spydighet som är tänkt att bli ett stående forumskämt/mobbing?

Blir jag mobbad här? Skulle vara intressant att veta vad du (och en del andra) anser själva?
Skulle du ifrågasätta om dina barn fick hela flocken på valfritt forum på sig såfort han eller hon skriver en åsikt..

Mvh

1. Kolla på filmen Tropic Thunder.
2. Inmundiga en stor dos humor och självdistans.
3. Läs genom stilen av dina inlägg (ofta långa, raljerande och svårt att tyda ett generell betydelse av inlägget.)

Nej vi försöker inte mobba dig. Men lite självdistans här hade nog inte skadat!

Lighten up a little! :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Never go full... Hahaha! :)

Angående priserna så tror jag att de bara kommer att stiga. Köp nu så slipper ni ångra er att ni inte köpte när priserna ändå var överkomliga. :D
 
20181220_221959.jpg
En av de första 5968 som är på väg

Antingen älskar man den eller hatar den.
Jag är kär! :p


Vad babblar du om??
För det första undrar jag VARFÖR du anser att Patek skulle vilja göra så?
Alltså varför skulle dom vilja sitta med volymer av osålda varor utan att sälja?

Det hade inte spelat någon roll om Patek väljer att tillverkare 10 st 5711 w/w per år.
Dom sätter standarden, och det kommer alltid finnas köpare som är beredda att vänta och betala


Vad babblar du om??
För det första undrar jag VARFÖR du anser att Patek skulle vilja göra så?
Alltså varför skulle dom vilja sitta med volymer av osålda varor utan att sälja?
Vadå "full Roffe"?
Är det nån ny spydighet som är tänkt att bli ett stående forumskämt/mobbing?

Blir jag mobbad här? Skulle vara intressant att veta vad du (och en del andra) anser själva?
Skulle du ifrågasätta om dina barn fick hela flocken på valfritt forum på sig såfort han eller hon skriver en åsikt..

Mvh

Mobbning är givetvis fel, men det är inte det som händer heller....
Du postar gång på gång samma frågor och påståenden, och även om jag tror hela Klocksnack vet att du äter medicin som påverkar ditt mini vid det här laget, så blir det tröttsamt.

Du kommer titt som tätt med tankar och påståendet helt tagna ifrån intet.
Kan du inte öppna en tråd under Lifestyle som heter Konspirationsteorier om schweiziska tillverkare
 
Senast ändrad:

aximand

Panerai
2-Faktor
Antingen älskar man den eller hatar den.
Jag är kär! :p



Vad babblar du om??
För det första undrar jag VARFÖR du anser att Patek skulle vilja göra så?
Alltså varför skulle dom vilja sitta med volymer av osålda varor utan att sälja?

Det hade inte spelat någon roll om Patek väljer att tillverkare 10 st 5711 w/w per år.
Dom sätter standarden, och det kommer alltid finnas köpare som är beredda att vänta och betala
Den är helt klart spännande men jag är inget stort fan av kronograf-varianterna, varken av Aquanaut eller Nautilus. Med det sagt är det ju kul med orange visare.
 
@Roffe Persson
Tror du kan glömma att köpa billiga PP om/när nästa finanskris kommer. Som sägs i intervjun med deras CEO är det flera års väntetid på många modeller och de som står i kön lär knappast sitta med bolån upp över öronen. Det jag möjligtvis kan se är att väntetiderna blir kortare och att prishöjningar förskjuts men annars är det nog business as usual.

Jag tror du har en poäng.
Men ingen omöjlighet att Patek sänker listpriserna i framtiden.
Ingen vet hur illa en finanskris blir, eller när den kommer (Därför det kallas för bubbla) så vissa Pateks (se 5980 t.e.x) som säljs för nästan det dubbla av vad den listades för. Kommer nog få sig en rejäl smäll på andrahandsmarknaden om det vill sig illa.
 
Antingen älskar man den eller hatar den.
Jag är kär! :p



Vad babblar du om??
För det första undrar jag VARFÖR du anser att Patek skulle vilja göra så?
Alltså varför skulle dom vilja sitta med volymer av osålda varor utan att sälja?

Det hade inte spelat någon roll om Patek väljer att tillverkare 10 st 5711 w/w per år.
Dom sätter standarden, och det kommer alltid finnas köpare som är beredda att vänta och betala



Vad babblar du om??
För det första undrar jag VARFÖR du anser att Patek skulle vilja göra så?
Alltså varför skulle dom vilja sitta med volymer av osålda varor utan att sälja?


Mobbning är givetvis fel, men det är inte det som händer heller....
Du postar gång på gång samma frågor och påståenden, och även om jag tror hela Klocksnack vet att du äter medicin som påverkar ditt mini vid det här laget, så blir det tröttsamt.

Du kommer titt som tätt med tankar och påståendet helt tagna ifrån intet.
Kan du inte öppna en tråd under Lifestyle som heter Konspirationsteorier om schweiziska tillverkare
Varför skulle tex en större diamant distributör slänga 90% av sitt kapital i valv ist för att köra det raka vägen till Tiffanys butiker?

Titt som tätt?
Ja då ber jag om ursäkt.
Jag ska sluta posta i tråden nu om jag inte får direkta hugg, spydigheter eller spottloskor åt mitt håll. Men någon annan skrev juh att det redan hade börjat med prisfall i Ryssland, så nån konspirationsteori tror jag knappast det handlar om. Men behåll era klockor ett år till, de ökar säkert i värde likt de gjort de senaste fem åren, varför skulle något någonsin ändras?

Jag vet mycket väl att det sitter representanter för de flesta större märken, försäljare och butikskedjor och dammsuger det här forumet likt de slickar sig igenom flashback.
Men även om du kanske kan gissa vem jag är med lite tur, lär det visa sig fel iaf i slutändan. Jag är inte dummare än så. På riktigt.
Och varför Patek skulle VILJA göra det ena eller det tredje vet jag inte. Jag hävdade bara att det var möjligt.

Låt mig bara ha en åsikt utan att förlöjliga den då, om du inte vill ägna dig åt översittarfasoner.
Vi lär väl märka hur det blir med priserna på andrahandsmarknaden som sagt. Jag hävdar att det kommer bli ett fall, jämfört med nuvarande rent absurda priser, när människor inser att de inte kan belåna bostaden mer, räntor höjs och amorteringskrav införs. Etc etc. Folk vill sälja men det kommer inte finnas tillräckligt med köpare. = köparens marknad.

Mvh
 
Varför skulle tex en större diamant distributör slänga 90% av sitt kapital i valv ist för att köra det raka vägen till Tiffanys butiker?

Titt som tätt?
Ja då ber jag om ursäkt.
Jag ska sluta posta i tråden nu om jag inte får direkta hugg, spydigheter eller spottloskor åt mitt håll. Men någon annan skrev juh att det redan hade börjat med prisfall i Ryssland, så nån konspirationsteori tror jag knappast det handlar om. Men behåll era klockor ett år till, de ökar säkert i värde likt de gjort de senaste fem åren, varför skulle något någonsin ändras?

Jag vet mycket väl att det sitter representanter för de flesta större märken, försäljare och butikskedjor och dammsuger det här forumet likt de slickar sig igenom flashback.
Men även om du kanske kan gissa vem jag är med lite tur, lär det visa sig fel iaf i slutändan. Jag är inte dummare än så. På riktigt.
Och varför Patek skulle VILJA göra det ena eller det tredje vet jag inte. Jag hävdade bara att det var möjligt.

Låt mig bara ha en åsikt utan att förlöjliga den då, om du inte vill ägna dig åt översittarfasoner.
Vi lär väl märka hur det blir med priserna på andrahandsmarknaden som sagt. Jag hävdar att det kommer bli ett fall, jämfört med nuvarande rent absurda priser, när människor inser att de inte kan belåna bostaden mer, räntor höjs och amorteringskrav införs. Etc etc. Folk vill sälja men det kommer inte finnas tillräckligt med köpare. = köparens marknad.

Mvh

Det var lite luddigt.
Var det svar till flera personers inlägg eller bara mitt?

Jag tror ju själv att Patek kommer sjunka i pris vid en börskrasch. Men hur mycket den sjunker går inte veta. Och ”kraschen” kan ske om en månad eller fem år.

Att det är möjligt säger jag inget om heller.
Men högst osannolikt. Och med den synen på det så är det ju dessutom fullt möjligt att spinna vidare på vilken idé som helst.


Och att representanter eller personal på ADs läser på forumef, vad hör det med någonting att göra? Flera av dom är ju helt öppna med vilka dom är dessutom. Skulle det påverka listpriset eller andrahandsvärdet menar du?

Jag förstår om jag låter nedlåtande.
Men du svamlar så mycket i dina inlägg till och från. Detta var en av gångerna..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Varför skulle tex en större diamant distributör slänga 90% av sitt kapital i valv ist för att köra det raka vägen till Tiffanys butiker?

Titt som tätt?
Ja då ber jag om ursäkt.
Jag ska sluta posta i tråden nu om jag inte får direkta hugg, spydigheter eller spottloskor åt mitt håll. Men någon annan skrev juh att det redan hade börjat med prisfall i Ryssland, så nån konspirationsteori tror jag knappast det handlar om. Men behåll era klockor ett år till, de ökar säkert i värde likt de gjort de senaste fem åren, varför skulle något någonsin ändras?

Jag vet mycket väl att det sitter representanter för de flesta större märken, försäljare och butikskedjor och dammsuger det här forumet likt de slickar sig igenom flashback.
Men även om du kanske kan gissa vem jag är med lite tur, lär det visa sig fel iaf i slutändan. Jag är inte dummare än så. På riktigt.
Och varför Patek skulle VILJA göra det ena eller det tredje vet jag inte. Jag hävdade bara att det var möjligt.

Låt mig bara ha en åsikt utan att förlöjliga den då, om du inte vill ägna dig åt översittarfasoner.
Vi lär väl märka hur det blir med priserna på andrahandsmarknaden som sagt. Jag hävdar att det kommer bli ett fall, jämfört med nuvarande rent absurda priser, när människor inser att de inte kan belåna bostaden mer, räntor höjs och amorteringskrav införs. Etc etc. Folk vill sälja men det kommer inte finnas tillräckligt med köpare. = köparens marknad.

Mvh

Ryssland är ett dåligt exempel då de de har restriktioner av export av lyxvaror. Klockhandlarna där är inte med fullt ut och konkurrerar globalt därför påverkas priserna annorlunda.
 
Topp