Ett worst case är väl att den faktiskt rasar tillbaka till halvmille, beroende på hur stor en ev krasch blir.
Jag tänker på att en klocka som "man" är beredd att betala en miljon för lär kanske tyda på att det inte är dina enda slantar, MEN har du köpt den för 600 så kanske du är nöjd med att gå 100+ när du en bit in i lågkonjunkturen inser att du MÅSTE välja, de här 700k kan vara skillnad på om du får lämna hus och hem, så det beror väl på.
Jag tänker att folk som köper klockor för en miljon i 99 fall av 100 klarar en lågkonjunktur utan att behöva sälja klockan.
Det är snarare tex rolex sportklockor och tex 5711 och 5712, aquanaut och klockor i den lägre prisklassen bland "stekarklockorna" som riskerar att rasa tillbaka till priser runt list el strax över vid en rejäl lågkonjunktur.
Dessa tankar grundar jag på att 400k kan du belåna lägenheten med idag, eftersom den har stigit i samma raketfart som tex nautilus.
Men om räntorna stiger och tex amorteringskrav införs, då kommer priserna på tex bostäder att sjunka, och många kommer inte ha råd att bo kvar och tvingas sälja till betydligt lägre priser än de skulle kunna få tex idag. Och får således sälja även klockan för att inte sitta med en skuld på en miljon utan att äga något för den, som innan.
Och vi lever i ett konsumtionssamhälle. Folk lånar för att köpa lyxartiklar som klockor.
Men om dessa klockor plötsligt blir att kosta 3500kr/mån när räntor osv ändras så kommer du vilja sälja. Men eftersom de flesta köpare (gissar jag) inte har råd att köpa 5 (?) Ur i 3 - 400k kr klassen kontant så finns det få köpare som är villiga att betala 400 längre, så du får sälja för 300, eller kanske tom under 200k för en Aquanaut.
Dyrare klockor på miljonen och mer, klientelet som köper och bär dessa har mest troligt såpass med pengar att priserna på dessa inte kommer att ändras märkvärt.
Jag gissar att det som sagt blir de lite "billigare" klockorna som folk kommer "tvingas" sälja av.
Men de tidigare potentiella köparna kommer också att behöva prioritera sina pengar på annat än klockor.
Så där tror jag att det kan bli risk att det blir köparens marknad, iaf på de ur som köpts av människor som inte har betalat med eget kapital, eller som har stora lån på annat (tex bil och bostad, saker de BEHÖVER) än LYXPRODUKTER.
Vad tror du?
Mvh