• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Haha ja du. För mig är faktiskt värdeutvecklingen på mina klockor viktig även om jag aldrig skulle köpa en klocka jag inte gillade att ha på mig :)
Då hade jag varit livrädd om jag hade pröjsat 300k för en modell som bara köps av de som inte har råd att köpa "the real deal" och som för inte längesen alls var iskalla för 100k.

Då hade jag varit livrädd om jag hade pröjsat 300k för en modell som bara köps av de som inte har råd att köpa "the real deal" och som för inte längesen alls var iskalla för 100k.

Du menar nu 3700? Eller 5711? Anser nog att alla Nautilus är ”the real deal” Framförallt om den är vintage och gjord under en begränsad period För 35-40 år sen.

Du menar nu 3700? Eller 5711? Anser nog att alla Nautilus är ”the real deal” Framförallt om den är vintage och gjord under en begränsad period För 35-40 år sen.
Förstår inte vad du menar här, om jag ska vara ärlig.

Vad jag syftar på är att om man pröjsat 300k för en snikmodell (3800), när denne var iskall för 100k för inte längesen alls, så hade jag varit livrädd (om jag nu stoppade 300k i enskilda klockor och tyckte värdeutveckling var viktigt).

Förstår inte vad du menar här, om jag ska vara ärlig.

Vad jag syftar på är att om man pröjsat 300k för en snikmodell (3800), när denne var iskall för 100k för inte längesen alls, så hade jag varit livrädd (om jag nu stoppade 300k i enskilda klockor och tyckte värdeutveckling var viktigt).

Ja vi får se, snacket har ju låtit såhär på forumet ett bra tag men det ser ut som att den är på väg upp när man kollar på månad efter månad. Saker kan ändras från modell till modell. Vem trodde att stål och guld skulle ligga på samma pris idag. Bara för att en modell var mindre populär för några år sedan innebär inte att den kommer förbli så. Kolla bara på Rolex Daytona från 60-70 talet, vem trodde att dom skulle ligga på de nivåer som de gör idag för 15-20 år sen. Vi får se helt enkelt :)

Ja vi får se, snacket har ju låtit såhär på forumet ett bra tag men det ser ut som att den är på väg upp när man kollar på månad efter månad. Saker kan ändras från modell till modell. Vem trodde att stål och guld skulle ligga på samma pris idag. Bara för att en modell var mindre populär för några år sedan innebär inte att den kommer förbli så. Kolla bara på Rolex Daytona från 60-70 talet, vem trodde att dom skulle ligga på de nivåer som de gör idag för 15-20 år sen. Vi får se helt enkelt :)
Du vet att de skiljer åt i storlek? Har haft många små klockor men just 3800 är väldigt liten på handleden.

Tack för svar, nu tänkte jag endast på 3800 med det svarta datumet . Den är enligt mig mer unik och gjordes endast under 5-6 år vad jag vet. Tänker mig att det kan vara något många söker då den sticker ut mot samtliga andra Nautilus modeller där det är vitt datum.
Raritet är sällan särskilt viktigt. Folk tycker 3800 är för liten, och kan inte i min vildaste fantasi se att den ska till paritet med 3700. Men den följer säkert med 3700 och 5711 både upp och ned.

Dom pratade ju upp 3800 rätt hårt i senaste eppen av Hodinkee radio, ger säkert några fler sökningar på C24 men kanske inte så att det får stor påverkan långsiktigt.

Du vet att de skiljer åt i storlek? Har haft många små klockor men just 3800 är väldigt liten på handleden.
Absolut, men jag ser en trend där tunna klockor såsom AP Royal Oak extra thin fått ett väldigt upplyft senaste åren och 3 dubblats i pris likt 3800 gjort. Folk, handleder och smak är inte alltid samma. Jag har några klockor som jag knappt använder just nu pga att dom känns något klumpiga. Blandannat en Aquanaut Rose.

Senast ändrad:
Absolut, jag har en Aquanaut och en AP 39 mm extra thin. För mig är den bättre. Sen att priset gått upp mycket på min tunna AP ser jag som en fingervisning om att samma kan ske med 3800. Finns en given kategori som söker smidiga klockor.
Men en AP 39mm är ju stor. En PP 3800 upplevs mindre än en AP 33mm. Här har du en jämförelse från en av våra forummedlenmar mot en 33mm ap och 34mm Rolex
7E7170E7-B22E-4296-AE4B-39BA28DF702B.png

Senast ändrad:
E5BDE891-6435-40AD-B7A2-065B4C16952C.jpeg
Men en AP 39mm är ju stor. En PP 3800 upplevs mindre än en AP 33mm. Här har du en jämförelse från en av våra forummedlenmar mot en 33mm ap och 34mm Rolex
7E7170E7-B22E-4296-AE4B-39BA28DF702B.png
Allt beror på vem som äger klockan, jag tycker det fulaste som finns är smala handleder med en för stor klocka på. Ser ut som man lånat pappas klocka mer eller mindre Se 5711 på en man med normal/mindre handled nedan. Inte snyggt

E5BDE891-6435-40AD-B7A2-065B4C16952C.jpeg
Allt beror på vem som äger klockan, jag tycker det fulaste som finns är smala handleder med en för stor klocka på. Ser ut som man lånat pappas klocka mer eller mindre Se 5711 på en man med normal/mindre handled nedan. Inte snyggt
Yes har 16,5mm handleder (som är relativt smått) och haft både PP Aqua, PP 3800, AP 33mm, AP 36mm och AP 39mm och 3800 är särklass minst och upplevs ”skör”. Fin klocka men jämfört med 3700 har den ingen suck. Och som alla har sagt har den ju haft sin resa vilken borde vara procentuellt likt alla andra nautilus så ser inte att den skulle bli någon ytterligare raket.

Yes har 16,5mm handleder (som är relativt smått) och haft både PP Aqua, PP 3800, AP 33mm, AP 36mm och AP 39mm och 3800 är särklass minst och upplevs ”skör”. Fin klocka men jämfört med 3700 har den ingen suck. Och som alla har sagt har den ju haft sin resa vilken borde vara procentuellt likt alla andra nautilus så ser inte att den skulle bli någon ytterligare raket.

Ja vi får se var den slutar, nu börjar dom leta sig uppåt 400 k på många ställen i Europa. Man har hört att det varit för dyrt redan när dom låg runt 150 k för några år sen. Jag tror inte vi sett toppen än.

Bilagor

• F92E725C-957D-4C7D-994E-83DD09704383.jpeg
    F92E725C-957D-4C7D-994E-83DD09704383.jpeg
    113.6 KB · Visningar: 11
Ser nu att du äger en och du köpte den för 300k?
Stämmer, äger 4 patek idag. Min tanke var ett tag att sälja den och köpa en 5711 när jag blev förvånad över hur stor den kändes på min handled. Jag började kolla runt lite och fick höra av folk jag känner som är kunniga att just den jag har med svarta datumvisaren börjat bli svårare att hitta och att 3800 nu säljs strax under 400 k hos många handlare i Europa. Så utan att säga att jag äger den ville jag ha forumets ärliga åsikter vilket jag nu fick :) oavsett behåller jag den. Släppt tanken på att sälja ett tag till. Min tro är att den fortsätter uppåt.

Stämmer, äger 4 patek idag. Min tanke var ett tag att sälja den och köpa en 5711 när jag blev förvånad över hur stor den kändes på min handled. Jag började kolla runt lite och fick höra av folk jag känner som är kunniga att just den jag har med svarta datumvisaren börjat bli svårare att hitta och att 3800 nu säljs strax under 400 k hos många handlare i Europa. Så utan att säga att jag äger den ville jag ha forumets ärliga åsikter vilket jag nu fick :) oavsett behåller jag den. Släppt tanken på att sälja ett tag till. Min tro är att den fortsätter uppåt.
Då vet du hur storleken känns! Det är en fin klocka, njut av den! Min personliga åsikt är att den nog inte kommer så mycket längre än såhär, givetvis följer den med den generella utvecklingen av sådant som inte produceras längre men någon raket är det nog inte och kan inte jämföras med 3700!

Jag tror inte att det spelar någon roll hur mycket du pratar upp 3800, den kommer alltid (som många redan nämnt) att ligga i skuggan av den klocka som alla som har 3800 egentligen vill ha, dvs 3700 eller 5711. Sen kommer den (som vi också är flera som påpekat) att följa 3700 men på en betydligt lägre nivå.

Jag tror inte att det spelar någon till hur mycket du pratar upp 3800, den kommer alltid (som många redan nämnt) att ligga i skuggan av den klocka som alla som har 3800 egentligen vill ha, dvs 3700 eller 5711. Sen kommer den (som vi också är flera som påpekat) att följa 3700 men på en betydligt lägre nivå.

Som jag tidigare nämnt var jag inne på att sälja och köpa en 5711 men som jag sedan inte fann snygg på min handled. Jag har klockor för många miljoner så jag köper inte efter en given budget vilket ni gång på gång verkar tro? Hade jag velat köpa en större Nautilus hade jag gjort det. Sen gillar jag att den är smidig, har patina och ett svart datum vilket gifter sig mot resten av klockan bättre än det vita datumet. Min åsikt! :)

Som ni ser är min Aquanaut inte lika smidig på handleden vilket både kan uppfattas positivt eller negativt beroende på vem man frågar. Jag personligen har börjat använda min 3800 mer och mer. Den växer på en. :)

Bilagor

• A5803F9C-47B9-4FAF-AC1B-11FBF256F92B.jpeg
    A5803F9C-47B9-4FAF-AC1B-11FBF256F92B.jpeg
    118.3 KB · Visningar: 13
  • E8F1BBB4-FABA-459B-B6A1-36118591B0B0.jpeg
    E8F1BBB4-FABA-459B-B6A1-36118591B0B0.jpeg
    148.3 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Som jag tidigare nämnt var jag inne på att sälja och köpa en 5711 men som jag sedan inte fann snygg på min handled. Jag har klockor för många miljoner så jag köper inte efter en given budget vilket ni gång på gång verkar tro? Hade jag velat köpa en större Nautilus hade jag gjort det. Sen gillar jag att den är smidig, har patina och ett svart datum vilket gifter sig mot resten av klockan bättre än det vita datumet. Min åsikt! :)
Säger att man köpte för att man gillade den bättre...

Meeeen...
Måste ändå söka bekräftelse på att man gjorde ett bra köp och prata upp priset lite...

Såklart är den mycket mindre, tunnare än 5711 och upplevs mindre än många av de ovan nämnda klockor men om man inte jämnför den utan ser till den som en klocka i all ensamhet så är den bra. Sedan var det väl inte storleken som ämnet var utan värdet....där släpper jag det:greedy::)

Säger att man köpte för att man gillade den bättre...

Meeeen...
Måste ändå söka bekräftelse på att man gjorde ett bra köp och prata upp priset lite...

Tycker det är lite intressant att folk skrattade här på forumet när jag betalade 300 k för 1 år sen och nu ligger den bra mycket högre på de flesta ställen. Ville bara se om synen hade ändrats på forumet men det låter ungefär likadant ;) jag har som sagt många klockor och har inget behov av att söka bekräftelse från okända forumdeltagare. Var mest nyfiken! :)

Tycker det är lite intressant att folk skrattade här på forumet när jag betalade 300 k för 1 år sen och nu ligger den bra mycket högre på de flesta ställen. Ville bara se om synen hade ändrats på forumet men det låter ungefär likadant ;) jag har som sagt många klockor och har inget behov av att söka bekräftelse från okända forumdeltagare. Var mest nyfiken! :)
Jag tycker fortfarande att det låter som att du vill ha en klapp på axeln för att du gjorde ett bra köp, men ok :)

Nej, jag ville bara se om synen hade ändrats sen sist. Att folk skrattade åt att man betalt runt 300 k. Nu när den hade gått upp kanske synen ändrats hos den stora forumeliten dvs ;)
Den går väl fortfarande för 300k? Dyraste på Chrono24 är ingen riktlinje. Tror ingen skrattar men det framstår som du endast är ute efter klockan i spekulationssyfte

Ja dom billigaste ligger strax under 300 K och dom dyraste runt 400 k. Allt handlar om skicket, tillbehör och vilken årgång av modellen det är. Vissa ser väldigt risiga ut medans andra är mycket fina. Därav den stora prisvariationen.

Ja dom billigaste ligger strax under 300 K och dom dyraste runt 400 k. Allt handlar om skicket, tillbehör och vilken årgång av modellen det är. Vissa ser väldigt risiga ut medans andra är mycket fina. Därav den stora prisvariationen.
Som sagt Chrono24 är ingen riktlinje på priser överhuvudtaget. Där kostar en fin 16700 120k. Du frågade forumet om 3800 skulle stiga i paritet med 3700, vårt svar är nej och främst då pga storleken. Givetvis kommer den öka i värde men ingen raket..

Ser att Luxurywatches har 2 för 325k i fint skick, slå av 20-30% av det så har du eventuellt försäljningspris idag till handlare.

Senast ändrad:
Som sagt Chrono24 är ingen riktlinje på priser överhuvudtaget. Där kostar en fin 16700 120k. Du frågade forumet om 3800 skulle stiga i paritet med 3700, vårt svar är nej och främst då pga storleken. Givetvis kommer den öka i värde men ingen raket..

Ser att Luxurywatches har 2 för 325k i fint skick, slå av 20-30% av det så har du eventuellt försäljningspris idag till handlare.

Luxurwatches har inga handlingar till sina på 325k om du läser det finstilta. Sen att kronan aldrig stått lägre i förhållande till Euron måste vara problematiskt för alla svenska klockhandlare som handlar inom Europa.

Tillbaka
Topp