• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Har samma! Hur gillar du det svarta bandet?
Jag gillar svarta bättre, den ger lite mer sportig känsla.
IMG_1005.jpeg

Jag har inte ens kommit till nivån att köpa min första PP men polarn här har lagt i en helt egen växel
IMG_8488.jpeg
IMG_1362.jpeg

Kul när de går bra för kompisarna iaf :)
5740 är verkligen imponerande. Men jag kan inte komma runt det faktum att den saknar sekundvisare. Ja, jag vet att 3700 inte heller hade det men jag tycker nog att en modern sportklocka ska ha det. Sen att det beror på begränsningar i 240 Q må vara hänt men jag saknar det ändå.

5740 är verkligen imponerande. Men jag kan inte komma runt det faktum att den saknar sekundvisare. Ja, jag vet att 3700 inte heller hade det men jag tycker nog att en modern sportklocka ska ha det. Sen att det beror på begränsningar i 240 Q må vara hänt men jag saknar det ändå.
Inte ens tänkt på förrän du nämner det :) Själv känner jag att klockorna blir något små, även om en nättare klocka också har sin charm. Storleksmässigt är denna den bästa Nautilus jag provat, hade tagit den alla gånger.

IMG_7553.jpeg

Skulle sätta dit en extralänk och passade på att prova denna. Har aldrig gillat den på bild men i verkligheten var den grym. Riktigt snygg faktiskt, så pass att jag kan överväga att köpa en. Men 5172 ligger före i kön.

Ganska häftigt hur bandhornen är fastsatta i boetten, de har en glipa i mellan boett och bandhorn. Inget man ser om man inte tittat riktigt noga.
tempImage1IGVXF.png

Hur kommer det sig att PP har minskat till 30 m på alla sportmodeller? Har de haft problem med tex Nautilusens 120 m?

Hur kommer det sig att PP har minskat till 30 m på alla sportmodeller? Har de haft problem med tex Nautilusens 120 m?
Googlade lite och hittade svaret:

Patek Philippe standardized its water resistance rating for most watches to 30 meters, replacing previous ratings like 120 meters for the Aquanaut and Nautilus lines. This change, while seemingly a downgrade, is intended to clarify the intended use of the watches and align with real-world applications.Previously, the 120m rating on some models may have implied diving capabilities that were not actually intended or supported.

The new 30-meter rating encompasses activities like hand washing, showering, bathing, and swimming, including diving to a depth of 30 meters.

The change in rating doesn't reflect a change in how the watches are constructed.For example, a Nautilus case previously rated for 120m is still made using the same methods but is now tested and certified to 30m.

Skulle sätta dit en extralänk och passade på att prova denna. Har aldrig gillat den på bild men i verkligheten var den grym. Riktigt snygg faktiskt, så pass att jag kan överväga att köpa en. Men 5172 ligger före i kön.

Ganska häftigt hur bandhornen är fastsatta i boetten, de har en glipa i mellan boett och bandhorn. Inget man ser om man inte tittat riktigt noga.
tempImage1IGVXF.png
Det är samma på 5226. Bandhornen och bakboetten är tillverkade i en del i stället för som vanligast att handhorn och mellanboett är det.

Jag vet inte om den är speciellt kontroversiell? När den introducerades 1996 var det den första årskalendern och hade flera patent och har som det en självklar plats i varje seriös Patek-samling. Priserna har dessutom gått upp en hel del de senaste åren.
Kontroversiell kanske var fel ord. Det jag menade är att jag upplever att många inte uppskattar modellen, dvs utseendet/uttrycket. Själv är jag (uppenbart) väldigt förtjust i den, både storyn men också hur den sitter på handleden. Nu är jakten på en kul Calatrava och fastnat för 3923, någon som har intressant input?

Vad tänker och tycker ni om den nya calatravan, 6196p? Jag har inte sett den IRL ännu men jag gillar vad jag sett på bilder. Jag har läst att vissa tycker den borde kunnat vara tunnare och det hade den säkert men jag tror inte jag kommer tycka ”tjockleken” är ett problem.

Kontroversiell kanske var fel ord. Det jag menade är att jag upplever att många inte uppskattar modellen, dvs utseendet/uttrycket. Själv är jag (uppenbart) väldigt förtjust i den, både storyn men också hur den sitter på handleden. Nu är jakten på en kul Calatrava och fastnat för 3923, någon som har intressant input?
Bra att veta om 3923 är att den är 32 mm vilket iaf jag tycker blir lite väl smått. Om du letar efter en 96-variant finns det exempelvis 5096 som är ett steg upp i storlek.
1754224502029.jpeg

Vad tänker och tycker ni om den nya calatravan, 6196p? Jag har inte sett den IRL ännu men jag gillar vad jag sett på bilder. Jag har läst att vissa tycker den borde kunnat vara tunnare och det hade den säkert men jag tror inte jag kommer tycka ”tjockleken” är ett problem.
Jag tycker den är magisk! Äntligen en modern 96 med ett verk som passar boetten. 5196 hade ju inte ens glasbaksida just därför.

Bra att veta om 3923 är att den är 32 mm vilket iaf jag tycker blir lite väl smått. Om du letar efter en 96-variant finns det exempelvis 5096 som är ett steg upp i storlek.
1754224502029.jpeg
Schyst, men tänkte mig något annan än guldguld givet 5035J. Spanat lite på 5196G men osäker om jag vill kan bära upp en 37mm Calatrava. Inget jag testat på min handled (än). Tack för fint tips 🙏

Schyst, men tänkte mig något annan än guldguld givet 5035J. Spanat lite på 5196G men osäker om jag vill kan bära upp en 37mm Calatrava. Inget jag testat på min handled (än). Tack för fint tips 🙏
3923 finns väl bara i R och J? 5196 finns också i G och P men jag hade hoppat den pga av ovan nämnda anledning och antingen kört på 3796 eller 5096 (som är den lite roligare av dom två, med glasbaksida). Båda finns i flera färger.

3923 finns väl bara i R och J? 5196 finns också i G och P men jag hade hoppat den pga av ovan nämnda anledning och antingen kört på 3796 eller 5096 (som är den lite roligare av dom två, med glasbaksida). Båda finns i flera färger.
Jag har sett 3923 i stål, finns ett par på CH24 i Italien bland annat. 5096 har jag inte sett i något annat än J, men jag kan ha fel. Händer hela tiden enligt min familj. 3796 känner jag inte igen, den ska jag spana in 🤓

Tillbaka
Topp