Bluebear
Basic
Det är väl också så att när man hänger på ett forum så inträffar två saker:
1. Saker normaliseras. I verkliga livet tycker de flesta att en klocka för 10000 är otroligt mycket. På ett klockforum blir det helt plötsligt naturligt att klockor kostar 30000. 50000. 80000.
2. De flesta människor har behov av bekräftelse. Om man inte är helt ekonomiskt oberoende och då inte bara oberoende för stunden utan riktigt oberoende så kan ett inköp på 50-150000 behöva mötas med viss uppskattning. På ett forum kommer den bekräftelse som kan vara svårt att få i verkliga livet. Själv spanar jag lite efter en VC. Hustru, barn, kollegor och vänner skulle omedelbart tycka att jag helt tappat fotfästet om jag berättade vad de kostar. Här på KS är jag övertygad om att det skulle rasa in bekräftande och uppmuntrande kommentarer och därmed göra affären acceptabel. Känslan av att inte vara ensam med sin galenskap betyder mycket..
Just PP-trenden späs på av snygga bilder på klockor som är ouppnåeliga för de flesta. Dessutom tror jag PP kanske är klockornas klocka. Man pratar ibland om "the big three", PP, AP och VC. Och enligt mig seglar PP som tydlig etta. Så när de börjar dyka upp skapas ett köpbehov för de som har råd(och kanske även för oss som inte har råd) baserat på de vackra bilderna och det fantastiska varumärket.
Veldig bra skrevet, jeg kjenner meg godt igjen.