• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek utan cert

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Hej,

Jag har ev. en Nautilus på gång som saknar cert. Vad tycker församlingen ett rimligt prisavdrag är jämfört med en i övrigt identisk där certet finns med?

Henkan
 

Whedda

Rolex
Vilken ref, vilken ålder och vilka övriga accessoarer finns?

En beg. 5711 med Box/cert är svår att hitta under 200tkr idag men "bör" nästan ha fullset då referensen endast är 10 år gammal.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Har full koll på när 5711 kom och vad ett marknadsmässigt pris är. Grundfrågan är vad skulle ni tycka är ett rimligt avdrag för att ni skulle vara intresserade av att köpa en 5711 utan cert (eller övriga tillbehör)?
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Den grå/blå. Iofs väcks funderingen om den varit bytt från vit vilket gör också omöjliggör ett Extract from the archives... Förutsätt det värsta.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Ja, det är ju gott och väl men ponera att den skulle erbjudas för 95 kkr (eller nåt - någonstans går ju gränsen?), visst skulle det vara intressant? Eller baseras din rekommendation på att du tror att det är något skumt bakom?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Hur slarvar man bort alla tillbehör till en Patek?
En Certina eller en Tag kan jag förstå.
Köpte en SS Royal Capital utan cert nyligen men hade skippat den om inte Sjöö Sandström hade verifierat bakgrunden för klockan så jag vet att den är grön.

Jag skulle inte lägga ut runt 100k på en Patek utan papper utan att kolla upp om den är stulen eller liknande.
Känner du säljaren?
Har du möjlighet att kolla upp klockan?
Ponera att du köper klockan och ägaren har papper och box på den och efter försäljning anmäler den stulen och detta uppdagas den dagen den ska in på service eller liknande och du blir av med klockan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur slarvar man bort alla tillbehör till en Patek?
En Certina eller en Tag kan jag förstå.
Köpte en SS Royal Capital utan cert nyligen men hade skippat den om inte Sjöö Sandström hade verifierat bakgrunden för klockan så jag vet att den är grön.

Jag skulle inte lägga ut runt 100k på en Patek utan papper utan att kolla upp om den är stulen eller liknande.
Känner du säljaren?
Har du möjlighet att kolla upp klockan?
Ponera att du köper klockan och ägaren har papper och box på den och efter försäljning anmäler den stulen och detta uppdagas den dagen den ska in på service eller liknande och du blir av med klockan.
Att folk slänger box och papper är inget konstigt, det sker på alla prisnivåer. Håller däremot med dig om att det är dumsnålt att köpa en så dyr och så ny klocka utan tillbehör, inte värt risken helt enkelt.

Köper man Patek så ska det ju kännas helrätt inte halvfel.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Att folk slänger box och papper är inget konstigt, det sker på alla prisnivåer. Håller däremot med dig om att det är dumsnålt att köpa en så dyr och så ny klocka utan tillbehör, inte värt risken helt enkelt.

Köper man Patek så ska det ju kännas helrätt inte halvfel.

Klart det kan ske i alla prisklasser men det känns väldigt riskfyllt att köpa en så pass dyr klocka då risken att bli svindlad i slutändan är för stor.
Jag skal dock tillägga att jag inte vet om det finns något register för Patek, Rolex osv. när det gäller stulna klockor men det känns som att det skulle vara alldeles för enkelt för oärliga folk att sälja en dinka utan papper och box för att sedan anmäla den tappad/stulen för att kamma hem pengar från försäkringen och sedan att man som ny ägare blir blåst i slutändan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart det kan ske i alla prisklasser men det känns väldigt riskfyllt att köpa en så pass dyr klocka då risken att bli svindlad i slutändan är för stor.
Jag skal dock tillägga att jag inte vet om det finns något register för Patek, Rolex osv. när det gäller stulna klockor men det känns som att det skulle vara alldeles för enkelt för oärliga folk att sälja en dinka utan papper och box för att sedan anmäla den tappad/stulen för att kamma hem pengar från försäkringen och sedan att man som ny ägare blir blåst i slutändan.
Det finns många märken som har register men det är ju inte alla som får sin klocka stulen som reggar den som stulen direlt hos tillverkaren.
 

Klockers

Cartier
Klart det kan ske i alla prisklasser men det känns väldigt riskfyllt att köpa en så pass dyr klocka då risken att bli svindlad i slutändan är för stor.
Jag skal dock tillägga att jag inte vet om det finns något register för Patek, Rolex osv. när det gäller stulna klockor men det känns som att det skulle vara alldeles för enkelt för oärliga folk att sälja en dinka utan papper och box för att sedan anmäla den tappad/stulen för att kamma hem pengar från försäkringen och sedan att man som ny ägare blir blåst i slutändan.
Vad som är dyrt för dig kan vara kaffepengar för någon annan
 

wojtecki

Cartier
Har du fått någon rimlig förklaring till vad som hänt med certifikatet? Är säljaren förste/registrerade ägaren?
Något tryggare vore om säljaren först beställde ett utdrag ur Pateks arkiv.
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Hej,

Jag har ev. en Nautilus på gång som saknar cert. Vad tycker församlingen ett rimligt prisavdrag är jämfört med en i övrigt identisk där certet finns med?

Henkan
Tja
Köpte en 5711 2,5år sen av en handlare i US utan cert. Han trodde det var borta, men hoppades att det skulle komma fram och återkom senare en månad när han hittat det. Han ville ha betalt ca 1200us dollar vad jag minns. Max nog1500$ iallafall. Minns ej exakt belopp, Men jag pyntade och fick det, så klockan blev komplett :)
Hoppas du här fick cirka indikation på värde av org.cert som ej bör likställas med utdrag arkiv tycker jag.
Färg på tavla ointressant i mina ögon, visst kan tavla bytas men det kostar mer än det smakar, senast jag administrerade det så skall det skickas till fabrik för utbyte och dom behåller tavlan och kostar en heldel iallafall (kan skilja tillväga gång sätt beroende på ref/ålder på klockan)
/ lite professionell info :)
Vilket beslut du än tar så är det nog rätt för dig! Lycka till!
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Tja
Köpte en 5711 2,5år sen av en handlare i US utan cert. Han trodde det var borta, men hoppades att det skulle komma fram och återkom senare en månad när han hittat det. Han ville ha betalt ca 1200us dollar vad jag minns. Max nog1500$ iallafall. Minns ej exakt belopp, Men jag pyntade och fick det, så klockan blev komplett :)
Hoppas du här fick cirka indikation på värde av org.cert som ej bör likställas med utdrag arkiv tycker jag.
Färg på tavla ointressant i mina ögon, visst kan tavla bytas men det kostar mer än det smakar, senast jag administrerade det så skall det skickas till fabrik för utbyte och dom behåller tavlan och kostar en heldel iallafall (kan skilja tillväga gång sätt beroende på ref/ålder på klockan)
/ lite professionell info :)
Vilket beslut du än tar så är det nog rätt för dig! Lycka till!
Tack för ett bra svar! Det låter rimligt.
 

Whedda

Rolex
Har full koll på när 5711 kom och vad ett marknadsmässigt pris är. Grundfrågan är vad skulle ni tycka är ett rimligt avdrag för att ni skulle vara intresserade av att köpa en 5711 utan cert (eller övriga tillbehör)?

Då inser du väl också att det inte går att sätta ett pris baserat på de faktorerna. Om allt är frid och fröjd (någon helt enkelt bara tappat bort box/papper) så vore kanske 150 tkr rimligt. Är det däremot en vittavlad som någon bytt tavla på eller ännu värre en klocka som varit del av rån/stöld skulle jag avstå även för 100 tkr.

Vad jag menar är helt enkelt att man får precis som alltid köpa säljaren och fråga sig hur det kommer sig att en så känd klocka med mindre än 10 år på nacken saknar box och papper. Det väcker för mig en del varningsklockor men känner du dig trygg på säljaren så är det väl fine.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Då inser du väl också att det inte går att sätta ett pris baserat på de faktorerna. Om allt är frid och fröjd (någon helt enkelt bara tappat bort box/papper) så vore kanske 150 tkr rimligt. Är det däremot en vittavlad som någon bytt tavla på eller ännu värre en klocka som varit del av rån/stöld skulle jag avstå även för 100 tkr.

Vad jag menar är helt enkelt att man får precis som alltid köpa säljaren och fråga sig hur det kommer sig att en så känd klocka med mindre än 10 år på nacken saknar box och papper. Det väcker för mig en del varningsklockor men känner du dig trygg på säljaren så är det väl fine.
Absolut är det så och har den ett skumt förflutet är den naturlitvis inte intressant till även ett lågt pris. Jag var kanske like otydlig men jag förutsatte att man kan lita på säljaren och att den inte är skum.
 

Whedda

Rolex
Absolut är det så och har den ett skumt förflutet är den naturlitvis inte intressant till även ett lågt pris. Jag var kanske like otydlig men jag förutsatte att man kan lita på säljaren och att den inte är skum.

Ok då är jag med.

Jag själv hade tänkt så här...

Skall jag köpa klockan själv och inte planerar att någonsin sälja hade jag kunnat tänka mig ca 150 tkr om allt är som det skall. Det skall trots allt vara en klar skillnad mot box/cert men jag själv bryr mig inte så mycket om det om jag köper den för att bära och behålla. Du sparar 50-80 tkr för något som kanske inte spelar jättestor roll för just dig? Tyvärr är andrahandsmarknaden på 5711 galen i nuläget så tror tyvärr de är dyrare än 150 tkr även utan b/p.

Skall jag däremot köpa för att testa modellen och tror jag kommer vilja sälja klockan vidare inom ett par månader/år hade jag nog valt att lägga till pengar för en med fullset. Det är betydligt enklare att sälja och håller sitt värde minst lika bra om inte bättre skulle jag säga.
 

Smulan

Rolex
Kan man inte köpa en box separat och be tillverkaren utfärda ett nytt certifikat mot rimlig betalning. Varför skulle avsaknaden av ett papper och en låda kosta 50 k ???
 
Topp