• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pendla till jobbet (på moped?)

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tänkte höra om det är någon som pendlar till jobbet på moped. Antar att det isf främst är scooter-varianter som används.

Har själv funderat på att börja cykla men då jag arbetar i kostym skulle moped kunna vara ett alternativ för att slippa duscha på jobbet. Har runt 4 km till jobbet som ligger i centrala Stockholm.

Önskar svar på följande:
• hur funkar det rent allmänt? (Bra/dåligt)
• hur lång är säsongen?
• vad har ni för utrustning?
• övrigt som är bra att veta?
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag pendlar på scooter (eu-moped) varje dag och planen är att köra så länge det är barmark. Jag har ända sedan jag var 18, bott och arbetat i, och omkring Stockholm och upptäckte tidigt att moppe är det som ger.
Nyss köpte jag en aprilia sr50 som jag är mycket nöjd med. Med några enkla ingrepp gör moppen nu ca.80km/h och hänger med lätthet med i Stockholmstrafiken. Att tänka på är att du med en eu-moped som har registreringsskylt får du lov att köra på alla allmänna vägar utom motorväg och motortrafikled (dvs. "gröna vägar").
Numer pendlar jag mellan Hammarby sjöstad och Solna och har väl egentligen goda möjligheter att ta bilen eftersom jag har parkering betalt och klart på jobbet. När jag tar bilen till jobbet tar det ca.1 timme i rusningstrafik. Med scootern tar det ca.15minuter oavsett trafik. Det funkar även utmärkt att hämta min treåring på dagis med moppen varje dag.
Jag har nyss ordnat med ett täcke till scootern att lägga över benen när det blir kallt och ett rejält regnställ eller en scooteroverall som lätt går att ta på sig över sina vanliga kläder, sedan är man kittad och klar för åretruntkörning.
Lycka till :)
image.jpeg
image.jpeg
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tänkte höra om det är någon som pendlar till jobbet på moped. Antar att det isf främst är scooter-varianter som används.

Har själv funderat på att börja cykla men då jag arbetar i kostym skulle moped kunna vara ett alternativ för att slippa duscha på jobbet. Har runt 4 km till jobbet som ligger i centrala Stockholm.

Önskar svar på följande:
• hur funkar det rent allmänt? (Bra/dåligt)
• hur lång är säsongen?
• vad har ni för utrustning?
• övrigt som är bra att veta?
4 km? Det tar ju inte ens 10 minuter att cykla.
Köp en cykel modell "gubbe" med fet sadel och upprätt sittställning så funkar det utan dusch.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det gör precis lika ont att bli påkörd på moped som motorcykel så snåla _inte_ med skyddsutrustningen. Det kan förstöra ditt liv. Det är alltså hjälm, ryggplatta, handskar och gore-tex ställ som gäller. Om du vill undvika sådant skulle jag fortsätta med cykel och hålla mig på cykelbanorna, de är åtminstone hyfsat åtskilda från bilarna.

Själv kör jag motorcykel och kör så länge det är mer än 4 grader nattetid. Under den temperaturen kan is bildas och det är inte kul på hoj. Jag har testat.

Värmehandtag och ordentliga kläder hjälper. Om du saknar mc-kort kan du köpa 3-hjulig scooter, de är mer stabila och klarar halka något bättre.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gissar att du inte har a-kort? Mc-scooter är mycket billigare att försäkra (och roligare). Vi sålde mycket Piaggio MP3 till pendlare, dry ksndke kan vara något? Ska du köra med moped så ska du köpa premium. Billiga mopeder är skit, lita på mig. SR50 är jättefin, men passa dig för ditech-varianten (insptrutning), då den börjar krångla blir det fort dyrt... Benskyddstäcke är ett bra tillbehör!
 

mannis

Cartier
Tänkte höra om det är någon som pendlar till jobbet på moped. Antar att det isf främst är scooter-varianter som används.

Har själv funderat på att börja cykla men då jag arbetar i kostym skulle moped kunna vara ett alternativ för att slippa duscha på jobbet. Har runt 4 km till jobbet som ligger i centrala Stockholm.

Önskar svar på följande:
• hur funkar det rent allmänt? (Bra/dåligt)
• hur lång är säsongen?
• vad har ni för utrustning?
• övrigt som är bra att veta?

A)
Funkar asbra!
B)
Kör tills det blir halt
C)
Hjälm

Det är dessutom kul att kriga i köerna.
Jag kör en 200cc som toppar typ 100. Funkar kalas inom tullarna. Jag är lat, bor i Vasastan och jobbar på Norrmalmstorg så det är mest för att det är roligt jag "pendlar". Dessutom är p-lisorna rätt snälla. Mc rutorna kan vara fulla ibland, jag ställer mig då bredvid rutan och hittills inga böter. Här är skönheten:
image.jpeg
 

joca

Patek
2-Faktor
Värt att tänka på är att kläderna kan lukta ordentligt efter körning i rusningstrafik.
Jag åker MC till och från jobbet lite då och då, kör alltid skinnställ och byter om på jobbet till vanliga kläder :)
 
Jag håller med Apansson, självklart ska du köra elcykel. Ännu smidigare än moppe men fortfarande lika komfortabelt! Dessutom mycket billigare, mopeder drar ju en del soppa trots allt.
 

Zingo

Rolex
Tänkte höra om det är någon som pendlar till jobbet på moped. Antar att det isf främst är scooter-varianter som används.

Har själv funderat på att börja cykla men då jag arbetar i kostym skulle moped kunna vara ett alternativ för att slippa duscha på jobbet. Har runt 4 km till jobbet som ligger i centrala Stockholm.

Önskar svar på följande:
• hur funkar det rent allmänt? (Bra/dåligt)
• hur lång är säsongen?
• vad har ni för utrustning?
• övrigt som är bra att veta?
MC parkering börjar kosta pengar då våra politiker hellre ser oss åka bil än hoj..! :shifty:
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
4 km? Det tar ju inte ens 10 minuter att cykla.
Köp en cykel modell "gubbe" med fet sadel och upprätt sittställning så funkar det utan dusch.

Nja, 4 km på 10 min utan dusch tror jag inte är möjligt för mig. Men det är klart säker jag farten lite så dunkar det säkert utmärkt med cykel modell gubbe. :D Det känns mest lite tråkigt. :p
 

Ruben

Rolex
Tjejen körde moppe till jobbet ett tag. Funkar så länge de inte är snö på backen.

Men i ditt fall hade jag kört på elcykel istället med tanke på det korta avståndet.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Pendlade 15 km enkel resa och det var perfekt med EU-moppe, snabbare och mer flexibibelt än både bil och kommunalt. Bytte jobb och då blev det 25 km men då började det inte kännas lika kul längre. Körde med riktigt mc-ställ så blev aldrig blöt men samtidigt svårt att klämma in en kostym under om det är kravet.
Men... Är det 4 km vi snackar om så ta cykel istället, ta det lugnt i början så kroppen hinner att vänja sig och efter ett tag så kommer du kunna cykla i bra fart utan att bli överdrivet varm.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Pendlade 15 km enkel resa och det var perfekt med EU-moppe, snabbare och mer flexibibelt än både bil och kommunalt. Bytte jobb och då blev det 25 km men då började det inte kännas lika kul längre. Körde med riktigt mc-ställ så blev aldrig blöt men samtidigt svårt att klämma in en kostym under om det är kravet.
Men... Är det 4 km vi snackar om så ta cykel istället, ta det lugnt i början så kroppen hinner att vänja sig och efter ett tag så kommer du kunna cykla i bra fart utan att bli överdrivet varm.
Exakt. Om svett och utmattning är ett bekymmer vid 4km så kan jag verkligen rekommendera cykel, det kommer göra TS mkt gott. Vill man inte nöta sönder baken på kostymbyxorna går det ju alltid att byta brallor utan att köra en fullvärdig träningspassdusch...
 
1. Köp en Husqvarna Novolette
2. Plana toppen mot garagegolvet
3. Jacka kolven
4. Montera en Mikuni 12,5mm med justerbart munstycke
5. Borra flera stora hål i ljuddämparen

Nu kan du pendla med stil till jobbet istället för den där plastskiten folk åker runt med.


Edit: Fila insuget så att det passar bra mot förgasaren
 

Bilagor

  • IMG_1463.JPG
    IMG_1463.JPG
    37.8 KB · Visningar: 300
Senast ändrad:

Yoko

Panerai
2-Faktor
Jag har pendlat till jobbet i stockholmsområdet på scooter i många år nu. Först på eu-moped och senare år på en Piaggio MP3. Båda fungerar bra i min mening men MP3:an bättre av ett par anledningar.

Den som beslutade att eu-moped ej får framföras i högre hastighet än 45 km/h borde ställt sig frågan hur bilister på 50 väg reagerar på ett sådant fordon. Således går laglig moped helt bort då varje meter av resan blir "med livet som insats". Plockar man bort en ring i variatorn så kommer man ganska lätt upp i 60 - 65 km/h utan att "trimma" och nu fungerar fordonet mycket bättre som pendlare, men det är olagligt.

Sedan bytte jag till en Piaggio MP3 som är en 500cc motorcykel fast med ett extra framhjul. Fungerar i mitt tycke ännu bättre än moped även om den inte är helt förtjust i hastigheter under 40 km/h. Dessutom fungerar den utmärkt att nöjesåka med på helgerna och det är inget problem att åka rejält långa etapper på den om man vill (åker inte sällan till sommarstugan på den och det är drygt 30 mil enkel resa).

Saker att tänka på enl. mig. Oavsett vad du åker på så behövs skyddsutrustning. Att åka moppe i hjälm och inga andra skydd var kanske coolt i tonåren men man inser snabbt att det inte behövs många km/h för att en marksyning ska kunna ge väldigt obehagliga skador.
Som någon skrev tidigare i tråden så kommer både MC och eu-moped att avgiftsbeläggas vad gäller parkering inom kort (så fort dom hinner sätta upp nya skyltar etc.) och har du exempelvis inte tillgång till en mc-parkering så får du betala samma avgift som bil.

Efter denna "wall of words" så skulle nog jag, med dina avstånd, antingen kika på cykel, el-cykel, el-moped eller något med fler cc så att fordonet även fyller en nöjesfunktion, förutom pendlandet :)

- Yoko
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Exakt. Om svett och utmattning är ett bekymmer vid 4km så kan jag verkligen rekommendera cykel, det kommer göra TS mkt gott. Vill man inte nöta sönder baken på kostymbyxorna går det ju alltid att byta brallor utan att köra en fullvärdig träningspassdusch...

Hörrudu! Nu ska du inte bli uppstudsig! :p Utmattning lär knappast uppstå men cykling är en av de saker jag tenderar att bli allra mest svettig av. Ska testa att cykla några gånger så får vi se hur det funkar och om elcykel kan vara ett alternativ.

Nu har jag träffat TS i verkligheten och han slår mig inte som person som är helt ur form:) @Taxman

Haha! Tack för att du står upp för mig @Matts :D
 

Smulan

Rolex
Har själv varit Scooterburen i snart 10 år i Stockholm och det är såå bra! Många Eu-scootrar kör utan regplåt. Då kan man köra försiktigt i cykelbana kortare sträckor och parkeringen blir gratis. Lite pill i variatorn och man kan lägga toppfatren på tex 55 kmh. Köp en bra scooter är också ett bra råd. Min Yamaha Giggle är 4-takt, bränsleinsprutning, katalysator och rullar året runt. Bra vinterdäck tex Schwalbe Iceman. På vintern immar dock visiret igen omedelbart så då är det bättre med skidglasögon och rånarluva under hjälmen.
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Har själv varit Scooterburen i snart 10 år i Stockholm och det är såå bra! Många Eu-scootrar kör utan regplåt. Då kan man köra försiktigt i cykelbana kortare sträckor och parkeringen blir gratis. Lite pill i variatorn och man kan lägga toppfatren på tex 55 kmh.

Det Smulan säger fungerar säkert fint men jag är en kärring och vill ändå förtydliga att det är olagligt och kan innebära indraget körkort. Att köpa bra kvalitét är dock något jag håller helt med om :)
 

Smulan

Rolex
Har själv varit Scooterburen i snart 10 år i Stockholm och det är såå bra! Många Eu-scootrar kör utan regplåt. Då kan man köra försiktigt i cykelbana kortare sträckor och parkeringen blir gratis. Lite pill i variatorn och man kan lägga toppfatren på tex 55 kmh. Köp en bra scooter är också ett bra råd. Min Yamaha Giggle är 4-takt, bränsleinsprutning, katalysator och rullar året runt. Bra vinterdäck tex Schwalbe Iceman. På vintern immar dock visiret igen omedelbart så då är det bättre med skidglasögon och rånarluva under hjälmen.

Tillägg. Det är bra ta av rånarluva och integralhjälm *innan* man går in på macken!
 
Topp