• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pennan och svärdet Fältur90

Från en fd. Knekt: köp den inte!!!
Köp en G-shock eller liknande. Eller valfri klocka från typ classes.
Sen för din fortsatta karriär så finns det en uppsjö av val:)
T.ex Sjöö Sandström eller Tudor
82F156CF-7F3D-435E-9DD3-00B577FE9EC2.jpeg

Min lumpentid skördade tyvärr en radiokontrollerad Casio Twincept, en trevlig klocka med digital display på insidan av glaset. Den ska dock inte ska användas för att ta emot sig med i samband med att man kastar sig i ett dike. Ersattes av en inte särskilt fältmässig safirglasad Seiko-kronograf som också fick rätt mycket stryk men som tickar på fint även såhär 20 år senare.

g200413216.1.jpg

large.20180414_113300.jpg.19ca86aa5058656daaa2d2eb3889d4dd.jpg

Nuförtiden kör jag med en DW5600MS-1 som strykklocka, klart mer fältmässig med sin matta yta och negativa röda LCD-display. Tveklöst den klocka jag varit minst försiktig med, men samtidigt faktiskt den klocka som håller tiden sämst :)

1l.jpg

Wow den där Great Blue måste vart grymt fin utan krigsärren.
Min lumpentid skördade tyvärr en radiokontrollerad Casio Twincept, en trevlig klocka med digital display på insidan av glaset. Den ska dock inte ska användas för att ta emot sig med i samband med att man kastar sig i ett dike. Ersattes av en inte särskilt fältmässig safirglasad Seiko-kronograf som också fick rätt mycket stryk men som tickar på fint även såhär 20 år senare.

g200413216.1.jpg

large.20180414_113300.jpg.19ca86aa5058656daaa2d2eb3889d4dd.jpg

Nuförtiden kör jag med en DW5600MS-1 som strykklocka, klart mer fältmässig med sin matta yta och negativa röda LCD-display. Tveklöst den klocka jag varit minst försiktig med, men samtidigt faktiskt den klocka som håller tiden sämst :)

1l.jpg

Suunto Core är annars ett bra alternativ som är hyfsat populärt i Försvarsmakten. Lite dyrare än G-shockarna som rekommenderats ovan, men i samma prisklass som klockan du länkar. Den är otroligt robust och har en del riktigt bra funktioner utöver vad du får hos en G-shock som i vart fall jag tycker gör den värd pengarna;
  • Funktion som visar solens upp- och nedgång (styrs av kalender och tidszonsinställning), oslagbart när man är ute i fält,
  • Kompass som faktiskt fungerar helt ok om man kalibrerar den regelbundet (slår inte en hederlig Silva, men det är sån brist på dem att alla värnpliktiga inte får ut dem),
  • Höjdmätare, barometer och annat smått och gott som t.ex. vädervarnare.
Jag har använt min aktivt i fem-sex år och de enda negativa sakerna jag kan säga är att gummiarmbandet som sitter på i original slits för fort (går dock att köpa en bättre variant, alternativt modda den till att ta natostrap), samt att batteriet bara håller i drygt ett år vid väldigt aktiv användning.

Edit; om det är av intresse kan jag lägga upp lite bilder på klockan i fråga ikväll...

Senast ändrad:
Jag har hittills aldrig sett en klocka from P&S som varit rimligt prissatt eller som lockat fram köpbegär, det känns alltid som dåliga Kinakopior av riktiga klockor.
Ska det vara automatiskt så köp honom en Seiko SKX och om batteri går bra en tålig G-shock.
När han muckat köper du honom en riktig och välförtjänt "vuxenklocka" istället :)
Med vänlig hälsning
Ola G

Suunto Core är annars ett bra alternativ som är hyfsat populärt i Försvarsmakten. Lite dyrare än G-shockarna som rekommenderats ovan, men i samma prisklass som klockan du länkar. Den är otroligt robust och har en del riktigt bra funktioner utöver vad du får hos en G-shock som i vart fall jag tycker gör den värd pengarna;
  • Funktion som visar solens upp- och nedgång (styrs av kalender och tidszonsinställning), oslagbart när man är ute i fält,
  • Kompass som faktiskt fungerar helt ok om man kalibrerar den regelbundet (slår inte en hederlig Silva, men det är sån brist på dem att alla värnpliktiga inte får ut dem),
  • Höjdmätare, barometer och annat smått och gott som t.ex. vädervarnare.
Jag har använt min aktivt i fem-sex år och de enda negativa sakerna jag kan säga är att gummiarmbandet som sitter på i original slits för fort (går dock att köpa en bättre variant, alternativt modda den till att ta natostrap), samt att batteriet bara håller i drygt ett år vid väldigt aktiv användning.

Edit; om det är av intresse kan jag lägga upp lite bilder på klockan i fråga ikväll...
Regel 1 är att det alltid ska vara bilder på klockorna man snackar om :D vill gärna se bilder.

98D8D577-8B20-462F-9101-A06F4CA23FA1.jpeg
En Luminox kanske kan vara något. Så kan han slänga sig med ord som ”Navy” och ”Seals” tätt ihop i samma mening! :pirate:

Senast ändrad:
Avbryt!!!
Inget P&S! Då blir man utrangerad innan man hinner bli inrangerad.

Det finns två, nej 3 val.
Vpl: G-shock motsv.
Kriget: Guld submariner eller G-shock eller...... Den här besten, battle proven

1551383910354967280266275864684.jpg

Tillbaka
Topp