• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pippi x Sjöö Sandström Annual Edition 2021

Snyggaste Sjöö jag sett sedan Chronolink, skulle dock skippat Pippi grejen som jag inte tycker passar på en klocka av denna kaliber. Men om vi skippar Pippi så full pott på denna! Designen på urtavlan är fantastisk, bra val med vit urtavla.

Snyggaste Sjöö jag sett sedan Chronolink, skulle dock skippat Pippi grejen som jag inte tycker passar på en klocka av denna kaliber. Men om vi skippar Pippi så full pott på denna! Designen på urtavlan är fantastisk, bra val med vit urtavla.
Ha! Det är väl snarare så att Pippi platsar just på en lite bättre klocka med medvetenhet. Läste du S&S trådstart om hur Pippi inspirerat deras företag? Dessutom en subtil, snygg hyllning.

Ha! Det är väl snarare så att Pippi platsar just på en lite bättre klocka med medvetenhet. Läste du S&S trådstart om hur Pippi inspirerat deras företag? Dessutom en subtil, snygg hyllning.

Ja jag läste, jag diggade det inte. Lika lite som jag skulle vilja ha Televinken, Ronja Rövardotter eller Drutten på min lyxklocka. Men utan Pippi skulle det kanske blivit ett köp.

Väldigt snygg klocka och tavla, men tyvärr så tappar jag associationen till Pippi. För mig skall Pippi vara massor med färger så här tappar ni mig helt, dock väldigt snygg klocka ihop med urtavlan som sagt var. Kan säkert hamna i lådan trots allt för urtavlan växer ju mer man ser den.

Det är "Astrid Lindgren company" som äger rättigheterna till Vang Nymans bilder vad det verkar. Jag trodde bolaget hette Saltkråkan som höll i alla Astrid Lindgrens rättigheter och det. Men de kanske har bytt namn faktiskt. 🤔
Normalt gäller Lagen om upphovsrätt, men kanske fick hon ett gott råd att avtala bort den någon gång i tiden för länge sen? Det skulle kännas roligare om man visste att Astrid Lindgren Company betalar följerätt till illustratören, nu när både hennes namn och bild används i marknadsföringen.

Normalt gäller Lagen om upphovsrätt, men kanske fick hon ett gott råd att avtala bort den någon gång i tiden för länge sen? Det skulle kännas roligare om man visste att Astrid Lindgren Company betalar följerätt till illustratören, nu när både hennes namn och bild används i marknadsföringen.
Jag bara läste från hemsidan där det står att de har alla rättigheter till hennes bilder. Och "nu när hennes namn och bild används", Saltkråkan/Astrid Lindgren company har funnits länge och Vang Nymans Pippi-bilder har ju reproducerats oändligt många gånger i alla möjliga produkter, leksaker, spel, böcker etc så det är ju inte direkt något nytt eller konstigt att hennes namn och bild skulle användas. Sen om Astrid Lindgren Company i sig alltid haft rättigheterna vet jag inte, men jag utgår nästan ifrån det.

1634641263267.png

Jag bara läste från hemsidan där det står att de har alla rättigheter till hennes bilder. Och "nu när hennes namn och bild används", Saltkråkan/Astrid Lindgren company har funnits länge och Vang Nymans Pippi-bilder har ju reproducerats oändligt många gånger i alla möjliga produkter, leksaker, spel, böcker etc så det är ju inte direkt något nytt eller konstigt att hennes namn och bild skulle användas. Sen om Astrid Lindgren Company i sig alltid haft rättigheterna vet jag inte, men jag utgår nästan ifrån det.

1634641263267.png
Tack, det var ju tydligt. Det uppstår ibland schismer om upphovsrätten. Jag vet att ibland anställs illustratören för att få bort upphovsrätten och som med te x Mumin trollen finns det både schysta och pirat. Jag är mån om att konstnärer ska få betalt och få behålla makten över det de skapar.

Tillbaka
Topp