• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Platinum watches GBG ????

jag har gjort en överklagan hos åklagarmyndigheten tagit in en advokat också och jag ser att det inte första gången Sefina eller andra Pantbanker har sålt falska klockor och tavlor, tyckte jag såg att kronofogden sålde en falsk klocka med nyligen. 253k är rätt pris för en Daytona panda idag, går du och värderar en panda idag på kapland så kommer dom värdera en 2023 fullset till 250k saken är att när man köper av ett svenskt pantbank så litar man juh blint på dom, där av felet jag skulle aldrig våga köpa av en privat person men en pantbank litar man på tycker man.
Nu vet jag inte hur länge sedan det här var men har bestämt för mig att de måste ta tillbaka varan om det inte är slagauktion. Jag har gjort det själv ett par gånger, iofs på Kaplans och det har inte varit några problem. Det är konsumentköplagens som gäller. Har de antytt att klockan som lämnades ut var äkta och den de nu ska få tillbaka är falsk? Väldigt mystiskt verkar det vara. Hoppas verkligen det ska ordna sig.

jag har gjort en överklagan hos åklagarmyndigheten tagit in en advokat också och jag ser att det inte första gången Sefina eller andra Pantbanker har sålt falska klockor och tavlor, tyckte jag såg att kronofogden sålde en falsk klocka med nyligen. 253k är rätt pris för en Daytona panda idag, går du och värderar en panda idag på kapland så kommer dom värdera en 2023 fullset till 250k saken är att när man köper av ett svenskt pantbank så litar man juh blint på dom, där av felet jag skulle aldrig våga köpa av en privat person men en pantbank litar man på tycker man.
Rätt pris eller ej. Konstaterar bara att det inte finns en sådan någonstans inom EU för de pengarna. Finns rysligt bra kopior på 116500 som du säkert har koll på. Sedan vad gäller privatpersoner så finns det en drös här på forumet jag litar på mer än Sefina, och det gällde även innan denna trådens existens.

Det var min Daytona som jag hade köpt och litade blint på Sefina pantbank, sedan skulle Platinum watches förmedla den åt mig så jag träffade deras fotograf han tog bilderna sedan la han upp den på blocket åt mig fast ägaren till platinum watches ringde bara 2 dagar efter och sa att min klocka var falsk och att dom skulle hjälpa mig göra polis anmälan, nu sitter jag i massa rättsväsendet och Sefina pantbank vill inte ta på sig ansvaret dessutom la polisen ner fallet pgra dom på Sefina Pantbank visste inte att klockan har varit falsk och jag fick inte ens se den eller känna på den tills jag hade betalat klockan 253k. Bifogar bild på polis anmälan

Fråga: stod det i annonsen att de inte tar ansvar för om klockan är äkta eller inte?

Är lite luddigt.

Se Allmäna
Villkor Byte av produkter
Samt
Reklamation.

De kan ju tolkas på olika sätt

Lol:
”Vi på Sefina pantbank tycker att man ska få exakt det man betalar för, varken mer eller mindre. När du handlar av oss kan du vara säker på att klockan är äkta och fungerar som den ska om inget annat anges. Kika gärna i vår webbshop om du är på jakt efter fina och garanterat äkta armbandsur till vettiga priser.”

Lol:
”Vi på Sefina pantbank tycker att man ska få exakt det man betalar för, varken mer eller mindre. När du handlar av oss kan du vara säker på att klockan är äkta och fungerar som den ska om inget annat anges. Kika gärna i vår webbshop om du är på jakt efter fina och garanterat äkta armbandsur till vettiga priser.”

Har ingen aning om var du hittar den citerade texted ang klockor.

Tack.

Missade att det stod längst ner på sidan.

Hur de nu får ihop det med

BYTE AV PRODUKTER​

Sefina lämnar ingen bytesrätt eller rätt till öppet köp i våra fysiska butiker. Dock kan du via Distansköplagen återlämna din köpta vara inom 14 dagar om du har handlat via sefina.se. Du står själv för returfrakten tillbaka till oss.

Samt

REKLAMATION​

Om en produkt är felaktig eller felexpedierad, skicka tillbaka den till oss. Vi ersätter dig för fraktkostnaden, förutsatt att skäl för reklamation föreligger. Om reklamationen avser en använd produkt måste du alltid kontakta vår kundservice på [email protected].

Med det som påstås ha hänt med Daytonan ovan blir snurrigt.
Jag antar det måste bli ett civilrättsligt mål om Sefina inte vill ta en självklar reklamation.

Sedan kan man ju fundera på vem som felat I bedömningen och om denne har sk "Smutsig Byk"

Fråga: stod det i annonsen att de inte tar ansvar för om klockan är äkta eller inte?
Grejen är att vi har en sjuk lag som säger om dom inte vetat att varan är falsk så kan man inte göra nått mer eller mindre, man måste bevisa att dom har vetat att den har varit falsk då kan dom bli dömda och betalningsskyldiga. Det var en annons på blocket och inget auktion och dom skyddar sig mot skrivfel så kanske original vart felskrivning från deras sida 🤷🏽

Tack.

Missade att det stod längst ner på sidan.

Hur de nu får ihop det med

BYTE AV PRODUKTER​

Sefina lämnar ingen bytesrätt eller rätt till öppet köp i våra fysiska butiker. Dock kan du via Distansköplagen återlämna din köpta vara inom 14 dagar om du har handlat via sefina.se. Du står själv för returfrakten tillbaka till oss.

Samt

REKLAMATION​

Om en produkt är felaktig eller felexpedierad, skicka tillbaka den till oss. Vi ersätter dig för fraktkostnaden, förutsatt att skäl för reklamation föreligger. Om reklamationen avser en använd produkt måste du alltid kontakta vår kundservice på [email protected].

Med det som påstås ha hänt med Daytonan ovan blir snurrigt.
Jag antar det måste bli ett civilrättsligt mål om Sefina inte vill ta en självklar reklamation.

Sedan kan man ju fundera på vem som felat I bedömningen och om denne har sk "Smutsig Byk"
Nu var jag i själva fysiska butiken i Malmö och det kommer bli ett civilrättsligt mål av detta så jag kommer uppdatera alla här om mitt fall

Nu var jag i själva fysiska butiken i Malmö och det kommer bli ett civilrättsligt mål av detta så jag kommer uppdatera alla här om mitt fall
Ja det tycker jag absolut att du ska göra.
Anlita juridiskt ombud och stämma Sefina för den ekonomiska skada du kommer lida pga deras försumlighet altrenativt ohemula agerande.

Det finns jurister här på KS som säkert har kännedom om vilken byrå som har gott rennomè gällande dessa frågor.
För onekligen vore det intressant att få prövat om en näringsidkare kan friskriva sig allt ansvar vid varumärkesförfalskningar med hänvisning till "Vi visste inte bättre,och vår policy är att inte ta returer oavsett orsak".
Det öppnar ju minst sagt en lukrativ marknad för den som har rymligt samvete.

Juridik i all ära, jag landar i att det är sjukt och bedrövligt att ett företag oavsett vad juridiken säger inte tar ansvar.
Kontakta media.. deras hantering gäller väl alla varor och inte bara klockor, dvs att man inte tar ansvar när man fucked up utan låter privatpersoner ta smällen.

Tror dålig publicitet biter bra, vem vill/vågar handla där framöver på de här premisserna?

Det jag menar är att du bör göra processen offentlig, lätt nu för tiden med sociala medier osv. Kan vara klädsamt att säkerställa med Sefina att det här verkligen är deras ställningstagande i ärendet men samtidigt vara tydlig om din fortsatta hantering om de inte tar ansvar.

Juridik i all ära, jag landar i att det är sjukt och bedrövligt att ett företag oavsett vad juridiken säger inte tar ansvar.
Kontakta media.. deras hantering gäller väl alla varor och inte bara klockor, dvs att man inte tar ansvar när man fucked up utan låter privatpersoner ta smällen.

Tror dålig publicitet biter bra, vem vill/vågar handla där framöver på de här premisserna?
Jag kan bara hålla med dig.
Den BadWill ett sådanthär ärende skapar övertiger Vida den ekonomiska skada Sefina skulle lida om de återtog förfalskningen,återbetalade köpesummman och sedan återkrävde utbetalt belopp av inlämnaren.

Juridiken sätter säkert käppar I de för en lekman lättrullande hjulen,såsom var bevisbördan på att den inlämnade varan är exakt samma I alla avseenden som den försålda skall hamna och vem som står risken för detta.

Men ibland undrar jag ju om "FulaFiskar" har insiderhjälp med att utföra sådant som nu diskuteras.
Det är ju som bekant inte olagligt att vara Dum I Huvudet eller
Ha en Dålig Dag på jobbet

Det verkar som att man ska vara väldigt försiktig vid köp hos både sefina.se och Kronofogdemyndigheten

Var det inte någon som köpte en Daytona från kronkalle för nått år sedan, som visade sig vara falsk.. men Kronofogden slog ifrån sig och fick dessutom rätt och den som köpt den förfalskade varan fick svälja hela förlusten.

Är det inte väldigt märkligt att de som statlig myndighet kommer undan med att inte följa reklamationsrätt och att sälja varumärkesförfalskningar🤔

• Like
Reactions: Zed
Är det inte väldigt märkligt att de som statlig myndighet kommer undan med att inte följa reklamationsrätt och att sälja varumärkesförfalskningar🤔
De ansågs väl ha gjort vad de kunnat och därav anses de inte stå skyldiga.. Kronkalle borde väl rimligen ställa nötterna som värderar dessa objekt till svars istället?

Man kan begära skadestånd, men får man något då? 🙃🙃🙃

IMG_0537.jpeg

Det är väl jättebra för alla inblandade....utom köparen då.

Gäldenären får in slantar som går till dennes skulder. Inte sällan böter och skadestånd.
De som ska ha av detta får äntligen lite pengar.

Köparen är den som inte gjort sin hemläxa tillräckligt noga.
Och iom att det uttryckligen står att man inte tar något ansvar för det man säljer,ja då ska man vara djävligt säker på vad man köper.

Annars avstår man.
Gör man inte det får man skylla sig själv.

Det är väl jättebra för alla inblandade....utom köparen då.

Gäldenären får in slantar som går till dennes skulder. Inte sällan böter och skadestånd.
De som ska ha av detta får äntligen lite pengar.

Köparen är den som inte gjort sin hemläxa tillräckligt noga.
Och iom att det uttryckligen står att man inte tar något ansvar för det man säljer,ja då ska man vara djävligt säker på vad man köper.

Annars avstår man.
Gör man inte det får man skylla sig själv.
Om det är någon man ska kunna lita på så är det väl ändå en statlig myndighet?

Om en privatperson här på KS hade sålt en kopia så hade säljaren slaktats och tvingats ta sitt ansvar. Men när det är den svenska staten som säljer kopior så får köparen skylla sig själv?

Tillbaka
Topp