• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plats att göra upp klockaffär på Kungsholmen?

joca

Patek
2-Faktor
wwww
Måste passa på att fråga er som förespråkar att göra affärer på en bank. Sätter ni er i väntrummet och dealar? Hyr ett mötesrum? Och vad är syftet med att träffas på just en bank? Mvh Trög
Jag gjorde en affär (jag var köparen) på min bank nyligen.

Säljaren fick ett kvitto på att pengar hade förts över och det inte gick att avbryta överföringen på något sätt.

Kunde därför gå hem med klocka direkt och säljaren visste att pengarna var på G.

Funkade smidigt tycker jag :)
 

BCKSTRM

Rolex
Måste passa på att fråga er som förespråkar att göra affärer på en bank. Sätter ni er i väntrummet och dealar? Hyr ett mötesrum? Och vad är syftet med att träffas på just en bank? Mvh Trög

Syftet måste vara säkerhet. Det finns garanterat vakter nära och dessutom övervakningskameror. Jag är dock också fundersam på hur man gör upp affären där. Samma hos en urmakare... Säger man "Hej, jag vill inte köpa något men kan jag låna ert bord där borta för att sälja min klocka?..."
 

Rookien

Panerai
Vad är det för klocka du skall sälja?
Jag har endast sålt en klocka, då kändes det lite sisådär faktiskt och tänkte i princip ställa in dealen.
Träffades på ett hotell, gick hur bra som helst.

Vad är det för klocka du skall sälja?
 
P

Philippe Stern

Guest
Syftet måste vara säkerhet. Det finns garanterat vakter nära och dessutom övervakningskameror. Jag är dock också fundersam på hur man gör upp affären där. Samma hos en urmakare... Säger man "Hej, jag vill inte köpa något men kan jag låna ert bord där borta för att sälja min klocka?..."
På bank gör man upp för att få in pengarna på sitt konto. Så man slipper ev bli rånad på dessa. I uraffär (AD) gör man upp om köparen vill verifiera äktheten.
 

BCKSTRM

Rolex
Jag har nu insett ett problem som jag behöver hjälp med.

Jag har ett värderingsintyg från RobE. Det står dock mitt namn, personnummer och adress vilket jag ju inte vill lämna ut...

Kan Jag bara stryka över detta, eller bör jag inte skicka med det?

Jag antar att personnummer är ur försäkringssynpunkt, men värderingen har väl bara som syfte att ge försäkringsbolaget ett värde om något händer. Att jag äger klockan bör ju vara klart för försäkringsbolaget innan... Kortfattat, fyller värderingen sitt syfte:
1, för nästa ägare och 2, om jag stryker över mitt namn etc?
 
P

Philippe Stern

Guest
Hade
Jag har nu insett ett problem som jag behöver hjälp med.

Jag har ett värderingsintyg från RobE. Det står dock mitt namn, personnummer och adress vilket jag ju inte vill lämna ut...

Kan Jag bara stryka över detta, eller bör jag inte skicka med det?

Jag antar att personnummer är ur försäkringssynpunkt, men värderingen har väl bara som syfte att ge försäkringsbolaget ett värde om något händer. Att jag äger klockan bör ju vara klart för försäkringsbolaget innan... Kortfattat, fyller värderingen sitt syfte:
1, för nästa ägare och 2, om jag stryker över mitt namn etc?
Hade jag köpt klocka av dig hade jag begärt att få se leg samt få ett kvitto av dig med personnr. Har du inte användning av intyget kan du lika väl skicka med en kopia på det iallafall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har nu insett ett problem som jag behöver hjälp med.

Jag har ett värderingsintyg från RobE. Det står dock mitt namn, personnummer och adress vilket jag ju inte vill lämna ut...

Kan Jag bara stryka över detta, eller bör jag inte skicka med det?

Jag antar att personnummer är ur försäkringssynpunkt, men värderingen har väl bara som syfte att ge försäkringsbolaget ett värde om något händer. Att jag äger klockan bör ju vara klart för försäkringsbolaget innan... Kortfattat, fyller värderingen sitt syfte:
1, för nästa ägare och 2, om jag stryker över mitt namn etc?
Köparen har ingen nytta av det. Visa och behåll. Lämna inte ut ditt personnummer. Ditt namn verkar du ju inte vara rädd om, men personnumret bör du skydda.

Han behöver ett eget papper med hans personnummer. Ditt papper har han ingen nytta av.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Ta med en polare om det känns läskigt. Annars behöver man kanske inte överdriva rånrisken heller. Har gjort upp affärer lite här och var i Sthlm genom åren. Innerstan under dagtid är inte särskilt läskig någonstans.
 

Rivalen

Rolex
Banköverföring bara om samma bank så att det går direkt och du kan kolla ditt konto innan överlämnande, annars inte säkert. Kan återtas efteråt om det inte går iväg direkt.

Har du ingen kompis som kan följa med dig? Du vet väl inte vem eller vilka du möter.

Kameramiljö om du känner oro. Känner du dig lugn och mindre värde (relativt) så duger väl offentlig lokal.

Gott - såg att det verkar bli trevligt.
 
P

Philippe Stern

Guest
Grejen är att jag inte vill att han och sedan någon efter honom har mitt namn och personnummer...
Lämna inte ut det då. Visa bara uppbådet. Men du är inte särskilt anonym. Bara så du vet. Jag tog på ett par minuter reda på ditt fullständiga namn, när du är född, din adress (22), vilken ö din pappa bor på, ditt styrelseuppdrag etc. Ditt fulla personnr får jag om jag ringer skattemyndigheten. Internet är mer än en fluga.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Lämna inte ut det då. Visa bara uppbådet. Men du är inte särskilt anonym. Bara så du vet. Jag tog på ett par minuter reda på ditt fullständiga namn, när du är född, din adress (22), vilken ö din pappa bor på, ditt styrelseuppdrag etc. Ditt fulla personnr får jag om jag ringer skattemyndigheten. Internet är mer än en fluga.
Lugna ned dig med att ta reda på allt om personer och deras familjer. Inte första gången heller.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Lämna inte ut det då. Visa bara uppbådet. Men du är inte särskilt anonym. Bara så du vet. Jag tog på ett par minuter reda på ditt fullständiga namn, när du är född, din adress (22), vilken ö din pappa bor på, ditt styrelseuppdrag etc. Ditt fulla personnr får jag om jag ringer skattemyndigheten. Internet är mer än en fluga.

varför ringa skatteverket? finns internet som du så fint poängterar.
 

Rivalen

Rolex
Att hitta folk på nätet baserat på vilka namn man angett här förutsätter ju iofs att man heter det man angett här, men visst...
 
P

Philippe Stern

Guest
Lugna ned dig med att ta reda på allt om personer och deras familjer. Inte första gången heller.
Jag är lugn. Försöker bara få honom att förstå att han kan skydda sig bättre. Den senaste jag spårade var en KS-medlem som svarade på min annons på Blocket med falskt namn och skrev dumma saker i anonyma mail nattetid. Hjälpte föga med falska gmailkonton ens.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag är lugn. Försöker bara få honom att förstå att han kan skydda sig bättre. Den senaste jag spårade var en KS-medlem som svarade på min annons på Blocket med falskt namn och skrev dumma saker i anonyma mail nattetid. Hjälpte föga med falska gmailkonton ens.

Vad duktig du är, vill du ha en kaka? Inte svårt att hitta människor med hjälp av offentlighetsprincipen, inget nytt.
Du glömde nämna att du hotade den KS-medlem du 'spårade' upp.
 

BCKSTRM

Rolex
Ok nu tycker jag vi lugnar ner oss lite. Håller helt med om att det var onödigt att kolla vart min pappa bor men jag har fattat poängen. Att någon vid ett givet tillfälle kan kolla upp mig är ingen överraskning, men det är inte riktigt samma sak som att det finns en lapp med mitt personnummer på i någons ägo... Jag bör kanske försöka bli mer anonym så lär väl byta namn här (om det går), men som sagt tycker inte jag att det är hela världen...

Det känns bra inför affären och känner mig helt trygg nu när den (förhoppningsvis) görs upp hos RobE. Återkommer efter :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ok nu tycker jag vi lugnar ner oss lite. Håller helt med om att det var onödigt att kolla vart min pappa bor men jag har fattat poängen. Att någon vid ett givet tillfälle kan kolla upp mig är ingen överraskning, men det är inte riktigt samma sak som att det finns en lapp med mitt personnummer på i någons ägo... Jag bör kanske försöka bli mer anonym så lär väl byta namn här (om det går), men som sagt tycker inte jag att det är hela världen...

Det känns bra inför affären och känner mig helt trygg nu när den (förhoppningsvis) görs upp hos RobE. Återkommer efter :)


Bara att dra ett PM till daviden, Denke lr Spencer66 så ordnar de byte av namn.
vonbahr jobbar på rest. i stan, där brukar folk göra upp affärer. Annars om du är nojig så rekommenderar jag uraffär eller bank.
Lycka till
 

UNO

Panerai
Cheeseburgare, kaffe med mjölk och en TT Submariner.

Föv
Är det fler än jag som är tveksam till folk med skyddade identitet etc ?
 
Topp