• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera Cartier santos

Cartier

Breitling
Har en cartier santos som är i behov av polering, tänkte kolla med er om det finns någon här på forumet som känner att dom bemästrar konsten att polera, ev om ni känner till något billigare alternativ, har hört att man kan tjäna en slant om man skickar utomlands.
Kom gärna med förslag.
Jag befinner mig i Båstad, Skåne
image.jpg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men de kan göra bara en polering om du ber dem. Det kan vara lite vanskligt att be amatörer polera, för att få blanka ytor bra så duger det inte med någon cape kod-amatör. Så om du hittar någon som gör det billigt, be om referenser för att undvika få klockan förstörd.
 

Cartier

Breitling
för att göra ett bra jobb måste de plocka isär klockan, och när verket ändå är ute så kan man också serva den. Men jag ska fråga.
Självklart att jag inte vill få klockan förstörd, tänkte mer om det finns någon som genuint är duktig och kan sin sak, man behöver inte vara AD för att göra det "tror jag"
Vi får se om det trillar in några inlägg senare på dagen, den jag söker kanske finns här ute
 

_jonte

Patek
Har inga personliga erfarenheter, men känner två personer som haft sina Santos för service inkl polering hos Cartier och inte varit nöjda. De verkar polera med mjuka trissor och rundar av plana ytor och skarpa kanter, och borstar/slipar slarvigt. Kan säkert variera.. men jag hade själv inte vågat skickat min klocka dit för polering.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har inga personliga erfarenheter, men känner två personer som haft sina Santos för service inkl polering hos Cartier och inte varit nöjda. De verkar polera med mjuka trissor och rundar av plana ytor och skarpa kanter, och borstar/slipar slarvigt. Kan säkert variera.. men jag hade själv inte vågat skickat min klocka dit för polering.

Fan vad tråkigt.... :/
Man skickar till Cartier för att man anser att dom borde veta det bäst av alla.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Såg att du inte fick svar på detta men ja, service och polering görs oftast tillsammans.
Vet du när denna var sist servad? Kanske är dags att den får sig en omgång så den mår bra :)
 

Cartier

Breitling
Jag vet inte när den sist servades, så jag antar att det börjar bli dags.
Jag köpte klockan på auktion i torsdags, så har inte ens fått hem klockan än, men utifrån bilderna jag fick kunde man se att det fanns gott om repor.
Både jag och frugan gillar klockor, och hon har länge sagt att hon vill köpa en cartier santos klocka, hon tycker verkligen om den modellen. Tyvärr kostar dom en slant, men jag lyckades komma över en till ett bra pris (med Box och papper). Så jag tänkte överraska henne på vår årsdag i december med denna klocka. Det är några månader kvar, men tills dess vill jag göra den fin innan hon får den. Så åter igen, finns det några här ute som känner till någon duktig, behöver inte vara professionell, som kan hjälpa mig.
 

_jonte

Patek
Nu är jag inte så kräsen, men kolla in länken nedan.
Är det någon som hört talas om detta företag ?
http://www.tictocman.com/watch-refurbishment/
Av döma av deras egna exempelbilder på förstasidan så är de riktigt dåliga; motsvarande resultat du kan vänta dig av de flesta inkl Cartier.
Före och efter... Fy! :nailbiting:
cartier-before.jpg

cartier-after-refurbishment.jpg


...men detta är ur en klocknörds perspektiv. De flesta skulle säkert vara jättenöjda med resultatet, inkl din fru?
 

Cartier

Breitling
Dåliga ?
Kan du vara snäll och formulera, personligen tycker jag att klockan fantastisk ut, dock är jag inte en "klocknörd" riktigt än
 

Wi

NLA
2-Faktor
Dåliga ?
Kan du vara snäll och formulera, personligen tycker jag att klockan fantastisk ut, dock är jag inte en "klocknörd" riktigt än

Dålig då fasningarna på boettsidorna ("kanterna") blivit rundpolerade. Fasningarna ska vara skarpa så som på första bilden. Klockans linjer, originalutseende är förstört
 

_jonte

Patek
Dåliga ?
Kan du vara snäll och formulera, personligen tycker jag att klockan fantastisk ut, dock är jag inte en "klocknörd" riktigt än
Se tex på glasringen, den är inte plan längre och har gropar runt skruvhuvudena. Kanter och skarvar har rundats av. Jämför före- och efterbilderna, detalj för detalj..
Och som jag sa, de flesta skulle tycka det blev jättebra. :)
 

Cartier

Breitling
Nu är jag absolut ingen expert, men för att få bort repor måste man ju slipa ner, det går väl inte att undvika, eller man ska slipa kanterna lika mycket för att bibehålla kanterna
 

JMT

Breitling
Av döma av deras egna exempelbilder på förstasidan så är de riktigt dåliga; motsvarande resultat du kan vänta dig av de flesta inkl Cartier.
Före och efter... Fy! :nailbiting:
cartier-before.jpg

cartier-after-refurbishment.jpg


...men detta är ur en klocknörds perspektiv. De flesta skulle säkert vara jättenöjda med resultatet, inkl din fru?
Visst blänker den men det kan man ju få nästan vilket material som helst att göra med någon form av slipmaterial.
I det här fallet hade det troligen varit bäst att skicka klockan till Cartier så att de hade kunnat byta ut framförallt bezeln istället för att slipa ned den. Ytfinishen ser dessutom helt annorlunda ut än orginalet (kan såklart vara bilden). Jag skulle vara försiktig och inte låta snålheten bedra visheten i det här fallet, TS klocka ser ju mest ut att ha ytliga repor som faktiskt borde kunna poleras bort utan att ändra formen på klockan, om man låter dings sitta kvar.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Nu är jag absolut ingen expert, men för att få bort repor måste man ju slipa ner, det går väl inte att undvika, eller man ska slipa kanterna lika mycket för att bibehålla kanterna

Absolut, men man slipar ner ytterst lite för att vidbehålla originallinjerna. Med rätt kompetens och verktyg har man även möjligt att slipa fasningarna rätt, med rätt vinkel och "skarphet".
Överlåter nästan till @Aurum att svara. Lite av hans område det här :)
 

Cartier

Breitling
Fick hem klockan idag, och måste säga att bilderna jag fick gav en orättvis bild, då den ser ut att vara väldigt repig, visst finns det en hel del smårepor, men inget som verkligen stör. Eller vad tycker ni ?
image.jpg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Inte jättefarligt, men det kanske är roligare för din fru att få en nyservad och nypolerad klocka.

Men polering endast om det sköts av professionellt av någon med erfarenhet och rätt verktyg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Inte jättefarligt, men det kanske är roligare för din fru att få en nyservad och nypolerad klocka.

Men polering endast om det sköts av professionellt av någon med erfarenhet och rätt verktyg
+1
Känns inte som den mest lättpolerade klocka. Iaf inte om det ska bli bra...
 
Topp