• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera Cartier santos

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har inte så stor koll, går det att skruva ut skruvarna i länk/glasring?
I glasringen kan man då de är funktionella (tvärgående) men har inte lyckats komma på hur man skulle kunna få av dem från länken. De på länken är ju oftast nedpolerade också så man får inte grepp. Kanske att man kan få av dem om man värmer länken, jag vet inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I glasringen kan man då de är funktionella (tvärgående) men har inte lyckats komma på hur man skulle kunna få av dem från länken. De på länken är ju oftast nedpolerade också så man får inte grepp. Kanske att man kan få av dem om man värmer länken, jag vet inte.
De sitter ju inte symetriskt uppdragna på min santos, så jag misstänkte att de gick att skruva ur. Fast cartier kanske har monterat dem asymetriskt med flit?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De sitter ju inte symetriskt uppdragna på min santos, så jag misstänkte att de gick att skruva ur. Fast cartier kanske har monterat dem asymetriskt med flit?
Körde en test på en kass länkbit tidigare, kunde få den att snurra men den skruvades inte ut. Tror inte de är gängade om jag skall gissa.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Körde en test på en kass länkbit tidigare, kunde få den att snurra men den skruvades inte ut. Tror inte de är gängade om jag skall gissa.
Ah ok, då lär det vara i stort sett omöjligt att polera länken bra. Läste på något forum att en ny länk gick på över 20, så det gäller visst att behandla den försiktigt. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Skall jag vara ärlig tror jag inte poleringen av länken kan bli så bra? Går ju inte att slipa plan pga skruvarna. Boetten och glasringen kan man däremot få riktigt vass.
Vad tror du om att bara polera glasringen? Det blir ju en oerhörd skillnad när guldet får lyster igen.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Min santos gick i golvet så att safiren i kronan sprack, Bergströms bytte kronan och smekte samtidigt lätt över skruvskallarna på länken efter mitt godkännande...

IMG_20150813_200354-1.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det har inte skänkt dig en tanke att Bergströms bjöd mig på det övriga för lång och trogen tjänst?....Bergströms Ur har säkert tjänat en slant på undertecknad genom åren...
Har för mig vi pratade om detta och du sade ett annat pris? Kan ha missförstått och glömt bort iofs. Men för att anknyta till ämnet så kostar en safirkrona 4000 kr. Sedan har de en variant med diamant, undra vad den listar på...
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Har för mig vi pratade om detta och du sade ett annat pris? Kan ha missförstått och glömt bort iofs. Men för att anknyta till ämnet så kostar en safirkrona 4000 kr. Sedan har de en variant med diamant, undra vad den listar på...
Jag kan ha varit otydlig, men tack för dina lärorika inlägg i tråden iaf.
 

Cartier

Breitling
Vad tror du om att bara polera glasringen? Det blir ju en oerhörd skillnad när guldet får lyster igen.
Ska den poleras så ska man göra det på hela klockan. Har fått svar ifrån två personer som kan hjälpa mig polera och serva klockan, en av dom skulle kolla om skruvarna på länken kan skruvas av.
 

tictac62

Cartier
Ska den poleras så ska man göra det på hela klockan. Har fått svar ifrån två personer som kan hjälpa mig polera och serva klockan, en av dom skulle kolla om skruvarna på länken kan skruvas av.
Nej, skruvarna går ej att ta bort, man skyddar dom med ett speciellt lack, när man matterar länken, allt enligt B Olsson som skötte servicen på 80 och 90 talet i Sverige innan Cartier, tog hem all service till Holland, Frankrike och Schweiz
 

wojtecki

Cartier
Nej, skruvarna går ej att ta bort, man skyddar dom med ett speciellt lack, när man matterar länken, allt enligt B Olsson som skötte servicen på 80 och 90 talet i Sverige innan Cartier, tog hem all service till Holland, Frankrike och Schweiz

Nu blev jag nostalgisk. Bo var man hos ofta, han skruvade en hel del hemma i Mölndal efter att han stängde ner i europahuset. Flyttade sedan till sina hemtrakter i Motala. Någon som varit i kontakt med honom senaste två åren?
 

tictac62

Cartier
@wojtecki, Ja, pratade med honom förra året, Bo s far var också urmakare med butik i Motala, min far lärde sig urmakeri yrket hos Åke som Bos far hette.
bo och han fru byggde nytt hus i ett nytt område mellan Vadstena och Motala, vid Vättern.
Så jag haft mycket kontakt med honom, han var rektor ett tag, nu när urmakarskolan flyttade till Motala för 3-4 år sedan.
 

wojtecki

Cartier
@wojtecki, Ja, pratade med honom förra året, Bo s far var också urmakare med butik i Motala, min far lärde sig urmakeri yrket hos Åke som Bos far hette.
bo och han fru byggde nytt hus i ett nytt område mellan Vadstena och Motala, vid Vättern.
Så jag haft mycket kontakt med honom, han var rektor ett tag, nu när urmakarskolan flyttade till Motala för 3-4 år sedan.

Härligt att höra. Bo är verkligen kunnig och trevlig, suttit och lyssnat på många historier han berättat. Skruvade han något fortfarande när du pratade med honom eller hade han slutat?
 

F-L-P

Panerai
Nej, skruvarna går ej att ta bort, man skyddar dom med ett speciellt lack, när man matterar länken, allt enligt B Olsson som skötte servicen på 80 och 90 talet i Sverige innan Cartier, tog hem all service till Holland, Frankrike och Schweiz

Tyckte att urmakaren på bergström sa att de fortfarande gör (enklare) service i malmö på dessa.. Säker på att de har plockat hem all service?
 

tictac62

Cartier
Tyckte att urmakaren på bergström sa att de fortfarande gör (enklare) service i malmö på dessa.. Säker på att de har plockat hem all service?
Hej!
Jag skrev att Cartier tog hem alla service på slutet 90 talet, sedan har vissa AD fått göra service igen, Cartier och alla andra märken ändrar ju alla villkoren hela tiden.
 

tictac62

Cartier
Hmm.. glömmer att det det är 15 år sedan 90 talet slutade...
Du vet, en annan har ju upplevt när KOJAK hade en grön led digital klocka tror det var 1973, så jag har upplevt mekaniska klockor, digital led/Lcd, och stämmgaffelur, Quartz och nu tillbaka till goood old mekaniska klockor, roligt att varit med på denna resan, och skruvat och servat alla dessa olika urverk, vi var en av dom sista eleverna på urmakarskolan som hade att bygga i hop en en Bulova stämmgaffelklocka från grunden, var ett delprov i gesällprovet, denna Boluva går än, 34 år senare.
 
Topp