• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polerade mittlänkar no more?

Polera mittlänkar


  • Totala väljare
    88

Tias.F

Cartier
Borsta! Bra mycket snyggare IMHO, ser inga problem med borstad länk och borstade bandhorn i kombination med polerad glasring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rätta till Rolex designmiss!

RX1019MILSTEEL-02.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Borstat passar inte modellen (ihop med det polerade glasringen)
Klart att det passar! Massor av äldre modeller med slät glasring har ju helborstade armband och bandhorn: 16200, 16000, 1600, 1019, 1016, 5500, 14000, 14000M, 15200, 15000, 1500, finns fler... Och också nuvarande 116000, 114200, 214270. Hade Rolex släppt 116400 med borstade bandhorn och helborstad länk, så tror jag få hade reflekterat i andra riktningen, dvs att polera.

Min åsikt förstås. Om att det passar, menar jag.

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Borsta till 85%... Lämna en länkbit spegelblank, alltså? :p:happyhappy:

Skämt åsido. Jag gillar helborstat. Dock tar det emot lite att sätta borstad struktur på blanka boetthorn. Glasringen måste bort för att korrekt yta ska kunna appliceras och om du vill återställa är det oundvikligt att material försvinner. Och i det här fallet sitter glasringen fast med en plastring, som är av engångskaraktär. Den ska bytas varje gång glasringen åker av. Alltså är AD enda sättet för bästa resultat.

Att borsta en Oysterlänk är enkelt. Det har jag gjort flera gånger. Går snabbt om man bara är stadig på handen och har rätt struktur på 3M-borsten.

Att blankpolera mittlänkarna igen är svårare, men inget dramatiskt. Men det tar mycket mer tid (i varje fall för mig).

Håller med om att helborstad länk och blanka horn är sådär... Nymans erbjöd sig att borsta en Milgauss åt mig när den introducerades, men jag tackade nej till såväl borstning som inköp (särskilt som prutandet fullständigt misslyckades).

mvh A
 
  • Like
Reactions: Wii

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Borstat passar inte modellen (ihop med det polerade glasringen)

Jo för fään. Hatar polerade mittlänkar.

Har borstad länk och polerad ring på min GS och det är en vrålsnygg kombo imho. Bandhornen är även borstade på ovansidan, polerade på den diagonala "kanten" och boetten är borstad på sidan, samt polerad under. Det är ju när man kombinerar borstat och polerat som man får det där riktigt goa utseendet. Det är då ljuset leker när det rör sig över klockan.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jo för fään. Hatar polerade mittlänkar.

Har borstad länk och polerad ring på min GS och det är en vrålsnygg kombo imho. Bandhornen är även borstade på ovansidan, polerade på den diagonala "kanten" och boetten är borstad på sidan, samt polerad under. Det är ju när man kombinerar borstat och polerat som man får det där riktigt goa utseendet. Det är då ljuset leker när det rör sig över klockan.
Tror nog att jag förstår hur du tänker, men du känner inte att du motsäger dig själv när du först säger "Hatar polerade mittlänkar" och därefter "Det är ju när man kombinerar borstat och polerat som man får det där riktigt goa utseendet."?

Jag håller med om att kombinationen är spännande och förmodligen nödvändig för att få "liv" i klockorna. AP är ju skickliga på det, med att sätta en polerad gnutta på rätt ställe och för mig är det precis så med Rolex modeller. Jag tycker att de balanserade skickligare förr, med borstade ytor som mötte bäraren rakt framifrån, med undantag av den släta ringen enbart och ev detaljer på tavlan, men sedan i profil med polerad boettsida samt sidor på länken (om det inte handlar om en 93150-länk).

Det är ju en smaksak i slutändan... Tror som sagt att jag förstår att du tänker, och då håller jag med.

A

P.S. Tycker i någon mån att Omega balanserar bättre när det gäller borstning/polering än Rolex, samtidigt som Breitling tagit poleringen till nya höjder med åren... av stålmodeller, alltså.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En till reflektion: Om du väljer att borsta bandhornen, då föreslår jag att du ser till att få den nya stilens borstning, som är linjer parallella med länken, inte diagonala som på de äldre modellerna.

Och så en tvärvändning vis-a-vi vad jag sagt om polering: Kan vara ganska skönt med en välanvänd klocka där de polerade ytorna tillåts åldra. Har fingrat på några helguldsklockor (som har polerade mittlänkar) och de får ju en speciell karaktär när de blir slitna, som inte längre är blankt, men inte heller borstat. Kan vara värt att fundera lite över.

A
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
På din med mörk urtavla, skulle jag nog köra vidare på de polerade. Tycker de matchar bra med den polerade ringen, och i och med att den polerade ringen blir mer framträdande på en mörktavlad, än på en ljustavlad.
 

vekktah

Cartier
Tack för alla kommentarer. Någon konsensus råder ju inte. Och det är kul. Satt just och fingrade på damens air king från 1990-talet och kan konstatera att det blir borstning av översida bandhorn samt mittlänkarna. Den har samma utförande och det är galet snyggt. Men det innebär ju att jag blir utan klockan och det är inte aktuellt just nu eftersom jag Älskar den och stirrar på den en gång var femte minut . Så sjukt nöjd med den.
 

vekktah

Cartier
Jag har borstat mina mittlänkar på min Milgauss och jag gillar det bättre än blankpolerade. Tyvärr är bilden dålig, men jag kan ta en ny i morgon ifall det skulle vara intressant. Har dessutom gjort det själv så man behöver ej lämna bort klockan om man inte vill. Har använt bergeon 5444-A kan du köpa på ebay.

kul! Gärna fler bilder!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag tycker du skall låta bli..

Rolex mittpolerade länkar är, enligt min åsikt, vrålsnygga!

Och Milgaussen är klart snyggast i Original-utförande :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Då skall vi se sa den blinde :cool:. Svårt att få några bra bilder så jag krutar på med ett gäng, hoppas du kan få någon uppfattning om hur det ser ut med borstade mitt länkar.
borstad17_zpse51300f6.jpg

borstad16_zpsf0d36f30.jpg


borstad18_zpsc760cac0.jpg
Var ju riktigt bra med så många bilder. Fick mig att fundera lite. Dessvärre, måste jag säga, haltar intrycket (för mig personligen) allt för mycket när bandhornen fortfarande är blanka, vilket jag tycker framgår av de bilder jag kopierade in i svaret. Om detta är alternativet, så föredrar jag (åter igen personligen) att ha ursprunglig finnish med polerade mittlänkar. Nu är det ju för all del okomplicerat att återställa.

Helt uppenbart är smaken som baken...

... Bra med perspektiv och tankematerial!

mvh A
 

par

Patek
2-Faktor
Var ju riktigt bra med så många bilder. Fick mig att fundera lite. Dessvärre, måste jag säga, haltar intrycket (för mig personligen) allt för mycket när bandhornen fortfarande är blanka, vilket jag tycker framgår av de bilder jag kopierade in i svaret. Om detta är alternativet, så föredrar jag (åter igen personligen) att ha ursprunglig finnish med polerade mittlänkar. Nu är det ju för all del okomplicerat att återställa.

Helt uppenbart är smaken som baken...

... Bra med perspektiv och tankematerial!

mvh A

FÅr nog hålla med.
 

vekktah

Cartier
Stort tack för den bibban!

Jo.
Om jag borstar får bandhornen åka också. Men då tycker jag det lirar super. Så ser massor av rolexklockor ut som sagt.

Ska köra den blank på lite andra band först tror jag.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Som nån kan ha sett så inhandlades en 116400, svart, idag och jag kan med bestämdhet säga att här skall inget borstas. Kanon precis som den är. Vill man ha borstat så finns ju andra klockor.

UPK81mi.jpg
 
Topp