• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering vs polering Grand SEIKO style

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det har varit en hel del diskussioner om poleringar, främst i vintagedelen såklart. På något märkligt sätt har nu SEIKO USA fått tillåtelse att polera Grand SEIKO, något ingen annan tidigare officiellt har haft.

En handlare i USA gjorde följande.
1: Fotade en repad GS.
2: Skickade den på polering hos SEIKO USA.
3: Fotade igen.
4: Skickade den för polering hos (Grand) SEIKO i Japan.
5: Fotade och lade ut resultatet på nätet.
:)

http://forums.watchuseek.com/f642/z...shing-service-%5Bupdate-2-5%5D-2371082-8.html
image.jpeg

Innan polering.

image.jpeg

Efter polering i USA.

image.jpeg

Efter polering i Japan.

Väldigt bra tråd som påvisar skillnaden mellan polering och polering och även vågat av handlaren att gå full @Aurum -style och nörda ner sig i detaljer om fasningar, distortionsfria reflektioner mm. Och ja, jag vet att tråden är gammal men den har vad jag vet inte lyfts i en egen tråd tidigare.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tolkar jag det rätt om det var så att seiko i USA inte tog isär länk och antagligen inte ens alla delar på boetten medansvar seiko i Japan gjorde det? Ännu ett bevis på att man med fördel ska försöks få iväg sin AP, patek, Grand s, osv till tillverkaren vid polering?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tolkar jag det rätt om det var så att seiko i USA inte tog isär länk och antagligen inte ens alla delar på boetten medansvar seiko i Japan gjorde det? Ännu ett bevis på att man med fördel ska försöks få iväg sin AP, patek, Grand s, osv till tillverkaren vid polering?
Typ. Vill man ha det rätt gjort så skickar man sin finklocka till tillverkaren, det är i alla fall den slutsats jag drar. Svårt att dra slutsatser om andra tillverkare men när det gäller GS så duger uppenbarligen inte SEIKO USA.
 

corbendallasx

Friends of KS
Galet bra resultat från poleringen i Japan.

Samtidigt, till amerikanernas försvar, så ska man väl ha i åtanke att poleringen i USA ska kosta runt 100 USD (enligt post #76). Vad får man för det?
Det är som att få bilen handtvättad.
 

Geparden

Audemars
Tack för länk.
En får hoppas att japanerna tar fått info och tar till sig detta.
Hur ser det ut med poleringmöjligheter i Europa? Har för mig att det varit snack om det ett tag, någon som vet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för länk.
En får hoppas att japanerna tar fått info och tar till sig detta.
Hur ser det ut med poleringmöjligheter i Europa? Har för mig att det varit snack om det ett tag, någon som vet?
För några år sedan var snack om att Holland skulle fixa maskiner och få utbildning för polering men jag tror inte de polerar ännu. Vet inte om de ändrade planerna eller om japanerna helt enkelt är så petiga att utbildningen tar lång tid.

Optura i Norge har polerat enstaka komponenter.
 

Buffi

Panerai
Ja det var ju en viss skillnad. Om jag läser rätt så kostade japanska poleringen runt 260gbp+frakt?
Känns som det självklara valet här då.
 

Geparden

Audemars
För några år sedan var snack om att Holland skulle fixa maskiner och få utbildning för polering men jag tror inte de polerar ännu. Vet inte om de ändrade planerna eller om japanerna helt enkelt är så petiga att utbildningen tar lång tid.

Optura i Norge har polerat enstaka komponenter.
Sitter säkert ett par holländare på livstids utbildning i Zaratsu, kanske deras barnbarn som blir godkända polerare.
Japan som gäller alltså.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Imponerande polering. Hur duktig är Rolex? Får man välja att skicka till Rolex själva eller ha klockan servad lokalt?
 

Ola G

Cartier
Ja om jag ngn gång väljer att polera en klocka så vill jag had et gjort av de som en gång tillverkat den, annars kan jag själv ta fram polertrissan
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja om jag ngn gång väljer att polera en klocka så vill jag had et gjort av de som en gång tillverkat den, annars kan jag själv ta fram polertrissan
Med vänlig hälsning
Ola G
Varför skriver du med vänlig hälsning ditt namn, alla ser ju att du heter Ola G som användare? :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja om jag ngn gång väljer att polera en klocka så vill jag had et gjort av de som en gång tillverkat den, annars kan jag själv ta fram polertrissan
Med vänlig hälsning
Ola G
Även den världen är full av besvikelser, både Rolex och Cartier har utfört undermåliga poleringar på mina ur.
 

månljus

Panerai
Såg bilderna först på mobilen igår och då var det svårt att se men nu när man ser dom större, vilken skillnad!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Typ. Vill man ha det rätt gjort så skickar man sin finklocka till tillverkaren, det är i alla fall den slutsats jag drar. Svårt att dra slutsatser om andra tillverkare men när det gäller GS så duger uppenbarligen inte SEIKO USA.
Gäller de flesta märken som Rolex, AP osv?
(Att man kan skicka till dem alltså).
 

Pussel

Breitling
Det har varit en hel del diskussioner om poleringar, främst i vintagedelen såklart. På något märkligt sätt har nu SEIKO USA fått tillåtelse att polera Grand SEIKO, något ingen annan tidigare officiellt har haft.

En handlare i USA gjorde följande.
1: Fotade en repad GS.
2: Skickade den på polering hos SEIKO USA.
3: Fotade igen.
4: Skickade den för polering hos (Grand) SEIKO i Japan.
5: Fotade och lade ut resultatet på nätet.
:)

http://forums.watchuseek.com/f642/z...shing-service-%5Bupdate-2-5%5D-2371082-8.html
image.jpeg

Innan polering.

image.jpeg

Efter polering i USA.

image.jpeg

Efter polering i Japan.

Väldigt bra tråd som påvisar skillnaden mellan polering och polering och även vågat av handlaren att gå full @Aurum -style och nörda ner sig i detaljer om fasningar, distortionsfria reflektioner mm. Och ja, jag vet att tråden är gammal men den har vad jag vet inte lyfts i en egen tråd tidigare.
 

mega

Rolex
Enligt TS på WS så har ju inte SEIKO USA "infrastructure" (maskiner?) för arbetet. Tycker jämförelsen faller lite då. SEIKO USA har tydligen gjort sitt allra bästa trots allt.

"As Seiko will acknowledge, though the facility has skilled technicians, they do not have the infrastructure set up for Zaratsu level finishing. The plan is to make the watch as attractive as possible with the skill set currently available domestically."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt TS på WS så har ju inte SEIKO USA "infrastructure" (maskiner?) för arbetet. Tycker jämförelsen faller lite då. SEIKO USA har tydligen gjort sitt allra bästa trots allt.

"As Seiko will acknowledge, though the facility has skilled technicians, they do not have the infrastructure set up for Zaratsu level finishing. The plan is to make the watch as attractive as possible with the skill set currently available domestically."
Och då borde de inte göra det. Någon typ sv kvalitetssäkring måste man ha, jag tycker det är väldigt oseriöst av SEIKO USA att polera om de inte kan polera. Jag vet inte hur det är 2017 men tidigare har Optura bara skickat till Japan när en GS ska poleras helt just för att inga andra kunnat göra det tillräckligt bra.

Det skulle byggas polerverlstad och utbildas för polering av GS i Holland men vet inte hur det blev med det.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
"Det skulle byggas polerverkstad i Holland" - Bara tanken att bygga en verkstad för Zaratzu är ju för jäkla cool! GS är GS
 
Topp