• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Poll: Klocka eller bil?

Vad är värt mest; din klocka eller din bil?


  • Totala väljare
    140

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Bilen är mycket riktigt en tjänstebil och därmed inte värd någonting, mer än att den går dit jag vill och har läderratt ;)


Skickas från min iPhone
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Bilen är inte mycket att skryta med men dock värd mer än klockorna....än så länge...;)
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
kul respons! hade nog förväntat mig övertag för bilen. frågan är om det är dyra klockor eller billiga bilar som ger detta resultat.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
kul respons! hade nog förväntat mig övertag för bilen. frågan är om det är dyra klockor eller billiga bilar som ger detta resultat.

Kan nog ha att göra med att bilar tappar så in i helvete mycket av sitt värde snabbt! I stort sätt oavsett bilmodell så har den förlorat mellan 35 - 55 % av sitt värde efter 3 år.

Värst är tydligen Maybach 62. Värdeminskning på tre år? Vad sägs om 720 000 kr per år :cigar:

Porsche är dock ganska bra att köpa i lyxbilsklassen. Vill ni förlora minst pengar så är det en Toyota Aygo som gäller :D
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Bilarnas värdeminskning och brist på garageplats är väl det som håller en fin bilsamling på avstånd, tyvärr :(
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan nog ha att göra med att bilar tappar så in i helvete mycket av sitt värde snabbt! I stort sätt oavsett bilmodell så har den förlorat mellan 35 - 55 % av sitt värde efter 3 år.

Värst är tydligen Maybach 62. Värdeminskning på tre år? Vad sägs om 720 000 kr per år :cigar:

Porsche är dock ganska bra att köpa i lyxbilsklassen. Vill ni förlora minst pengar så är det en Toyota Aygo som gäller :D


Porsche håller faktiskt sitt värde ganska bra jämfört med alla andra bilar jag ägt t.ex. BMW, Audi, Mercedes osv.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kan nog ha att göra med att bilar tappar så in i helvete mycket av sitt värde snabbt! I stort sätt oavsett bilmodell så har den förlorat mellan 35 - 55 % av sitt värde efter 3 år.

Värst är tydligen Maybach 62. Värdeminskning på tre år? Vad sägs om 720 000 kr per år :cigar:

Porsche är dock ganska bra att köpa i lyxbilsklassen. Vill ni förlora minst pengar så är det en Toyota Aygo som gäller :D

Fast det här är ju exakt lika applicerbart på klockor och är på intet sätt unikt för bilar. Precis som att du med lätthet kan förlora 35-55% av värdet på en klocka på 3 år, vissa modeller är nog värda 50% mindre bara du gått ut genom dörren på uraffären, så finns det bilar som inte sjunker eller tom. ökar i värde över tid.

Senaste bilen jag sålde gjorde jag 125% i vinst på. Det gäller bara att köpa rätt modell. Precis som med klockor.

Och som vanligt är vintage naturligtvis bästa investeringen! :)

Så enligt mig håller inte argumentet att klockor är en bättre investering.
 

HeliDive

Cartier
Vågar nog varken räkna på det ena eller det andra, då jag nog har ett 'sjukt' intresse för både klockor och bilar... :nailbiting:

Men säljer man av skiten blir det nog en ansenlig slant, är jag rädd...:angel:

Till klockornas försvar skall väl sägas att det finns en klart sundare ekonomi än bilar iaf..
 

SJ Smythe

Cartier
Det är nog jämnt skägg just nu om man lägger samman klockvärdet och jämför mot bilen. Nästa år väger nog klockornas värde över...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Porsche håller faktiskt sitt värde ganska bra jämfört med alla andra bilar jag ägt t.ex. BMW, Audi, Mercedes osv.

Porsche, med tillägget att de måste givetvis vara begade, vilket gör jämförelsen något haltande.
Nya porschar dalar precis som allt annat, för att inte nämna den fina 0-tollerans på rabatt som verkar vara global-policy. Ett fåtal samlarmodeller som knappt körs är undantaget.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Fast det här är ju exakt lika applicerbart på klockor och är på intet sätt unikt för bilar. Precis som att du med lätthet kan förlora 35-55% av värdet på en klocka på 3 år, vissa modeller är nog värda 50% mindre bara du gått ut genom dörren på uraffären, så finns det bilar som inte sjunker eller tom. ökar i värde över tid.

Senaste bilen jag sålde gjorde jag 125% i vinst på. Det gäller bara att köpa rätt modell. Precis som med klockor.

Och som vanligt är vintage naturligtvis bästa investeringen! :)

Så enligt mig håller inte argumentet att klockor är en bättre investering.

Fast då det är mkt större rullning på klockorna här på forumet och mycket köps begagnat + att väldigt många med bra ekonomi köper vintage rolex så tycker jag argumentet håller väl. Då mitt antagande är att dem även köper nya bilar för att slippa strul.

Och föresten har jag aldrig påstått vilket av dem som är bästa investeringen. Frågan är vad som är värt mest klockorna eller bilen.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fast då det är mkt större rullning på klockorna här på forumet och mycket köps begagnat + att väldigt många med bra ekonomi köper vintage rolex så tycker jag argumentet håller väl. Då mitt antagande är att dem även köper nya bilar för att slippa strul.

Och föresten har jag aldrig påstått vilket av dem som är bästa investeringen. Frågan är vad som är värt mest klockorna eller bilen.

För vi in dom helt nya begränsningarna att det bara gäller här på forumet, att det gäller beggade klockor och bara nya bilar så håller jag helt med. Men då spelar vi en annan sport helt plötsligt...

Detta oaktat så finns dock alltid undantagen. Hade du köpt en McLaren F1 när den var ny så hade du kunnat sälja den med duktig vinst idag t.ex. :)

Och så fort vi börjar prata om vad som är värt mest i % av nyvärde efter X antal år så handlar det väl ändå om någon form av investeringsbedömning. Eller hur? :pompus:
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Fast det här är ju exakt lika applicerbart på klockor och är på intet sätt unikt för bilar. Precis som att du med lätthet kan förlora 35-55% av värdet på en klocka på 3 år, vissa modeller är nog värda 50% mindre bara du gått ut genom dörren på uraffären, så finns det bilar som inte sjunker eller tom. ökar i värde över tid.

Senaste bilen jag sålde gjorde jag 125% i vinst på. Det gäller bara att köpa rätt modell. Precis som med klockor.

Och som vanligt är vintage naturligtvis bästa investeringen! :)

Så enligt mig håller inte argumentet att klockor är en bättre investering.
Hehe:cigar: får man fråga vad det var för bil?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hehe:cigar: får man fråga vad det var för bil?

Willys Jeep M38A1 -60. Kanske inte helt representativ i sammanhanget.

Har dock en bil från modern tid som också tickat uppåt, eller iaf. inte sjunkit, sen inköp.

På en ren vardagsbil, eller vad vi här skulle kalla 'beater', är det dock svårare att slippa värdeminskningar som är absurda.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Willys Jeep M38A1 -60. Kanske inte helt representativ i sammanhanget.

Har dock en bil från modern tid som också tickat uppåt, eller iaf. inte sjunkit, sen inköp.

På en ren vardagsbil, eller vad vi här skulle kalla 'beater', är det dock svårare att slippa värdeminskningar som är absurda.

Riktigt cool bil! Varför sålde du den?:eek:
 

Weberg

Audemars
Snacka om jämn match! *biter på naglarna* :nailbiting:

w9so2TT.jpg
 
Topp