• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Poll - vad är viktigast för dig?

Vad tycker du är viktigast?

  • Utseende

    Röster: 127 87.6%
  • Urverk

    Röster: 8 5.5%
  • Märke

    Röster: 3 2.1%
  • Proviniens

    Röster: 3 2.1%
  • Annat

    Röster: 4 2.8%

  • Totala väljare
    145

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag var visst ensam om att välja proviniens. Lite förvånad faktiskt. Såhär tänkte jag:

Kan jag acceptera en ”ful” klocka ifall den har en kul historia eller annat sentimentalt värde för mig? Jo. Skulle jag t o m välja en sådan framför en snygg, som jag inte har någon koppling till? Absolut. Jag har en väldigt spretig vintagesamling, där grunden (den som inte roteras) består av ett väldigt eklektiskt urval av arvegods, minnen från antikaffärer utomlands, gåvor eller annat. Dessa klockor är, förutom de viktigaste för mig, nog de som är roligast att bära också.

Om någon nu säger ”ja men då är de ju snyggast för dig” så köper jag inte det. ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Historik är det viktigaste för mig. Det är ju något speciellt när idéerna kläcks till något nytt! Att komma nära när allt började i respektive genre. När idén är som färskast! Det är därför vintage gäller för min del! Du slipper återutgivningar och upprepningar.
 

MH123

Cartier
Finns fula klockor i bra skick, så skulle säga nej. :)
Då kvarstår min röst på annat då skick ej fanns som alternativ.
För mej handlar det mesta om skick. Skick följt av utseende men där såklart kan man ju variera i vad man gillar mer eller mindre.
Diskuterat liknande ämne med flertalet människor som har ett stort klockintresse och det är ytterst intressant:)
 

MH123

Cartier
Men jag upplever det ändå som att ni båda behandlat just skicket lite vagt när jag läser era inlägg ännu en gång?
 

MH123

Cartier
Finns även ytterligare parametrar att ta in såsom ekonomi. Räcker inte den tilltänkta budgeten man har så spelar det ju mindre roll om klockan i övrigt tickar alla boxar.
Likväl som geografi i form av de eventuella påföljder som kan komma om man handlar från en säljare utanför EU. Står det mellan en två likvärdiga klockor varav den ena finns i Stockholm och den andra i Los Angeles så blir mitt val enkelt..
 

teiws

Breitling
2-Faktor
Utseende. Det säger det mesta om skicket på klockan (om vi nu diskuterar vintage). Gällande utseende i bredare bemärkelse skulle jag säga att proportionerna är viktigast, och det är ju mer subjektivt. På delad andraplats får urverk och proveniens hamna. :)
 
Topp