Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
IMS-grejen har ju fått löjligt stora proportioner för att nervösa personer sitter på nätet och eldar upp varandra där de tror deras bilar ska rasa när som helst. Det är väldigt få bilar som haft problem. Det pratas om 1-2%.Kanske kan vara lite IMS-nojja kring dessa bilar?
Vet inte hur man ska ställa sig till det, som jag förstått det så blir det dyrt när IMSlagret väl rasar, men hur vanligt detta är verkar vara ett mysterium.
Verkligen inte löjligt stora proportioner. 996/997-motorerna och även dem i 986/987 har haft massor av problem, och IMSen är endast ett av dem. Det pratas även om något högre procentandel än 1-2% på vissa håll, men hursomhelst är 1-2% alldeles för mycket. Runt 1 bil av 50 som riskerar motorbyte är på tok för mycket när pratar om bil från Porsche.IMS-grejen har ju fått löjligt stora proportioner för att nervösa personer sitter på nätet och eldar upp varandra där de tror deras bilar ska rasa när som helst. Det är väldigt få bilar som haft problem. Det pratas om 1-2%.
Verkligen inte löjligt stora proportioner. 996/997-motorerna och även dem i 986/987 har haft massor av problem, och IMSen är endast ett av dem. Det pratas även om något högre procentandel än 1-2% på vissa håll, men hursomhelst är 1-2% alldeles för mycket. Runt 1 bil av 50 som riskerar motorbyte är på tok för mycket när pratar om bil från Porsche.
Edit: Dock som @Tapiren sa kan man byta för att vara mer säker såklart.
Om man följt debatten i 911&Porscheworld - och andra ledande Porschetidningar - de senaste fem åren är det ställt utom allt tvivel att det är stora problem med de här motorerna.Det är det som är problemet att det pratas en massa och ingen har fakta. Klart det finns ett problem men det är inte så stort som alla verkar tro. Läser man forum så avråder ju "experter" många till höger och vänster att ens köpa pga. av risken vilket jag tycker är löjligt.
Det var en undersökning på porscheklubben tidigare bland 996/997 ägare osv. Tror det då inte var någon som hade haft problem då. Jag vet en som haft ras på en 996:a av alla jag pratat med på träffar under alla år.
Lagret förstärktes även 06 och framåt, aldrig hört om att något sånt har rasat.
Om man följt debatten i 911&Porscheworld - och andra ledande Porschetidningar - de senaste fem åren är det ställt utom allt tvivel att det är stora problem med de här motorerna.
Vilket som är värst går nog inte att säga, det är beroende på årsmodell, modell, användning osv. Men kolla bara på antalet firmor bara i England som specialiserat sig på att renovera M96/97-motorer så har man nog svaret... Är bilarna ändå värda risken? Ja, förmodligen, för det är fantastiska bilar. Det tycker både du och jag, för jag tvivlar inte en sekund på att vi båda älskar Porsche. Men är det ett misslyckande för Porsche? Tveklöst.
Yes självklart är det så, som du säger finns det alltid någon där som vill tjäna pengar, och det är nog en bidragande faktor till hypen du beskriver (även om det finns bakomliggande problem).Jag håller med dig. Men de företag som specialiserat sig på att renovera motorer gör ju inte det för att vara snälla. De vill tjäna pengar och skriver nog gärna en massa artiklar för att folk ska bli ännu oroliga.
Sålde min 997 nyligen och då fick köparen tydligen råd av en serviceverkstad(mindre, inte PC) att det var dags att byta IMS och koppling då den närmade sig 8000 mil...
Min var en 2007 med förstärkt lager som kräver att du klyver hela motorn för ett byte(mindre billigt). Som sagt alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt i alla branscher
Mycket bra val!Blev 968 för min del. En trevlig, lite udda fågel. Finns bara 180 st i vårt avlånga land
Sålde den för bara några veckor sen så inget nytt köpt. Vi får se vad som händer i vårYes självklart är det så, som du säger finns det alltid någon där som vill tjäna pengar, och det är nog en bidragande faktor till hypen du beskriver (även om det finns bakomliggande problem).
Whatever. Nu blev jag nyfiken på vad du köpte för bil efter 997an? En Porsche eller något annat?
Alright! Ja cab är kul. Tror en Boxster S med PDK är skitkul om du inte har barn och om du bara behöver två platser. Brukar dock alltid förespråka 911 och manuell men tror som sagt att en sådan vore grymt kul. PDKerna har ju blivit så fruktansvärt bra och engagerande.Sålde den för bara några veckor sen så inget nyttn köpt. Vi får se vad som händer i vår
Lite sugen på en cab igen. 997.2 S/4S eller kanske nya Boxstern, skulle även gärna prova PDK denna gång.
Taket...?Hur är Cayman S typ 06 (295hp) jämfört med Boxster S (280hp) från samma år?
För/nackdelar med de båda?
Haha tänkte mer prestandaTaket...?
heheGör Porsche bilar? Trodde dem designade knivar och annat krimskrams. Även försökt sätta formspråk på diverse klockor? Hmm. Där ser man.
hehe
Porsche Design är ett annat AG och helt skilt från bilarna.
Det där med krimskrams kommer du nog att editera efter att ha känt på grejerna, min uppfattning är att allt som säljs på ett PorscheCenter håller hög för att inte säga löjligt hög kvalité. Handlade upp några presentkort i veckan och eftersom jag inte behövde något så blev det teamuggar, en nesecsär och kylskåpsmagneter.......
Tyskt kvalitetporslin, Rimova och Schuco,
det är inte kattskit precis.
Dom som klankar ner på den modellen har ingen aning om vad man kan uträtta med en 944 på banan. Skön bild på bilen f.ö.Jag skulle säga att den ofta är gravt underskattad. Siktar man in sig på en tex S2 så får man mycket kul. Sen kan man ju satsa på Turboversionen men då ska man helst ha lite mekkunskaper och tid, men samtidigt får man väldigt mycket tillbaka!
Ett alternativ är ju också 968 som är något dyrare men ändå långt under 911 vilket också är en väldigt trevlig bil! Beror också på vad man vill ha bilen till, är det en kul vardagsvagn som man vill glida omkring med eller är det något man vill ta till banan lite mer frekvent. Som sagt har haft en S2 och var mycket nöjd med den!
Slänger in en rövbild på min gamla pärla
Årets Porschesommar blev tyvärr kraftigt förkortad av en mindre smart medtrafikant som fokuserade på sin telefon istället för vad som hände framför honom...
Men om ett par veckor är den förhoppningsvis ute och rullar igen
Näääääääääj!Årets Porschesommar blev tyvärr kraftigt förkortad av en mindre smart medtrafikant som fokuserade på sin telefon istället för vad som hände framför honom...
Men om ett par veckor är den förhoppningsvis ute och rullar igen
Tjena!
Hur är Cayenne el-hybrid? Är lite sugen på att röra mig mot El-bil (kör 90% korta sträckor på mindre än nån mil) men drar iväg till landet (60 mil t&r) och bilsemester på sommaren och behöver då kunna köra på "vanligt" bränsle....
Jag har läst några recensioner och det är rätt blandade åsikter...
Jag håller med. Följer sedan många år marknaden för luftkylt (356/911) och efter tio års stadigt rally så känns det som att det toppat ut nu.Har priserna på 911r börjat plan ut?
Har försökt följa marknaden för luftkylda bilar och om allt såldes till vilket pris som helst förra året, ligger många bilar osålda nu i år, månad efter månad, när "klipparna" ska casha in förra sommarens fynd.
Någon mer som gjort samma iakttagelse?
På tal om elbil...Nu svär jag kanske i kyrkan (eller åtminstone i fel tråd), men...
Om nu en elbil är intressant - varför inte bara satsa på en sådan? Det finns ju elbilar som kan ta dig din ToR-sträcka utan alltför mycket kompromisser.
Men visst. Man får svälja stoltheten och köra amerikanskt!