• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Potential lurendrejare på blocket

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Ja, luriga grejer detta. Lösningen vid F2F är ett ställe båda parter vet har övervakningskameror (bank är bra, postkontor, vissa affärer etc). Alltid swish. Alltid på kontot innan skick.
Kameror hjälper föga. Finns inga poliser som har tid att utreda den typen av brott.
Denna typ av brott läggs ner innan förundersökning, så att försöka gardera sig med kameror etc är lönlöst. Antingen får köparen förskottsbetala eller swisha på plats, men då får säljaren vara noga med att dubbelkolla att man mottagit en swish i appen då brott har skett där köparen ”photoshoppat” godkänd betalning och säljaren således gett ifrån sig varan utan att få ersättning.
 

Bas

Patek
Denna typ av brott läggs ner innan förundersökning, så att försöka gardera sig med kameror etc är lönlöst. Antingen får köparen förskottsbetala eller swisha på plats, men då får säljaren vara noga med att dubbelkolla att man mottagit en swish i appen då brott har skett där köparen ”photoshoppat” godkänd betalning och säljaren således gett ifrån sig varan utan att få ersättning.
Kameraövervakning där förövaren fastnat på bild hjälpte väl vid ett rån i hemmet mot en forumsmedlem?
Alltid bättre med bilder, förutsatt att personen inte är maskerad :)
Tänker på alla som åkt fast genom ex. Efterlyst :)
 

Klockaren

Panerai
Detta är mer vanligt än man tror.
Sålde en Iphone 7 på blocket, blev kontaktad över telefon och de ville hämta luren.

Kommer ett par i en sprillans ny BMW med två barn i baksätet. Ger förtroende att ha barnen där bak faktiskt, de var kanske 3 och 5 år gamla.
Då vi bägge hade Swedbank, så gick jag med på banköverföring, de visade bevis på överföringen och bad mig ta en bild på det.
Jag loggar in på min bank, men pengarna har ej kommit över.

Anledningen beror på att efter kl 15 så tar det extra tid, pengarna är inne imorgon kl 0900 sa dem. Eftersom jag hört om detta tidigare så vägrar jag lämna över telefonen och säger till dem att göra överföringen från hennes mans konto istället.

Då säger tjejen "Oj, jag råkade sätta timer att de ska komma in imorgon kl 13, men det är iiiiingen fara du får pengarna då.
Ber henne avbryta transaktionen, hon säger det inte går och kräver då telefonen. Jag kliver ur bilen säger till henne att det visst går att avbryta transaktionen, då säger hennes man "Vi åker och hämtar pengar istället på uttagsautomaten, så är vi tillbaka om 10 minuter".

Efter detta så kom de ej tillbaka, deras telefon var avstängd osv.
Kan tänka mig att mindre pålästa personer kan lätt falla för dessa scams som jag tror är mycket vanliga.
Sorry för wall of text, men om det kan rädda en person från att inte bli av med sina värdesaker så vart det värt att skriva texten.

Var försiktiga därute!
 

thny

Omega
2-Faktor
Pengarna på kontot. Punkt. Jag har varit med om flera som vill göra "snabba affärer" på helger. Säger att de har swish men hör av sig strax innan mötet och frågar om det går bra med överföring fast de inte har samma bank som jag och skyller på att pengarna inte finns på deras konto som är kopplat mot swish. Då tackar jag för mig. Nu är det bara affär på säker plats på vardagar som gäller.
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Kameraövervakning där förövaren fastnat på bild hjälpte väl vid ett rån i hemmet mot en forumsmedlem?
Alltid bättre med bilder, förutsatt att personen inte är maskerad :)
Tänker på alla som åkt fast genom ex. Efterlyst :)
Där har polisen inlett förundersökning, vilket inte sker för den stora majoriteten av dessa brott. Därför menar jag på att man inte kan förlita sig på kameror, pga att polisen inte alltid utreder saken vidare.
Better to be safe than sorry! :)
 
  • Like
Reactions: Bas

niclashill

Cartier
Denna typ av brott läggs ner innan förundersökning, så att försöka gardera sig med kameror etc är lönlöst. Antingen får köparen förskottsbetala eller swisha på plats, men då får säljaren vara noga med att dubbelkolla att man mottagit en swish i appen då brott har skett där köparen ”photoshoppat” godkänd betalning och säljaren således gett ifrån sig varan utan att få ersättning.
H e l t säker kan man inte vara, men det är väl självklart att bedragare har svårt att ta klocka och springa från kameraövervakat bankkontor.
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
H e l t säker kan man inte vara, men det är väl självklart att bedragare har svårt att ta klocka och springa från kameraövervakat bankkontor.
Ja bankkontor är ju självklart ett av de säkrare alternativen för F2F-försäljning. Men i min mening finns ingen för säljaren mer säker försäljning än att få betalt i förväg. Och är köparen osäker på detta alternativ finns ju PayPal och Payson som kan öka tryggheten för denne!
 

Mauritz

Rolex
Jag har vid något tillfälle sett till att jag haft med mig en polare som inte skulle backa om det krävs ( vid försäljning utanför KS ). Han har fått hålla sig i bakgrunden så att köparen inte märkt honom. Detta har gjort mig trygg men när man tänker på det så är det sjukt att man skall känna oro för att möta upp en köpare. Samtliga jag sålt till här har dock varit kanon killar, och därför säljer jag hellre här än någon annanstans.
 

Viggo123

Breitling
Blev också kontaktad utav ”Adam” idag , han var intresserad utav min Gmt II. Han ville ses f2f på ett hotell i Sthlm och han skulle göra en överföring via sitt SEB företagskonto. Bad om hans nummer och fullständiga namn, namnet var då inte inte längre ”Adam” och numret stod på ett ytterligare 3e namn!

Jag anade oråd och ställde självklart in mötet..
 

TB12

Cartier
Blev också kontaktad utav ”Adam” idag , han var intresserad utav min Gmt II. Han ville ses f2f på ett hotell i Sthlm och han skulle göra en överföring via sitt SEB företagskonto. Bad om hans nummer och fullständiga namn, namnet var då inte inte längre ”Adam” och numret stod på ett ytterligare 3e namn!

Jag anade oråd och ställde självklart in mötet..
Försökte han sig på någon förklaring till skillnaderna i namn?
 

Writer136

Panerai
Blev också kontaktad utav ”Adam” idag , han var intresserad utav min Gmt II. Han ville ses f2f på ett hotell i Sthlm och han skulle göra en överföring via sitt SEB företagskonto. Bad om hans nummer och fullständiga namn, namnet var då inte inte längre ”Adam” och numret stod på ett ytterligare 3e namn!

Jag anade oråd och ställde självklart in mötet..

Adam är ett rätt vanligt alias som används när folk inte vill ge ut sitt riktiga namn i sammanhang som kanske inte är helt rumsrena har jag märkt iaf. Två bekanta som givit ut det namnet när de har mött nytt folk som de inte träffat förut så har de sagt typ "lägg in mitt nr som adam". Iofs har deras riktiga namn börjat på A så Adam kanske är första andra namnet de kommer på som är på samma bokstav.
 
Denne Adam blåste min kompis på ett par fälgar till en BMW, samma visa med SEB överföring som sedan avbröts.. min kompis anade oråd för sent och skadan var redan skedd.. tydligen hade ”Adam” då gjort en hel turné från norr till söder och det var 10stycken som blev av med olika saker..
 

LennyK

Panerai
Blåste precis av en affär på min klocka som jag lagt ut på blocket. Kändes weird redan från imorse, en kille frågar om klockan är kvar, frågar om vi kan göra affär redan idag.
Efter en liten konversation ber han mig skicka min adress, att han skall göra överföringen på plats och att jag ska ha mina kontouppgifter med mig. Till sist frågar han vilken bank jag har.
Jag frågar om han har svish, det har han inte.

Några timmar går och jag börjar känna att det kanske är någon som vill blåsa mig. Men jag tänker att det är ju ingen Rolex jag lagt upp, bara en klocka för 14 K. Jag skickar några meddelanden till honom att han får installera svish eller göra en överföring innan vi ens ses om det ska vara aktuellt att ses. Inget svar. Blir ännu mer osäker när jag googlar lite och flera andra berättat exakt samma tillvägagångs sätt. Jag skriver till honom att ”jag avbryter affären då det inte känns 100” bara några minuter innan vi stämt träff. Inget svar. Nu känns det helt rätt.

Nu efteråt hittar jag denna tråden, egentligen där jag borde letat först.

Som sagt var försiktiga därute
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blev också kontaktad utav ”Adam” idag , han var intresserad utav min Gmt II. Han ville ses f2f på ett hotell i Sthlm och han skulle göra en överföring via sitt SEB företagskonto. Bad om hans nummer och fullständiga namn, namnet var då inte inte längre ”Adam” och numret stod på ett ytterligare 3e namn!

Jag anade oråd och ställde självklart in mötet..
”Yrkesbedragare” skiter i om du har deras korrekta uppgifter. De vet att de hinner blåsa tillräckligt många för att det ska vara värt det ändå innan de åker fast. Så du är inte safe bara för att du har rätt personummgifter.
 

Luttwich

Breitling
Stackars den som verkligen heter Adam och vill göra klockaffärer på KS. :)
Men det är bra att man är uppmärksam i dagens samhälle, för det finns en del fula fiskar där ute.
 

Son

Omega
2-Faktor
Hade denna "skojare" på G kändes inte helt rätt så jag tog hans namn och kollade på rasit det finns ingen med det namnet där han uppger att han bor.
Nedan följer mailen.

Hej är den kvar
27 dec 21:17
Hej Ja den är kvar
  • 27 dec 21:20
    kan du tänka dig gå lite ner i priset
27 dec 21:27
Hej Jag har den billigaste 44an i guld/stål,men vad hade du tänkt dig?
  • 27 dec 21:27
    45k
  • 27 dec 21:27
    ?
  • 27 dec 22:13
    Har redan bud på 45 men tycker det är för lågt 47 är mitt sista bud
  • 27 dec 22:58
    okej
  • 27 dec 22:58
    det är ditt val ,, kan du imon NK
  • 27 dec 23:24
    Är 47 ok ? Om det är så vill jag att du ger mig ditt namn samt tel nr (Obs ringer inte upp dolda nr)
  • 27 dec 23:35
    adam Bergström använder ipad för tillfället för min mobil och lagas
  • 27 dec 23:35
    men det är okej att skriva här
27 dec 23:41
Ok vad har du för adress? Finns det ingen telefon att nå dig på?
  • 28 dec 02:33
    bor nära nk
  • 28 dec 02:34
    kan träffas i nk om du kan
  • 28 dec 09:12
    Om du inte vill lämna ut dina uppgifter så får du leta efter någon annan klocka.
  • 28 dec 12:35
    okej
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Denna typ av brott läggs ner innan förundersökning, så att försöka gardera sig med kameror etc är lönlöst. Antingen får köparen förskottsbetala eller swisha på plats, men då får säljaren vara noga med att dubbelkolla att man mottagit en swish i appen då brott har skett där köparen ”photoshoppat” godkänd betalning och säljaren således gett ifrån sig varan utan att få ersättning.

Det är verkligen skamligt att polisen inte har resurser att utreda sådana här brott. GP har skrivit i ett par dagar nu om bedragare som lurar folk på en himla massa pengar, inte konstigt att skrupelfria personer utnyttjar andra människor när dom sällan straffas.
 

Moreno

Cartier
Det är verkligen skamligt att polisen inte har resurser att utreda sådana här brott. GP har skrivit i ett par dagar nu om bedragare som lurar folk på en himla massa pengar, inte konstigt att skrupelfria personer utnyttjar andra människor när dom sällan straffas.
Det är för lite pengar sa en Polis till mig en gång. Han berättade att inte ens affärer som rörde bilar kunde dom utreda, något om straffvärdet var alldeles för lågt. När det gällde båtar och dylikt från 800k och upp då utreddes allt sa han.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det är för lite pengar sa en Polis till mig en gång. Han berättade att inte ens affärer som rörde bilar kunde dom utreda, något om straffvärdet var alldeles för lågt. När det gällde båtar och dylikt från 800k och upp då utreddes allt sa han.

Förstår det, dock är det just sånt här som undergräver allmänhetens tilltro till rättssamhället. Minns ett reportage i aktuellt där en taxichaufför anmälde personer som vägrade betala för sig, hon hade deras persondata då hon hade tagit kort på deras ID-handlingar men polisen la ändå ner utredningen...
 

Moreno

Cartier
Jag har ju själv blivit blåst av en kille via blocket (skrivit om det i en tråd här), fick fram info om killen, bild namn, personnr och allt. Kontaktade polisen men dom tog inte upp fallet igen, bara sket i allt. Samma kille som var med i aftonbladets veckans brott el likn program.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag har ju själv blivit blåst av en kille via blocket (skrivit om det i en tråd här), fick fram info om killen, bild namn, personnr och allt. Kontaktade polisen men dom tog inte upp fallet igen, bara sket i allt. Samma kille som var med i aftonbladets veckans brott el likn program.

Jag kan inte säga något än att jag tycker att det är bedrövligt, sådana människor ska inte få löpa fritt utan straff!

Beställ en Kalle Anka-prenumeration i hans namn!

Hade en kollega som fick hem ett dussintal taxibilar, som någon hade beställt hem till henne, det kanske skulle vara något ;)
 
Topp