• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prata klockor med folk man stöter på?

Diskuterar endast klockor som man har någon typ av relation med, dvs kollegor på jobbet, någon inom idrottsföreningen etc. Ej okända.

Finns folk som insisterar på att det heter ”squaiil”.
Det är i och för sig inte särskilt konstigt om man inte känner till historian kring det och att namnet är det italienska ordet för haj men ändå oskönt att rätta någons uttal. :banghead: (Det uttalas ungefär "skwa-le" om någon är nyfiken)

Finns definitiv rånrisk genom att på en bar eller dylikt tala högt om klockor men annars endast med de jag känner eller klockintresserade.

Visst måste man läsa av person och situation, men överlag måste vi ju alla ta vårt ansvar och förändra den svenska fientligheten mot samtal med okända.
Brukar kommentar klockor når jag ser någon och det känns passande. Det brukar uppskattas, för vi vet ju alla hur lite gemene man bryr sig om klockor. Gladast blev en kille på dryga tjugo med en nyköpt Oris-dykare.

Hade en trevlig pratstund med tva herrar i 95+ aldern pa Mecum i Kissimee. Bagge barandes YMII helguld och WWII Veteran kepsar.
Om jag ar lika vital och skojfrisk om 50+ar far jag tacka de hogre makterna
Har man varit med om ett världskrig med allt vad det innebär får man kanske lite annat perspektiv på livet. ;)

Den enda gången jag diskuterat klockor med en helt okänd människa var i rökkuren på arlanda på väg till Kina. Hade min CWC G10 på mig. Han ville veta om han kunde köpa en liknande i taxfree:n

I övrigt har intresset varit svalt överlag.

Man vill ju så gärna ta upp ämnet. Men istället kämpar man med att hålla blicken borta från handleden på personen.
Och när personen lite snyggt drar undan armen eller lägger den andra över så känner man sig påkommen och dum.

Livet är inte enkelt! :arghh:

Jag har försökt mig på detta vid ett antal tillfällen med blandat resultat. Generellt skulle jag säga att i de flesta fall då klockan varit en Rolex sportmodell så har det landat dåligt. Senast såg en expedit i en herrklädesbutik bara obekväm ut när jag uppmärksammade hans batman. Några frågor senare förstod jag att han inte hade något klockintresse att tala om. En annan gång ledde det till trevligt häng med ett brittiskt par för mig och min sambo när jag tog upp mannens Bremont i hotellets café.

Det slår definitivt åt båda hållen!

Jag gjorde bort mig rejält, en kollega som jag inte träffat på 20 år hade en GMT, jag sa du vet att de gått upp i pris ? Ja har hört det sa han, känn vad tung den är. Jag kopplade inte alls , den är vitguld sa han. Blev väldigt förvånad då han varken är jätterik eller klockintresserad.

Tycker många idag är oblyga. Ofta man får någon kommentar från grannen på caféet, restaurangen, tåget, flyget eller var man nu stöter på någon som hinner uppfatta vad man bör på armen. De känner igen en entusiast när de ser en. Så det är bara trevligt. Har aldrig varit något obehagligt av de som gett sig till känna.

Hade en snickare/målare som jobbade på huset här, blev en lång trevlig diskussion om allt mellan Seiko - Rolex. Slutade med att han visade upp sina 3 rollar som han hade med sig (!!!) i sin bil (!!!).

Jag tror mycket att det handlar helt om i vilken situation.
När jag jobbade inom restaurang branschen så tog man betalt av vissa då var många trevliga och började prata hej vilt om man sa någon i stil med "Schysst klocka" då vela de flesta stå kvar fler timmar säkert och prata om klockan.
Nu när jag är snickare så åker man hem och skall göra ett jobb åt någon och jag ser att dem har schysst klocka brukar jag alltid ge komplimang över det, sedan är snacket igång, därav tror jag helt hur miljön runt omkring är. Skulle jag bara gå förbi en uteservering där jag ser ett sällskap och någon innehar en grym klocka skulle jag inte direkt gå fram och ge en komplimang utan att ens veta vem personen är i fråga. Men vi alla är olika.

Tillbaka
Topp