• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pre NASA

Watch out

Cartier
Tänkte berätta lite om senaste tillskottet. Har på senaste tid haft behov av tidtagarfunktion och kunde på så sätt motivera upp ett inköp av en ny klocka. hurra! Första tanken var kort att bara gå ut och inhandla den billigaste enklaste digitalklockan på Ur & Penn. Det gick inte så bra..

Det måste ju finnas någon kul klocka man kunde passa på att köpa nu när man ändå var på g.
Svårt att komma in på digitalur med massa funktioner utan att ramla över gamla Casio. En G-shock skulle inhandlas. Men vilken?

Hela G-shockhistorien började med Kikuo Ibe som jobbade på Casio. Han hade tydligen sen liten palt haft en gnagande plan i bakhuvudet att göra en klocka som tålde det mesta, en som man kunde ha på sig utan att bry sig om var och vad man gjorde, man skulle kunna kalla det en beater. :)
Sagt och gjort, 1981 drogs ett inofficiellt tremannaprojekt igång, "Project team tough". Målet var att göra en klocka som klarade det egna påhittade konceptet "triple 10".

2a66mq9.jpg
  • 10 års batteritid (borde inte varit så stort problem, stort batteri => check!)
  • 10 tam vattentäthet (been done before. Täta och gummipacka => check!)
  • 10 meter fritt fall på hårt underlag - boom, där kom trixandet.. det var bökigt att få till och samtidigt se snyggt ut.. Därav så fick denna uppgift även namnge klockan. Gravity shock tolerant AKA G-shock.

Eftersom det var ett inofficiellt projekt så fick inte Ibe tillgång till Casios större resurser utan fick nöja sig med att kasta ut klockprototyper från toalettfönstret bredvid hans kontor som praktiskt nog låg 10 meter ovanför backen.

2v92m3d.jpg
2rotkx5.jpg

Två år senare hade han med hjälp av en hel del klurande fått till att "hänga upp" innermodulen i ett slutet metallskal med ett tjockt mineralglas och allt omgivet av ett gummiskal. Alla de satta kriterierna passerades med glans! Modell DW5000C-1A (D= digital W=water resistant) med innermodul nr 240 var redo att massproduceras!

2ezr30g.jpg

Lite visste det att den senare skulle komma att ersätta många Rolex bland dykare i amerikanska militären, åka med ut till rymden och bli en kultvåg över hela världen som inte bara skulle överleva 80, 90, 00 och 2010-talet utan även växa sig större, galnare och starkare.

Välkomnandet på marknaden blev dock riktigt svalt.. En tjock otymplig klump utan varken miniräknare, databank eller röstinspelning. Nä, hur hade Casio tänkt här?!

Det blev till att dumpa tusentals osäljbara klockor till bla. sydamerikanska marknaden och sälja under marknadspris (en liten förklaring till de många ebayklassiker som hamnat där).
Här krävdes mer, trenden med allt mer slimmade och tunnare databanksklockor som Casio hade varit världsdrivande med slog bakut mot G-shock. Hur skulle denna innovation, denna självklara nödvändighet, denna supertåliga klocka nå ut till gemene man? Enkelt, vilken liten nybakad ekonomistudent vet det självklara svaret på den frågan - marknadsföring!

Ett tema som kunde nå alla, sport!
Människor måste aktiveras, inte sitta inne och ladda in spel på 64an, inte ligga i soffan och bli hjärntvättade till videovåld, inte sitta i dåligt ventilerade pojkrumskällare och sakta glida ifrån den sociala normen med obegripliga rollspel. Ut och rör på er! Gör farliga saker, klättra i träd, spring, sporta!

Gammal hederlig kroppsaga i form av sport var räddningen. Ute i världen kraschade titaner som Krutov, Myshkin och Gretzky. Hemma i Sverige hade vi inte bara Loob utan även Susanne Lanefelt som ett år sedan knipt tag om Sveriges alla hemmafruar (och deras medelålders män, fast på ett annat sätt) med programmet Gymping. Detta var öppningen som Casio behövde.

Året var 1984.​

2u7azip.jpg

Ett i historien magnifikt år. Inte bara pga Orwells markering. På biograferna rullade det ut mästerverk som Karate Kid, Gremlin, Terminator, Indiana Jones & de fördömdas tempel, Ghostbusters, Terror på Elm street. På tvn gick serier som "V" och Miami Vice. Ur freestylen pumpade mixbanden Van Halens Jump och Jacksons Thriller. Hårresande spel i Canada Cup med Sverige och Kanada i final.

Denna gång hade Casio förberett sig bättre. Tredje modellen ut (efter DW5000C och temperaturtåliga WW5100C) kom inte utan gängliknande uppbackning. Detta i form av en reklamfilm där allt sattes på sin spets, hela projektet sattes på spel på ett enda kort! Ingen solnedgång, ingen fin restaurang med blick på nypolerad klocka, ingen teknisk lasershow med fyndiga funktioner hur du lagrar din frus födelsedag eller alarm när hunden ska få mat. Nej, helt ner på basnivå. En hockeyspelare med klockan framför sig på isen. Laddar upp och helt sonika skjuter den med all samlad kraft från Sovjet, Kanada och Sverige, ett slagskott rätt i handsken på målvakten som kallt konstaterar att klockan inte ens blinkade av smällen. Reklamen blev en hit och försäljningen stegrade. Det hjälpte även till att en tidning återskapade scenariot med godkänt resultat. A hero was born! DW5200C räddade G-shock och drog igång karusellen och började passande kallas för Hero-modellen.


Den fick det bli. Hittade en halvrasslig på ebay och drog hem den till ett oförskämt billigt pris från utkanterna av London.

snl2lg.jpg

Tyvärr drabbas de flesta av de gamla modellerna av sk. resin rot. Plasten, särskilt den runt klockan, faller i bitar efter 10-15 år. Den lilla fyrkantiga grundmodellen finns fortfarande kvar idag i form av DW5600E-XXX men till skillnad från C modellen har den nu inte metallkropp utan en i plast med baksida i metall ditskruvad av ett antal små skruvar istället för en klassisk screwback på de tidiga modellerna. Detta medför också att de nya plastskalen inte passar. Andra nya ändringar förutom "illuminatorlyset" (fox fire till de på Japanska marknaden) är att bandbredden på hornen är minskad från 18mm till 16mm. Min saknade bezelplast, hade ett nerklippt band och var en DW5200C-9 modell, dvs gulddetaljer, fancy stuff.

futd93.jpg

Mitt mål var inte att väcka klockan till liv i komplett orginalskick så mycket som att få igång en användbar bruksklocka med ett vinddrag av historia. Casio slutade tillverkningen av bezelplast till C-modellerna 2008 och de få som finns att få tag på går fort till samlare. Som tur var hade det gamla sydamerikanska dumpet lagt spår och en liten oberoende tillverkare i Brasilien återskapar just dessa för en billig peng. Plasten är aningen mjukare, typsnittet för smalt och färgen för ljus för att locka samlare. Men för att få igång den till bruksskick borde det vara precis vad jag behövde, passformen var perfekt plus tre veckors postväntande.

s312dg.jpg

Fick även med en ny packning så passade på att byta den runt det fläskiga batteriet.

x3zqk8.jpg

Nästa steg var ett jag inte direkt förutsett. Plasten sätts fast i de fyra hörnen med mikroskopiska skruvar. De gamla original var för vanlig rak skruvmejsel och de nyare (DW5600C) för philips. De för dagens plastmodeller har en helt annan gänga, mer lik träskruv, så de var inte att tänka på. Jag hade tur med klockan jag köpt, vanligtvis har folk dragit av dessa skruvar i sina gängor. Min var clean men jag behövde alla fyra. En liten klockfirma i Huntington Beach visade sig ha fyra till fint pris. Några dagar senare låg de på lådan, inte guldfärgade och philips men passade fint.

20b1u3a.jpg

Jag var inte så sugen på de sönderklippta orginalbandet. Blev en aning inspirerad av den sk. "MilShock"
(uppfrästa bandhorn i plast med skruvade pins för att ta 20mm nato tillsammans med en svart och röd tavla/bezel) som producerades under en kort tid.

dxbujk.jpg

Så beställde Casios natoadapter och ett treringars svart zulu. Adaptern är gjord för 16mm så blev ett litet mm glapp på var sida men den centrerades bra av plastbezeln.

2jaktoj.jpg
Fronten på adaptern fick även filas ner en aning innan 24mm zulut kom på.​
5b72vd.jpg
Nöjd med resultatet. Tack för titten.​

2j49c7k.jpg

_______________________________​
Kul småfakta:

Modellerna Models DW-5600C, DW-5600E, DW-5900, DW-6600, DW-6900 är flight-qualified för NASAs rymdfärder och har hängt med på en hel del turer.

DW5600 blev känd i filmen Speed. Även varit med i Heat, Taken, Be cool, Commando, American Flyers och 40 year old virgin m.fl..

Kikuo Ibe har själv bara två stycken G-shocks. Den ena är en av de fem första DW5000C som gjordes (med särtryck "Project Team Tough" på framsidan, tre finns kvar totalt). Den andra är en DW5600.
"Everyone asks me this question, but I only own the first G-Shock model and the DW5600, which has the same design as the first model. Do you think it's too few?"


"In 1983, I created the thick G-Shock and the most important thing was that it was shock resistant. It did not cross my mind then that the product would be a part of today's youth fashion."
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
1:a klassens inlägg! Kul och intressant läsning.
Grattis till en skön klocka och tack för skolningen.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Förstklassigt. Har aldrig läst om Casio med motsvarande behållning och glädje tidigare! Och klockan blev riktigt cool!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Grymlings :hungry:, sådana inlägg gillar vi, mycket bra jobbat och välskrivet, har faktiskt några casio digitalare själv som jag gillar.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Imponerande inlägg, det uppskattas och jag skattar min lyckliga stjärna för att jag tog en kik i Diskussionsdelen...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Spännande och informativt!
Grattis till din Klocka!

Det är ju du som är marknadsföraren. Blir helt klart sugen på
en riktig "beater":)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Watch out
Kan du något spännande om min gamla Casio? Tror jag köpte den 93. Den har databasfunktion. Har slängt på ett grönt nato nu eftersom det ursprungliga velcrot var så slitet.
IMG_2745_232IMG_2745.jpg~original
 

Watch out

Cartier
Kul att det uppskattades! Alltid skönt med lite nostalgitrippande. :)

Yonsson, ser ut som en Casio Forester men jag vet faktiskt inte så mycket om dem. Verkar bombsäker iallafall.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Det är just sådana inlägg jag skulle vilja göra, men jag besitter varken intelligensen eller kunskapen att utföra det.
Men tack för ett fantastiskt genomarbetat och intressant inlägg:)
 
Topp