• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Presentation av nytt klockmärke: MALM Watches

Intressekoll: Jag är intresserad av att delta i en passaround av en MALM klocka

• Ja

Röster: 15 16.7%
  • Nej

Röster: 75 83.3%

• Totala väljare
    90
Spännande att se hur många tjejer som väljer denna över en Michael Kors (det är väl många ur denna målgrupp du hoppas få med när det handlar om volym i försäljningen?).
Blir givetvis tufft men önskar dig all lycka.

Kul du tycker det! :) Det är ett kvartsurverk från Ronda, modell 762. Lite mer påkostat än de flesta japanska alternativ och ihopsatt av schweiziska delar.
Det finns väl två (minst) varianter av 762, där den ena är i ren metall medans den påkostade är guldpläterad och går att byta slitdelar på, tror jag? Fördelen med verket är väl att det är litet (går att stoppa i många boetter) och att det drar lite batteri med endast två händer. Om det är bättre än exempelvis motsvarande Miyota ifrån Citizen kan jag inte riktigt uttala mig om (Japan FTW:D), men eftersom det saknar komplikationer så är det väl inte så mycket att tjoa om ändå. Håller den tiden hyfsat och batteriet i typ 10år så kan det väl vara en ok modeklocka även utan komplikationer;). Lycka till :)

Ja, du får nog fler träffar än så på alibaba och wish etc om du googlar lite till. Men det är större skillnad än vad man tror, allt som oftast är det inte riktig sten i dem (den andra bilden såg däremot mer äkta ut) utan plast/syntet. Stenen spricker väldigt lätt när den ska slipas ned så den är tillräckligt tunn, så det blir ett stort svinn som drar upp priset vid riktig marmor. Sedan finns det olika kvalitet på marmor med, och priset varierar stort. Dessutom kan jag sätta min högra arm på att 99 av 100 är gjorda av nickel - oavsett vad som står i specifikationerna. Det är en gigantisk prisskillnad mellan nickel och 316L. Pläteringen ska vi inte prata om. Glaset är sämre, urverket likaså.

Men det där är ju en del av utmaningen i min lilla verklighet som jag måste förhålla mig till och ha med i beräkningarna :)
Alltså din klocka ser ju mycket bättre ut! Och förpackningen ser riktigt bra ut! Förstår att du behöver ta ut de pengar du gör. Men en random klockköpare kanske inte tycker att det är värt det!

Att jämföra med stället var ju inte det jag gjorde, utan mer att jag kom och tänka på det!

Men som sagt lycka till med dina klockäventyr!

Det finns väl två (minst) varianter av 762, där den ena är i ren metall medans den påkostade är guldpläterad och går att byta slitdelar på, tror jag? Fördelen med verket är väl att det är litet (går att stoppa i många boetter) och att det drar lite batteri med endast två händer. Om det är bättre än exempelvis motsvarande Miyota ifrån Citizen kan jag inte riktigt uttala mig om (Japan FTW:D), men eftersom det saknar komplikationer så är det väl inte så mycket att tjoa om ändå. Håller den tiden hyfsat och batteriet i typ 10år så kan det väl vara en ok modeklocka även utan komplikationer;). Lycka till :)

Du verkar kunna dina kvartsmodeller :) För att förtydliga används den i metall och alltså inte den guldpläterade, så det är den enklare varianten som sitter i klockorna. Jag har tidigare köpt Miyota till träklockor och jag upplever Rondas urverk som mer gedigna. Och snyggare, även om det inte har någon betydelse.

Alltså din klocka ser ju mycket bättre ut! Och förpackningen ser riktigt bra ut! Förstår att du behöver ta ut de pengar du gör. Men en random klockköpare kanske inte tycker att det är värt det!

Att jämföra med stället var ju inte det jag gjorde, utan mer att jag kom och tänka på det!

Men som sagt lycka till med dina klockäventyr!

Nej, och det är väl en utmaning i detta att försöka förmedla skillnaderna i material och kvalitet i de fall bilderna inte riktigt gör det. Tack för feedback iaf! :)

Eller framför DW tjejmärke Nicole Vienna?
https://www.nicolevienna.com/se/
Tyvärr lite förutsägbart och gjort, men det är väl också en hyllprodukt?
Vi är ju inte först ut med marmor, men det är mer kommersiellt än vad man kan tro. Det är ju främst tjejer som köper efter utseende i först hand som vi riktar oss mot, förhoppningsvis kan vi vinna dem genom kvalitet och förpackning när de börjar jämföra :)
Hoppas det går bra för er med er klocka btw!

Jag kommer och tänka på tråden om det där klockstället i marmor som presenterades häromdagen... Provar att googla: marble watch alibaba och första bildträffen är:

marble.jpg

Hyggligt lik! Pris? $18.99

Marmor känns väl dessutom lite gjort?

Kul logga dock! Snyggt med L-et.

Lycka till!
Jo jag sitter nog lugnt i båten i denhär tråden också.
Tanken är god men tyvärr dethär med marmor känns inte som att det finns någon jättemarknad för tyvärr.
Kul annars att det finns någon som lägger ner verklig tid å energi på att vilja ta kreti å lansera sina skapelser så kör i vind för böveln.

Ja, precis den målgruppen :) Tack för det!
Och är väl lite därför KS inte kommer vara så mycket hjälp för dig.
Trevligt att du har en ambition att höja kvalitén i segmentet men när målgruppen är tjejer som ändå inte bryr sig om att några komponenter är lite bättre än konkurrenterna så kanske du bara rånar dig själv på bättre vinstmarginal?
För konsumenten i den målgruppen väljer ju klocka efter design, hajp och prislapp långt före ett lite bättre urverk etc.

Visst får du såklart synpunkter på design här med och självklart googlar vi fram liknande klockor (så slipper du riskera plagiatstämning ;)).
Men viktigare än en passaround här borde vara att kolla vilka av dina bekantas fruar, sambos, flickvänner, systrar, mödrar som har flest följare på Instagram och skicka klockorna dit. Vilket du säkert redan gör.

Och är väl lite därför KS inte kommer vara så mycket hjälp för dig.
Trevligt att du har en ambition att höja kvalitén i segmentet men när målgruppen är tjejer som ändå inte bryr sig om att några komponenter är lite bättre än konkurrenterna så kanske du bara rånar dig själv på bättre vinstmarginal?
För konsumenten i den målgruppen väljer ju klocka efter design, hajp och prislapp långt före ett lite bättre urverk etc.

Håller med om att målgruppen kanske inte är den typiska klocksnacksmedlemmen, men det är ju trots allt en klocka hur man än väljer att presentera det, och det känns nästan lite dumt att inte ta chansen till konkret feedback. Som några tidigare varit inne på får man ju inte samma svar om man visar den för nära och kära. Jag är inte ute efter ryggdunk utan vill ju bli bättre, och här får jag hjälp med det tycker jag.
Ja, det är möjligt du har rätt om att många tjejer generellt inte bryr sig. Har vridit och vänt på de här argumenten otaliga gånger. Samtidigt är konkurrensen mördande och kan man inte utmana med en fet marknadsföringsbudget får man försöka utmana på andra sätt. Om vi kan erbjuda en bättre klocka till samma pris som de märken konsumenten vanligtvis hade köpt, då kanske vi kan sno åt oss några kunder från dem. Klockor köps ju med fördel i present av pojkvänner, föräldrar, mor- och farföräldrar som kanske är klockintresserade och då kanske vi till och med kan få ett försprång om kampen står mellan en modeklocka med mineralglas, dåligt stål och pappersförpackning. Vi får ta en recap om ett par år och se hur det gått när vi har facit i hand :)

Alltså jag håller med dig i det att man ger sig in i lejonkulan, men ska man lyckas i affärer så MÅSTE man ge sig in bland kunnigt, ärligt och kritiskt folk. Det finns alldeles för många som säger "jag fattar inte varför min pryl inte säljer, jag får ju hundratals gilla på instagram".

Det är sorgligt på mer än ett sätt, jag menar varje ord när jag säger att det kommer gå åt pipan för Sveriges nya entreprenörer eftersom allt måste vara "gilla" och "åhhh vad fin". Den riktiga världen utanför är stentuff, detta vet vi äldre. Ungdomarna lever i en social mediabubbla helt skyddade från kritik.

Nu har Mermal gett sig in i leken, vi får se vart det slutar. Men hellre hård kritik än att kanske ta ett stort banklån och efteråt se att ingen menade ett ord av vad de sa.
Bra sagt!

Ska bli spännande att se hur det går. Alltid kul med människor som vill satsa. Konkurrensen är stenhård med fler märken än det går att räkna till.

Den nya Dalton Blue som går att förbeställa ser ju riktigt fin ut. Finns det några riktiga bilder på klockan förutom renderingarna på hemsidan @Marmal? Det jag vill veta är ifall indexen och visarna upplevs lika gula som på bilderna? :)

Tillbaka
Topp