• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Presenttips, hjälp!!

Min man fyller 40 om ett par veckor och efter att ha funderat i flera veckor så insåg jag precis att en klocka är den perfekta presenten. Vad söker jag efter?

Budget: typ 10-20 000 sek.

Jag kan absolut ingenting om klockor så please ha överseende om jag använder felaktiga termer. Min man använder ingen klocka idag, hans senaste klocka för typ 10 år sedan var från Gant (vågar jag ens skriva det här) men jag har dömt ut den pga Gant är ingen klockmärke. Han jobbar på kontor och har en ganska dressad stil. Söker efter en klocka som är stilren och klassisk snarare än sportig och fräck. Vill absolut inte att den ska se vräkig ut. Jag har ingen preferenser om varken om märke eller storlek etc men vill gärna att den ska ha läderarmband. Vi bor i USA så jag söker efter en klocka som finns i webbshop som skeppar till USA eller ännu hellre är baserad här då tiden (höhöh) är knapp. Önskar också tips på pålitliga webshoppar. SÅ, hit me med era bästa tids. Tack på förhand!

Välkommen till ett fantastiskt klockforum. En klocka kan vara en perfekt present. Han måste gilla stilen för att bära en klocka varje dag. Utan att vet storlek på handled och mer preferenser är det svårt att komma med exakt råd. Försök hitta en still och fråga mer på den. Steg 1: bestämma sig om det är en rund eller rektangulär klocka som gäller.

Med en betydligt större budget skulle rekommendationen varit
Rund form:
-Rolex
-Omega
-Breitling

Mer i din budget:
Tag Heuer eller Tissot, tex

Rektangulär:
- https://www.jaeger-lecoultre.com/us-en/watches/reverso

Mer din budget:
- https://www.cartier.com/

Är din man svensk så skulle jag slå ett slag för följande svenska märke:

Eriksons Urhandel har flera av märken. De sponsrar detta forum och är mycket trevliga. Hör om de skickar till tax-free till usa.

Dollarn är stark nu så varför köpa utanför landets gränser?

Ball trainmaster kan vara ett kul alternativ.
En tillverkare med anor och historik kopplad till det historiska järnvägsarbetet i landet lång bak i tiden. En duglig kompromiss sett till formgivning som fungerar bra till lite mer uppstyrd klädsel men också jeans och tröja.

162AAD22-9B0E-4130-A249-5E86C7A27C46.jpeg

9A3244F2-1ABB-4729-8558-B2BAEB76D35E.jpeg

0D8EAF32-7D82-496A-B699-AD855D460F7C.jpeg
292B2C08-CE0F-4D79-9CF5-ADC2977E382C.jpeg

Begagnad Tudor eller Omega, det är ett svårt prisintervall om man vill ha en "kul" ny klocka. Tissot PRX auto är väl kanske ett alternativ, men den kan upplevas som stor i dressiga sammanhang.

Ett par snygga:

Bara efter ngn minuts search, Longines, imho gör bäst klockor i ditt prisspann….

Köp en begagnad Omega Aqua Terra Quartz. Då får han en jäkligt snygg klocka, lite brand, känna sig lite som bond och en klocka som är enkel att underhålla. Läderband kan du köpa till för ett par hundra.

Hur kul är det att få begagnat, speciellt om man ej är super intresserad av dinkor ? Ska ju såklart vara nytt , box, cert o nice presenterat…
Här kommer ett till tips, kika på en Grand Seiko kvarts oxå…
Instämmer med ovan, en begagnad lite repig känns väl sådär.
Som nämns ovan Longines erbjuder ju en del bra men kolla även in Hamilton.

https://www.hamiltonwatch.com/en-int/h69529133-khaki-field-mechanical.html

Som säkert många kommer nämna så är Seiko ett prisvärt alternativ med mycket fint. Seiko presage linjen borde kunna erbjuda en del i det prisspannet du är ute efter.

Boende utanför EU är en stor grupp som köper klockor i Sverige. Vi har 25% moms och vår krona är långt värderad. Speciellt om tillverkaren inte justerat för höstens kronfall. Det gör det utmärkt att ”växla” dollar till sek och köpa en klocka här.

Håller med @Watchie att Longines ger bra klocka för pengarna.

I USA är Grand Seiko mycket populärt. Då är det quartz (batteri) och ej automatiskt (som du ställer för hand och vrids upp av rörelse. Används inte klockan stannar den) som gäller för din budget.

En fin Quartz klocka håller tiden mycket bra, och är ett bra nybörjare val då med princip obefintligt underhåll. Om han inte uttalat önskar sig en ”riktigt” klocka.

Senast ändrad:
I den prisklassen tycker jag att Longines är väldigt starka! Du kan kolla på modellerna spirit, silver Arrow, heritage som finns i lite olika utföranden samt dolce vita. Sjöö Sandström är också fina, och kanske extra kul om ni båda är svenskar! Om hans stil är mer åt det dressade hållet skulle jag också säga att det är bäst att hålla sig under 40mm, samtliga ovan nämnda alternativ är mellan 36-39mm.

Tusen tack för alla tips och rekommendationer, jag känner redan att jag har kommit en bit i processen. Har tex kommit fram till att urtavlan ska vara rund och inte vara över 40mm. Men som med allting så blir det också mycket svårare när man inser hur mycket det finns att välja på. Jag misstänker redan svarat på detta men tycker ni att jag bör gå upp i pris för att få en vettigare klocka? Om han skulle få tex en Omega så vet han att det är en fin klocka, många av dom andra märkena känner han nog inte till (än). Jag hade egentligen inget bra skäl att budgeten jag satte mer än att jag tyckte att över 20 000 är "för" mycket för en klocka. Till saken hör att min man alltid köper dyra och fina presenter till mig så kanske borde jag slå på stort istället för att vara så mesig.

Du skriver inget om t.ex typ av urverk...

Tycker att Maurice Lacroix ger bra värde för pengarna i den prisklassen... Aikon Automatic ligger strax under 20 vilket gör att du skulle kunna få t.ex både länk och läder (med deras quick-release-system) vilket ger en klocka som passar till de flesta tillfällen... Lite mer ovanligt märke

Aikon finns dels i flera storlekar (t.ex 42 och 39 mm) samt i massor av färger (grå, blå, grön, svart, lax,...) Dessutom är de vattentäta till 20atm vilket ju är en bonus
Här är några exempel:
1667154501326.png

1667154577904.png

Ett annat mycket spännande märke är Nomos men skall du under 20000 så får du hoppa över automatiska urverk... Nomos har en otroligt stilren design - vissa älskar det andra inte 😉... Här är två som går för ca 15 000:-

1667155194530.png

Och ja, min man är svensk så håller helt med om att det vore roligt med ett svenskt märke :)
Som svensk men tidigare bosatt i staterna hade jag tyckte det varit skoj med denna (patriotismen till sverige blir ju dessutom ganska stor när man är bosatt utomlands). Att då även kunna se tiden för Sverige är ju lite roligt. Denna finns även i 41mm.
Den ligger på 24k. Nu vet jag inte var ifrån Sverige nu kommer, men om ni kommer från 08 området så är det ju extra roligt iom att de har sitt kontor på Ringvägen. 🙂

Om ni kommer från västkusten är ju Tusemö ett annat roligt svenskt märke.

Ett annat roligt märke är ju Baltic som även är rätt mycket för pengarna.
Iom att din man inte verkar så intresserad av själva märket så ger det ju rätt mycket spelrum att hitta något roligt. Visst det finns som många säger välkända märken som Omega, Longines etc. etc.
Så välj en klocka som blir lite speciell och jag gissar att oavsett så kommer han bli glad och uppskatta den oavsett vad det nu blir.
Lycka till och återkom gärna med vad det blev. 🙂

Senast ändrad:
Tusen tack för alla tips och rekommendationer, jag känner redan att jag har kommit en bit i processen. Har tex kommit fram till att urtavlan ska vara rund och inte vara över 40mm. Men som med allting så blir det också mycket svårare när man inser hur mycket det finns att välja på. Jag misstänker redan svarat på detta men tycker ni att jag bör gå upp i pris för att få en vettigare klocka? Om han skulle få tex en Omega så vet han att det är en fin klocka, många av dom andra märkena känner han nog inte till (än). Jag hade egentligen inget bra skäl att budgeten jag satte mer än att jag tyckte att över 20 000 är "för" mycket för en klocka. Till saken hör att min man alltid köper dyra och fina presenter till mig så kanske borde jag slå på stort istället för att vara så mesig.
Om du bara tittar på nya klockor och begagnat inte känns som ett alternativ så tycker jag inte att du ska gå upp i budget av den simpla anledningen att du måste gå upp väldigt mycket i budget för att hitta något vettigt från mer välkända märken. Om du tycker att t.ex Omega känns roligare (och återigen, om begagnat är ute ur bilden) så måste du nog över 50 000kr innan de har något vettigt att erbjuda. Longines är återigen mitt tips, dels för att de gör väldigt fina klockor men också för att det är en gammal, anrik och klassisk schweizisk tillverkare som ändå känns mer allmänt känd än t.ex Oris som för övrigt annars också är en tillverkare du kan snegla på!

Grand Seiko är väldigt stealth och inte många utanför klocksvängen som har koll. SBGX-serien går att köpa för drygt 20 000-22 000 hos Gråhandlare på typ Chrono24.
Kostar 24 999 SEK hos exempelvis Klockmaster Globen om du vill köpa lokalt, utan rabatt.

Svart; https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/sbgx261g
Champagne; https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/sbgx263g

1667158963204.png

1667158997760.png

Sen kanske det är roligare att han själv får bestämma vad han vill ha, men att du ger honom klockan. Om du inte vet vad han gillar eller vill ha. Om han nu vill ha en klocka. Så bara ut och testa. Du kanske också köper en.

Grand Seiko är väldigt stealth och inte många utanför klocksvängen som har koll. SBGX-serien går att köpa för drygt 20 000-22 000 hos Gråhandlare på typ Chrono24.
Kostar 24 999 SEK hos exempelvis Klockmaster Globen om du vill köpa lokalt, utan rabatt.

Svart; https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/sbgx261g
Champagne; https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/sbgx263g

1667158963204.png

1667158997760.png

Sen kanske det är roligare att han själv får bestämma vad han vill ha, men att du ger honom klockan. Om du inte vet vad han gillar eller vill ha. Om han nu vill ha en klocka. Så bara ut och testa. Du kanske också köper en.
Hoppas att min present till honom kan inspirera honom att köpa en Cartier klocka till mig näsa år när jag fyller 40 :)

Vad är grejen med Jomashop? Varför är det så billigt jämfört med alla andra ställen? Är det legit?
Joma ar val en Grais som alla andra.
Har aven fatt for mig mycket dar ar just begagnat,men det star ju I texten.

Nu bor ni ju har och slipper darfor tanka pa svensk moms som givetvis tillkommet for den som bor dar.
Men du koper ju taxfree I Sverige/EU och far 11SEK/USD.
Sverige ar lite som Polen var pa 80talet for den som har inkomster I hardvaluta

Jag tror jag vet den perfekta klockan. Visste du att liksom din man har Longines också jubileum i år? Ett samanträffande lite för bra för att missa. De firar 190år och har i samband med det släppt en jubileumsklocka som jag tycker fyller de kriterier du listat. Dessutom får du/din man en historia bakom klockan. Och om 10 år firar din man 50 och Longines 200, så då lär de säkert släppa något riktigt spännande så då har du presenten klar tills dess :)

En mycket välgjord elegant klocka för 20000-25000sek som slinker under skjortan. Öppen baksida (vilket inte alltid är fallet med Longines) som fått enheldel omsorg. Det syns kanske inte på bilderna, men siffrorna är ingraverade och ser riktigt "classy" ut. Boxen man får med Longines är också trevlig.
iws-longines-master-collection-190-anniversary-wristshot-2.jpg
Longines-Master-Collection-190th-Anniversary-steel-4.jpg
Longines-Master-Collection-190th-Anniversary-Watches-16.jpg
Longines-Master-Collection-190th-Anniversary-Watches-37.jpg

Senast ändrad:
Jag tror jag vet den perfekta klockan. Visste du att liksom din man har Longines också jubileum i år? Ett samanträffande lite för bra för att missa. De firar 190år och har i samband med det släppt en jubileumsklocka som jag tycker fyller de kriterier du listat. Dessutom får du/din man en historia bakom klockan. Och om 10 år firar din man 50 och Longines 200, så då lär de säkert släppa något riktigt spännande så då har du presenten klar tills dess :)

En mycket välgjord elegant klocka för 20000-25000sek som slinker under skjortan. Öppen baksida (vilket inte alltid är fallet med Longines) som fått enheldel omsorg. Det syns kanske inte på bilderna, men siffrorna är ingraverade och ser riktigt "classy" ut. Boxen man får med Longines är också trevlig.
iws-longines-master-collection-190-anniversary-wristshot-2.jpg
Longines-Master-Collection-190th-Anniversary-steel-4.jpg
Longines-Master-Collection-190th-Anniversary-Watches-16.jpg
Longines-Master-Collection-190th-Anniversary-Watches-37.jpg
Den var ju riktigt snygg! Dock osäker på om det blir en ny klocka till 50 också :) men vem vet. Vad heter modellen på bilden?

Den var ju riktigt snygg! Dock osäker på om det blir en ny klocka till 50 också :) men vem vet. Vad heter modellen på bilden?
Referensen är L27934732. De kallar den väl bara för deras ”190th anniversery watch”. Finns i Longines Master Collection. De vet vilken klocka du pratar då du går till en auktoriserad Longines affär.

793F09B9-2FB7-47CA-A20F-34163F196B8B.jpeg

Mitt tips: Cartier tank must (large).
Den ultimata dressklockan. Förvisso rektangulär och utanför budget men om du kan tänka dig att gå upp till ca 30 000 kr får du en av de mest ikoniska klockorna som någonsin gjorts. Perfekt present till en man som fyller 40 om du frågar mig.

Annars hade jag, som andra redan tipsat om, satsat på en Grand Seiko SBGX261 – utmärkt GADA-klocka (go anywhere do anything) som är mångsidig och clean och fin både på länk och läderband – eller en Longines. Kolla in deras Heritage-serie t ex. Då får du en ”riktig” klocka från en anrik schweizisk tillverkare. T ex den här som som kostar drygt 10 000 och uppfyller dina kriterier i övrigt:

BDF16F5D-8937-40F0-9756-70F9356A0700.jpeg

Tillbaka
Topp