• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Presenttips till sambo som fyller jämnt

JW2017

Basic
Hej alla klockfantaster!

Min sambo fyller 40 och jag vill köpa honom en klocka. Hjälp mig - vad är jag på jakt efter?

Budget: 20-25 000kr
Utseende: Kan inte klockspråk, så please have mercy... Men ngt klassiskt, stilrent, som ska hålla både till vardag och fest. Gärna blå urtavla och silverlänk alt. brunt läderband. Jag tycker själv att Omega Seamaster Aqua Terra är döfin, men verkar svår inom budget..
Storlek: Minimidiameter 41 mm (tror jag?! Han har stooora händer).
Skick: nyskick eller bättre begagnat (ge-bort-skick + cert och helst box)

Sedan tidigare har sambon
1. En Hamilton med ljus urtavla, ingen kronometer (?! ehh alltså såna där små ringar... hehe), och silverlänk, och
2. En Jacques Lemans (?) med brun urtavla, kronometer (?! två små ringar) och brunt läderband, som han har köpt själv.
Jag tror att båda dessa klockor ligger i 4-7000kr-klassen nya så vill att min present blir "ett snäpp upp". Sambon är ingen status-/skrytperson så det behöver inte vara ngt särskilt märke eller en modell som "alla vet vilken det är".

Så KS, vad söker jag? Vad bör ingå i 40-åringens klocksamling som ryms inom min budget? Hit me! Tar tacksamt emot tips på klockor, inköpsställen i Sthlm eller bara allmänna råd! Allt som ni tror kan vara till hjälp!

Mvh

En Breitling kanske? Blå urtavla, klassiskt märke, 42mm, ny och inom budget
IMG_4770.PNG

Hej,
finns en hel del att välja på i det segmentet. Tudor, Breitling, Oris m fl är etablerade märken med bra finish och kvalitet. Kan vara en bra ide att fundera på om din sambo vill ha ett mekaniskt urverk eller kvartsurverk.

Nedan hittar du lite länkar som kan ge inspiration.
Tudor, en mer klassiskt utseende: http://www.uret.se/tudor-style-bla-stal-o41-mm-p-298432.html
Breitling, lite sportigare, lite större (Matts hade ett annat bra exempel ovan): http://www.uret.se/breitling-colt-44-bla-stal-o44-mm-p-62123.html
Oris, dykare - kanske inte passar till kostymen fullt ut men annars vettigt: http://www.uret.se/oris-diving-bla-stal-o435-mm-p-300277.html

(edit, såg att sambon ville ha automatisk så då kanske Breitlingen går bort)

Lycka till!

Kolla Sjöö Sandström, dock ingen blå urtavla men mycket annat fint :). En royal steel 41mm eller en worldtimer hade nog passat finfint:) http://sjoosandstrom.se/collection/royal-steel-classic/#008829

Kolla deras hemsida, har mycket att välja på!
Håller helt med! Kul med svensk design och fina klockor i prisklassen, dessutom ett märke som ses som sobert om han uppskattar det. S&s känns i mina ögon roligare än t ex tag heuer och longines som annars är värda att kolla in. Man bör ha en gmt-klocka i samlingen! Finns på krons, NK, eriksons urhandel m fl.
IMG_2716.JPG

Hej alla klockfantaster!

Min sambo fyller 40 och jag vill köpa honom en klocka. Hjälp mig - vad är jag på jakt efter?

Budget: 20-25 000kr
Utseende: Kan inte klockspråk, så please have mercy... Men ngt klassiskt, stilrent, som ska hålla både till vardag och fest. Gärna blå urtavla och silverlänk alt. brunt läderband. Jag tycker själv att Omega Seamaster Aqua Terra är döfin, men verkar svår inom budget..
Storlek: Minimidiameter 41 mm (tror jag?! Han har stooora händer).
Skick: nyskick eller bättre begagnat (ge-bort-skick + cert och helst box)

Sedan tidigare har sambon
1. En Hamilton med ljus urtavla, ingen kronometer (?! ehh alltså såna där små ringar... hehe), och silverlänk, och
2. En Jacques Lemans (?) med brun urtavla, kronometer (?! två små ringar) och brunt läderband, som han har köpt själv.
Jag tror att båda dessa klockor ligger i 4-7000kr-klassen nya så vill att min present blir "ett snäpp upp". Sambon är ingen status-/skrytperson så det behöver inte vara ngt särskilt märke eller en modell som "alla vet vilken det är".

Så KS, vad söker jag? Vad bör ingå i 40-åringens klocksamling som ryms inom min budget? Hit me! Tar tacksamt emot tips på klockor, inköpsställen i Sthlm eller bara allmänna råd! Allt som ni tror kan vara till hjälp!

Mvh
Longines Conquest V.H.P med blå tavla.

Tag Heuer är mycket pang för pengarna och jag skulle vilja säga att det finns en del möjligheter att frisera priserna hos AD.
WAR201E-FC6292.png

CAZ2010-BA0876.png

Senast ändrad:
Du kommer få massor av trevliga förslag @JW2017 som både stämmer med dina önskemål och som är något helt annat men kanske ändå kan vara något bra. Det bästa är nog i allafall om du beger dig till en välsorterad klockbutik typ Klockmäster, och kollar och tar hjälp av personalen på plats.

Tusen tack för alla tips! Vilket fantastiskt forum detta är! Ska titta närmare på några modeller av SS, Tag Heuer, Tudor och Oris. Och fortsätter att spana efter en Omega inom budget. Vilka klockbutiker i Stockholm säljer även begagnade klockor?

Alla som inte har sagt Omega Aqua terra eller Omega speedmaster har fel :) haha. Du får dock leta efter en begagnad sådan om budget inte ska spräckas allt för mycket...

Vad har hon själv för preferenser när det kommer till märken? För de flesta kvinnor i min bekantsskapskrets är det bara Rolex som gäller.

Tillbaka
Topp