• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Presenttips till sambo som fyller jämnt

9D5068FE-75B2-4130-A57A-6CB70373AD9A.png
0B98F90B-2535-4ACB-B656-AD928A4A1F26.png
265D7751-0DD9-4159-962B-EDE928000B70.png

28900kr men går garanterat att pruta ner till minst 25000 kr. Helt underbar klocka. Lycka till med presenten!

Tack snälla! Också jättefin!!! Dock lite rädd att den kanske blir för liten? Eller "bärs den större" än sina 39,5 mm som jag fått lära mig att det heter? :D

Oj. Svår fråga. Man får nästan prova klockan för att veta. Stirra dig inte blind på diametern, fler aspekter spelar roll men visst det är en kostymklocka så den ska inte vara stor. Googla på vad hans nuvarande Hamilton har för diameter så kanske du får en hum om storleken passar.

Oj. Svår fråga. Man får nästan prova klockan för att veta. Stirra dig inte blind på diametern, fler aspekter spelar roll men visst det är en kostymklocka så den ska inte vara stor. Googla på vad hans nuvarande Hamilton har för diameter så kanske du får en hum om storleken passar.

Tack för tips! Will do!

bb.jpg
aa.jpg

Är Omega Seamaster inget som lockar? (bilden ovan)

Trippel Tudor Black bay nedan.

Samtliga 41 mm.

Alla borde kunna fångas typ minimalt över budget (ny).

bb.jpg
aa.jpg

Är Omega Seamaster inget som lockar? (bilden ovan)

Trippel Tudor Black bay nedan

Samtliga 41 mm.

Alla borde kunna fångas typ minimalt över budget (ny).

Jo, spanat mer på Seamastern som du dessutom tipsade om för dryga 25k på artoftime nu (fantastiskt ju!). Men så kan jag ju inte riktigt släppa AT:n ändå... Tänk om jag alltid kommer att känna att jag hellre hade velat ge honom den? Så jag vänder, vrider, funderar, och undrar om jag på ngt sätt kan gå upp i budget. :O

Jo, spanat mer på Seamastern som du dessutom tipsade om för dryga 25k på artoftime nu (fantastiskt ju!). Men så kan jag ju inte riktigt släppa AT:n ändå... Tänk om jag alltid kommer att känna att jag hellre hade velat ge honom den? Så jag vänder, vrider, funderar, och undrar om jag på ngt sätt kan gå upp i budget. :O
Tror att en AT skulle vara ett utmärkt val. Passar lika bra till fest som till vardags.
En nyare får du för runt 29-30 så du får väl fundera om du kan stretcha budgeten.

Du har hittat en klocka som du är rätt säker på att han kommer gilla. Du gillar den. Det är en sådan modell som kan bäras vid alla tänkbara tillfällen. Den är därför ett säkert köp och oavsett hur hans klockintresse utvecklas så bör den ju finna handledstid. Det sentimentala värdet klockan kommer ha bör ju också säkerställa detta.

Jag tror jag måste ge det tips som jag även skulle ge till en klocktorsk (ta tipset hur du vill, jag är bara nybörjartorsk i sammanhanget, men flera är ju inne på samma spår): Youtube:a, läs på om klockans historia och övertyga dig själv om att inget annat kommer duga.

Det blir lättare så ;) Man vill inte ha gnagandet och grubblandet i efterhand.

(Vissa påstår sedan att jakten (pris, plats) är "halva nöjet". Hoppas verkligen de känner så. För mig är det bara en nödvändig vånda.)

Du har hittat en klocka som du är rätt säker på att han kommer gilla. Du gillar den. Det är en sådan modell som kan bäras vid alla tänkbara tillfällen. Den är därför ett säkert köp och oavsett hur hans klockintresse utvecklas så bör den ju finna handledstid. Det sentimentala värdet klockan kommer ha bör ju också säkerställa detta.

Jag tror jag måste ge det tips som jag även skulle ge till en klocktorsk (ta tipset hur du vill, jag är bara nybörjartorsk i sammanhanget, men flera är ju inne på samma spår): Youtube:a, läs på om klockans historia och övertyga dig själv om att inget annat kommer duga.

Det blir lättare så ;) Man vill inte ha gnagandet och grubblandet i efterhand.

(Vissa påstår sedan att jakten (pris, plats) är "halva nöjet". Hoppas verkligen de känner så. För mig är det bara en nödvändig vånda.)

Haha alltså tiden och tankeverksamheten detta upptar just nu....! Jag DRÖMMER klockor. Men så vill jag ju verkligen verkligen att det ska bli bra också. Ska dock bli skönt att komma ut på andra sidan när beslutet är taget och köpet gjort! Puh.

Jag skulle för det första satsa på en ny klocka. Packeteringen, känslan av en ny gåva, kvitto, väl inslaget med mera ger något speciellt. Då får ni dessutom möjlighet att fylla klockan med egna minnen från scratch. Se den som ett blankt canvas. Seamastern är jättefin och en otroligt tidlös klocka. Sedan är det långt ifrån alla som går omkring med ett kvalitetsverk på 25-30k runt handleden, så att kalla det mainstream vore magstarkt. Jag röstar på en klassisk modell som just Seamastern. Om det finns möjlighet att hitta en unik färg/urtavla/detalj/anniversery etc hade det varit bra. Lycka till! Och glöm för guds skull inte att berätta vad det blev!

Jag skulle för det första satsa på en ny klocka. Packeteringen, känslan av en ny gåva, kvitto, väl inslaget med mera ger något speciellt. Då får ni dessutom möjlighet att fylla klockan med egna minnen från scratch. Se den som ett blankt canvas. Seamastern är jättefin och en otroligt tidlös klocka. Sedan är det långt ifrån alla som går omkring med ett kvalitetsverk på 25-30k runt handleden, så att kalla det mainstream vore magstarkt. Jag röstar på en klassisk modell som just Seamastern. Om det finns möjlighet att hitta en unik färg/urtavla/detalj/anniversery etc hade det varit bra. Lycka till! Och glöm för guds skull inte att berätta vad det blev!

Tack för input! Jag förstår vad du menar och håller ju egentligen med.. Drömmen vore ju en helt ny AT men kanske får det bli lite längre fram, när jag hunnit spara undan på nytt. Och fint att höra att klockor i prisklassen 25-30k inte är helt mainstream ändå. Har varit lite uppgiven och nedstämd över att budgeten känns tight.

https://klocksnack.se/threads/tudor-pelagos.82531/ denna då? Förvisso varken blå eller en dressare, men däremot en tjusig klocka som passar bra vid de flesta tillfällen och kan ta lite stryk! En sån och typ en seiko sarb045 så landar du på ca 25k. Ingen riktig dressare heller kanske, men dressiGARE! Särskilt om man sätter den på ett fint läder.
Skärmavbild 2017-11-07 kl. 21.13.06.png

Tack för tips! Edit: förstår nu att du menar att jag skulle köra på två klockor, men jag lägger hellre hela budgeten på en då. Känns mer speciellt på ngt vis, som att "det här är din 40-årspresent från mig". :)

Senast ändrad:
Det låter som Sjöö Sandström är det perfekta valet för din sambo!
Själv skulle jag nog tipsa om deras nya worldtimer! Har själv en och den passar till så oerhört många tillfällen! Perfekt ifall man reser eller ifall man bara vill ha en sofistikerad klocka som jag tycker passar lika bra till kavaj som t-shirt!
Det är ju även roligt att det är ett svenskt märke som gör klockor av grym kvalité!
Grym service också ifall den skulle gå sönder samt att varje klocka kommer med 2 års garanti!

länkar även till deras hemsida så du kan ta dig en titt :) http://sjoosandstrom.se/

Worldtimer med svart urtavla på gummilänk! (Det finns stållänk också och den ligger inom din budget på 25 000)
13822610_2.jpg

Worldtimer med vit urtavla!
IMG_98701.jpg

Tack för tips! Edit: förstår nu att du menar att jag skulle köra på två klockor, men jag lägger hellre hela budgeten på en då. Känns mer speciellt på ngt vis, som att "det här är din 40-årspresent från mig". :)
Jag förstår precis. Jag hade resonerat precis likadant! Har du spanat in Grand Seiko? Kan bli tight med ny inom budget, men det brukar dyka upp väldigt fina ex här då och då som ligger runt 25k! Eftersom prestigebiten i det hela inte verkar så viktig.. detta är ju en klocka som verkligen flyger under radarn. i alla fall bland "vanligt folk"!

Jag förstår precis. Jag hade resonerat precis likadant! Har du spanat in Grand Seiko? Kan bli tight med ny inom budget, men det brukar dyka upp väldigt fina ex här då och då som ligger runt 25k! Eftersom prestigebiten i det hela inte verkar så viktig.. detta är ju en klocka som verkligen flyger under radarn. i alla fall bland "vanligt folk"!

Nej, den har jag inte sett men ska genast kolla upp! Tack!

Läste att du var sugen på Aqua Terra. Är du 100 på att det är makens stil och föredragna val i sammanhanget?

Hej! Njaa, vet inte om det skulle vara hans föredragna val (visste jag vad det var så skulle jag såklart försöka satsa på det) men jag är säker på att han skulle tycka den var snygg iaf! Vad tänker du? :)

Hej! Njaa, vet inte om det skulle vara hans föredragna val (visste jag vad det var så skulle jag såklart försöka satsa på det) men jag är säker på att han skulle tycka den var snygg iaf! Vad tänker du? :)
Att alla killar springer runt med "Stilrena" klockor, vilket egentligen bara är ett annat ord för odesignad i sammanhanget. Tänk typ Daniel Wellington m.m.
Samma personer brukar också se ner på Rolex pga "vräkighet", och föredra Omega just för att det är "stilrent"

Min erfarenhet säger mig dock att om man skapar sig ett intresse, oavsett om det är stort eller litet, så brukar smaken förändras och man tenderar att glida bort från det "stilrena".
Med det sagt så är en Aqua Terra troligtvis det perfekta valet, men jag menar bara att det finns en anledning till att de flesta grabbar drömmer om en Submariner och inte en Datejust. :)

Att alla killar springer runt med "Stilrena" klockor, vilket egentligen bara är ett annat ord för odesignad i sammanhanget. Tänk typ Daniel Wellington m.m.
Samma personer brukar också se ner på Rolex pga "vräkighet", och föredra Omega just för att det är "stilrent"

Min erfarenhet säger mig dock att om man skapar sig ett intresse, oavsett om det är stort eller litet, så brukar smaken förändras och man tenderar att glida bort från det "stilrena".
Med det sagt så är en Aqua Terra troligtvis det perfekta valet, men jag menar bara att det finns en anledning till att de flesta grabbar drömmer om en Submariner och inte en Datejust. :)

Wow, ja jag kan ju bara utgå ifrån det han har gett uttryck för nu. Han kanske kan önska sig en annan eller en till klocka framåt om hans smak ändras/utvecklas :) Tror också att AT skulle bli perfekt, men som sagt, tyvärr en bit över min budget. Luskade lite idag dock och blå urtavla går numera bort (eller var iaf inte att föredra framför en vit eller svart, som jag trodde) så ska titta vidare på bl a Sjöö Sandström också! Tack för ditt engagemang!

Senast ändrad:
En av mina många utmaningar i detta är att han aldrig skulle säga att han ville ha den där klockan för si eller så många tiotusentals kronor. Han skulle säkert kunna tänka sig att lägga dem pengarna själv, men först efter att jag eller barnen fått det vi vill ha. För det är sån han är. Jämt. Och det gör att jag än mer vill ge honom ngt fint och jättebra men det blir ju lite av en gissningslek, hela grejen.

Wow, ja jag kan ju bara utgå ifrån det han har gett uttryck för nu. Han kanske kan önska sig en annan eller en till klocka framåt om hans smak ändras/utvecklas :) Tror också att AT skulle bli perfekt, men som sagt, tyvärr en bit över min budget. Luskade lite idag dock och blå urtavla går numera bort (eller var iaf inte att föredra framför en vit eller svart, som jag trodde) så ska titta vidare på bl a Sjöö Sandström också! Tack för ditt engagemang!
Köp något klassiskt och brett. Samt kliv hellre upp till något "ordentligt" - typ en Aqua terra eller Speedmaster, det är mer pengar ut från kontot men det är en bättre affär.
Kanske kan du fula dig lite och dra med honom in i en butik för att du vill kolla på klockor åt dig själv eller något i den stilen? För att därefter se vad han drar sig mot.

Glöm inte att även Omega Seamaster divern finns i svart och kan smita under budget :) ref 212.30.41.20.01.003

He he, jag anar att du själv kommer hamna i klockträsket i jakten på en klocka till din sambo. :)

Jag tycker det var ett bra tips med en ny Sjöö Sandström worldtimer. Visserligen ”bara” 39mm, men mindre är bättre tycker vissa.

Tillbaka
Topp