Jo, precis som på mitt exemplar var länken "uppgraderad".
Ändlänkarna på 1016 verkar ju vara en story för sig själv. Tycker man ofta ser just 1016 med taskigt passade endlnks. Och ofta 558. På min sitter det 580, vilket fungerar väl. Vilka endlinks var egentligen original?
/J
Hej hopp! Var det du som köpte Preklins 1016? I så fall minns jag ju vilken det är, apropå "uppgraderad" länk.
Så vitt jag vet så kom 1016 ursprungligen som Sonds, med nitad länk och ändstycken märkta 58. Följdes senare av vikt Oysterlänk (vet inte exakt när skiftet skedde, men mitten/sent sextiotal rimligen) och till denna ändlänkar 258 eller 358. I mitten/senare hälften av sjuttiotalet kom den mer solida 78360 och då levererades Explorern med 580 ändlänkar.
Mina egna erfarenheter är att 258 ändlänkar passar utmärkt, då de funkar för de tjockare bandstiften som Explorern har. 258 utan inre rör går bra att använda med såväl vikt länk (7836) som solidare (78360), men passningen är väldigt tight med risk för att länken skaver mot ändlänken. Detta är en konsekvens av konstruktionen, så vitt jag kan se det. 580 passar sådär, då de egentligen är gjorda för de tjockare sportboetterna, men kompromissen blir nödvändig då Explorern tar 2 mm bandstift med 1,2 mm ändstift för sina större boetthål jämfört med samtida Datejust. 558 passar perfekt, bortsett från när bandstiftet ska in. Enda chansen är att använda stift som är till för Datejust, men de är 0,9 mm i ändarna och därför sitter inte stiften helt stilla, med risk för skav/nötning.
Som alternativ kan man använda 501or (det gör jag - 501B för att vara noga, även om min kom orginal på 258), då dessa ändlänkar går att fixera helt, samt att stiftet går igenom på korrekt sätt, plus att de funkar felfritt med 78360. Nackdelen är att passningen mot boettens radie är sådär, då 501orna egentligen är för 16610,16570, 16700, 16710, dvs klockor med större radie på boetten.
Har också sett att äldre 380 ändlänkar funkar, men så vitt jag har förstått så är det ändlänkar 58, 258, 580 som är de som klockan kom på i orginal (för respektive länk, förstås). Personligen tycker jag att Rolex hade kunnat kosta på sig egna ändlänkar för just 1016, för att få till bra passning. Hade ju räckt att sätta större rör i 558orna... Alternativt ha lite mindre boetthål för samma setup som Datejust (som det senare faktiskt blev för ref 14270).
Blir gärna rättad här, om jag har fel, så lär jag mig något nytt!
mvh A