• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Problem med moderna klockors tjocklek/luggar, tips på stilig beater?

Stort tack!

Denna har jag helt missat! T.o.m 39mm diameter - mycket bra. Måste se denna live. Risk att tjockleken om 14mm kan bli ett problem, men det måste upplevas live. Hoppas någon AD har den i lager här i Sthlm.

Width: 39 mm / Height: 48 mm / Thickness: 14 mm / Lug Width: 19 mm
Tror den är typ slutsåld, men har inte riktigt koll på läget. Railmastern har jag nyligen sett i butik och Speedmastern är väl slut iaf.

Måste man inte ha vridring så tickar ju faktiskt Explorer1 214270 alla boxar...
- Vill gärna ha ett märke som är förenat med kvalitet men det behöver inte vara ett stort märke i Sverige. CHECK?
- Tunn som min gamla Omega Seamaster, var den 12mm hög? CHECK 12mm
- ca 39-40mm.
CHECK 39mm
- Länk i stål. CHECK
- minst 10atm, gärna 15-20atm. CHECK 10ATM (det räcker ju)
- Stilig och "vuxen" samt premiumkänsla. CHECK!
- Prisklass 30-100.000kr. CHECK

Den här är ju i utförande/kvalitet på precis samma nivå som en Hulk men utan att kännas "stor och prålig". En prislapp väl under hälften också. Detta är MK2-versionen som presenterades på Basel 2016. List 61K (lite svår numera men inte alls omöjlig att hitta), beg 50K eller lite strax över.

515C5044-A1EC-4584-9654-CB4004101D1D.jpeg

Senast ändrad:
Måste man inte ha vridring så tickar ju faktiskt Explorer1 214270 alla boxar...
- Vill gärna ha ett märke som är förenat med kvalitet men det behöver inte vara ett stort märke i Sverige. CHECK?
- Tunn som min gamla Omega Seamaster, var den 12mm hög? CHECK 12mm
- ca 39-40mm.
CHECK 39mm
- Länk i stål. CHECK
- minst 10atm, gärna 15-20atm. CHECK 10ATM (det räcker ju)
- Stilig och "vuxen" samt premiumkänsla. CHECK!
- Prisklass 30-100.000kr. CHECK

Den här är ju i utförande/kvalitet på precis samma nivå som en Hulk men utan att kännas "stor och prålig". En prislapp väl under hälften också. Detta är MK2-versionen som presenterades på Basel 2016. List 61K (lite svår numera men inte alls omöjlig att hitta), beg 50K eller lite strax över.

515C5044-A1EC-4584-9654-CB4004101D1D.jpeg

Tack för ditt skräddarsydda svar, du har helt rätt. Men tänk att jag har denna i stallet och är den klocka jag bär absolut mest. Blir det inte lite väl kaka på kaka?
IMG_7226.JPG

Tack för ditt skräddarsydda svar, du har helt rätt. Men tänk att jag har denna i stallet och är den klocka jag bär absolut mest. Blir det inte lite väl kaka på kaka?
IMG_7226.JPG
Sorry, missade detta. Tja, Explorern är definitivt sportigare men visst, med en DJ hade jag kanske inte gått på den. Gillar ju Omega överlag men sant är ju att dom generellt har blivit lite väl feta kanske (även om jag vill påstå att SM300 41mm är 14mm enl min mätning, har haft den).

Men här är två andra riktigt trevliga klockor som jag lyckades kolla på under en GTG i lördags och som klockar in nedåt eller runt 12mm tror jag. Tudor BB58 och Breitling Colt 41mm (helborstad).
570A4195-E379-45C9-B85B-2431FE0F3A2A.jpeg

BE13E12B-1D5C-4A28-873B-E78DEA355094.jpeg

Edit: En femsiffrig Sub är väl absolut något att överväga också kanske?

Senast ändrad:
C5B99FA5-30BB-4411-9253-274A22BCCA90.png
Lite i ”billigaste” laget för dig kanske men uppfyller alla dina övriga krav. 39mm, 11,85mm tjock, 30 atm osv.

Woooord. Sticker ut lite mot de andra tipsen i tråden och dessutom flörtar (naturligt) med AP RO som nämdes av OP..

Alltså du har så rätt så rätt. Det är ju något sådant jag vill ha. Måste vara rimliga pengar för mig bara. Måste kunna repas utan att börja gråta.

Hittade denna och blev genast exalterad:woot: och utan att behöva lägga emellan så mycket. Nackdelen är väl att måsta köpa begg och kanske inte från sverige vilket jag aldrig provat tidigare. Skulle älska denna på vristen med sin 36mm som bärs större. Det är min erfarenhet av tidigare test av APs.

maxresdefault.jpg

Alltså du har så rätt så rätt. Det är ju något sådant jag vill ha. Måste vara rimliga pengar för mig bara. Måste kunna repas utan att börja gråta.

Hittade denna och blev genast exalterad:woot: och utan att behöva lägga emellan så mycket. Nackdelen är väl att måsta köpa begg och kanske inte från sverige vilket jag aldrig provat tidigare. Skulle älska denna på vristen med sin 36mm som bärs större. Det är min erfarenhet av tidigare test av APs.

maxresdefault.jpg
Ingen sportklocka dock.

maxresdefault.jpg

maxresdefault.jpg
Av det man läser om AP ger det ju inte mig något intryck av tålig beater precis. Snarare dyrt o dåligt. Vill du verkligen ha en stryktålig men ändå fin klocka känns väl Sinn och GS som givna val. Zenith Defy är ju inte dum heller

24_4.png

Lite tjusig, den här.

04_NOMOS_Glashuette_Club_Campus_neomatik_39_with_bracelet_detail_dial_1.jpg

8,4mm tjock! Skulle nog byta armband dock.

RC_steel1.png

...eller bli först(?) med att pilla dit ett länkarmband på en sån här!

Sjöö Sandström Royal Capital ref. 019498
100M vattentålighet
7,8mm tjock
40mm i diameter
Automatisk med minirotor

Andra idéer: Cartier Santos, begagnad VC Overseas, Bvlgari Octo, vit Milgauss, äldre beg Omega Co-axial.

Jag hade kört på Aqua Terra eller bb58, tyvärr är det få andra moderna vettiga klockor som inte är för stora både på bredden och höjden.
Ett krav för en beater för mig är att den ska vara schysst på både länk och gummi :)

Av det man läser om AP ger det ju inte mig något intryck av tålig beater precis. Snarare dyrt o dåligt. Vill du verkligen ha en stryktålig men ändå fin klocka känns väl Sinn och GS som givna val. Zenith Defy är ju inte dum heller

Helt rätt att AP inte är rätt för mig som vill ha vattentätt. Inser det går att definiera beater på lite olika sätt. Jag tänker mig en klocka att bära vid fritidsaktiviteter, dvs ej till kostym utan till ledigare klädsel, tex vid grillen, eller när man badar eller åker skidor. Jag utför inget hantverk eller ska hugga sten med klocka eller liknande. Så marginellt bättre vattenskydd än datejusten är vad jag letar efter, dvs gärna en skruvad krona med tryck som ofta dykare har, men det är inget krav.

24_4.png

Riktigt snygg denna Breitlingen!! Är det bara jag eller har Breitling det lite svårt med sin image och står i fas att ändra sitt designuttryck från sina stora pråliga dinkor de senaste åren? Tycker detta är helt rätt väg att gå. Kan definitivt tänka mig att grilla i denna med en krispig vit bomullsskjorta. Men Breitling som märke har jag ännu lite svårt för.

Tillbaka
Topp