• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Problem med moderna klockors tjocklek/luggar, tips på stilig beater?

Jag hade kört på Aqua Terra eller bb58, tyvärr är det få andra moderna vettiga klockor som inte är för stora både på bredden och höjden.
Ett krav för en beater för mig är att den ska vara schysst på både länk och gummi :)

Håller med om att dessa dinkor har bra format båda två. Gillar stål då jag gör allt med klockan och det känns på något sätt mer hygienisk, men det kanske bara är min fördom...

Har i min första fråga till forumet fått mycket välkommet input i min minst sagt krångliga fundering och där jag har svårt att landa. Bra och varierade förslag, god ton. Vilket trevligt forum helt enkelt!

Inser att jag nog håller i hulken och lägger undan den så får funderingarna mogna någon månad så får datejusten agera grill/bad-klocka under sommaren. Möjligen att min 18 år gamla Seamaster Diver får träda in vid den planerade vandringen.

Kommer att försöka se följande klockor live den närmaste tiden;

IWC 3239 vit
Nya Railmaster 40mm, svart (220.10.40.20.01.001)
Seamaster 300, 39mm (234.10.39.20.01.001)
Blancpain Aqua Lung Leman

/Hampus

Senast ändrad:
Helt rätt att AP inte är rätt för mig som vill ha vattentätt. Inser det går att definiera beater på lite olika sätt. Jag tänker mig en klocka att bära vid fritidsaktiviteter, dvs ej till kostym utan till ledigare klädsel, tex vid grillen, eller när man badar eller åker skidor. Jag utför inget hantverk eller ska hugga sten med klocka eller liknande. Så marginellt bättre vattenskydd än datejusten är vad jag letar efter, dvs gärna en skruvad krona med tryck som ofta dykare har, men det är inget krav.
Din DJ klarar 100 meters djup. Behöver du verkligen mer än det för din vardagsbeater?

Senast ändrad:
Din DJ klarar 100 meters djup. Behöver du verkligen med än det för din vardagsbeater?

Helt rätt Fixxxer, sannolikt behövs inte bättre skydd om en liten del av mig känner att det är tryggare.

Den egentliga frågan är om jag skall ersätta Hulken eller klara mig på mina andra 3 klockor. Tycker dock att en 36mm datejusten (som förvisso bärs större) känns helt rätt till vardags kan kännas lite väl liten och smäcker tillsammans med badskjorts eller jeans och t-shirt, men det kanske är en vanesak....?

Helt rätt Fixxxer, sannolikt behövs inte bättre skydd om en liten del av mig känner att det är tryggare.

Den egentliga frågan är om jag skall ersätta Hulken eller klara mig på mina andra 3 klockor. Tycker dock att en 36mm datejusten (som förvisso bärs större) känns helt rätt till vardags kan kännas lite väl liten och smäcker tillsammans med badskjorts eller jeans och t-shirt, men det kanske är en vanesak....?
Då bör du testa en klassisk Cartier Tank Louis som är 23 mm bred, efter man vant sig är det riktigt trevligt. En 36 mm datejust passar perfekt till ledig klädsel på stranden. Men det är ju alltid kul att köpa ur i olika stilar.

Helt rätt att AP inte är rätt för mig som vill ha vattentätt. Inser det går att definiera beater på lite olika sätt. Jag tänker mig en klocka att bära vid fritidsaktiviteter, dvs ej till kostym utan till ledigare klädsel, tex vid grillen, eller när man badar eller åker skidor. Jag utför inget hantverk eller ska hugga sten med klocka eller liknande. Så marginellt bättre vattenskydd än datejusten är vad jag letar efter, dvs gärna en skruvad krona med tryck som ofta dykare har, men det är inget krav.
Ja då funkar det ju så sett. Sedan är min känsla ändå att det är dåligt o dyrt men den är subjektiv!

Tack. Är högst osäker ändå även om jag var i Skärholmsgallerian för en tid sedan och såg att dom har en hel del modeller. Vill nog ha lite mer premium i varumärket även om det kan vara udda. Exempelvis Blancpain är märke som lockar mer om jag ska frångå Rolex eller Omega.
Hej. Lite OT men hade du sett Grand Seiko i Skärholmens centrum? :)
Eller är det nåt annat centrum du menar?

Din citering blev lite konstig, så jag skärmdumpade vad du skrev:
IMG_2239.jpg

Tycker de har haft några få guldkorn länge, bland Premier- och Super Ocean Heritage-serierna.
De har släppt några gigantiska klockor även nyligen, men de flesta ligger på 42-43mm.

De bifogade filerna jämför storlekar på nysläppen och på hela sortimentet.

Bilagor

• IMG_2237.jpg
    IMG_2237.jpg
    27.1 KB · Visningar: 2
  • IMG_2238.jpg
    IMG_2238.jpg
    29.1 KB · Visningar: 2
Då bör du testa en klassisk Cartier Tank Louis som är 23 mm bred, efter man vant sig är det riktigt trevligt. En 36 mm datejust passar perfekt till ledig klädsel på stranden. Men det är ju alltid kul att köpa ur i olika stilar.

Alltså jag älskar personer som kan bära upp en nätt Cartier klocka till en linneskjorta med lätt solbränna, sann klass i mina ögon!

Har dock själv en devis att oavsett om det gäller klockor och bilar är att de ska kunna användas och inte vara ömtåliga smycken. Tittar därför på ur som jag kan duscha, bada och ibland sova i, framförallt när det gäller fritidsklockan. Har förvisso min Jaeger som främst bärs i arbetet som sitter på läderarmband men denna är ända undantaget.

Tillbaka
Topp