• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Projekt JLC Duoplan

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Dåliga taveltryck på de två översta?
Jag funderade också på om de var ommålade. På samma målarfirma kanske? Samma taskiga 6:a bla.

Men auktionerna har varit för länge sedan. Det var den liknande (samma?) boetformen som jag tycker var intressant. Dessutom hade väl din ett Cartierspänne typ till den överst. Cartier och Jaeger kanske samarbetade kanske mer än utöver verket?
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag funderade också på om de var ommålade. På samma målarfirma kanske? Samma taskiga 6:a bla.

Men auktionerna har varit för länge sedan. Det var den liknande (samma?) boetformen som jag tycker var intressant. Dessutom hade väl din ett Cartierspänne typ till den överst. Cartier och Jaeger kanske samarbetade kanske mer än utöver verket?
Förstod det, men reagerade på det ändå. Min DuoPlan kom med ett viklås i silver som påminner om Cartiers men tror det är annat.
 
Då var jag igång med Jaeger'n! Det var en smärtfri isärmontering. Inspektering av delar och allt såg bra ut, en del märken från tidigare urmakare under bryggor. Men de verksamma ytorna och skruvarna var i ok skick.
Sedan tvättade jag allt och började montering.
Fortsättning följer...

IMG_8225.JPG

IMG_8228.JPG

IMG_8230.JPG

IMG_8234.JPG


/Daniel
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Då var jag igång med Jaeger'n! Det var en smärtfri isärmontering. Inspektering av delar och allt såg bra ut, en del märken från tidigare urmakare under bryggor. Men de verksamma ytorna och skruvarna var i ok skick.
Sedan tvättade jag allt och började montering.
Fortsättning följer...

IMG_8225.JPG

IMG_8228.JPG

IMG_8230.JPG

IMG_8234.JPG


/Daniel
Detta är underbart att se (speciellt för mig!), ett sant nöje.
Hur finner du Jaegerns konstruktion, kvalité och tvåvåningslösningen?
 
Senast ändrad:
Detta är underbart att se (speciellt för mig!), ett sant nöje.
Hur finner du Jaegernd konstruktion, kvalité och tvåvåningslösningen?
Jag menade att skriva det igår kväll i förra inlägget, men var väl för trött och glömde den biten i skrivande stund.

Jag har en väldigt positiv bild av verket, allt är välgjort och vackert utfört. Anglage på allt, på haken, skänklar på hjulen, spärrfjädern. En imponerande lösning med två plan, med tanke på att dem gjort allt innan CNC och datorer! Echapimanget, (gånghjul, hake och balans) som har sitt egna plan, påminner lite om en tourbillion som står still. Samma anatomi förutom snurrbiten då :D

Nu har jag fått ihop den och den tickar på. Jag kan dock inte dra åt skruvarna på balansbryggan då den klämmer åt bryggan så att balansen stannar. Jag ska fixa till två foliebrickor som ska höja bryggan ett par hundradelar. Annars går klockan hyffsat jämt, bra för att vara från 30-talet.

/Daniel
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag menade att skriva det igår kväll i förra inlägget, men var väl för trött och glömde den biten i skrivande stund.

Jag har en väldigt positiv bild av verket, allt är välgjort och vackert utfört. Anglage på allt, på haken, skänklar på hjulen, spärrfjädern. En imponerande lösning med två plan, med tanke på att dem gjort allt innan CNC och datorer! Echapimanget, (gånghjul, hake och balans) som har sitt egna plan, påminner lite om en tourbillion som står still. Samma anatomi förutom snurrbiten då :D

Nu har jag fått ihop den och den tickar på. Jag kan dock inte dra åt skruvarna på balansbryggan då den klämmer åt bryggan så att balansen stannar. Jag ska fixa till två foliebrickor som ska höja bryggan ett par hundradelar. Annars går klockan hyffsat jämt, bra för att vara från 30-talet.

/Daniel
Suveränt! Du hade inga problem att få ihop den som du befarat (i mess till mig)? Vad säger du om storleken på delarna? Smått antar jag?
Denna får du sätta upp på CVn som sagt!

Det ser ju lovande ut, då kanske både jag och frugan kommer kunna fira nyår med stil? ;)
 
Suveränt! Du hade inga problem att få ihop den som du befarat (i mess till mig)? Vad säger du om storleken på delarna? Smått antar jag?
Denna får du sätta upp på CVn som sagt!

Det ser ju lovande ut, då kanske både jag och frugan kommer kunna fira nyår med stil? ;)
Det gick relativt smärtfritt att sätta ihop verket igen. Delarna blir ju större ju starkare lupp jag använder :D

Du och frugan kommer nog få fira nyår i stil! ;)
 
Sådär nu är klockan redo! Den gick lite illa i vissa positioner. Det berodde dels på att spiralen till balansen inte var centrerad och på att balansen hade ett tyngdpunktsfel. Så jag pillade lite med den otroligt delikata spiralen och sedan tog bort lite material från balansen, jag gjorde en så kallad dynamisk avvägning. Tillslut fick jag den till ett ok gångresultat. Tog tyvärr inga bilder på detta...

Jag satte sedan på ett band så att jag kunde testa gången "på riktigt" på min handled i ca 38 timmar. Och den gick oklanderligt :D

Klockan boetterad och klar! Riktigt snygg. Hade behövt ett lite tunnare band dock, men det har nog @Rozzy redan kirrat!
IMG_8263.JPG


MVH
Daniel
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sådär nu är klockan redo! Den gick lite illa i vissa positioner. Det berodde dels på att spiralen till balansen inte var centrerad och på att balansen hade ett tyngdpunktsfel. Så jag pillade lite med den otroligt delikata spiralen och sedan tog bort lite material från balansen, jag gjorde en så kallad dynamisk avvägning. Tillslut fick jag den till ett ok gångresultat. Tog tyvärr inga bilder på detta...

Jag satte sedan på ett band så att jag kunde testa gången "på riktigt" på min handled i ca 38 timmar. Och den gick oklanderligt :D

Klockan boetterad och klar! Riktigt snygg. Hade behövt ett lite tunnare band dock, men det har nog @Rozzy redan kirrat!
IMG_8263.JPG


MVH
Daniel
Snyggt, detta tackar vi alla för!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Sådär nu är klockan redo! Den gick lite illa i vissa positioner. Det berodde dels på att spiralen till balansen inte var centrerad och på att balansen hade ett tyngdpunktsfel. Så jag pillade lite med den otroligt delikata spiralen och sedan tog bort lite material från balansen, jag gjorde en så kallad dynamisk avvägning. Tillslut fick jag den till ett ok gångresultat. Tog tyvärr inga bilder på detta...

Jag satte sedan på ett band så att jag kunde testa gången "på riktigt" på min handled i ca 38 timmar. Och den gick oklanderligt :D

Klockan boetterad och klar! Riktigt snygg. Hade behövt ett lite tunnare band dock, men det har nog @Rozzy redan kirrat!
IMG_8263.JPG


MVH
Daniel
Ja, jag har fixat tunna fina band!

UNDERBART Daniel, vad glad jag blir! Men jag trodde att vi kommit överens om att du inte skulle behövs gå in och finjustera på balansen utan att det "dög" med de justeringar du gjort? I vilket fall som ännu roligare! Den ser ju riktigt fin ut om än lite tjockt band. Du har burit den i 38h? Hur känns den, liten? Vad är gångreserven ungefär?
Stort tack än en gång!

Jag skall försöka få iväg den andra Jaegern från 1937 till dig i morgon :)
https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaegre-le-coultre.54957/
 
:D
Ja, jag har fixat tunna fina band!

UNDERBART Daniel, vad glad jag blir! Men jag trodde att vi kommit överens om att du inte skulle behövs gå in och finjustera på balansen utan att det "dög" med de justeringar du gjort? I vilket fall som ännu roligare. Den ser ju riktigt fin ut om än lite tjockt band. Du har burit den i 38h? Hur känns den, liten? Vad är gångreserven ungefär?
Stort tack än en gång!

Jag skall försöka få iväg den andra Jaegern från 1937 till dig i morgon :)
https://klocksnack.se/threads/liket-lever-jaegre-le-coultre.54957/
Jag kunde inte låta bli balansen. Kunde inte lämna ifrån mig klockan med över minuten i delta, även om detta kanske är en klocka som inte används längre perioder :angel:

Den var lite väl liten för min smak, även efter ett dygn. Men det är en väldigt fin klocka, jag tycker om den väldigt mycket!

Jag räknade fel, hade den på mig i 30 timmar! Så mer än så iaf. Har faktiskt inte kollat gångreserven. Jag drog upp den igen idag kl 16 precis innan jag packade den. Vi kan ju se om den går när du får den om jag får iväg den imorgon :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Sådär nu är klockan redo! Den gick lite illa i vissa positioner. Det berodde dels på att spiralen till balansen inte var centrerad och på att balansen hade ett tyngdpunktsfel. Så jag pillade lite med den otroligt delikata spiralen och sedan tog bort lite material från balansen, jag gjorde en så kallad dynamisk avvägning. Tillslut fick jag den till ett ok gångresultat. Tog tyvärr inga bilder på detta...

Jag satte sedan på ett band så att jag kunde testa gången "på riktigt" på min handled i ca 38 timmar. Och den gick oklanderligt :D

Klockan boetterad och klar! Riktigt snygg. Hade behövt ett lite tunnare band dock, men det har nog @Rozzy redan kirrat!
IMG_8263.JPG


MVH
Daniel
Årets feel good tråd:)
Snyggt jobbat @Daniel Mathisen !
Ska bli kul att se uppdateringar från Rozzy när klockan landar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
:D
Jag kunde inte låta bli balansen. Kunde inte lämna ifrån mig klockan med över minuten i delta, även om detta kanske är en klocka som inte används längre perioder :angel:

Den var lite väl liten för min smak, även efter ett dygn. Men det är en väldigt fin klocka, jag tycker om den väldigt mycket!

Jag räknade fel, hade den på mig i 30 timmar! Så mer än så iaf. Har faktiskt inte kollat gångreserven. Jag drog upp den igen idag kl 16 precis innan jag packade den. Vi kan ju se om den går när du får den om jag får iväg den imorgon :)
Underbart, du känner redan din yrkesstolthet innan du examinerat :)
Så mer än 30 h gångreserv känns ju betryggande för en så gammal klocka och med så kompakt verk?
Satte du in foliebrickor för att höja boettlocket då det tog i balansen(?)? Hur mycket krävdes?
Årets feel good tråd:)
Snyggt jobbat @Daniel Mathisen !
Ska bli kul att se uppdateringar från Rozzy när klockan landar.
Ja, riktigt snyggt jobbat Daniel :)

Jag skall uppdatera med bilder och lite test med olika band. Se hur den passar till olika garderober ;)
 
Underbart, du känner redan din yrkesstolthet innan du examinerat :)
Så mer än 30 h gångreserv känns ju betryggande för en så gammal klocka och med så kompakt verk?
Satte du in foliebrickor för att höja boettlocket då det tog i balansen(?)? Hur mycket krävdes?

Ja, riktigt snyggt jobbat Daniel :)

Jag skall uppdatera med bilder och lite test med olika band. Se hur den passar till olika garderober ;)
Nej, inga brickor i boettlocket, det räckte med två lager foliebrickor under balansbryggan så att jag kunde skruva åt bryggan utan att balansen låstes. Lyfte bryggan med ca 0,03-0,04 mm.

Tror att personen innan låtit bli att skruva i skruvarna ordentligt i hopp om att den skulle gå, typ alla skruvar i verket satt löst från början och dem i balansbryggan var dem som satt minst åtskruvade! Men när denne, urmakare(?), satt på boettlocket har den tryckt åt bryggan ändå så att den stannat.

Ser fram emot lite schyssta bilder på denna!
 
Sådär nu är klockan redo! Den gick lite illa i vissa positioner. Det berodde dels på att spiralen till balansen inte var centrerad och på att balansen hade ett tyngdpunktsfel. Så jag pillade lite med den otroligt delikata spiralen och sedan tog bort lite material från balansen, jag gjorde en så kallad dynamisk avvägning. Tillslut fick jag den till ett ok gångresultat. Tog tyvärr inga bilder på detta...

Jag satte sedan på ett band så att jag kunde testa gången "på riktigt" på min handled i ca 38 timmar. Och den gick oklanderligt :D

Klockan boetterad och klar! Riktigt snygg. Hade behövt ett lite tunnare band dock, men det har nog @Rozzy redan kirrat!
IMG_8263.JPG


MVH
Daniel
Verkligen bra jobbat Daniel
Grattis @Rozzy !
 

JesperO

Rolex
Sådär nu är klockan redo! Den gick lite illa i vissa positioner. Det berodde dels på att spiralen till balansen inte var centrerad och på att balansen hade ett tyngdpunktsfel. Så jag pillade lite med den otroligt delikata spiralen och sedan tog bort lite material från balansen, jag gjorde en så kallad dynamisk avvägning. Tillslut fick jag den till ett ok gångresultat. Tog tyvärr inga bilder på detta...

Jag satte sedan på ett band så att jag kunde testa gången "på riktigt" på min handled i ca 38 timmar. Och den gick oklanderligt :D

Klockan boetterad och klar! Riktigt snygg. Hade behövt ett lite tunnare band dock, men det har nog @Rozzy redan kirrat!
IMG_8263.JPG


MVH
Daniel

Grymt!! Årets härligaste tråd!!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Så jävla salt, och fin story. Snyggt jobbat @Daniel Mathisen !

@Rozzy och @Aurum, jag förstår att ni håller på era auktionsguldgruvor, men har ni några generella tips när det gäller att tråla efter vintage tanks?
Tack!
Vad gäller tanks så är det bara ut och titta på auktionerna runt om i landet. Det är så jag fått tag på mina och ofta till väldigt små summor.
Sjukt snyggt! Hur känns den? Den ser inte allt för liten ut på bilderna, du bär den bra!
Tack Daniel, jätteroligt att äntligen få bära den!
Den är bärbar, helt klart. Jag tror det har lite med mitt val av band med. Jag valde ett 16/15 band som är lite bredare och som gör att själva bandet inte känns damigt.
Grymt!! Årets härligaste tråd!!
Kul att du tycker det. Ja, jag tycker det är är härligt med! :happyhappy:
Snyggt, ser ut att sitta helt ok? Kanske att bandets mönster tar lite fokus från uret? Svårt att sitta och gissa sig till bakom en mobilskärm, men jag hade testat ett band utan mönster.
Tack Aurum. Ja, som sagt den är bärbar och har nog mycket med bandvalet att göra. Jag är rätt nöjd med bandet faktiskt. Bredd, färg, möster, tunhet etc. men jag har faktiskt några till nyinskaffade kandidater där hemma i klockverktygslådan så jag ber att få återkomma med andra kombon. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack!
Vad gäller tanks så är det bara ut och titta på auktionerna runt om i landet. Det är så jag fått tag på mina och ofta till väldigt små summor.

Tack Daniel, jätteroligt att äntligen få bära den!
Den är bärbar, helt klart. Jag tror det har lite med mitt val av band med. Jag valde ett 16/15 band som är lite bredare och som gör att själva bandet inte känns damigt.

Kul att du tycker det. Ja, jag tycker det är är härligt med! :happyhappy:

Tack Aurum. Ja, som sagt den är bärbar och har nog mycket med bandvalet att göra. Jag är rätt nöjd med bandet faktiskt. Bredd, färg, möster, tunhet etc. men jag har faktiskt några till nyinskaffade kandidater där hemma i klockverktygslådan så jag ber att få återkomma med andra kombon. :)
Ser bra ut och jag har fått uppfattningen att banden var rätt jämnbreda fram till 50-talet iaf. Är lite avundsjuk på uret men känns tryggt att den hamnade hos dig. Får trösta mig med min lilla rackare. Men att utöka DuoPlan-innehavet är inte en främmande tanke. Tack för en riktigt trevlig tråd!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ser bra ut och jag har fått uppfattningen att banden var rätt jämnbreda fram till 50-talet iaf. Är lite avundsjuk på uret men känns tryggt att den hamnade hos dig. Får trösta mig med min lilla rackare. Men att utöka DuoPlan-innehavet är inte en främmande tanke. Tack för en riktigt trevlig tråd!
Du har ju bidragit i tråden men även inspirerat, så tack själv! Skönt dessutom att höra att du för en gångs skull är avundsjuk och inte som annars vice versa :)
 
Topp