• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Provtrycka 50m ur eller inte?

Smulan

Rolex
En urmakare jag använder ibland vägrade göra det med motiveringen att han varit med om att glasen "poppat" efter tryckningen på otäta klockor. Är det en vedertagen praxis att inte trycka 50m ur?
 
C

China

Guest
En urmakare jag använder ibland vägrade göra det med motiveringen att han varit med om att glasen "poppat" efter tryckningen på otäta klockor. Är det en vedertagen praxis att inte trycka 50m ur?

Nej, vitsen är just att ev. problem visar sig vid en provtryckning.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Lika bra att alltid trycka, sen kanske det är optimalt att trycka torrt till 10bar för att sen maxa på i vatten till max djup.
 

Smulan

Rolex
Nej, vitsen är just att ev. problem visar sig vid en provtryckning.

Helt klart en poäng i det :)

Finns det något krav för tillverkare att klockan ska tåla motsvarande gastryck från insidan? Man skulle kunna tänka sig att det är konstruktivt svårare men om inte kan ju en provtryclning få en oväntat dyrbar konsekvens.
 

Portofino

Panerai
Jag har upplevt att i princip alla ur med spec 3-5 atm ej skall badas med. Jag minns att det fanns en term när jag jobbade som hette "poolbad" dvs ur med 5 atm. Vad det betydde var väl att uren skulle tåla lite väta men bara kort. Hence så tror jag få urmakare testar ur som har spec 3-5 atm med motiveringen att man ändå inte ska bada med dem...
 
C

China

Guest
Helt klart en poäng i det :)

Finns det något krav för tillverkare att klockan ska tåla motsvarande gastryck från insidan? Man skulle kunna tänka sig att det är konstruktivt svårare men om inte kan ju en provtryclning få en oväntat dyrbar konsekvens.

Jag förstår hur du menar, men det skulle leda till problem med urverket och inte vara så lyckat i praktiken.
 
C

China

Guest
Jag har upplevt att i princip alla ur med spec 3-5 atm ej skall badas med. Jag minns att det fanns en term när jag jobbade som hette "poolbad" dvs ur med 5 atm. Vad det betydde var väl att uren skulle tåla lite väta men bara kort. Hence så tror jag få urmakare testar ur som har spec 3-5 atm med motiveringen att man ändå inte ska bada med dem...

Vattentäthet handlar även om täthet för gaser t.ex. vattenånga, är klockan otät så blir det förr eller senare problem.
 

Portofino

Panerai
Vattentäthet handlar även om täthet för gaser t.ex. vattenånga, är klockan otät så blir det förr eller senare problem.


Absolut. Ber du om tryckhetstest så utför de ett (oftast) dock så är det oftast på automatik som det görs på ur med minst 10 atm. Men du har helt rätt, även lite kondens på glaset kan ställa till det så småningom
 

Smulan

Rolex
Jag har upplevt att i princip alla ur med spec 3-5 atm ej skall badas med. Jag minns att det fanns en term när jag jobbade som hette "poolbad" dvs ur med 5 atm. Vad det betydde var väl att uren skulle tåla lite väta men bara kort. Hence så tror jag få urmakare testar ur som har spec 3-5 atm med motiveringen att man ändå inte ska bada med dem...

Det var precis en annan del av motiveringen.
 

Poad

Omega
Nej det är det inte en vedertagen praxis och det är heller inte vanligt att man testar det angivna värdet på en gång - i ditt fall 5 atm, utan man börjar snarare med 3 i så fall.
Jag har själv varit med om att urmakare inte vill trycktesta fullt ut men då har det handlat om äldre klockor, där varken jag eller urmakaren känner till tidigare servicehistorik. Det kan hända, vad jag förstått, rätt tråkiga saker om man trycker en klocka som inte är tät och man kan då förstå att urmakaren inte vill ta ansvar för vad som kan hända.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min AP RO (från 80-talet) är 50m och lika så min Schwarz Etienne och dessa provtryckte min urmakare utan att tveka, trots dyra och fina ur.
Då jag är mest är van vid dykarur har jag en tendens att doppa klockan vid tvätt, disk, duscha etc och det skulle vara förödande om klockorna läckte.

Gå till en annan urmakare som provtrycker åt dig.
 
Topp