• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prutar ni vid köp av klocka.

Jimmy85

Omega
Prutar nästan alltid, ibland kanske lite väl hårt, men försöker alltid att ha en trevlig ton.

Läste att Whedda skrev att folk säger: "Jag tar den!" Eller "se den som såld" för att få första tjing på en klocka med flera intressenter för att sedan börja pruta. Då tar man bara säljarens tid och energi. Sånt beteende låter riktigt fittigt, har aldrig råkat ut för det själv dock.
 

Whedda

Rolex
Prutar nästan alltid, ibland kanske lite väl hårt, men försöker alltid att ha en trevlig ton.

Läste att Whedda skrev att folk säger: "Jag tar den!" Eller "se den som såld" för att få första tjing på en klocka med flera intressenter för att sedan börja pruta. Då tar man bara säljarens tid och energi. Sånt beteende låter riktigt fittigt, har aldrig råkat ut för det själv dock.

Skall vara ärlig och säga att det är främst något jag sett på t ex VRF snarare än här på KS där det brukar gå lite långsammare och lugnare till på K&S avdelningen. Jag tycker som sagt inte att det är fel att komma med ett lägre bud eller fråga om det går att göra något med priset men då skall man inte bli förbannad om säljaren väljer att sälja till någon annan under förhandlingen.

Om någon kontaktade mig på en klocka jag hade till salu och bjöd en tusing under och jag accepterade det budet hade jag dock stått bakom det även om någon annan kontaktade mig och bjöd utgångsbudet. Är man överens så är man. Tar inte heller illa upp om någon prutar men kan vara väldigt tydlig i mitt nej om jag anser att det inte är ett seriöst eller rimligt bud. Det tycker jag man får leva med om man erbjuder 50% av utsatt pris ;)
 

Ervid

Omega
Frågade lite försiktig på NK i Sthlm om dom lämnade rabatter på klockor, när jag hade en IWC dinka på handleden och i köptankar. Svaret var blankt NEJ. Vilket på ett sätt känns rätt trist, eftersom det i mitt fall och säkert många andras fall innebär att det inte blir något köp alls. Inte så att man är beroende av 1-2k i rabatt när man tänker köpa en dinka för 40-50k. För mig handlar det om lite service och bra vänligt bemötande och lite vilja att få sälja till mig.
Högst personlig åsikt/känsla.
 

Whedda

Rolex
Frågade lite försiktig på NK i Sthlm om dom lämnade rabatter på klockor, när jag hade en IWC dinka på handleden och i köptankar. Svaret var blankt NEJ. Vilket på ett sätt känns rätt trist, eftersom det i mitt fall och säkert många andras fall innebär att det inte blir något köp alls. Inte så att man är beroende av 1-2k i rabatt när man tänker köpa en dinka för 40-50k. För mig handlar det om lite service och bra vänligt bemötande och lite vilja att få sälja till mig.
Högst personlig åsikt/känsla.

Hade också tyckt det var trevligt med rabatt men ser inte hur ett blankt nej på frågan är ett tecknet på bristande service? Det är ju snarare en bonus om man får rabatt? Servicen handlar för mig om det övriga bemötandet och kompetensen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hade också tyckt det var trevligt med rabatt men ser inte hur ett blankt nej på frågan är ett tecknet på bristande service? Det är ju snarare en bonus om man får rabatt? Servicen handlar för mig om det övriga bemötandet och kompetensen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Det är ett tecken på hybris, om inte annat.

Hatar ett blankt nej på den frågan. I absolut sämsta fall ska man få svaret "tyvärr inte på just denna modellen".

Om det nu inte var så att frågan ställdes rent generellt; "lämnar ni rabatt på klockor?"
Då hade jag också svarat nej.
 

Whedda

Rolex
Det är ett tecken på hybris, om inte annat.

Hatar ett blankt nej på den frågan. I absolut sämsta fall ska man få svaret "tyvärr inte på just denna modellen".

Om det nu inte var så att frågan ställdes rent generellt; "lämnar ni rabatt på klockor?"
Då hade jag också svarat nej.

Vänta nu... Är det inte mer hybris att det gått så långt att vi som köpare kan känna oss förnärmade av att inte få rabatt vid köp av en produkt? Finns ju hur många branscher som helst där konsumenter aldrig skulle fråga om att få rabatt. Du går ju inte in på ICA eller Mediamarkt och frågar vad de kan göra med priset såvida det inte är en skadad vara såklart.

Sen har jag full förståelse om man går någon annanstans som köpare vid ett blankt nej då det är relativt vanligt med rabatter på klockor MEN jag kan aldrig få det till att säljaren brustit i servicen. Man kanske kan ifrågasätta sig själv som konsument när man kliver in i en butik och vill köpa en vara men inte är villig att betala vad den kostar...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Du går ju inte in på ICA eller Mediamarkt och frågar vad de kan göra med priset.

Fast om jag av någon anledning skulle bestämma mig för att köpa en enda sorts vara för 100', vid ett enda tillfälle. Säg kaffe för resten av min livstid. Så skulle jag absolut ringa runt till olika handlare och kolla vem som kan ge mig bäst pris? Det är väl inget konstigt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vänta nu... Är det inte mer hybris att det gått så långt att vi som köpare kan känna oss förnärmade av att inte få rabatt vid köp av en produkt? Finns ju hur många branscher som helst där konsumenter aldrig skulle fråga om att få rabatt. Du går ju inte in på ICA eller Mediamarkt och frågar vad de kan göra med priset såvida det inte är en skadad vara såklart.

Sen har jag full förståelse om man går någon annanstans som köpare vid ett blankt nej då det är relativt vanligt med rabatter på klockor MEN jag kan aldrig få det till att säljaren brustit i servicen. Man kanske kan ifrågasätta sig själv som konsument när man kliver in i en butik och vill köpa en vara men inte är villig att betala vad den kostar...

Jag tycker inte att det går att jämföra ICA alt mediamarkt med en klockbutik. Det är helt andra marknader.
Vore kul att se klockbutiker köra price pledge. :)

Vad gäller just klockbutiker, så kan man inte gå in och kräva rabatt såklart. Men marginalerna på dyrare klockor är såpass bra, att man iallafall kan få något litet. Det finns inte en butik i hela världen som inte kan dra av några procent.

Att man väljer att inte göra det, är i min värld ett tecken på hybris.
Sen har jag, som sagt, full förståelse för att man väljer att inte rabattera vissa modeller.
 

16610

Patek
2-Faktor
Alltid! jag vill ha absolut pris och ber säljaren att fundera. Är det okej pris ja då slår vi till=)
 

Whedda

Rolex
Fast om jag av någon anledning skulle bestämma mig för att köpa en enda sorts vara för 100', vid ett enda tillfälle. Säg kaffe för resten av min livstid. Så skulle jag absolut ringa runt till olika handlare och kolla vem som kan ge mig bäst pris? Det är väl inget konstigt.

Jag har inte sagt att man inte kan fråga...Vad jag mena är att man inte skall bli förnärmad eller se det som bristande service att de inte säljer sina produkter lägre än utsatt pris. Särskilt om man inte handlat av dem tidigare.
 

Whedda

Rolex
Jag tycker inte att det går att jämföra ICA alt mediamarkt med en klockbutik. Det är helt andra marknader.
Vore kul att se klockbutiker köra price pledge. :)

Vad gäller just klockbutiker, så kan man inte gå in och kräva rabatt såklart. Men marginalerna på dyrare klockor är såpass bra, att man iallafall kan få något litet. Det finns inte en butik i hela världen som inte kan dra av några procent.

Att man väljer att inte göra det, är i min värld ett tecken på hybris.
Sen har jag, som sagt, full förståelse för att man väljer att inte rabattera vissa modeller.

Självklart inte en helt rättvis jämförelse men det jag menar är bara att det finns mängder med produkter och tjänster man inte reflekterar över att betala en krona mindre än utsatt pris för. Man kan ju ioförsig säkert köpa en produkt på Mediamarkt för samma pris som en exklusivare klocka så helt off tycker jag inte jämförelsen är. De väljer som du säger att ha realisation delar av året medan klockbutiker snarare väljer "utvalda kunder" eller outtalat delar ut denna rabatt fördelat över hela året.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Självklart inte en helt rättvis jämförelse men det jag menar är bara att det finns mängder med produkter och tjänster man inte reflekterar över att betala en krona mindre än utsatt pris för. Man kan ju ioförsig säkert köpa en produkt på Mediamarkt för samma pris som en exklusivare klocka så helt off tycker jag inte jämförelsen är. De väljer som du säger att ha realisation delar av året medan klockbutiker snarare väljer "utvalda kunder" eller outtalat delar ut denna rabatt fördelat över hela året.

Man kan få rabatt på elektronik-kedjor om man handlar för en bra summa. Klocksummor.
 

Whedda

Rolex
Man kan få rabatt på elektronik-kedjor om man handlar för en bra summa. Klocksummor.

säkert men det är inte kotym att fråga efter det och det är inte heller ett tecken på bristande service att inte erbjuda det.
Däremot kan man ju se det som en bra service att erbjuda kringprodukter eller ett avdrag på priset vid större köp. Men det kan aldrig vara förväntat beteende. Då tycker jag man är jävligt svår att tillfredsställa som kund.
 

mouqvist

Rolex
Ärligt talat, hur orkar ni svara i en tråd om att frågan/ämnet redan tagits upp? Svara inte om ni inte vill svara igen och om det är förbjudet att ta upp ett ämne som tagits upp förr, så kommer nog ämnena ta slut och forumet dö vad det lider..

Håller med, om man följer detta tråkiga resonemang så skulle vi lika väl kunna stänga hela forumet, det finns ju svar på alla möjliga frågor där ute på google och bilder på Rolex finns ju miljoner av också, varför då visa några till här...
 

mouqvist

Rolex
Jag själv har inga problem med att pruta, lite av princip (tror inte att mer än någon procent av klockorna här säljs för begärt pris, så varför ska jag betala det?)
Oftast handlar det om en klocka som är utanför min budget så om säljaren kan går ner i pris kan jag försöka sträcka mig lite så kanske blir vi båda nöjda...

Orkar däremot inte längre med folk som ställer tusentals frågor när jag själv säljer, eller vill se klockan från varenda vinkel för att sedan vänta ett par dagar och återkomma med ett skambud med anledning till bättre pris på nätet eller annat trams.
 

Fsjberg

Cartier
Orkar däremot inte längre med folk som ställer tusentals frågor när jag själv säljer, eller vill se klockan från varenda vinkel för att sedan vänta ett par dagar och återkomma med ett skambud med anledning till bättre pris på nätet eller annat trams.


Om jag ska pruta på en klocka,bil etc så tycker iaf jag att man kan försöka få igenom affären så smidigt som möjligt. Om säljaren kan tänka sig att gå ner i pris för min skulle så kan man försöka ge han/hon en smidig affär i gengäld. Det är min syn på det i alla fall.
 

morrism

Audemars
Självklart inte en helt rättvis jämförelse men det jag menar är bara att det finns mängder med produkter och tjänster man inte reflekterar över att betala en krona mindre än utsatt pris för. Man kan ju ioförsig säkert köpa en produkt på Mediamarkt för samma pris som en exklusivare klocka så helt off tycker jag inte jämförelsen är. De väljer som du säger att ha realisation delar av året medan klockbutiker snarare väljer "utvalda kunder" eller outtalat delar ut denna rabatt fördelat över hela året.

Jag prutade ner en tv på elgiganten med 800 utan problem
 
Är själv en försiktig "svenne" som aldrig prutar, och dom få gånger jag gör det blir det med ett garv... Tycker på något sätt att det är pinsamt, fel ja vet! :)

Men vad säger panelen, om en begagnad klocka ligger ute här på KS eller Blocket för 73k, kan man pruta till 65k? Eller är det slag under bältet? En klocka för 45K, pruta till 40k är det ok? Självklart tycker alla olika, men ändå :D
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Är själv en försiktig "svenne" som aldrig prutar, och dom få gånger jag gör det blir det med ett garv... Tycker på något sätt att det är pinsamt, fel ja vet! :)

Men vad säger panelen, om en begagnad klocka ligger ute här på KS eller Blocket för 73k, kan man pruta till 65k? Eller är det slag under bältet? En klocka för 45K, pruta till 40k är det ok? Självklart tycker alla olika, men ändå :D

Jag har inte köpt och sålt så mycket klockor men tycker det känns lite som bilar, visst kan man pruta. Sen beror det väl på vad det är för klocka också, är det en klocka som är satt till ett redan bra pris känns det lite sådär, men har klockan legat ute ett par veckor och ej blivit såld och har man intresset samt pengarna till klockan så tycker jag definitivt man kan pruta.
 
Topp