• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prutar ni vid köp av klocka.

CLT

Rolex
Pruta känns fel att säga, förhandla låter bättre. Köper man hos AD i Sverige kan dom definitivt göra något på priset. AD utomlands är inte heller omöjliga, men betydligt mer svår flörtade då priset redan är så mycket lägre än hos AD i Sverige. Detta är min erfarenhet utav detta.
 

Mako

Omega
Självklart inte en helt rättvis jämförelse men det jag menar är bara att det finns mängder med produkter och tjänster man inte reflekterar över att betala en krona mindre än utsatt pris för. Man kan ju ioförsig säkert köpa en produkt på Mediamarkt för samma pris som en exklusivare klocka så helt off tycker jag inte jämförelsen är. De väljer som du säger att ha realisation delar av året medan klockbutiker snarare väljer "utvalda kunder" eller outtalat delar ut denna rabatt fördelat över hela året.
Ta köp av bil som exempel. Ingen går väl och köper ny bil utan att kräva rabatt? Alla får ju minst 6-8% oavsett om man handlat där förut. Listpris är ju satt av säljare och inkluderar en kalkylerad rabatt..samma med klockor, båtar, dyrare cyklar m.m. Dvs alla sällanköpsvaror/kapitalvaror. Hävdar även bestämt att listpris redan från början ligger ett antal % högre i Sverige än de flesta andra EU länder. Så att inte förhandla är bara naivt. Håller med dig att det inte ska kopplas ihop med brist på service och får man ett blankt nej så är det bara att acceptera. Då har man antingen frågat på fel sätt eller så behöver säljaren gå på kurs. I hans fall så kanske det var ett ur som redan var nedsatt?
 

Whedda

Rolex
Ta köp av bil som exempel. Ingen går väl och köper ny bil utan att kräva rabatt? Alla får ju minst 6-8% oavsett om man handlat där förut. Listpris är ju satt av säljare och inkluderar en kalkylerad rabatt..samma med klockor, båtar, dyrare cyklar m.m. Dvs alla sällanköpsvaror/kapitalvaror. Hävdar även bestämt att listpris redan från början ligger ett antal % högre i Sverige än de flesta andra EU länder. Så att inte förhandla är bara naivt. Håller med dig att det inte ska kopplas ihop med brist på service och får man ett blankt nej så är det bara att acceptera. Då har man antingen frågat på fel sätt eller så behöver säljaren gå på kurs. I hans fall så kanske det var ett ur som redan var nedsatt?

Återigen motsätter jag mig inte att man frågar. Detta handlade om hur vida ett tvärt nej till sänkt pris kan vara ett tecken på dålig service.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ta köp av bil som exempel. Ingen går väl och köper ny bil utan att kräva rabatt? Alla får ju minst 6-8% oavsett om man handlat där förut. Listpris är ju satt av säljare och inkluderar en kalkylerad rabatt..samma med klockor, båtar, dyrare cyklar m.m. Dvs alla sällanköpsvaror/kapitalvaror. Hävdar även bestämt att listpris redan från början ligger ett antal % högre i Sverige än de flesta andra EU länder. Så att inte förhandla är bara naivt. Håller med dig att det inte ska kopplas ihop med brist på service och får man ett blankt nej så är det bara att acceptera. Då har man antingen frågat på fel sätt eller så behöver säljaren gå på kurs. I hans fall så kanske det var ett ur som redan var nedsatt?

Eller så simpelt som att man inte behöver gå ner i pris på klockor med begränsad tilldelning och hög efterfrågan.. Har du inte jobbat upp en relation så får du banne mig inte rabatt någonstans i världen på en blå 5711..
 

Bruset

Panerai
beror ju såklart på utgångspris. köpte min första "riktiga" för 12k. det är fan inte gratis men 10% på det är en snusing (lite drygt), kan jag lika gärna elda upp...

/prutar gör man i thailand
 

Apansson

Torpare
Ta köp av bil som exempel. Ingen går väl och köper ny bil utan att kräva rabatt? Alla får ju minst 6-8% oavsett om man handlat där förut. Listpris är ju satt av säljare och inkluderar en kalkylerad rabatt..samma med klockor, båtar, dyrare cyklar m.m. Dvs alla sällanköpsvaror/kapitalvaror. Hävdar även bestämt att listpris redan från början ligger ett antal % högre i Sverige än de flesta andra EU länder. Så att inte förhandla är bara naivt. Håller med dig att det inte ska kopplas ihop med brist på service och får man ett blankt nej så är det bara att acceptera. Då har man antingen frågat på fel sätt eller så behöver säljaren gå på kurs. I hans fall så kanske det var ett ur som redan var nedsatt?
Ha. Jag ger aldrig någon random kund rabatt på cyklar! Hänvisar till rean i september ;)
 

Apansson

Torpare
Och därför har jag aldrig köpt en cykel av dig. :p
Folk man "känner" kan ju få rabatt givetvis, men det är ju faktiskt så att vi säljer prylarna till någon annan om just den kunden inte köper det. Är det saker som är svårt att bli av med kan man väl kanske förhandla, men poängen med rean är ju att sälja ut det vi inte lyckats sälja till ordinarie pris, så finns inte så stor anledning att prisdumpa innan det!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Viss prutmån på Gripenbro? Någon som har erfarenhet? Känns som att de ligger liite högt ibland eller?
Visserligen över 1 år sedan, han köpte en DJ av mig och den listade han på sin site för någonstans runt 800kr över detta, kmr ej ihåg exakt, men vet att jag reagerade på att det var så liten marginal. Det var som sagt bara 1 klocka och över 1 år sedan. Jag är alltid där inne och spanar, i min värld så har han väldigt bra priser med tanke på garantier som ofta lämnas och att det faktiskt är ett företag han bedriver.

EDIT: Jag känner inte mannen i fråga utöver att han köpt en klocka av mig och att jag gjort några förfrågningar hos honom, dock aldrig köpt själv.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag köpte en bil för några dagar sedan hos en bilhandlare, jag är ingen super förhandlare, men efter visat intresse och lite förhandling så sjönk priset 10k.
Dagen efter dyker jag upp igen för en provkörning och nämnde att om den går bra kommer det bli affär. När jag kom tillbaka efter en felfri provkörning så hade jag några slutgiltiga frågor och en "dealbreaker" var att det inte fanns vinterdäck enligt mig, VIPS så ingick nya vinterdäck på originalaluminiumfälg från michelin.
Om man inte frågar eller hör sig för så får man inget.

Till klockor, så tycker jag som många andra att det om priset är rätt så varför ska man då pruta?
Känner man sig osäker, tex om en klockan man vill köpa inte har någon servicehistorik, delar som måste bytas, osv så tar jag med detta i prisberäkningen. Beroende vilken klocka det är kan ju en service gå på allt från 1000-10000 och säker mycket mer beroende på omständigheter, då ser jag inte det som att pruta utan ett sätt för mig att inte förlora pengar i framtiden och ha mer pengar i klockan än vad den är värd vid en potentiell försäljning i framtiden.
 

JohnDoe

Rolex
Ibland får man rätt pris på en gång och då gäller det att slå till. Andra gånger får man hästhandla tills man är rätt i pris. Viktigt är att skilja på pris o kostnad vid alla köp. Som alltid gäller det att skaffa aktuell marknadskunskap.
 

UNO

Panerai
Nej
Viktigast är att köpet är en bra upplevelse.
Lismande, överdrivet trevliga, rökluktande eller otrevliga expediter som spottar på golvet går bort.
 
Klart man ska pruta, det är en del av affären! Har "bara" köpt tre nya klockor varav två hos AD och en av gråhandlare och jag har prutat tills jag skämdes med bra resultat. Prutar man ordentligt på en lite dyrare ny klocka så har man ju grundplåten till en bra beater eller början till nästa nyköp ;)
 

Reverso

Panerai
Jag ger mig alltid in i en förhandling om priset - förutom om det framgår i annonsen att priset är fast. Då ska man självklart respektera detta. Detta gäller vid köp av privatpersoner.

Vid köp från företag så är det alltid förhandling om priset som gäller.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag vill betala vad det är värt. Tror jag att det är mödan värt att pruta, gör jag det. Oftast lönar det sig mest i tid och pengar att gå vidare till nya jaktmarker.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hade också tyckt det var trevligt med rabatt men ser inte hur ett blankt nej på frågan är ett tecknet på bristande service? Det är ju snarare en bonus om man får rabatt? Servicen handlar för mig om det övriga bemötandet och kompetensen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Alla vet att klockbranschen har för stora marginaler och tjänar för mycket pengar. Det är överpriser på i princip alla klockor via de flesta handlare inklusive gråhandlare, så jag förstår inte din inställning. Varför skulle inte en slutanvändare kunna få del att dessa övervinster, åtminstone med en tusing. Tragiskt nog står kunden kvar och försöker pruta mot en kommersiell vägg istället för att gå vidare och söka andra kanaler där priserna är schysta. Jag vet, alla måste vi leva, men det är skillnad på att överleva och leva i överflöd på någons bekostnad. Personligen frågar jag om ett annat pris för att ge chansen till säljaren att ge mig ett ok bud. Ibland möts vi, ibland hittar jag samma produkt där den hör hemma, 50% av listpriset. Det mest tragiska är köpare som betalar mer än listpris för att de snävat in sig och tror att det är den enda vägen man kan gå.
 

Krabbeluring

Cartier
Jag tror många på forumet räknar med 5-10% prutning när de sätter ett pris - om någon accepterar det ursprungliga så är det bara trevligt.

Sen får man ju komma ihåg att en affär endast går igenom om följande två kriterier uppfylls:

1) Säljare värderar pengarna de får högre än klockan de lämnar ifrån sig.
2) Köpare värderar klockan de får högre än pengarna de lämnar ifrån sig.

Är inte den fria marknaden fantastisk? Enda gången ett utbyte görs så är det för att båda är upplever att de vinner på det.
 
Topp