• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Räcker 10 bar vattentäthet?

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej, gängorna tätar inte. Gängorna låser bara kronan. Men ju mindre påfrestningar på packningen, ju bättre, såklart.
Gängorna låser inte bara kronan. De hjälper till att skapa en tätare packning.

As part of his Oyster case design, Hans Wilsdorf also patented the screw-in crown. The advantage of the screw in crown is the ability for it to seal against a rubber gasket. Although some crowns already possessed some type of rubber seal, the combination of a threaded stem compressing against a rubber o-ring made the seal much more water tight.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gängorna låser inte bara kronan. De hjälper till att skapa en tätare packning.

As part of his Oyster case design, Hans Wilsdorf also patented the screw-in crown. The advantage of the screw in crown is the ability for it to seal against a rubber gasket. Although some crowns already possessed some type of rubber seal, the combination of a threaded stem compressing against a rubber o-ring made the seal much more water tight.
Inte gängorna i sig som tätar. Däremot innebär den lösningen att man lägger tryck på en gummipackning med hjälp av gängornas längdjustering. Icke-skruvade kronor har ist en tightare passning. Två olika tekniker.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inte gängorna i sig som tätar. Däremot innebär den lösningen att man lägger tryck på en gummipackning med hjälp av gängornas längdjustering. Icke-skruvade kronor har ist en tightare passning. Två olika tekniker.
Blir lite semantik men gängorna är alltså en del i den bättre vattentätheten :)

Sen undrar jag faktiskt om gängorna kan släppa igenom något vatten och vilket tryck som i så fall skulle krävas? :confused:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blir lite semantik men gängorna är alltså en del i den bättre vattentätheten :)

Sen undrar jag faktiskt om gängorna kan släppa igenom något vatten och vilket tryck som i så fall skulle krävas? :confused:
Nej, men om en skruvad krona tappar gängorna är den inte speciellt tät längre. En icke-skruvad krona har som jag sade tidigare tightare passning istället så de har tillräckligt tryck. Två olika konstruktioner.

Gängor släpper faktiskt igenom vatten rätt lätt. Har testat själv och blev förvånad.
 

jabla

Sarlacc
Trucktest låter som nåt som @jabla kan hjälpa till med. ;)

Alltid redo!

StigForklift.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Känns som att tråden gick några mil OffT :rolleyes:

TS frågade om man kan bada med 10atm WR och om vi hade några bra tips på badvänliga och inte allt för stora klockor i prisklassen 2000kr till 10000kr.

Här är ISO kraven för dykarklockor saxat från tråden om skruvade kronor där ämnet med fördel kan diskuteras ;)

”ISO 6425 testing of a diver's watch consists of:

  • Reliability under water. The watches under test shall be immersed in water to a depth of 30±2 cm for 50 hours at 18 to 25 °C and all the mechanisms shall still function correctly. The condensation test shall be carried out before and after this test to ensure that the result is related to the above test.
  • Condensation test. The watch shall be placed on a heated plate at a temperature between 40 and 45 °C until the watch has reached the temperature of the heated plate (in practice, a heating time of 10 minutes to 20 minutes, depending on the type of watch, will be sufficient). A drop of water, at a temperature of 18 to 25 °C shall be placed on the glass of the watch. After about 1 minute, the glass shall be wiped with a dry rag. Any watch which has condensation on the interior surface of the glass shall be eliminated.
  • Resistance of crowns and other setting devices to an external force. The watches under test shall be subjected to an overpressure in water of 125% of the rated pressure for 10 minutes and to an external force of 5 N perpendicular to the crown and pusher buttons (if any). The condensation test shall be carried out before and after this test to ensure that the result is related to the above test.
  • Water-tightness and resistance at a water overpressure. The watches under test shall be immersed in water contained in a suitable vessel. Then an overpressure of 125% of the rated pressure shall be applied within 1 minute and maintained for 2 hours. Subsequently, the overpressure shall be reduced to 0.3 bar within 1 minute and maintained at this pressure for 1 hour. The watches shall then be removed from the water and dried with a rag. No evidence of water intrusion or condensation is allowed.
  • Resistance to thermal shock. Immersion of the watch in 30±2 cm of water at the following temperatures for 10 minutes each, 40 °C, 5 °C and 40 °C again. The time of transition from one immersion to the other shall not exceed 1 minute. No evidence of water intrusion or condensation is allowed.
  • An optional test originating from the ISO 2281 tests (but not required for obtaining ISO 6425 approval) is exposing the watch to an overpressure of 200 kPa. The watch shall show no air-flow exceeding 50 μg/min.”
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej, men om en skruvad krona tappar gängorna är den inte speciellt tät längre. En icke-skruvad krona har som jag sade tidigare tightare passning istället så de har tillräckligt tryck. Två olika konstruktioner. Gängor släpper faktiskt igenom vatten rätt lätt. Har testat själv och blev förvånad.
Okej! Trodde faktiskt att gängorna skulle hålla tätt men då har jag lärt mig något nytt! :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Klart den gör, annars får du väl lämna tillbaka den.
WR är inget annat än en kukförlängare, att jämföras med såna där fräcka beteckningar på bilar...performance, sport etc.
Inte ens människor som faktiskt dyker (mig inklusive) bryr sig nämnvärt om just WR siffran på tavlan även om det kan vara kul att snacka om.
Ska du hoppa och leka så kolla hellre på hur robust klockan är uppbyggd istället för att stirra dig blind på just WR
 

Swisswatches

Cartier
Jag minns att jag frågade en kille på Jarl Sandin för ett tag sedan, han berättade att de (Jarl Sandin) anser att 30 bar är tillräckligt för att bada med. Jag frågade gällande om 10 bar räckte, svaret blev att det kan fungera men att de får in en hel del vattenskadade klockor med vattenresistens på 10 bar.

Mvh
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Jag minns att jag frågade en kille på Jarl Sandin för ett tag sedan, han berättade att de (Jarl Sandin) anser att 30 bar är tillräckligt för att bada med. Jag frågade gällande om 10 bar räckte, svaret blev att det kan fungera men att de får in en hel del vattenskadade klockor med vattenresistens på 10 bar.

Mvh
Det är nog snarare dåliga packningar eller dålig hantering av klockan än vattentrycket som orsakat att det kommit in vatten i dom fallen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur lång räcker egentligen 10 bar? Funderar på att köpa en klocka som man utan att oroa sig kan ha i vatten. Vill kunna bada i saltvatten, sötvatten och klorvatten, även kunna dyka och hoppa i vattnet, om jag känner för det. Med dyka menar jag alltså inte dyka som i att dyka med tuber, utan från exempelvis en brygga. Lite snorkling med för den delen, men inte djupare än några meter.

Räcker 10 bar för detta? Eller bör man, för att vara på den säkra sidan, satsa på 20 bar?

Kan tillägga att jag inte avser skaffa en superpremiumklockan utan i prisklassen 2 000 till 10 000 eller så. Dvs. tråkigt om den går sönder, men inte så tråkigt att mitt liv upphör.

Tar förresten gärna emot tips. Vill ha ett klassiskt märke (Certina, Seiko, Citizen, Tissot..), och gärna enkel i utförandet.
Testa Tissot Gentleman eller Certina DS-1, allround badvänliga inom budget och finns både som kvarts och automat efter tycke och smak
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Vad betyder egentligen "150m wr", som på en del IWC och Omega Aqua Terra? Kan man bada längre men inte dyka, eller är det något annat sätt att räkna som används?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad betyder egentligen "150m wr", som på en del IWC och Omega Aqua Terra? Kan man bada längre men inte dyka, eller är det något annat sätt att räkna som används?
Siffrorna är en felaktig och gammal beskrivning som inte stämmer. Tänk i stället 3atm klarar svettiga dagar, 5atm klarar att diska, duscha, och ett dopp i poolen, 10atm helt säkert till allt utan tuber, 20atm eller mer är dykarur.
 

televinken

Omega
2-Faktor
Ska man dyka med vanlig luft kommer man knappt ner till 50 meter. Ska man djupare så måste man börja dyka med diverse nitroxblandningar. -Inte helt enkelt.
så med en klocka som klarar 10atmosfärer så klara man sig otroligt långt, eller djupt. :).

sedan är det nog ålder som knäcker många tätningar.
 
Bara jag som tycker att det blir lite snurrigt när många olika märken använder BAR, meter och atm?
Visst, de största skillnaderna procentuellt är mellan 0-10m, så från 1 till 2 BAR, så 100 meter är alltså inte motsvarigt exakt till 10 bar.
Det är självklart inte så att packningarna ryker direkt efter en meter till, men definitionerna blir luddiga.

Men åter till ämnet, jag har dykt på 65m med min Explorer 2 utan problem alls!
 

Man

Rolex
Hur lång räcker egentligen 10 bar? Funderar på att köpa en klocka som man utan att oroa sig kan ha i vatten. Vill kunna bada i saltvatten, sötvatten och klorvatten, även kunna dyka och hoppa i vattnet, om jag känner för det. Med dyka menar jag alltså inte dyka som i att dyka med tuber, utan från exempelvis en brygga. Lite snorkling med för den delen, men inte djupare än några meter.

Räcker 10 bar för detta? Eller bör man, för att vara på den säkra sidan, satsa på 20 bar?

Kan tillägga att jag inte avser skaffa en superpremiumklockan utan i prisklassen 2 000 till 10 000 eller så. Dvs. tråkigt om den går sönder, men inte så tråkigt att mitt liv upphör.

Tar förresten gärna emot tips. Vill ha ett klassiskt märke (Certina, Seiko, Citizen, Tissot..), och gärna enkel i utförandet.
Kort svar, som omväxling i tråden:
10 bar räcker fint. Har testat detta flitigt.
Tips: tex Citizen Promaster
:)
 

nept

Panerai
Bara jag som tycker att det blir lite snurrigt när många olika märken använder BAR, meter och atm?
Visst, de största skillnaderna procentuellt är mellan 0-10m, så från 1 till 2 BAR, så 100 meter är alltså inte motsvarigt exakt till 10 bar.
Det är självklart inte så att packningarna ryker direkt efter en meter till, men definitionerna blir luddiga.

Vid havsytan är tryckskillnaden 0 bar, så vid 10 meters djup är övertrycket 1 bar
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Bara jag som tycker att det blir lite snurrigt när många olika märken använder BAR, meter och atm?
Visst, de största skillnaderna procentuellt är mellan 0-10m, så från 1 till 2 BAR, så 100 meter är alltså inte motsvarigt exakt till 10 bar.
Det är självklart inte så att packningarna ryker direkt efter en meter till, men definitionerna blir luddiga.

Men åter till ämnet, jag har dykt på 65m med min Explorer 2 utan problem alls!

Glöm inte att vissa meter i psi också, Hamilton t.ex. :)

För alla som inte varit med innan så är det här @yonsson bästaste ämne

pppfffftt, alla ämnen är Aurums bästaste, Yonsson har inte en chans :p
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Man kan ju ha flera klockor med sig. Så byter man bara när man bryter dessa djup: handfatsdjup, 30m, 50m, 100m, 150m, 200m, 300m, 500m, 600m osv. Enkelt och alla här har ju flera dykare.

För Ts så tycker jag som någon tidigare sa, kolla i tråden om mikroklockor och affordables, där finns fina exempel.

Annars: Seiko Prospex, Longines Hydroconquest, Citizen, beg Oris/TagHeuer m fl.
 
Senast ändrad:
Topp