• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rädslan och ängsligheten för att missa smartwatch-tåget

C

China

Guest
Det finns alltid ett motstånd när det gäller både ny teknik och nytänkande i största allmänhet. Beakta hur utvecklingen hade sett ut om stofilerna som i början av 1900talet ansåg att armbandsur var djävulens påfund hade drivit igenom sin agenda.;)

Med det sagt så handlar det om helt skilda marknader, och vi får väl se om det här är en flipp eller flopp. Själv så är jag övertygad om att vi kommer att få se allt fler smartwatches i en mer traditionell förpackning.

Like it or not, the show goes on.:)
 

Sond

Patek
Rent allmänt så tror jag smartwatch har en framtid. Kan se många fördelar med en lite iPhone på armen som visar tiden när man böjer upp handleden. Vore jag inte besatt av "vanliga" klockor skulle jag nog ha haft en på handleden nu, ävensom man nog bör vänta till Apple släpper nästa variant. Hybrider skulle mycket väl kunna fungera. Även om jag där känner en viss tvekan. Med hybrid tänker jag mig en klocka som ser ut som en klocka. Dvs den har visare och vanlig tavla, möjligen med ett par små fönster för digital information. Jag har svårt att riktigt se att det blir tillräckligt bra. Vanliga klockor med smarta armband borde dock ha en framtid. Det här var mina två öre.
 

Rajding

Omega
En schysst klocka är ett smycke för män, end of story. Vill jag ha en massa teknik så använder jag smartphones, datorer, Ipads och annat skit. För mig räcker det att ett "smycket" visar tiden någorlunda rätt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
En liknande fråga, men inverterad, är väl hur vettigt det är av Apple att göra en helguldare för närmare 200 000?
Skulle våga påstå att den säljer utan större problem. Finns de som fullständigt skiter i sådant vi bryr oss om - de vill ha det hetaste, finns det hetaste i guld är det ännu bättre.
Jag talar nu främst om kinesiska marknaden, den marknad Apple storsatsar på med sina produkter - med all rätt.
 

Babinus

Cartier
Skulle våga påstå att den säljer utan större problem. Finns de som fullständigt skiter i sådant vi bryr oss om - de vill ha det hetaste, finns det hetaste i guld är det ännu bättre.
Jag talar nu främst om kinesiska marknaden, den marknad Apple storsatsar på med sina produkter - med all rätt.
Egentligen menade jag inte huruvida de kommer att sälja eller inte. Det jag egentligen tänkte på är att jag känner igen den känslosamma diskussionen som klocknördar för om en för många ohelig mix. Själv har jag ingen prognos om vare sig AW-guld eller WiFi-breitling kommer att sälja bra. Konstaterar bara att båda varianter väcker blandade känslor bland klocknördar.


Men precis som du säger så skiter de flesta i vad vi tycker här, oavsett vilka hybrider det handlar om.
 
Senast ändrad:

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu jobbar jag på ett företag som tillverkar smarta klockor/armband/mini-datorer på handleden och är väl inte helt opartisk. Men jag tycker detta är jättebra, nya saker tar utvecklingen framåt. Vem vet vad man kommer upptäcka tack vare detta?

Jag ser fram mot batteri i armband, bättre vattentålighet och därigenom bättre laddningsförmågor som kommer krävas.

Att de konkurrerar ut lyxklockor i en större utsträckning har jag svårt att se, däremot kan de eventuellt börja konkurrera mot vissa billigare klockor.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det går faktiskt att dra en parallell till gitarrtillverkningen här.
Ett av världens största gitarrföretag heter Gibson. Under slutet av femtiotalet tillverkade de vad som idag är en av världens mest åtråvärda modeller - Gibson Les paul 59. Sedan dess har Gibson gjort oändligt med nyproduktioner av denna modell där varje serie ska vara så nära originalet som möjligt.
Priset för ett originalexemplar idag ligger från miljonen och uppåt. Reproduktionerna från dryga 30 000 och uppåt.

Vid sidan av detta finns asiatiska tillverkare som gör fina gitarrer till en tiondel av priset fast då riktat till en annan målgrupp.
Gibsons kundkrets vill helt enkelt ha traditionsenliga modellen byggd enligt femtiotalets specar. bakåtsträvande skulle nog många anse men det spelar ju knappast någon roll eftersom de som önskar nymodigheterna (yngre och utvecklingstörstande) vänder sig till andra tillverkare istället.
Gibsons marknad för nyförsäljning är helt enkelt skapligt välbärgade och äldre män.
För ett par år sedan plöjde Gibson ner oändligt med miljarder (japp) i stämskruvar som automatiskt stämmer gitarren åt dig som spelar. Fiffigt som satan!
Detta blev standard på alla deras dyrare modeller.
Självklart floppade detta enormt. Varför?
De funderade helt enkelt inte på vilka som var deras kunder och vad de ville ha. Kidsen tycker självklart att detta är kanon. Men det är inte kidsen som köper en ny gitarr av Gibson utan det är bakåtsträvarna. Bakåtsträvarna å sin sida skiter i brallan av detta påfund. Resultatet är nu ett gitarrföretag i kris. Kassan är tömd efter utvecklingskostnader och osålda lager och en ikon inom instrumenttillverkning står på ruinens brant.

Jag tror helt enkelt att målgruppen som kommer lägga pengar på en smart- alternativt hybridwatch inte är densamma som köper en klassisk klocka. Undantag finns självklart men generellt.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
17534.jpg

JLC har för övrigt löst hybrid-problemet för länge sedan. Vänd på klockan så skulle där kunna finnas en smart skärm. Låt batteriet laddas av kinetisk energi samt sätt batteri i armband, eventuellt med några solceller så har många problem lösts. Dock kommer den vara värdelös om ett tag då det sitter gammal teknik i den. Men låt då bara skärmen sitta på baksidan och bygg in själva processor, minne mm i armbandet. Skärmen kan givetvis bytas vid en service till ett modernare alternativ. Problem löst!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
17534.jpg

JLC har för övrigt löst hybrid-problemet för länge sedan. Vänd på klockan så skulle där kunna finnas en smart skärm. Låt batteriet laddas av kinetisk energi samt sätt batteri i armband, eventuellt med några solceller så har många problem lösts. Dock kommer den vara värdelös om ett tag då det sitter gammal teknik i den. Men låt då bara skärmen sitta på baksidan och bygg in själva processor, minne mm i armbandet. Skärmen kan givetvis bytas vid en service till ett modernare alternativ. Problem löst!
Bra tanke. Men jag tror inte att kinetisk laddning räcker till att driva skärmen och funktionerna, men det kunde kanske vara ett komplement till vanlig laddning - typ ladd-hybrid.
 

Helge

Breitling
Vi får inte glömma Whithings Activité klockorna. Ligger helt OK i prisnivå med sina 450 USD och med en del trevliga funktioner så som automatisk tidsändring mellan olika tidszoner, vattentär och stegräknare. Har säkert mer krimskrams.
(Bilden är stulen från den digitala världen)
2j35qw9.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Vi får inte glömma Whithings Activité klockorna. Ligger helt OK i prisnivå med sina 450 USD och med en del trevliga funktioner så som automatisk tidsändring mellan olika tidszoner, vattentär och stegräknare. Har säkert mer krimskrams.
(Bilden är stulen från den digitala världen)
2j35qw9.jpg
Sånt finns redan i några g-shock, inklusive en massa annat ;)

Bra tanke. Men jag tror inte att kinetisk laddning räcker till att driva skärmen och funktionerna, men det kunde kanske vara ett komplement till vanlig laddning - typ ladd-hybrid.
Japp, svårt att mata en skärm enbart med energi från armen. Då får man vara ute och springa en runda på morgonen och ut och gå på lunchen, hehe. Så en form av ladd-hybrid blir det i så fall, man får lägga av sig den på natten för laddning men den ska klara sig under dagen och eventuellt mer än en dag :) Hade varit roligt att se!
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
17534.jpg

JLC har för övrigt löst hybrid-problemet för länge sedan. Vänd på klockan så skulle där kunna finnas en smart skärm. Låt batteriet laddas av kinetisk energi samt sätt batteri i armband, eventuellt med några solceller så har många problem lösts. Dock kommer den vara värdelös om ett tag då det sitter gammal teknik i den. Men låt då bara skärmen sitta på baksidan och bygg in själva processor, minne mm i armbandet. Skärmen kan givetvis bytas vid en service till ett modernare alternativ. Problem löst!
Smartaste jag hört kring detta!
 
Topp