• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Råd inför köp

L.D

Basic
Hej!

Jag är på gång att köpa en eller flera nya klockor och är ute efter kloka råd. Jag har läst Fabians's "Nybörjarguide - min första riktiga klocka".

Idag använder jag en Suunto Core Alu deep black och en Jaques Lemans Liverpool.

IMG_0233.JPG

Jag gillar Jaques Lemans klockan estetiskt men mineralglaset är rätt repigt och att byta det kostar halva klockans inköpris. Jag tänkte att det är bättre att lägga pengarna på en ny klocka av högre kvalitet.

Det jag är ute efter är en kvalitetsklocka med följande: Automatiskt ur, Vit/silver tavla med blå detaljer, Gärna Månfas, Brunt läderband.

Jag har tittat på Longines Master Collection och Oris Artelier Complication. Vad är era tankar om dessa? Känner ni till andra alternativ jag kan titta på?
Smärtgränsen går runt 20 000kr och att köpa en begagnad klocka tilltalar mig inte allt för mycket.

Longines Master Collection
5KkK3HL.jpg

Oris Artelier Complication (Med ett brunt läderband istället för länk)
Oris-Artelier-Complication-Redesigned-2017-2.jpg

Jag funderar på en andra klocka med svart tavla. Jag gillar Omega Speedmaster, men är på tok för dyr för mig. Certina DS-1 Chronograph har element som påminner om Speedmaster. Vad är era tankar om denna? En homage eller en billig copycat?
500_500_productGfx_8a0e41619fbd271cfa4fee720f56ec87.jpg

20018_c0064141605100_7.jpg

Är begagnat ett alternativ?

edit. Läste lite noggrannare och såg att begagnat inte var att föredra.

Jag gillar longines och man får ofta rätt mycket klocka för pengen. Likaså Oris, även om jag tycker Longines har snäppet högre kvalitetskänsla.

Gillar du speedmastern för att det är speedmastern eller är det utseendet du fastnat för?

• Like
Reactions: L.D
Precis som @yonsson påpekar är mitt varmaste tips att söka en bättre begagnad när de kommer till ex Longines.

Sålde min Longines Master Moonphase 2016 (uttagen 2014) för tillslut 11.000:-
Va i bra skick men med tanke på listpris så får man inte igen pengarna vid en ev försäljning.

Hoppas du landar den!
Kan säga att jag själv börjar snegla på en likadan igen då jag uppskattade den enormt när jag hade den :)

• Like
Frederique Constant kanske är ett fabrikat för dig att kolla upp närmare, de har en del i prisklassen med månfas bland annat. Vad jag förstått finns det rätt stor prutmån på märket dessutom, speciellt om man kollar på Chrono24.

• Like
Vill slå ett slag för Certina DS1 Day-date!
Finns i tre olika tavlor och kan fås på brunt läder (rekommenderar dock att ta länk och köpa läderbandet vid sidan av:))
83CCD705-EFE5-4532-AD55-5031F2DACD78.jpeg

Edit: kom på att Certina har ju också en månfas! Ingen automat dock..
3BB9BFA3-5D44-4620-B33A-B5433B81A85E.png

Gillar du speedmastern för att det är speedmastern eller är det utseendet du fastnat för?

Jag gillar den primärt för utseendet och hade gärna haft en klocka som er ut så. Jag är medveten om att Speedmastern är en fantastikt klocka som är väldigt populär. Så med det i åtanke funderar jag på om folk kommer att se på den som en copycat i negativ bemärkelse eller som en stilhomage till Speedmastern.

Tycker du borde ta dig en titt på en Sjöö Sandström:) Finns mycket att välja på och jag har aldrig varit mer nöjd med en klocka än just min SS :happyhappy:
Deras kronografer går ju runt 30k och det finns ingen månfas heller men den nya worldtimern (som jag själv har) är oerhört läcker både till kavaj och till lite mer ledigare tillfällen. Kan skicka bild på den i brunt läderband ifall du vill :) :sjoosandstrom:

Jag gillar den primärt för utseendet och hade gärna haft en klocka som er ut så. Jag är medveten om att Speedmastern är en fantastikt klocka som är väldigt populär. Så med det i åtanke funderar jag på om folk kommer att se på den som en copycat i negativ bemärkelse eller som en stilhomage till Speedmastern.
Tycker Certinan är snygg och om någon skulle se ner på den som en copycat så skulle jag spontant tycka att den personen är dum i huvet.
Gillar du mån-kopplingen finns ju även Bulovas moonwatch som du kan läsa mer om här: https://klocksnack.se/threads/bulova-moonwatch-re-edition.45922/
Bulova-Moon-Watch.jpg

81FC1AAF-E14A-47C8-BF5C-F8A487594A92.jpeg
Letade upp en bild på Oris Artelier Complication på brunt band. Betydligt snyggare än den på länk ovan som också hade blå visare. Jag gillar den, men priset verkar ligga upp mot din maxgräns.

• Like
Ekonomiskt självmord att köpa någon av de nya så köp en beggad i så fall.

Jag ser inte mitt/mina kommande köp som någon form av en investering. Jag har tänkt ha kvar klockorna och låta de åldras med mig. Jag kanske borde klargjort det i mitt inlägg. För mig är det irrelevant hur mycket klockan tappar i värde. Det som är relevant är vad jag får för pengarna när jag köper den och att den håller länge. Givetvis får jag mer klocka för pengarna om jag köper en begagnad, det förstår jag. Men att jag är den enda ägaren av klockan är något jag värderar högt och något jag defenitivt kan betala ett premiumpris för. Kan jag dock köpa en 3 år gammal Longines Master Moonphase för 11000kr (som i Patrik Nilssons exempel) kan det vara intressant.

Jag ser det inte som ett köp av en bil, där man vill att värdet ska hålla bra för när man sedan ska sälja och uppgradera till något nyare/bättre.
Jag ser det mer som ett köp av ett säng. Vad är jag beredd att betala utifrån vad jag vill ha.

Fixxxer , Longines Heritage 1954, såg den med vit/silver urtavla och blå visare och brunt läderband. Riktigt tjusig. Synd bara att den inte har samma struktur på tavlan som Master Collection.

Frederique Constant kanske är ett fabrikat för dig att kolla upp närmare, de har en del i prisklassen med månfas bland annat. Vad jag förstått finns det rätt stor prutmån på märket dessutom, speciellt om man kollar på Chrono24.
Gjorde en googling, gillar estetiken, får kolla vidare på dem.

Vill slå ett slag för Certina DS1 Day-date!
Finns i tre olika tavlor och kan fås på brunt läder (rekommenderar dock att ta länk och köpa läderbandet vid sidan av:))
3BB9BFA3-5D44-4620-B33A-B5433B81A85E.png
Gillar dem. Har även tittat på Maurice Lacroix Pontus day date.

Tycker du borde ta dig en titt på en Sjöö Sandström:) Finns mycket att välja på och jag har aldrig varit mer nöjd med en klocka än just min SS :happyhappy:
Deras kronografer går ju runt 30k och det finns ingen månfas heller men den nya worldtimern (som jag själv har) är oerhört läcker både till kavaj och till lite mer ledigare tillfällen. Kan skicka bild på den i brunt läderband ifall du vill :) :sjoosandstrom:
Inte för mig, men tack för tipset.

Tycker Certinan är snygg och om någon skulle se ner på den som en copycat så skulle jag spontant tycka att den personen är dum i huvet.
Gillar du mån-kopplingen finns ju även Bulovas moonwatch som du kan läsa mer om här: https://klocksnack.se/threads/bulova-moonwatch-re-edition.45922/
Bulovas såg också intressant ut. Tack för din åsikt gällande DS-1.

Letade upp en bild på Oris Artelier Complication på brunt band. Betydligt snyggare än den på länk ovan som också hade blå visare. Jag gillar den, men priset verkar ligga upp mot din maxgräns.
Jo jag håller med om att det ska vara ett brunt läderband. Saknar dock de blåa detaljerna, tycker blåa visare mot brunt band gör sig bra.

Håller med om att beg är smart val.
Den här gav mig en hel del speedmaster-vibbar när jag testade den här om dagen, men den är inte helsvart...
https://m.blocket.se/ostergotland/Sjoo_Sandstrom_Royal_Steel_Chronograph_75917610.htm?ca=11&w=3
Dessutom går den kanske att pruta ner en tusenlapp till eller så....
Tack för tipset, men inte riktigt det jag söker. Grejen jag gillar med Speedmaster är det svart/vita temat utan så mycket siffror, vilket DS-1 uppfyller.

Jag har en Longines Master Collection. Kan varmt rekommendera den. Bryr du dig inte om värdeminskningen så är det ännu bättre, då detta är en av de stora nackdelarna.
Om du inte har testat den på handleden rekommenderar jag dig dock att göra det. Den bärs rätt stort. Min är 42mm.

IMG_5196.JPG

Är du ute efter en speedmaster, men tycker att professional blir för mycket pengar så kan jag tipsa om reduced.

39mm, automatiskt och safirglas.
Bör kosta cirka halva priset av vad en professional går på.

Dock så vill jag varna för det uppenbara... du kommer vilja ha en professional ändå :)

IMG_4981.JPG

Jag har en Longines Master Collection. Kan varmt rekommendera den. Bryr du dig inte om värdeminskningen så är det ännu bättre, då detta är en av de stora nackdelarna.
Om du inte har testat den på handleden rekommenderar jag dig dock att göra det. Den bärs rätt stort. Min är 42mm.
Gillar skarpt din mer klassiska Master Collection. Om man bara kunde fått den med månfas utan resterande kronograf hade det varit perfekt för mig. Den jag la upp bild på högst upp är nästan lite gryllig, även om alla detaljer är snygga. Gott att höra positivt om Longines Master Collection.

Gillar skarpt din mer klassiska Master Collection. Om man bara kunde fått den med månfas utan resterande kronograf hade det varit perfekt för mig. Den jag la upp bild på högst upp är nästan lite gryllig, även om alla detaljer är snygga. Gott att höra positivt om Longines Master Collection.

Hm, longines har nog ingen månfas utan kronografer. Men om du gillar stilen. Så är Frederique Constant nog rätt väg. Kolla denna: https://www.chrono24.com/se/frederi...hase--id6316742.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

Bör vara något sånt här du söker då. Inom budget med :)

• Like
Någon särskilld orsak till att köpa en klocka med länk och köpa till läderband sedan?
Precis som @Aboynamedsue säger är det en kostnadsfråga! Är inte helt ovanligt att folk (inkl. Jag själv) tänker att man köper klockan på gummi/läder/canvas för då sparar man någon tusing i inköpspris!
Men förr eller senare vill man ändå ha den där länken att variera med och då kostar den skjortan :(
Dvs ofta blir det dyrare i slutändan än om du köpt klockan på länk och köpt läderbandet vid sidan av :)

Med dem alternativen du har framför dig nu skulle jag köpt en longines. Bra klocka, men som sagts tidigare med dåligt andrahandsvärde men då du ska ha kvar den så spelar ju inte det någon roll.

• Like
Hm, longines har nog ingen månfas utan kronografer. Men om du gillar stilen. Så är Frederique Constant nog rätt väg. Kolla denna: https://www.chrono24.com/se/frederi...hase--id6316742.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

Bör vara något sånt här du söker då. Inom budget med :)
Ja det är ju det, eller Oris Artelier Complication. Men det är så mycket med Longines Master Collection som jag verkligen gillar, så som urtavlans skiffermönster och den snirkliga stilen på siffrorna. När nu ni även skriver gott om den så gör det mig bara ännu mer säker på min sak. Tror jag får sätta mig ner och kolla på de Master Collection som faktiskt existerar och se vilken av dem som tilltalar mig mest. Hamnar lite över budget med dem, men då inväntar jag hellre kapital och verkligen träffar rätt. Tror att jag kommer vilja köpa den på rätt sätt, från en Auktoriserad återförsäljare, med den fina lådan och allt. Då är jag nästan uppe och nosar på 30 tusen gissar jag.

Det är lite därför jag är inne och kollar på bland annat Certina DS-1 och nu även Bulova Moonwatch. En annan estetik (speedmaster-stilen) som verkligen tilltalar mig. Någon av dessa två kan jag inhandla nu och blir ett fint komplement till en framtida Longines Master Collection. Jag tror det kanske är en bättre plan.

Håller med om Longines, snyggt i detta fallet.

MEN, kanske ska du också tänka på servicekostnad? Att köpa en klocka dör 20.000kr som kanske kostar 10.000+ att serva vart 5:e år kommer att svida. Inte undra på att folk inte får sina gamla Breitling-chronografer sålda när de kostar runt 10 lock att serva.

Kanske månfas är dyrare/billigare i detta avseende? I dunno..

Spara några tusen till och köp en beggad men charmig Speedmaster Professional från 90-talet, det är ändå där du kommer hamna om några år :)

Håller med om Longines, snyggt i detta fallet.

MEN, kanske ska du också tänka på servicekostnad? Att köpa en klocka dör 20.000kr som kanske kostar 10.000+ att serva vart 5:e år kommer att svida. Inte undra på att folk inte får sina gamla Breitling-chronografer sålda när de kostar runt 10 lock att serva.

Kanske månfas är dyrare/billigare i detta avseende? I dunno..
Så utöver ett lägre inköpspris kan jag alltså räkna med en lägre servicekostnad på en klocka med mindre "komplikationer" (som jag har förstått att man kallar det) jämfört med en enklare?

Victorinox, är det ett ok märke? känner till namnet såklart men ingenting mer. Gillar deras dyk klockor

Tillbaka
Topp