• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån/Inbrott i hemmet Köping

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Code

AKA Vincent B
Som tidigare brandman känner jag att jag måste flika in. De där ”järnbalkarna” (eller även kallad ”Bonken”) försvann i Uppsala för över tio år sen för att de fungerar för dåligt. Man har där testat specialverktyg för att ta bort kolven som funkade ok. Ej inköpt på min tid dock. När jag slutade för fyra år sen var det fortfarande bräckjärn/kofot och slägga som gällde med speciell öppningsteknik. Klass III är assvårt att öppna. Men det går.
Tack för svaret men som någon skrev : 2 kofötter och en slägga och 15min samt utbildning ifrån piketen låter bara som....ahh gör bedömningen.. .
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jäkligt trist det som hänt, beklagar!:(
Gällande säkerhetsdörrar så är det kanske ingen kostnad man vill ta som boende i lgh eller inte ens någon man får göra. Som boende i villa lär man ju satsa på inbrottsskyddade glas också om det ska vara någon idé. Investeringskostnaderna för klass 3 dörr och säkerhetsglas skulle nog äta upp värdet på klockorna för de flesta entusiaster är jag rädd. Bättre att skaffa ett bankfack isf.

A
Rent klockmässigt, ja, men för min del så skulle den stora förlusten vid ett fullt genomfört inbrott vara vetskapen om att ett gäng luffare rotat runt i mitt skit.
 

puffen

Cartier
Beklagar verkligen det som hänt!

Vill samtidigt ge en heads-up för er som bor i Sthlm Vasastan/Kungsholmen. Träffade precis två poliser i trapphuset som informerade att man hade rekat för eventuellt inbrott i våran fastighet den 27e. Man hade satt upp vita lappar på dörrarna, även ryckt i min dörr då jag var hemma men illa kvickt försvunnit. Tydligen är det mycket inbrott nu under julen.
 

Belfort

Omega
Beklagar verkligen det som hänt!

Vill samtidigt ge en heads-up för er som bor i Sthlm Vasastan/Kungsholmen. Träffade precis två poliser i trapphuset som informerade att man hade rekat för eventuellt inbrott i våran fastighet den 27e. Man hade satt upp vita lappar på dörrarna, även ryckt i min dörr då jag var hemma men illa kvickt försvunnit. Tydligen är det mycket inbrott nu under julen.
Tack för infon! Usch hur utvecklingen blivit på senaste tiden, politikerna (eller de som är röstberättigade) måste göra nått åt det här, med nog om politik, det ska vi inte diskutera.

Det måste kännas surt för många människor som köper bostadsrätt/villor i områden där de förväntar sig känna sig kunna vara isolerade från problemen i samhället. Nu verkar inte det längre räcka med portkoder och ”rätt område”.
Vad är nästa steg? Har ni hört något förslag om att börja ha övervakningskameror i trappuppgångarna?
 

puffen

Cartier
Polisen rekommenderade värdeskåp men ifrågasatte lite olika scenarion. Om man har värdeskåp och rånarna/tjuven verkligen vill ha bytet så kan ett ”inbrott” eskalera till ett väpnat rån istället. I mitt fall med familj och barn tänker jag att man vill få väck förövarna så fort som möjligt så det inte eskalerar till något värre än vad det redan är.

Tack för infon! Usch hur utvecklingen blivit på senaste tiden, politikerna (eller de som är röstberättigade) måste göra nått åt det här, med nog om politik, det ska vi inte diskutera.

Det måste kännas surt för många människor som köper bostadsrätt/villor i områden där de förväntar sig känna sig kunna vara isolerade från problemen i samhället. Nu verkar inte det längre räcka med portkoder och ”rätt område”.
Vad är nästa steg? Har ni hört något förslag om att börja ha övervakningskameror i trappuppgångarna?
 

Rille1980

Breitling
Bara att vara på sin vakt. I Hammarby sjöstad är det alldeles för ofta inbrott, tur att man har en schäffer hemma som reagerar på det minsta som är avvikande.
 

Belfort

Omega
Polisen rekommenderade värdeskåp men ifrågasatte lite olika scenarion. Om man har värdeskåp och rånarna/tjuven verkligen vill ha bytet så kan ett ”inbrott” eskalera till ett väpnat rån istället. I mitt fall med familj och barn tänker jag att man vill få väck förövarna så fort som möjligt så det inte eskalerar till något värre än vad det redan är.
ja tyvärr, systemet är gjort så att vi hederliga inte har något sätt att skydda oss, allt lagligt innebär (larm,värdeskåp,säkerhetsdörrar) endast att man själv riskerar att få mer skador utöver de dyra kostnaderna som man dras med.

En vän till mig växte upp delvis i USA, när familjen hade haft inbrott (mamman var hemmafru), så skaffades det omedelbart en revolver åt mamman som hon kunde ha i hemmet i självförsvar. Där borta är det rånaren som riskerar allt, då man har betydligt bättre befogenheter som brottsoffer. Jag säger inte att det är optimalt men det hade känts bättre än som det är just nu, då man bara står handfallen.
 

Schill

Cartier
Oerhört sorgligt! Hoppas man får tag på asen så snabbt som möjligt!

Håller förövrigt med ovanstående om att man borde få ha fler befogenheter som brottsoffer, typ pistol eller hagelbössa
 

ybey

Omega
Har de färre inbrott ”over there”? Jag tvivlar på det. Något som de däremot har, är betydligt fler skjutningar där tex barn hittat mammas revolver och blåst skallen av sig själv eller någon annan.

ja tyvärr, systemet är gjort så att vi hederliga inte har något sätt att skydda oss, allt lagligt innebär (larm,värdeskåp,säkerhetsdörrar) endast att man själv riskerar att få mer skador utöver de dyra kostnaderna som man dras med.

En vän till mig växte upp delvis i USA, när familjen hade haft inbrott (mamman var hemmafru), så skaffades det omedelbart en revolver åt mamman som hon kunde ha i hemmet i självförsvar. Där borta är det rånaren som riskerar allt, då man har betydligt bättre befogenheter som brottsoffer. Jag säger inte att det är optimalt men det hade känts bättre än som det är just nu, då man bara står handfallen.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
ja tyvärr, systemet är gjort så att vi hederliga inte har något sätt att skydda oss, allt lagligt innebär (larm,värdeskåp,säkerhetsdörrar) endast att man själv riskerar att få mer skador utöver de dyra kostnaderna som man dras med.

En vän till mig växte upp delvis i USA, när familjen hade haft inbrott (mamman var hemmafru), så skaffades det omedelbart en revolver åt mamman som hon kunde ha i hemmet i självförsvar. Där borta är det rånaren som riskerar allt, då man har betydligt bättre befogenheter som brottsoffer. Jag säger inte att det är optimalt men det hade känts bättre än som det är just nu, då man bara står handfallen.
För det är ju värt att skjuta någon för en klocka...
 

Kugghjul

Panerai
Tack för infon! Usch hur utvecklingen blivit på senaste tiden, politikerna (eller de som är röstberättigade) måste göra nått åt det här, med nog om politik, det ska vi inte diskutera.

Det måste kännas surt för många människor som köper bostadsrätt/villor i områden där de förväntar sig känna sig kunna vara isolerade från problemen i samhället. Nu verkar inte det längre räcka med portkoder och ”rätt område”.
Vad är nästa steg? Har ni hört något förslag om att börja ha övervakningskameror i trappuppgångarna?
Ja, fram till för några år sedan gick det skrämmande bra att känna sig så där varm och god inombords i valbåset, men samtidigt köpa sig fri från de flesta problemen när man valde bostad. Men man behöver inte titta länge på en karta över tex Stockholms län för att inse att det knappast håller i längden.

"Mitt Europa bygger inga murar!" Svetsaren, september 2015

ja tyvärr, systemet är gjort så att vi hederliga inte har något sätt att skydda oss, allt lagligt innebär (larm,värdeskåp,säkerhetsdörrar) endast att man själv riskerar att få mer skador utöver de dyra kostnaderna som man dras med.

En vän till mig växte upp delvis i USA, när familjen hade haft inbrott (mamman var hemmafru), så skaffades det omedelbart en revolver åt mamman som hon kunde ha i hemmet i självförsvar. Där borta är det rånaren som riskerar allt, då man har betydligt bättre befogenheter som brottsoffer. Jag säger inte att det är optimalt men det hade känts bättre än som det är just nu, då man bara står handfallen.
I Sverige får man inte försvara sig, läs gärna denna artikeln:
https://www.hd.se/2017-02-01/1100-dom-om-skotten-i-vallakra
Visst kunde mannen varit lite mer rationell och känslokall, men han är ju en människa, inte en maskin. Notera att en tredje man höll på att ta sig in via en annan ingång samtidigt!

Har de färre inbrott ”over there”? Jag tvivlar på det. Något som de däremot har, är betydligt fler skjutningar där tex barn hittat mammas revolver och blåst skallen av sig själv eller någon annan.
Jättebra jämförelse! Om fler skjuts i USA är vapen dåligt, bra slutsats! För vi har ju alla hört om alla masskjutningar i "klock-schweiz"?:

Firearms legislation in Switzerland is comparatively liberal, more similar to gun politics in the United States than to that in most European Union countries. The reason is a long tradition of shooting (tirs) as a formative element of national identity in the post-Napoleonic Restoration of the Confederacy,[1] and the long-standing practice of a militia organization of the Swiss Army in which soldiers' service rifles are stored privately at home. In addition to this, many cantons (notably the alpine cantons of Grisons and Valais) have strong traditions of hunting, accounting for a large but unknown number of privately held hunting rifles.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_Switzerland

För det är ju värt att skjuta någon för en klocka...
Du får rån (att bli rånad) att låta som en lek. Hur grovt rån (etc) mot din familj skulle du acceptera utan att hellre vilja skjuta rånaren först? Det är lätt att vara en skrivbordshumanist. Prova att googla robbery rape och sedan kan du fundera på om allt är så enkelt och svartvitt som du vill göra det.
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Först och främst: tråkigt, jag beklagar verkligen.
Fler vapen och möjlighet att få använda dem är inte lösningen, och kommer aldrig att hända i civiliserade länder. Däremot är säkerhetsskåp med klassning enl SS-EN 3492 ganska billiga och lätta att få tag i, då de är ett krav för alla svenska jägare att förvara vapen i. Jag förvarar i mitt, förutom jaktvapen och ammunition, id- handligar, klockor, inloggningskort, datorer, smycken och allt annat som man inte vill att tjuvar ska ha tag i. Jag föreställer mig att diskussionen med försäkringsbolaget när det gäller aktsamhet blir enklare när man har låst in värdesakerna också.
 

ybey

Omega
Ja, Schweiz anses väl vara undantaget som bekräftar regeln. Men att jämföra Schweiz med sina 8 miljoner invånare med USA känns .. intressant. Finns ju områden i USA som är fullt jämförbara med Schweiz när det kommer till skjutningar osv. Beror såklart mer på socioekonomiska förutsättningar, men då börjar vi nog ta oss lite väl långt bort från din begränsade logik.

Den dagen rånaren vet att risken att mötas av en skiträdd beväpnad klockdåre vid inbrottet så ska du nog se att rånaren väljer att beväpna sig själv med framför att avstå från brottet. Då riskerar du verkligen familjens liv och hälsa den dagen du ska spela allanballan mot en testestoronstinn pistolman med skulder till fel klientel.

Du tror säkert att hårdare straff/dödsstraff leder till färre brott också, så det här blir min enda replik.

Jättebra jämförelse! Om fler skjuts i USA är vapen dåligt, bra slutsats! För vi har ju alla hört om alla masskjutningar i "klock-schweiz"?:
 

Sjobedan

Rolex
fy tusan så tråkigt :(

Men om man kan se någon form av ljusning så är det bara klockorna som är borta. (ni har kvar bilder på externa diskar, datorer, kameror osv, sådant som nästan är oersättligt) Något som dock är lite olustigt är att de har siktat in sig på klockorna.

Var också tvungen att kolla säkerhetsklass på dörrarna här hemma, klass III på ytterdörren och säkerhetsklassad balkongdörr. (bor dock på tredje våningen så känns kanske lite overkill)
 

Belfort

Omega
fy tusan så tråkigt :(

Men om man kan se någon form av ljusning så är det bara klockorna som är borta. (ni har kvar bilder på externa diskar, datorer, kameror osv, sådant som nästan är oersättligt) Något som dock är lite olustigt är att de har siktat in sig på klockorna.

Var också tvungen att kolla säkerhetsklass på dörrarna här hemma, klass III på ytterdörren och säkerhetsklassad balkongdörr. (bor dock på tredje våningen så känns kanske lite overkill)

Det många inte tänker på (inte riktat mot dig) är att ens fönster och dörrar bara har vred från insidan för att öppna. Så när tjuven ser den svåra entrédörren så tar den vägen via balkongdörren eller något fönster, krossar rutan, in med handen och vrid om. Därefter så går tjuven lätt och ledigt in och öppnar entredörren genom att bara vrida om vredet.
 

Sjobedan

Rolex
Det många inte tänker på (inte riktat mot dig) är att ens fönster och dörrar bara har vred från insidan för att öppna. Så när tjuven ser den svåra entrédörren så tar den vägen via balkongdörren eller något fönster, krossar rutan, in med handen och vrid om. Därefter så går tjuven lätt och ledigt in och öppnar entredörren genom att bara vrida om vredet.
Det har du helt rätt i, vi tänkte på det när vi bytte ut dörren. Den låses med nyckel som aldrig sitter i när vi inte är hemma :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tråkig läsning som tyvärr blir vanligare och vanligare, beklagar verkligen..

En god idé är kanske att gå ut med vilka klockor det handlar om samt serienr? Kan vara bra ifall grejerna dyker upp på blocket/tradera eller liknande..
 

Kugghjul

Panerai
Ja, Schweiz anses väl vara undantaget som bekräftar regeln. Men att jämföra Schweiz med sina 8 miljoner invånare med USA känns .. intressant. Finns ju områden i USA som är fullt jämförbara med Schweiz när det kommer till skjutningar osv. Beror såklart mer på socioekonomiska förutsättningar, men då börjar vi nog ta oss lite väl långt bort från din begränsade logik.
Så ett lands befolknings storlek har betydelse för kriminalitetsnivån? Det är alltså därför Japan har så många gängvåldtäkter och religiöst motiverade terrordåd, med 127 miljoner invånare? Jämfört med tex Sverige? Japan har alltså haft minst 12 st dödliga religiösa terrordåd 2017? Och nu på kort tid minst 48 st gängvåldtäkter i sin tredje största stad Osaka?

Dessutom är du dåligt inläst på Schweiz. Trots sin rikedom finns det mörkare sidor, knarkproblem etc:
Jag antar att schwyzerdütsch inte är några problem för "experten" Niclas?

Därtill gör brottslingar från Frankrike stöldturneer i Schweiz:
Open Borders and Wealth Lure Thieves to Geneva
GENEVA — Gone are the days when diplomats and bankers could stroll around Geneva without worrying about having their briefcases stolen. Reported cases of property theft — including everything from wallets to cars — rose 23 percent in 2011, to about 61,000.

But in fact, the belongings of the Geneva region’s 450,000 inhabitants may not be any safer locked up at home. The number of break-ins climbed 20 percent last year to about 8,200 — an average of over 22 a day — according to figures provided by the Swiss city’s police chief, Monica Bonfanti.

Some gangs, which previously operated mainly in French cities like Lyon and Marseille, have instead switched to Geneva, often spending only the time there needed to commit their crime before escaping back to France and its separate jurisdiction.

http://www.nytimes.com/2012/02/03/world/europe/03iht-geneva03.html
vilket anknyter till ditt nästa stycke

Den dagen rånaren vet att risken att mötas av en skiträdd beväpnad klockdåre vid inbrottet så ska du nog se att rånaren väljer att beväpna sig själv med framför att avstå från brottet. Då riskerar du verkligen familjens liv och hälsa den dagen du ska spela allanballan mot en testestoronstinn pistolman med skulder till fel klientel.
De kriminella är inte svagbegåvade, de är "affärsmän" som söker högsta möjliga avkastning med minsta möjliga risk. I en situation där de kan misstänka att en klocksamlare är beväpnad, väljer de helt enkelt ett lättare mål.

Du tror säkert att hårdare straff/dödsstraff leder till färre brott också, så det här blir min enda replik.
Jag kan verkligen inte förstå en sak med er godhetssignalerare,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Godhetssignalering
ni öser ur er ordmassa men tanke saknas helt. Det viktiga är att säga en plattityd och framstå som god.

Självklart leder hårdare = längre straff till färre brott.

Låt oss göra ett enkelt tankeexperiment:
Antag ett land A med 10 invånare, där 1 invånare är brottsling, och längden på straff är 1 år. Brottslingen begår brott direkt efter att den släppts ut från fängelset, och åker dit direkt. Detta landet får i snitt 1 brott per år.

Antag ett land B med 10 invånare, där 1 invånare är brottsling, och längden på straff är 10 år. Brottslingen begår brott direkt efter att den släppts ut från fängelset, och åker dit direkt. Detta landet B får i snitt 0,1 brott per år - och når först upp i brottslighetsnivån hos land A när samtliga medborgare har blivit brottslingar.

Med tanke på att ni inte har något bättre att komma med kan man undra hur vi tillåtit personer som dig att förstöra Sverige.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp