• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån/Inbrott i hemmet Köping

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
2zrnoyg.jpg

Hänger med odjuret!

what?
 
Trist att höra!

Här kommer en kort sammanfattning från en avhandling där polisen har intervjuat ett 50 tal dömda inbrottstjuvar. Där står en hel del matnyttigt.

Ett larm skyddar mot ett "random" inbrott. Ser de larmskyltar tar de hellre grannens hus utan larm.
Tjuven gillar lampor med rörelsesensorer där det är skyddat från insyn. Bra arbetsbelysning.
De har oftast hantverkarkläder eftersom ingen uppmärksammar en hantverkare med kofot eller andra verktyg. De ringer eller knackar oftast på dörren innan de sätter igång.
Första ställena de alltid kollar: Nattduksbord, badrum, kyl/frys.
De få gånger en tjuv åker fast är när de går in i ett hus som har ett tyst larm.
Dokumentskåp är tydligen en falsk trygghet, det tar inte många sekunder att öppna enligt dem.
 
Larm är bra, tystlarm är bättre, en hund är bäst.

Jag kör på hund, den fungerar bra och hör alltid när personer går förbi på vägen. Om den inte känner igen personen som plingar på så skäller den direkt och morrar, fantastiska djur. Men tidskrävande och går inte att skaffa enbart pga dess förmåga att skydda ens egendom.

Måste finnas många bra och dolda övervakningskameror nu för tiden?
 
Well... här ute i obygden så rekade några skräpmänniskor inför kommande inbrott med att filma in i sovrummet, när familjen låg och sov, fota och filma fyrhjulingar, bilar osv... Just ja, glömde säga att larmet gått och familjen inte alls sov utan tittade på de män som lugnt filmade och fotade dem rakt in i sovrummet. Barnen grät.
De filmade även noga larmkameror runt gården. Allt medan larmet tjöt.
Dessa skräphögar till människor bodde/basade över de som bodde, i vad som ofta kallas "bärplockarläger" - och då är man alltså fredad från besök av poliser osv då det tydligen inte är pk att ställa krav på sådana ställen.

Gated community och vapen, det är smällar man får ta i det nyliberala superbygget formerly known as Sweden.

Det var en anmärkningsvärd och väldigt tråkig händelse men har du belägg för dina slutsatser? Vidare så är förslaget om vapen som skydd för hemfrid i mina ögon snarare en eskalering av problem än en lösning.
 
Det var en anmärkningsvärd och väldigt tråkig händelse men har du belägg för dina slutsatser? Vidare så är förslaget om vapen som skydd för hemfrid i mina ögon snarare en eskalering av problem än en lösning.
Belägg i form av andrahandsuppgifter samt eget besök vid nämnda läger...

På tal om detta har jag alldeles nyss (!) varit ute och letat efter en polack som stryker runt i vårat kvarter, såg honom en kort stund, går långsamt och rekar. Mörk jacka cammobyxa. Polis på väg och de uppmanande mig att "konfrontera honom". En granne ringde mig, hade stött på honom på tomten (privatskyltat) och då hade han bara stammat "no swedish".
Är på väg till västerås men har ingen lust att lämna huset nu.

edit: grannen hävdade att han var polack
 
Tack för all visad omtanke, det värmer
Nu har polisens tekniker varit på plats och scannat av huset.
Huset är inte larmat men skyddas vanligtvis av en Fransk bulldog som vid detta tillfälle var hos svärfar då julen firades hos svärmor. Vi ville inte lämna hunden hemma själv så länge, hade hon varit hemma hade hon säkert pussat ihjäl dom
Nu återstår bara att lugna ner familjen och sig själv. Försäkringsfrågorna tar jag när jag känner att jag har tid.
Inbrottet är formellt anmält till polisen och det bör räcka för stunden.
 
Tack för all visad omtanke, det värmer
Nu har polisens tekniker varit på plats och scannat av huset.
Huset är inte larmat men skyddas vanligtvis av en Fransk bulldog som vid detta tillfälle var hos svärfar då julen firades hos svärmor. Vi ville inte lämna hunden hemma själv så länge, hade hon varit hemma hade hon säkert pussat ihjäl dom
Nu återstår bara att lugna ner familjen och sig själv. Försäkringsfrågorna tar jag när jag känner att jag har tid.
Inbrottet är formellt anmält till polisen och det bör räcka för stunden.
Posta lista på klockor och serienummer. Det gör dem sökbara på internet, försvårar vidareförsäljning samt ökar chanserna att återfå dem.
 
Tack för all visad omtanke, det värmer
Nu har polisens tekniker varit på plats och scannat av huset.
Huset är inte larmat men skyddas vanligtvis av en Fransk bulldog som vid detta tillfälle var hos svärfar då julen firades hos svärmor. Vi ville inte lämna hunden hemma själv så länge, hade hon varit hemma hade hon säkert pussat ihjäl dom
Nu återstår bara att lugna ner familjen och sig själv. Försäkringsfrågorna tar jag när jag känner att jag har tid.
Inbrottet är formellt anmält till polisen och det bör räcka för stunden.
I all välmening utifrån egen erfarenhet: Om det är möjligt, försök hitta "bevis" på att huset lämnades låst och att klockorna förvarades säkert. Har varit med om att försäkringsbolaget (IF) hävdat att huset var olåst och värdesaker var "lättillgängliga" och inte en krona betalades ut när min mor hade inbrott. Där var fallet med största sannolikhet en underentreprenör till en underentreprenör med en i hemlighet kopierad nyckel men iallafall, kan vara bra att tänka på.

Lycka till!
 
Riktigt tråkigt att höra @sinner !
Bifogar en bild ,på min lösning av hemrånsproblematiken, kanske känner du igen klockan med;)
Hoppas allt löser sej,!

DEEF0F52-3F2C-4687-AC20-46D6C9F4A818.jpeg
Funkar bra när man är hemma själv, tyvärr sker den stora majoriteten av inbrott när bostaden är tom och då är ju hagelbrytbössan i sig ett eftertraktat, potentiellt, stöldgods...
 
Fyfan vad trist. Nu har jag inte speciellt dyra klockor hemma men vill tro att bo i lägenhet på 3:e våningen och ha säkerhetsdörr faktiskt skulle skydda rätt bra mot buset. Hoppas det löser sig hyfsat i slutändan...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp