• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån klockbutik Göteborg 30/8

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Brukar dom ha klockorna ute över natten? Dom kan ju i och för sig ställt ut dom och sedan lämnat butiken. Känns konstigt att ingen personal är på plats så nära öppning och med klockorna ute. Men skönt om det är så, att ingen i personalen var på plats.

Det logiska tänkandet finns inte hos PåLiSeNs pressavdelning.
 

Jonte73

Audemars
Sen är det sannolikt att några ur lär dyka upp som betalning mellan vissa individer då de precis som färgade sedlar används som betalningsmedel i den världen.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Brukar dom ha klockorna ute över natten? Dom kan ju i och för sig ställt ut dom och sedan lämnat butiken. Känns konstigt att ingen personal är på plats så nära öppning och med klockorna ute. Men skönt om det är så, att ingen i personalen var på plats.
De tas in under natten. Jag ser en i personalen varje dag på spårvagnen åka dit och vara där vid 09-tiden. De placerar förmodligen ut klockorna när de kommer dit och sedan sitter de i rummet på kontoret / verkstaden tills klockan 10:00 då de öppnar. Stölden var 09:50 vilket var rätt välplanerat.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Att det skulle röra sig om ett par hundra tkr var också rätt kul. 20 klockor på ett snittpris om 50k skulle vara en miljon. Nu är tyvärr snittpriset säkert över 200k på klockorna som står där. Skydwellers, Daydates i platinum mm. De flesta klockorna står tyvärr i skyltfönstret. De klassiska modellerna som GMT , Submariners , Datejusts står inne i butiken.
 
Lutar åt grov stöld genom inbrott då ingen personal funnits på plats enl polisen.
Illa nog ändå men inget man höjer ögonbrynen åt längre dessvärre.


2016-08-30 09:50, Inbrott, Göteborg
Polisen larmas till Östra Hamngatan med anledning av ett pågående inbrott i Bergströms Klockbutik.

Två svartklädda yngre män som krossar skyltfönstret med en kofot och sedan kapar gallret med en vinkelslip. De stjäl 15-20 klockor i skyltfönstret/butiken och avviker sedan från platsen på en moped. Denna anträffas strax efter på en innegård vid Hvitfeltsgatan. Där anträffas även kläder som använts vid rånet. Mopeden och kläderna tas i beslag. Vid brottsplatsen anträffas vinkelslipen och kofoten som tas i beslag. Butiken var inte öppen vid tillfället och ingen personal fanns på plats.

Organisation
Polisen Västra Götaland
På en av bilderna Expressen la ut ser jag iaf min säljare som ser rätt skärrad ut.
 

Mankebank

Cartier
Menar mer att när man väl köper en Rolex så kollar man ju aldrig upp om den är stulen eller så? Det har iallafall aldrig jag gjort eller tänkt tanken på att göra :)
Men om vi nu antar att de här klockorna finns kvar i Sverige. Det verkar troligt, efterfrågan finns och rånarna slipper omaket att exportera. Troligen har de dessutom vänner och bekanta som inte har några moraliska betänkligheter mot att köpa stulna klockor om priset är rätt. Vi kan vidare anta att köparna inte kommer att behålla klockorna för alltid. Om några månader eller år hamnar de på Blocket eller varför inte KS. Bra pris men utan box och cert, de kom bort i flytten eller första ägaren förstod inte att de skulle sparas eller vilken historia de nu väljer. Det säljs mycket klockor utan box och cert och klockan är ändå uppenbart äkta. Om tio år finns klockan hos den fjärde eller fjortonde ägaren som inte vet att den är stulen. Han behöver serva klockan och därför går in hos sin lokala AD som, om ni har rätt, ser att klockan stals i Göteborg i augusti 2016.

Vad händer? Rånet är inte preskriberat, men eventuellt häleribrott kan vara det. Sånt här måste ju hända då och då. Hur hanteras det av AD, som kan vara Bergströms i Göteborg? Hur resonerar ni som köper begagnat som inte är fullset?
 

plexan

Cartier
:rage: Hoppas dom åker dit dock inte troligt!
Tur är iallafall att ingen vart skadad!
Men varför har man så många dyragripar i ett skyltfönstret på den lilla ytan?
 

Konsul

Cartier
I mitt yrke har jag ibland med grovt kriminella att göra. I stort sett samtliga bär Rolex (om de har klockor på sig). Jag har inte sett en enda Omega...skumt... Kanske kuppen syftar till att tillgodose efterfrågan i Göteborgsområdet...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp