• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån klockbutik Göteborg 30/8

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Min kompis köpte för 2 timmar sedan en skydweller till ett extremt reducerat pris i Göteborg idag..
Att ingen reagerar mer på detta? Hade ju onekligen vart spännande att se serienummer på den och jämföra med bergströms saknade klockor idag. Ovanlig modell, som förekommit mycket i tråden innan (att bergströms skulle ha haft en eller flera inne vid inbrott)
 

JohnDoe

Rolex
Att ingen reagerar mer på detta? Hade ju onekligen vart spännande att se serienummer på den och jämföra med bergströms saknade klockor idag. Ovanlig modell, som förekommit mycket i tråden innan (att bergströms skulle ha haft en eller flera inne vid inbrott)
Låter ju mest som ett skämt.
Edit: fast ett ganska dåligt skämt. Rån är inte kul.
 

Skeeter

Panerai
Begriper inte varför man i pressen envisas med att kalla stöld för rån, det blir ju inte mindre tråkigt för det men ett rån var det iaf inte.
Ett rånbrott förutsätter både ett tillgrepp av egendom (att man tar eller försöker ta något) och att tillgreppet sker med våld eller hot mot någon. En väskryckning är t.ex inte heller rån utan en stöld.
 

JohnDoe

Rolex
Begriper inte varför man i pressen envisas med att kalla stöld för rån, det blir ju inte mindre tråkigt för det men ett rån var det iaf inte.
Ett rånbrott förutsätter både ett tillgrepp av egendom (att man tar eller försöker ta något) och att tillgreppet sker med våld eller hot mot någon. En väskryckning är t.ex inte heller rån utan en stöld.
Jo det finns visserligen en juridisk hårklyveriskillnad. För mig är det skit samma. Äckliga typer som borde inkapaciteras för evigt.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Begriper inte varför man i pressen envisas med att kalla stöld för rån, det blir ju inte mindre tråkigt för det men ett rån var det iaf inte.
Ett rånbrott förutsätter både ett tillgrepp av egendom (att man tar eller försöker ta något) och att tillgreppet sker med våld eller hot mot någon. En väskryckning är t.ex inte heller rån utan en stöld.
Det här måste väl räknas som inbrott+stöld? Men rån är det inte, precis som du säger. Skitsak samma, oväsentligt. Hoppas att personalen mår okej, även om ingen tog sig in i själva butiken blir man nog lite skärrad utav att någon sågar upp utsidan på din butik sådär på morgonkvisten.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Begriper inte varför man i pressen envisas med att kalla stöld för rån, det blir ju inte mindre tråkigt för det men ett rån var det iaf inte.
Ett rånbrott förutsätter både ett tillgrepp av egendom (att man tar eller försöker ta något) och att tillgreppet sker med våld eller hot mot någon. En väskryckning är t.ex inte heller rån utan en stöld.
Stöld eller rån, hål i fönstret och klockorna är borta.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det viktgaste är väl att inte köpa varningsklockor om det säljs sånna :)


Tråkigt är det helt klart och tur att ingen oskyldig kom i vägen...
 

Skeeter

Panerai
Jo det finns visserligen en juridisk hårklyveriskillnad. För mig är det skit samma. Äckliga typer som borde inkapaciteras för evigt.
Stöld eller rån, hål i fönstret och klockorna är borta.
Exakt det blir inte mindre tråkigt att klockorna försvann men om det dessutom skett med våld eller hot om våld så vore det värre... det tror jag de flesta håller med om.
Personligen skulle jag tycka mer synd om rånoffren (om det hade varit fallet) än de försvunna klockorna, men det är jag det.

Om ords mening urholkas och språket utarmas kan man snart inte förstå vad som beskrivs, rån och stöld är två olika händelseförlopp även om slutresultatet i detta fallet, dvs försvunna klockor blir detsamma, man ska kalla saker för vad det är helt enkelt IMO.
 

JohnDoe

Rolex
Exakt det blir inte mindre tråkigt att klockorna försvann men om det dessutom skett med våld eller hot om våld så vore det värre... det tror jag de flesta håller med om.
Personligen skulle jag tycka mer synd om rånoffren (om det hade varit fallet) än de försvunna klockorna, men det är jag det.

Om ords mening urholkas och språket utarmas kan man snart inte förstå vad som beskrivs, rån och stöld är två olika händelseförlopp även om slutresultatet i detta fallet, dvs försvunna klockor blir detsamma, man ska kalla saker för vad det är helt enkelt IMO.
Jo du har rätt att det är skillnad mellan stöld och rån. Fast i min värld så är stöld något jag upptäcker i efterhand. Att stå i en butik när någon försöker ta sig in så vet du ju inte när/om de nöjer sig med att få in en hand. De kanske vill kasta in en handgranat för att fortsätta in. Det vet du inte förrän efteråt.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Att ingen reagerar mer på detta? Hade ju onekligen vart spännande att se serienummer på den och jämföra med bergströms saknade klockor idag. Ovanlig modell, som förekommit mycket i tråden innan (att bergströms skulle ha haft en eller flera inne vid inbrott)
Tror inte folk tog det inlägget så seriöst, därav liten reaktion typ
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Begriper inte varför man i pressen envisas med att kalla stöld för rån, det blir ju inte mindre tråkigt för det men ett rån var det iaf inte.
Ett rånbrott förutsätter både ett tillgrepp av egendom (att man tar eller försöker ta något) och att tillgreppet sker med våld eller hot mot någon. En väskryckning är t.ex inte heller rån utan en stöld.
Nu börjar det bli lite OT men kan mycket väl räknas som rån. Rån är stöld där våld eller hot om våld förkommer under eller direkt efter vilket hindrar att ta tillbaka stöldgodset. Nu står det väldigt lite i artikeln som jag läste men det nämndes att de hade en kofot och mycket möjligt att de hade andra tillhyggen vilka skulle kunna anses utgöra ett hot mot någon som försöker ingripa och i så fall blir det rån.
Så utan att veta några detaljer om det har specifika fallet men om någon med hot om våld hindrar offret eller annan att avbryta en stöld så är det rån.
 

Solvik

Panerai
Nu börjar det bli lite OT men kan mycket väl räknas som rån. Rån är stöld där våld eller hot om våld förkommer under eller direkt efter vilket hindrar att ta tillbaka stöldgodset. Nu står det väldigt lite i artikeln som jag läste men det nämndes att de hade en kofot och mycket möjligt att de hade andra tillhyggen vilka skulle kunna anses utgöra ett hot mot någon som försöker ingripa och i så fall blir det rån.
Så utan att veta några detaljer om det har specifika fallet men om någon med hot om våld hindrar offret eller annan att avbryta en stöld så är det rån.
Skall inte kunna rubriceras som någonting annat än Grovt rån. GM står och kapar sig in under - i sammanhanget - lång tid där personalen på plats torde förbereda öppning av butiken. Att brottsoffer då upplever hot om våld är givet.
Alla tankar till de utsatta.
 

Bkapten

Omega
Vet inte om det nämnts innan men det var 15-20 klockor, endast Rolex, som blev stulna. Bruttovärde några miljoner. Inga boxar eller tillbehör.
Skickar en tanke till personalen på Bergströms som antagligen är rätt skärrade. Klockorna går väl som vanligt genom kriminella kanaler ut ur landet, säljs till andra kriminella eller som betalning för smutsiga jobb..
 

tissoter

Audemars
Vet inte om det nämnts innan men det var 15-20 klockor, endast Rolex, som blev stulna. Bruttovärde några miljoner. Inga boxar eller tillbehör.
Skickar en tanke till personalen på Bergströms som antagligen är rätt skärrade. Klockorna går väl som vanligt genom kriminella kanaler ut ur landet, säljs till andra kriminella eller som betalning för smutsiga jobb..
Lider verkligen med Bergströms, hoppas de får fatt i tjuvarna och att klockorna kan hittas.
 

Jonte73

Audemars
De verkar ha åkt upp till vår innergård på Kungshöjd och dumpat mopeden och kläderna. Sambon ringde och var lite ställd då hela gatan kryllade av poliser och en helikopter som cirkulerade ovanför huset. Det lustiga med det hela är att när jag kom hem sent igår, stod det två personer som inte riktigt passar in i vårt område och försökte ta sig in på innergården. Jag tänkte att någon kanske hade fest eller nåt.

Får se om man ska ta sig en liten vandring inne på gården och se om man hittar något :)

Hvitfeldtsgatan.jpg
De uppgifterna tar du till polisen va ?
 

Jonte73

Audemars
Lutar åt grov stöld genom inbrott då ingen personal funnits på plats enl polisen.
Illa nog ändå men inget man höjer ögonbrynen åt längre dessvärre.


2016-08-30 09:50, Inbrott, Göteborg
Polisen larmas till Östra Hamngatan med anledning av ett pågående inbrott i Bergströms Klockbutik.

Två svartklädda yngre män som krossar skyltfönstret med en kofot och sedan kapar gallret med en vinkelslip. De stjäl 15-20 klockor i skyltfönstret/butiken och avviker sedan från platsen på en moped. Denna anträffas strax efter på en innegård vid Hvitfeltsgatan. Där anträffas även kläder som använts vid rånet. Mopeden och kläderna tas i beslag. Vid brottsplatsen anträffas vinkelslipen och kofoten som tas i beslag. Butiken var inte öppen vid tillfället och ingen personal fanns på plats.

Organisation
Polisen Västra Götaland
 

månljus

Panerai
Lutar åt grov stöld genom inbrott då ingen personal funnits på plats enl polisen.
Illa nog ändå men inget man höjer ögonbrynen åt längre dessvärre.


2016-08-30 09:50, Inbrott, Göteborg
Polisen larmas till Östra Hamngatan med anledning av ett pågående inbrott i Bergströms Klockbutik.

Två svartklädda yngre män som krossar skyltfönstret med en kofot och sedan kapar gallret med en vinkelslip. De stjäl 15-20 klockor i skyltfönstret/butiken och avviker sedan från platsen på en moped. Denna anträffas strax efter på en innegård vid Hvitfeltsgatan. Där anträffas även kläder som använts vid rånet. Mopeden och kläderna tas i beslag. Vid brottsplatsen anträffas vinkelslipen och kofoten som tas i beslag. Butiken var inte öppen vid tillfället och ingen personal fanns på plats.

Organisation
Polisen Västra Götaland
Brukar dom ha klockorna ute över natten? Dom kan ju i och för sig ställt ut dom och sedan lämnat butiken. Känns konstigt att ingen personal är på plats så nära öppning och med klockorna ute. Men skönt om det är så, att ingen i personalen var på plats.
 

Jonte73

Audemars
Brukar dom ha klockorna ute över natten? Dom kan ju i och för sig ställt ut dom och sedan lämnat butiken. Känns konstigt att ingen personal är på plats så nära öppning och med klockorna ute. Men skönt om det är så, att ingen i personalen var på plats.
Ingen aning men det tror jag inte.
Sen har väl påålisen haft fel förr, då ändras rubriceringen helt säkert.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp