• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rån

Omega69

Basic
Hej alla klockentustiaster.

Blev rånad på min Omega Seamaster Diver 300m på valborgsmässoafton.
Och pratade med trygg-Hansa igår mitt försäkringsbolag.
Men höll och hoppa av stolen när kvinnan sa vad jag skulle få i ersättning,29 000kr
Frågade hur dom kommit fram till den summan,var på hon svarade att dom hade nån på Kaplans auktioner.
Sa till henne att den billigaste som finns nu och samma årsmodell (2014) ligger på 40 000kr i Dubai på Chrono24.
Känner mig totalt överkörd.
Så är det nån som kan tipsa hur man kan gå vidare?
0A387452-1EA8-4B4C-9E68-99F63F305092.png
08780186-4752-4977-8E1C-44A9679D5269.png

Oerhört tråkigt att höra. Kanske hade du otur med just handläggaren. Prova att ringa igen. Be en AD göra en värdering som försäkringsbolaget kan godta.

Oerhört tråkigt att höra. Kanske hade du otur med just handläggaren. Prova att ringa igen. Be en AD göra en värdering som försäkringsbolaget kan godta.
Kändes lite som och prata med en vägg,hon bara hänvisade att jag skulle prata med Kaplan och fråga hur dom kom fram till den summan.
Kommer ju inte hitta samma klocka för det fantasipriset.
Kan man inte kräva en ersättningsklocka?

Tråkigt att sånt här ska behöva hända.
Ser att Kaplans har ett ex ligger uppe till auktionen den 11/6. Fullset och från 2017. Den har utrop på 27’ vilket ger ett pris på minst 32’, de anger nyvärde 57’.
Hade du fullset och sitter nu med tom låda och värdelösa papper?

Tråkigt att sånt här ska behöva hända.
Ser att Kaplans har ett ex ligger uppe till auktionen den 11/6. Fullset och från 2017. Den har utrop på 27’ vilket ger ett pris på minst 32’, de anger nyvärde 57’.
Hade du fullset och sitter nu med tom låda och värdelösa papper?
Japp fullset,så låda och papper hemma.
Men som jag skrev innan,kan man inte kräva en ersättningsklocka av försäkringsbolaget?

Men som jag skrev innan,kan man inte kräva en ersättningsklocka av försäkringsbolaget?
Beror väl på hur försäkringen ser ut men värdet ska ju motsvara vad det kostar att ersätta skadan. Vid grovt rån brukar bästa möjliga villkor gälla.

Man kan ju tycka att om klockan som finns på Kaplans 11/6 är likvärdig och du lyckas ropa hem den, så borde det vara aktuellt värde för försäkringsbolaget- boxen (du kan ju sälja din egen)

Har du läst villkoren? Där borde framgå om du skall få ersättning kontant eller ersättas med en likvärdig klocka. För många år sedan hade vi inbrott. Då fick vi välja pengar eller att TH köpte nytt matsilver till oss. Det var länge sedan.

Om de bygger sitt case på Kaplans och den från 2017 är jämförbar med din - försök att få henne, eller hennes chef, att accpetera slutpriset på den inkl Kaplans avgifter, som din ersättningsnivå?

De handläggare som är som "en vägg" kan vara de som inte får besluta något själva. Be att få tala med ansvarig chef.

Edit: Om inget hjälper - gå in på försäkringsbolagets kontor och prata öga mot öga. Det är för lätt att vara tuff på telefon.

Inte mycket till råd, men...

Gott att det inte verkar satt sig i dig. Lycka till!

Senast ändrad:
Kan man sälja en tom box?

Visst kan man det. Folk köper ju klockor utan låda och cert och vill komplettera. Det går att sälja lite överallt, här på KS, tradera, blocket, Kaplans osv.
Värt att notera är att dessa saker, så vitt jag förstår från tidigare diskussioner i forumet, tillhör försäkringsbolaget i det fall att de löser in klockan.

Har du läst villkoren? Där borde framgå om du skall få ersättning kontant eller ersättas med en likvärdig klocka. För många år sedan hade vi inbrott. Då fick vi välja pengar eller att TH köpte nytt matsilver till oss. Det var länge sedan.

Om de bygger sitt case på Kaplans och den från 2017 är jämförbar med din - försök att få henne, eller hennes chef, att accpetera slutpriset på den inkl Kaplans avgifter, som din ersättningsnivå?

De handläggare som är som "en vägg" kan vara de som inte får besluta något själva. Be att få tala med ansvarig chef.

Edit: Om inget hjälper - gå in på försäkringsbolagets kontor och prata öga mot öga. Det är för lätt att vara tuff på telefon.

Tack för svar.

Tråkigt att höra. Varit i liknande situation med Trygg-Hansa. Bråkade rätt länge kring värderingen. Slutade med att jag tog in egen värderingsman och försäkringsbolaget i sin tur en tredje (mest för att initial värdering var ungefär hälften av marknadsvärde). Tredje värderingsman la sig mitt emellan de andra två.

Tyvärr såg jag nu att trygg hansa inte har nåt kontor i min hemstad (Jönköping)

Tråkigt att höra. Varit i liknande situation med Trygg-Hansa. Bråkade rätt länge kring värderingen. Slutade med att jag tog in egen värderingsman och försäkringsbolaget i sin tur en tredje (mest för att initial värdering var ungefär hälften av marknadsvärde). Tredje värderingsman la sig mitt emellan de andra två.
Man blir bara så trött..
Blev du nöjd sen?

Det är klart att försäkringen försöker med häst/ko-förhandling i förstahand. Be de presentera den där "värderingen", i skrifrlig form. Om de inte kan, be dem kontakta AD eller Kaplans som får skriva ett utlåtande.

Eller så kan du ge dem ett motbud om de föredrar "snabb" affär. 😁

Det är klart att försäkringen försöker med häst/ko-förhandling i förstahand. Be de presentera den där "värderingen", i skrifrlig form. Om de inte kan, be dem kontakta AD eller Kaplans som får skriva ett utlåtande.

Eller så kan du ge dem ett motbud om de föredrar "snabb" affär. 😁
De säger att dom har vart i kontakt med nån Thomas på Kaplans.
Men ska lyda ditt råd och be att få se den värderingen i skriftlig form.

De är ett vinstdrivande företag som förhandlar med dig. Var inte blyg nu.

Tänk på att värderad bostad eller såld bostad är sällan samma "pris". Detsamma gäller för klockauktioner.

Först av allt, riktigt trist att höra och bra att du är OK. Oerhört trist att detta inträffar.
Misstänker att "Thomas" på Kaplans gjort en schablonvärdering. Han har ju varken haft möjlighet att undersöka klockan eller diskutera direkt med dig.
Instämmer med tidigare att be att få se den värderingen i ett skriftligt utlåtande. Och även påpeka eventuella felaktiga antaganden som legat till grund för värderingen.

Tillbaka
Topp