Du verkar tro att försäkringsbolagen gör allt för att motarbeta sina kunder. Handläggarna förhåller sig till villkoren och har därav inte så mycket spelrum när det kommer till beslut, men det har inte cheferna heller. Hade alla kunder kunnat överklaga villkoren med lite tjat så hade premien mångdubblats.Har du läst villkoren? Där borde framgå om du skall få ersättning kontant eller ersättas med en likvärdig klocka. För många år sedan hade vi inbrott. Då fick vi välja pengar eller att TH köpte nytt matsilver till oss. Det var länge sedan.
Om de bygger sitt case på Kaplans och den från 2017 är jämförbar med din - försök att få henne, eller hennes chef, att accpetera slutpriset på den inkl Kaplans avgifter, som din ersättningsnivå?
De handläggare som är som "en vägg" kan vara de som inte får besluta något själva. Be att få tala med ansvarig chef.
Edit: Om inget hjälper - gå in på försäkringsbolagets kontor och prata öga mot öga. Det är för lätt att vara tuff på telefon.
Inte mycket till råd, men...
Gott att det inte verkar satt sig i dig. Lycka till!
Att bara gå in på kontoret kanske funkade för 10-15 år sedan, idag not so much. Kanske funkar på mindre orter men i landets större städer skulle jag säga att det är ganska kört, och ett inbokat möte för ”enbart” några 10kkr har dom inte tid med.
Min rekommendation är att fixa ett externt utfärdat värderingsbevis och maila in det till handläggaren, då borde det inte vara några problem att få ersättning.
/En med ett antal års erfarenhet i branschen