• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rånad på klocka

Hugii

Audemars
Även en begagnad klocka kan vara bra att få värderad då å då ;) ...
händer det en olycka så skall du styrka att du har eget den aktuella klockan...
Länsförsäkringar täcker upp 200tkr i hemmet och 100tkr utanför hemmet.
 
Jag tror att vi kan se fram emot ganska mycket försäkringsbedrägerier i framtiden, speciellt om konjunkturen viker ned och vissa får problem med t.ex. bostadslånen.

Antag att man köpt en klocka på avbetalning i butik. Då säljer man helt enkelt klockan till en köpare, som köper i god tro. Sedan stöldanmäler man till försäkringsbolag, och får pengar / ny klocka där. Denna klocka kan man sedan sälja "beg" igen. Avbetalningsskulden blir man inte av med, men den kan ju löpa på då man fått betalt för (minst) två klockor.

Summa summarum: Pga klockornas höga priser (i närheten av bilars priser), samt avsaknad av ordentliga ägar- samt stöldregister för klockor, så tror jag att det kommer bli allt tuffare och tuffare och svårare att få försäkringspengar för klockor vid rån och "rån" i framtiden. Motbevisa mig gärna (med ett resonemang)!
 
Senast ändrad:

Jimpa

Panerai
Såhär då.. jag köper en klocka för 38000kr. tre år senare händer något vilket sinario som helst men klockan är borta. Försäkringsbolaget kollar mina bilder , Boxar och Swich betalningar . Tror ni dom ger tillbaka 38000kr när dom ser att det är de du pröjsat. Eller slänger på ex 5000kr som klockan nu stigit med dom sista åren. Hmm :) jag är nog inne på tidigare talare att det kan bli svårt den dagen man väl står där. Värderar man klockor med "jämna mellanrum" Så får man värdestigningen på papper åtminstone.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag tror att vi kan se fram emot ganska mycket försäkringsbedrägerier i framtiden, speciellt om konjunkturen viker ned och vissa får problem med t.ex. bostadslånen.

Antag att man köpt en klocka på avbetalning i butik. Då säljer man helt enkelt klockan till en köpare, som köper i "god tro". Sedan stöldanmäler man till försäkringsbolag, och får pengar / ny klocka där. Denna klocka kan man sedan sälja "beg" igen. Avbetalningsskulden blir man inte av med, men den kan ju löpa på då man fått betalt för (minst) två klockor.

Summa summarum: Pga klockornas höga priser (i närheten av bilars priser), samt avsaknad av ordentliga ägar- samt stöldregister för klockor, så tror jag att det kommer bli allt tuffare och tuffare och svårare att få försäkringspengar för klockor vid rån och "rån" i framtiden. Motbevisa mig gärna (med ett resonemang)!
Problemet bara att försäkringbolaget kräver polisanmälan, vilket gör "köparen" av din klocka till hälare. Bad move.
 
Såhär då.. jag köper en klocka för 38000kr. tre år senare händer något vilket sinario som helst men klockan är borta. Försäkringsbolaget kollar mina bilder , Boxar och Swich betalningar . Tror ni dom ger tillbaka 38000kr när dom ser att det är de du pröjsat. Eller slänger på ex 5000kr som klockan nu stigit med dom sista åren. Hmm :) jag är nog inne på tidigare talare att det kan bli svårt den dagen man väl står där. Värderar man klockor med "jämna mellanrum" Så får man värdestigningen på papper åtminstone.

Ja, men det handlar inte bara om värdeökningar. Jag tror lyxklockors kombination av dålig spårbarhet, lättsåldhet, lättgömdhet och höga pris att det kan bli riktigt svårt att få ut pengar från försäkringsbolag - kanske ligger detta några år framåt, men så ser jag på det. Dessutom bärs de utanför hemmet och ett helt spektrum av oaktsamhetsaspekter kan anföras: geografiskt område, berusning, klockslag, sällskap, om man flashat klockan. Etc..

"Pga att kunden via sin kortärmade jumper tydligt visat en allmänhet sin dyra klocka, druckit två starköl, samt vistats kl 01:00 ensam i XY, kan inte ersättning utbetalas."
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Såhär då.. jag köper en klocka för 38000kr. tre år senare händer något vilket sinario som helst men klockan är borta. Försäkringsbolaget kollar mina bilder , Boxar och Swich betalningar . Tror ni dom ger tillbaka 38000kr när dom ser att det är de du pröjsat. Eller slänger på ex 5000kr som klockan nu stigit med dom sista åren. Hmm :) jag är nog inne på tidigare talare att det kan bli svårt den dagen man väl står där. Värderar man klockor med "jämna mellanrum" Så får man värdestigningen på papper åtminstone.
Klokt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, men det handlar inte bara om värdeökningar. Jag tror lyxklockors kombination av dålig spårbarhet, lättsåldhet, lättgömdhet och höga pris att det kan bli riktigt svårt att få ut pengar från försäkringsbolag - kanske ligger detta några år framåt, men så ser jag på det. Dessutom bärs de utanför hemmet och ett helt spektrum av oaktsamhetsaspekter kan anföras: geografiskt område, berusning, klockslag, sällskap, om man flashat klockan. Etc..

"Pga att kunden via sin kortärmade jumper tydligt visat en allmänhet sin dyra klocka, druckit två starköl, samt vistats kl 01:00 ensam i XY, kan inte ersättning utbetalas."
Inte en chans. Du ska ha varit uppenbart vårdslös för att försäkringsersättning inte ska utgå. T ex hängt den på en krok i omklädningsrummet på gymmet och sen gått och duschat. Som ett exempel.
 

Marquise

Omega
Oj! Här eskalerar spekulationerna. Mycket matnyttigt dock, just nu har jag någon standardhemförsäkring jag inte har koll på, ingen dyrare klocka för den delen heller. Men när det kommer vill jag ha koll. Tack för alla svar.
 
Inte en chans. Du ska ha varit uppenbart vårdslös för att försäkringsersättning inte ska utgå. T ex hängt den på en krok i omklädningsrummet på gymmet och sen gått och duschat. Som ett exempel.
Som jag skrivit, jag tror att fusket och bedrägerierna på detta område kan eskalera, även tränga sig in i "hederliga medelklassen" t.ex. som resultat av en framtida ekonomisk kris. Det är för enkelt helt enkelt! Jag tror det kommer vara tufft att få ut sina pengar samt att försäkringsbolag kommer ändra sin policy / avtal / praxis.

Det är väl redan jättesvårt att skicka en klocka försäkrad med paket som privatperson (utan extraförsäkring från specialbolag)? Jag minns inte om detta gäller nationellt, men definitivt internationellt.
 

Rey

Rolex
Har själv blivit rånad på klocka, lämnade in låda och tillbehör samt styrkte köp via kontoutdrag och även bilder på klockan. Fick ersättning när polisen lagt ner ärendet. Hade IF vid det tillfället, gick på hemförsäkringen.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Inte en chans. Du ska ha varit uppenbart vårdslös för att försäkringsersättning inte ska utgå. T ex hängt den på en krok i omklädningsrummet på gymmet och sen gått och duschat. Som ett exempel.
Instämmer att det ska till jävligt mycket för att försäkringsbolagen ska ändra i sina villkor så att de i princip kan neka dig på såna "lösa" grunder. Däremot om fler och fler blir av med sina klockor i framtiden så är det inte så svårt att gissa åt vilket håll premierna kommer att gå...
 
Att försöka lura ett försäkringsbolag genom att säga att man blivit rånad kommer inte bli vanligare och vanligare, det är det redan.

Tyvärr är det många riktiga rånoffer som får problem med att få ut ersättning pga detta. Överlag så gäller ju regeln att bolagen vägrar betala ut ersättning om de verkligen inte har något annat val. Finns det en chans att slippa betala ut så tar de den. Finns gott om exempel där de vägrat betala ut trots att brott tydligt har begåtts...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hälare? OJ! Jag ändrar nu, "god tro" -> god tro.
God tro är en bedömningsfråga och lagen ändrandes 2003.

I Sverige finns ”Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre”. Sedan 2003 är lagen ändrad så att man som köpare inte kan hävda att man handlat i god tro (och därmed ska få behålla det man köpt) om varan/egendomen är stulen eller tagen från den rätte ägaren under hot eller tvång.

Från länken ovan:
Om förvärv av stöldgods däremot skett från och med 1 juli 2003 och framåt så kan stöldgods inte godtrosförvärvas oavsett hur kvalificerad god tro förvärvaren än kan uppvisa, utan ägaren har rätt att kräva tillbaka egendomen från innehavaren, se NJA 2011 s. 907.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Instämmer att det ska till jävligt mycket för att försäkringsbolagen ska ändra i sina villkor så att de i princip kan neka dig på såna "lösa" grunder. Däremot om fler och fler blir av med sina klockor i framtiden så är det inte så svårt att gissa åt vilket håll premierna kommer att gå...
Så kan det mycket väl bli...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Som jag skrivit, jag tror att fusket och bedrägerierna på detta område kan eskalera, även tränga sig in i "hederliga medelklassen" t.ex. som resultat av en framtida ekonomisk kris. Det är för enkelt helt enkelt! Jag tror det kommer vara tufft att få ut sina pengar samt att försäkringsbolag kommer ändra sin policy / avtal / praxis.

Det är väl redan jättesvårt att skicka en klocka försäkrad med paket som privatperson (utan extraförsäkring från specialbolag)? Jag minns inte om detta gäller nationellt, men definitivt internationellt.
Tror du är ute och snurrar. Det finns flertalet rättsfall som bolagen måste rätta sig efter. Möjligheten att försöka lura försäkringsbolagen har ju alltid funnits och att fler helt plötsligt skulle bestämma sig för att bli kriminella tror jag inte på.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Håller med, när @Ako släpade runt oss i höstas var ingen nykter efter andra stoppet av sju. ;)
"Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne", sa han och tittade på sina fromma åhörare. Han var tyst ett ögonblick så att orden skulle få sjunka in, och sedan böjde han sig ner och fortsatte att skriva på marken. Flera minuter senare tittade han upp igen - och den enda som fanns kvar var kvinnan.
 

jabla

Sarlacc
"Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne", sa han och tittade på sina fromma åhörare. Han var tyst ett ögonblick så att orden skulle få sjunka in, och sedan böjde han sig ner och fortsatte att skriva på marken. Flera minuter senare tittade han upp igen - och den enda som fanns kvar var kvinnan.
Tur vi inte hade några fruntimmer med...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Men Rolex stöldmarkerar väl sina klockor i sina system, vid garantiärenden och serviceärenden, eller har jag fel? Det torde ju göra att en stulen rolle får ett väldigt lågt värde om det varken går att hävda garanti eller serva den?
 

Linkan

Rolex
Jag fick lämna in min klocka för drygt en månad sedan (beggad köpt och 40år gammal utan kvitto), när jag sedan anmälde skadan till försäkringsbolaget.
Så sa jag att jag hade köpt den begagnat för cirka 7månader sedan och för hur mycket. Så frågade dom vilket år den var ifrån samt hur mycket reperationen kostade.
Det enda jag betalade var självrisken, sedan ville dom ha bildbevis på klockan och bilden på kvittot ifrån reperationen.
 

Jimpa

Panerai
Låter kanon, Precis den hjälp man förväntar sig att få ju.vilket bolag var detta då?
 
Topp