• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radiomir ☣️

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
C744235E-1F2A-45A7-A38F-637D12F55134.jpeg
Ämen! Long time no see brushan
 

Skumbomb

Omega
Efter att ha spenderat sommaren med en tuna på armen så är det dags att ta på sig pannan och knata iväg till kontoret igen.

Har flippat en del annat nu i närtid och det gick ju hur smidigt som helst så det kanske är dags att flippa även denna. Sitter och drömmer om en 995a men skulle gärna se vad det finns för andra modeller. Det jag är ute efter i första hand är kupat glas, därefter guldvisare, sedan wirelugs. Jag har inte provat 47 mm men det kanske funkar. Blir inte klokare av watchbase angående vilka som har kupat glas. Någon som kan nämna några modeller?

Har skaffat ett gäng band från oddface så vill gärna credda honom när jag ändå är i farten.

20230804_151301.jpg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Efter att ha spenderat sommaren med en tuna på armen så är det dags att ta på sig pannan och knata iväg till kontoret igen.

Har flippat en del annat nu i närtid och det gick ju hur smidigt som helst så det kanske är dags att flippa även denna. Sitter och drömmer om en 995a men skulle gärna se vad det finns för andra modeller. Det jag är ute efter i första hand är kupat glas, därefter guldvisare, sedan wirelugs. Jag har inte provat 47 mm men det kanske funkar. Blir inte klokare av watchbase angående vilka som har kupat glas. Någon som kan nämna några modeller?

Har skaffat ett gäng band från oddface så vill gärna credda honom när jag ändå är i farten.

20230804_151301.jpg
424 och 425 är 47mm och har kupat glas, guldvisare och wirelugs. 587 och 690 är 47 mm och har kupat glas och guldvisare. Sen finns 2020, 1243, 1350 som är 45mm och har guldvisare samt wirelugs men inte så kupat glas.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha spenderat sommaren med en tuna på armen så är det dags att ta på sig pannan och knata iväg till kontoret igen.

Har flippat en del annat nu i närtid och det gick ju hur smidigt som helst så det kanske är dags att flippa även denna. Sitter och drömmer om en 995a men skulle gärna se vad det finns för andra modeller. Det jag är ute efter i första hand är kupat glas, därefter guldvisare, sedan wirelugs. Jag har inte provat 47 mm men det kanske funkar. Blir inte klokare av watchbase angående vilka som har kupat glas. Någon som kan nämna några modeller?

Har skaffat ett gäng band från oddface så vill gärna credda honom när jag ändå är i farten.

20230804_151301.jpg

Skillnad på kupat och förhöjt glas.

Kupat är såsom 233, 127, 217, 690, 995. De två sista radiomir-modeller. Det glaset är mer sällsynt bland panerai-modeller överlag.

Förhöjt glas är det vanligare som finns på 372, 422, 992, etc. Det glaset finns på bla 992 och de nyare 45mm modellerna hos radiomir.

Och ja det här är ingen officiell sorteringsgrej hos watchbase, så man får lite komma ihåg eller bli en femma på att stalka instagram
 
Senast ändrad:

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skillnad på kupat och förhöjt glas.

Kupat är såsom 233, 127, 217, 690, 995. De två sista radiomir-modeller. Det glaset är mer sällsynt bland panerai-modeller överlag.

Förhöjt glas är det vanligare som finns på 372, 422, 992, etc. Det glaset finns på bla 995 och de nyare 45mm modellerna hos radiomir.

Och ja det här är ingen officiell sorteringsgrej hos watchbase, så man får lite komma ihåg eller bli en femma på att stalka instagram
Och ja brasklapp på mig själv att nej jag inte nämnde alla reffar med vardera glas.

Men förslag till @mårt - ska vi inkl glaskupering i storlekaguiden?
 

Skumbomb

Omega
Skillnad på kupat och förhöjt glas.

Kupat är såsom 233, 127, 217, 690, 995. De två sista radiomir-modeller. Det glaset är mer sällsynt bland panerai-modeller överlag.

Förhöjt glas är det vanligare som finns på 372, 422, 992, etc. Det glaset finns på bla 995 och de nyare 45mm modellerna hos radiomir.

Och ja det här är ingen officiell sorteringsgrej hos watchbase, så man får lite komma ihåg eller bli en femma på att stalka instagram
Du nämner 995 både som kupat och förhöjt?

Jag har 17,2 cm omkrets. Kan 47mm kännas för stort då kanske?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du nämner 995 både som kupat och förhöjt?

Jag har 17,2 cm omkrets. Kan 47mm kännas för stort då kanske?
Jag skulle skrivit 992 som exemplet med den med förhöjt, fixar det i orginalinlägger.

Jag har släta 17cm och har 44mm, 45, och 47 med wirelugs.

47 med wirelugs är nästan indentisk med 44mm luminor LUGG TILL LUGG. Så jag tycker kbk om du har ett liv där du inte är dressad i kostym till majoriteten
 

Skumbomb

Omega
Skillnad på kupat och förhöjt glas.

Kupat är såsom 233, 127, 217, 690, 995. De två sista radiomir-modeller. Det glaset är mer sällsynt bland panerai-modeller överlag.

Förhöjt glas är det vanligare som finns på 372, 422, 992, etc. Det glaset finns på bla 992 och de nyare 45mm modellerna hos radiomir.

Och ja det här är ingen officiell sorteringsgrej hos watchbase, så man får lite komma ihåg eller bli en femma på att stalka instagram
Hej igen! Har glott sönder youtube och blivit glosögd av att se roterande klockor för att lista ut vad som är kupat och förhöjt. Jag tycker det ser ut som att 425 är förhöjt (och kupat?) eller bara förhöjt?, till skillnad från 995 t.ex. som är mer rund i kanten och "kommer upp" ur boetten. Obviously så är det ju olika modeller men ändå.

vi har t.ex. denna på 425..

..och denna på 995

...992 som enligt ovan inlägg ska vara förhöjt är ju mer likt 425.

tankar från er som är insatta?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej igen! Har glott sönder youtube och blivit glosögd av att se roterande klockor för att lista ut vad som är kupat och förhöjt. Jag tycker det ser ut som att 425 är förhöjt (och kupat?) eller bara förhöjt?, till skillnad från 995 t.ex. som är mer rund i kanten och "kommer upp" ur boetten. Obviously så är det ju olika modeller men ändå.

vi har t.ex. denna på 425..

..och denna på 995

...992 som enligt ovan inlägg ska vara förhöjt är ju mer likt 425.

tankar från er som är insatta?

Korrekt på alla punkter! Bra spottat.

425 är förhöjt och 995 är kupat. Och att 992 har samma glasform som 425
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Snabb fråga; är 337 den enda Radiomiren på 42 mm med manuellt verk och wirelugs?

Nej:

Bla 338 och 408 har handvevade (med verken P999 och P2003 respektive)

Finns säkert flera, men killgissar på att majoriteten har handvevade verk på 42mm radiomirs med wirelugs.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Nej:

Bla 338 och 408 har handvevade (med verken P999 och P2003 respektive)

Finns säkert flera, men killgissar på att majoriteten har handvevade verk på 42mm radiomirs med wirelugs.
408 är dock 45 mm?

Verkar alltså som att 337 är den enda i stål utan komplikationer. Tycker den ser sjukt bra ut på bild.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Hur kan jag missat 337... den gillar jag!!

Nån som haft en eller vet mer? Gillar verkligen radiomirs med wirelugs men efter att ha ägt 424 blev jag avskräckt av storleken. Denna vore ju så så bra tänker jag!
 
Senast ändrad:

Nurburgking

Cartier
Hej igen! Har glott sönder youtube och blivit glosögd av att se roterande klockor för att lista ut vad som är kupat och förhöjt. Jag tycker det ser ut som att 425 är förhöjt (och kupat?) eller bara förhöjt?, till skillnad från 995 t.ex. som är mer rund i kanten och "kommer upp" ur boetten. Obviously så är det ju olika modeller men ändå.

vi har t.ex. denna på 425..

..och denna på 995

...992 som enligt ovan inlägg ska vara förhöjt är ju mer likt 425.

tankar från er som är insatta?
Vill du ha det upphöjda glaset så är det 995 du ska ha av dessa. Jag har en och glaset är en av sakerna som jag verkligen uppskattar med klockan 😊
EE579EC4-6FCA-45F3-93AE-90D71B76CDB5.jpeg
 
Topp