• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radiomir ☣️

lulebon

Omega
Riktigt sugen på en Radiomir. Dock som vanligt orolig över storleken givet mina små handleder(16.5cm). Någon med liknande storlek som har erfarenhet av 45mm modellerna med wire lugs? Behöver jag vara orolig?
 

Skumbomb

Omega
Vill du ha det upphöjda glaset så är det 995 du ska ha av dessa. Jag har en och glaset är en av sakerna som jag verkligen uppskattar med klockan 😊
EE579EC4-6FCA-45F3-93AE-90D71B76CDB5.jpeg
Det är egentligen kupat jag är ute efter, men det där är väl kupat? Eller så får jag omdefinera kupat/upphöjt. 😅
995 är lite av en grail men jag är inte riktigt där i att lägga den pengen. Sedan gillar jag wirelugs och skulle vilja prova 47 mm.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt sugen på en Radiomir. Dock som vanligt orolig över storleken givet mina små handleder(16.5cm). Någon med liknande storlek som har erfarenhet av 45mm modellerna med wire lugs? Behöver jag vara orolig?
45mm kommer gå toppen på 16.5. Don't worry. Med just wire lugs så är det lätt att justera känslan med olika tjocka band dessutom. Jag sätter ett tjockare band på min 47mm (jag har 17.5mm typ) och den känns liten.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bilder på gummiarmband, funkar ju hur bra som helst.
Byter man själv eller går man till AD? är det "vanlig" spårmejsel som gäller för skruvarna och i sådana fall vilken bredd?

Ser riktigt bra ut, precis så som jag önskade.kslike:cool:

Man kan byta själv. Det är 1,4 mm mejsel, inte 1,6 mm som på skruvarna på en luminor. Men det krävs lite finess. Jag brukar lägga klockan uppochned och låta den ligga så genom hela jobbet. Skruva ut skruvarna bara en bit, för man tappar bort dem lätt, och sen ta ut vajjerhornen för att sätta på nytt band :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Man kan byta själv. Det är 4mm mejsel, inte 6mm som på skruvarna på en luminor. Men det krävs lite finess. Jag brukar lägga klockan uppochned och låta den ligga så genom hela jobbet. Skruva ut skruvarna bara en bit, för man tappar bort dem lätt, och sen ta ut vajjerhornen för att sätta på nytt band :)
Bra underlag är ett dubbelvikt vitt örngott eller liknande. Då blir det lite mjukt och stabilt och de små skruvarna fångas upp och syns ifall de trillar ur.
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Man kan byta själv. Det är 4mm mejsel, inte 6mm som på skruvarna på en luminor. Men det krävs lite finess. Jag brukar lägga klockan uppochned och låta den ligga så genom hela jobbet. Skruva ut skruvarna bara en bit, för man tappar bort dem lätt, och sen ta ut vajjerhornen för att sätta på nytt band :)
Du menar väl 1.4 och 1.6 mm annars lär det krävas mer än finess 🤪
 

Mauritz

Rolex
Man kan byta själv. Det är 1,4 mm mejsel, inte 1,6 mm som på skruvarna på en luminor. Men det krävs lite finess. Jag brukar lägga klockan uppochned och låta den ligga så genom hela jobbet. Skruva ut skruvarna bara en bit, för man tappar bort dem lätt, och sen ta ut vajjerhornen för att sätta på nytt band :)
Har jag förstått dig rätt att man behöver inte skruva ur skruvarna helt?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Någon på här som äger eller har ägt en Pam1243 Eilean? Är lite småsugen på att köpa den...
1712146663433.png

1712146929421.png

1712147151407.png

1712147174602.png
Inte ägt, men håller den mycket högt. Otroligt fin nyans på tavlan och med härligt mönster, riktigt nice case med patinalooken på stålet, fint kupat glas, underbara guldvisare… Faktiskt rejält förvånad över att det ex som finns hos @Sch0nning i Paneraibutiken inte sålts för länge sedan.
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Inte ägt, men håller den mycket högt. Otroligt fin nyans på tavlan och med härligt mönster, riktigt nice case med patinalooken på stålet, fint kupat glas, underbara guldvisare… Faktiskt rejält förvånad över att det ex som finns hos @Sch0nning i Paneraibutiken inte sålts för länge sedan.
Tack för du bekräftar mina tankar hehe. Åh fan har dem en i butiken?! Trodde den släpptes för 2-3 år sedan?
 

Alec

Omega
2-Faktor
Låt oss diskutera lite Radiomir!

Jag har själv haft 4 st Radiomirz tidigare; 620, 736, 587 och 995. Alla 4 har fått lämna (visserligen precis som de flesta andra pannor jag haft #flippzcii). 995 var helt klart bäst av de 4 och såldes enbart för att finansiera 127:an. Kan lätt tänka mig en sån igen någon dag.

209943940_1191061564695149_1934883990621484912_n.jpg


Jag känner ibland att jag skulle vilja ha en lite mindre dress-panna. En panna man kan ha till fester, bröllop etc. 620 var bra storleksmässigt men kändes lite steril (hade nog velat ha guldvisare tror jag).

513 och 231 är två pannor jag glott mycket på. Jag tror 231 passar bättre in i min samling då den tickar fler boxar (radiomir, guld, wirelugs) men samtidigt tilltalar nog 513 mig liiite mer pga den mindre storleken(har ju redan 4 större pannor..). Gillar dock att 231 är i gul-guld, tycker tonen är lite snyggare. Får se hur det blir där. Kanske blir någon av dessa min nästa panna, om jag känner mig redo för guld när dagen kommer.

Bilder lånade från nätet:

513
1626857500167.png


231
1626858509824.png


Jaja hur som helst, detta får bli vår Radiomir-tråd. Kört hårt!
Sprang också på en bild på nätet där en kille använt sin 513 som mer av en dressklocka. Tycker det ser riktigt bra ut, någon som provat/ägt?
IMG_2188.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Sprang också på en bild på nätet där en kille använt sin 513 som mer av en dressklocka. Tycker det ser riktigt bra ut, någon som provat/ägt?
IMG_2188.jpeg
Inte 513, men 512 och 655. Bra dressklockor. Bra klockor generellt.

Jag tyckte roande nog att de var lite för små, därmed har jag dem inte kvar. 😂
 

Alec

Omega
2-Faktor
Inte 513, men 512 och 655. Bra dressklockor. Bra klockor generellt.

Jag tyckte roande nog att de var lite för små, därmed har jag dem inte kvar. 😂
Ja är väl lite idén med dressklockor 😂
Kikat på 512, känns som ett rimligt och bra alternativ om man vill ha något lite nättare på armen i sommarens bröllop i Italien. Att äga en Panerai med mindre än 100m vattentålighet som tex Quaranta modellerna skulle nog ta emot lite i själen (även om jag inte planerat att bada med den).
Såg för övrigt att det legat en 512 ute i två år på annons här på KS, verkar inte vara superpoppis direkt?
 
Senast ändrad:
Topp