• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rally

nept

Silver
Tänkte vi kunde starta en tråd för kungen bland motorsporter: rally. Tänkte fokusera mest på elitnivån, men om du kör rally själv eller har nåt kul att säga om amatörrallyn så kör på.

1639412754833.png

Rally?

Om ni inte vet vad rally är så kan jag sammanfatta. Rally skiljer sig från tex F1 på flera sätt: bilen liknar en normal bil, det är två personer i bilen och bara en bil kör i taget. Vägarna är risiga och kortast tid summerat över alla sträckorna i eventet vinner. Snabbaste föraren vinner och det är inget trams med safety cars och olovliga omkörningar och sånt. Ett event har typiskt nånstans mellan 15 och 30 sträckor och varje sträcka tar mellan några minuter och uppåt en halvtimme.

VM i rally körs över ett helt år och på ett antal olika underlag (is, grus, asfalt...).

De mest kända tävlingarna på kalendern är förmodligen dessa:

• Monte-carlo (snirklande alpvägar med förrädiska isfläckar)
  • Kenya (långa sträckor med zebror och grejer)
  • Finland (vansinnesfart på böljande grusvägar)

1639412312690.png

1639414539687.png

Lite klipp

Här är två korta klipp från rally Finland:

Såhär kan det vara på asfalt:

Här är samma som hoppet ovan, men från förarens perspektiv. En lite längre video som jag tycker är oerhört hypnotiskt att kolla på:

1639414579385.png

Äldre rallyn

För den som gillar nostalgi eller bara vill kolla på folk som kör fort på risiga underlag så finns det oerhörda mängder material på youtube.

Här är några smakprov från olika eror, här från kanalen VHS Rallies.

Ett smakprov från året

Ifall F1 är som en glassig musikvideo med ett populärt rockband så är rally lite som en blackmetalskiva inspelad på kassettspelare i skogen.

Ett favoritögonblick från året är nog sista dagen av VM-eventet i Kroatien, där regerande mästaren och säsongens ledare Ogier blev inblandad i en olyckshändelse på vägen mellan sträckorna och inte kunde stänga dörren. De tejpade ihop det som fanns kvar och fortsatte köra.

1639413055446.png

Kartläsaren Ingrassia valde att använda skidglasögon för att det flög in en massa skräp i hålen:

1639413366761.png

Med två sträckor kvar låg paret på tredje plats, cirka 7 sekunder från ledande Evans, som låg tvåa i mästerskapet.

1639413300168.png

Men varför nöja sig med tredje plats när man kan köra max attack med en trasig bil?

Evans försöker matcha tempot men tappar några bråkdelar i en kurva - Ogier vinner rallyt med 0.6 sekunder. Det är så man blir 8-faldig världsmästare.

Finns även ett officiellt sammandrag på SVT som kan ses till april 2022.

Det var allt för mig, hoppas ni gillar tråden.

Senast ändrad:
Härlig tråd, den måste så klart följas.
Nästa år kommer bli än mer spännande då Oliver verkligen körde bra nu på slutet.

Härlig tråd, den måste så klart följas.
Nästa år kommer bli än mer spännande då Oliver verkligen körde bra nu på slutet.

Att Ogier slutar gör ju att fighten om tronen är öppen. Tror det blir riktigt spännande.

Hoppas såklart på att Solberg har ett bra år men när det gäller mästerskapet tror jag det blir någon av dessa tre!

• 🇬🇧 Elfyn Evans: blev tvåa bakom Ogier för andra året i rad. Han förtjänar en titel, särskilt efter att ha kraschat bort 2020-titeln på sista dagen på sista rallyt i Monza.
  • 🇪🇪 Ott Tänäk: vann VM 2019 men har haft otur med bilen sedan dess. Kanske dags igen?
  • 🇫🇮 Kalle Rovanperä: vaknade till mot slutet av 2021 med två vinster och blev yngsta föraren att vinna ett VM-rally.

Personligen hoppas jag på Kalle för jag tycker han är så himla tuff.

Monte carlo-rallyt

Nästa event på kalendern är förstås säsongens första rally i Monte carlo, som körs i franska alperna runt Monaco, i januari.

Har grävt fram lite ur arkivet för den som vill värma upp:

Och förstås lite historiska klipp:

Nya bilar

WRC har bytt reglemente till nästa år. Största skillnaden är nog att bilarna får en hybridmotor istället för bara bensin som tidigare år. Hur snabba de är återstår att se men jag förväntar mig att det är ungefär samma som i år.

Att Ogier slutar gör ju att fighten om tronen är öppen. Tror det blir riktigt spännande.

Hoppas såklart på att Solberg har ett bra år men när det gäller mästerskapet tror jag det blir någon av dessa tre!

• 🇬🇧 Elfyn Evans: blev tvåa bakom Ogier för andra året i rad. Han förtjänar en titel, särskilt efter att ha kraschat bort 2020-titeln på sista dagen på sista rallyt i Monza.
  • 🇪🇪 Ott Tänäk: vann VM 2019 men har haft otur med bilen sedan dess. Kanske dags igen?
  • 🇫🇮 Kalle Rovanperä: vaknade till mot slutet av 2021 med två vinster och blev yngsta föraren att vinna ett VM-rally.

Personligen hoppas jag på Kalle för jag tycker han är så himla tuff.
Kalle är en personlig favorit här också.
Tror och hoppas att han blir farlig nästa säsong.

Ott har jag lite svårt för sin person även om han är extremt duktig bakom ratten.

Petter Solberg har pratat med Dagbladet och verkar inte helt glad över hur chefen (Adamo?) har bemött Oliver.

Kanske inte helt orelaterat till att Adamo avgick helt plötsligt nu i veckan. Vem vet.

Pappa Petter berättar om en väldigt speciell upplevelse, när en av Hyundai-cheferna blev förbannad på sonen.

– Allt började under Safarirallyt i Kenya. Det gick fel och Oliver kraschade bilen. Chefen var fly förbannad. Han slängde ner telefonen och sa: "Här satsar vi på ungdomen" ironiskt. Helt ärligt så sa jag till honom att han inte kunde fortsätta så.

Han fortsätter:

– Efter kraschen satt Oliver i möten med teamet och kom tillbaka helt skakad. Allt detta finns på film. Jag såg ett avsnitt häromdagen, och allt kom tillbaks. Det är helt sjukt. Jag har varit med om mycket sedan jag började köra 1999, men det här är på en ny nivå, säger pappa Solberg till Dagbladet.

Loeb har signat med M-sport och kommer att delta i Monte carlo och eventuellt fler tävlingar framöver. Coolt!

Förövrigt lite häftigt att M-sport skickar hela fyra bilar till tävlingen...

Loeb i toppen av totalen med 10 sekunder också.
Gubben kan än ;)

Hörde att Oliver hade problem med kommunikationen/intercom i bilen igår.
Är det avhjälpt?
Hade hoppats på lite mer från honom idag eller är det något annat som strular för honom?

Loeb i toppen av totalen med 10 sekunder också.
Gubben kan än ;)

Hörde att Oliver hade problem med kommunikationen/intercom i bilen igår.
Är det avhjälpt?
Hade hoppats på lite mer från honom idag eller är det något annat som strular för honom?

Loeb vann just SS6 också, så 4 sträckor i rad. Jäkla cool han är alltså

Oliver verkar köra bättre idag men har klagat på rök i bilen, oklart vad det är. Kalle verkar lite off också. Båda är 2 min efter Loeb på totalen.

Svensk seger på sträcka 7, ja han sitter i passagerarstolen men ändå grymt imponerande, bra av Jonas och Gus.

Verkar som Ford är mer med i leken i år, skoj med fler märken och när det är tightare.
De var väl tidiga ute med att testa den nya bilen också så det kanske redan betalar av sig.

Loeb vann just SS6 också, så 4 sträckor i rad. Jäkla cool han är alltså

Oliver verkar köra bättre idag men har klagat på rök i bilen, oklart vad det är. Kalle verkar lite off också. Båda är 2 min efter Loeb på totalen.

Och direkt efter Dakar också. Bra omställning! Coolt!

Nej men fan vad trist med Oliver nu :(
Undra vad det var som gjorde att det understyrde?
Ser ju ut som de knappt åkte av så bilen borde ju klarat sig bra.

Dramatisk morgon! Trubbel för Solberg, Tänak, Evans med flera.

Oliver har startat igen men ligger på +40 minuter nu, men skönt för honom att få köra klart ändå

Kalle har fixat bilen och cruisat upp ett par platser dock, alltid något.

Screenshot_2022-01-22-12-06-48-734_laola1.wrc.jpg

Nej men fan vad trist med Oliver nu :(
Undra vad det var som gjorde att det understyrde?
Ser ju ut som de knappt åkte av så bilen borde ju klarat sig bra.

Han sa att det var röken i bilen som fick honom att tappa fokus, så förhoppningsvis inget allvarligare än så även om han verkar fundera på att bryta :(

Senast ändrad:
Delad trea på sista etappen idag var ju inte kattskit.
Vet dock inte hur däckval spelade roll där, misstänker att det kan ha gjort det.
Hoppas de lyckas få till problemen med avgasinträngningen i kupén till imorgon.

Synd för Oliver men vilken dramatisk avslutning på Seb vs Seb... Riktigt roligt att se en sån hård kamp in i det sista.

Kalle är trea i mästerskapet också, så i praktiken leder han bland dem som ska köra hela säsongen 😎

Ja det var riktigt spännande på slutet.
Ogier kändes ju lite snabbare men hade ju lite otur med punka, däremot var det ju klantigt med tjuvstarten.
Gammal är äldst 🙂

Kalle var riktigt snabb sista dagen, han kan bli farlig för totalen.

Ja det var riktigt spännande på slutet.
Ogier kändes ju lite snabbare men hade ju lite otur med punka, däremot var det ju klantigt med tjuvstarten.
Gammal är äldst 🙂

Kalle var riktigt snabb sista dagen, han kan bli farlig för totalen.
Kalle var ju tvåa i finska vinterrallyt förra året och trea i Sverige 2020, så förhoppningsvis kan han prestera bra nästa rally också.. Om han är lika bra i Estland och Grekland som förra året och låter bli att krascha i Finland så har han mycket goda chanser 😎

Vi hade jäkligt kul, en kompis kom från Lund och han tyckte det var exotiskt. :)

Stod bra till på banan förutom inför semin, då vi flyttade oss närmare start/mål, dunka dunka och mer stämning. Men där ser man ju bara skärmar.

Gott om plats.

Nöjda!

Nästa motorgrej får väl bli WRC i Umeå 28 februari!

Vi hade jäkligt kul, en kompis kom från Lund och han tyckte det var exotiskt. :)

Stod bra till på banan förutom inför semin, då vi flyttade oss närmare start/mål, dunka dunka och mer stämning. Men där ser man ju bara skärmar.

Gott om plats.

Nöjda!

Nästa motorgrej får väl bli WRC i Umeå 28 februari!

Min kompis som skulle fixa biljett ena dagen sa 28e men är ju 24-27e!

Tillbaka
Topp