Bakgrund
2011 blev Colt en egen modell-linje och modellerna blev då av med de "riders" på vridringen som ofta är en igenkänningsfaktor hos Breitling. Den nya linjen bestod helt av kvartsklockor men förändrades igen 2014 då Colt-serien fick tillbaka dessa riders.
Colt Chronograph Automatic lanserades 2015 som den första automatiska Coltkronografen (i Coltserien). Den nya modellen blev den första automatiska Coltkronografen på 15 år.
I mitten av 2016 lanserades Colt Chronograph Automatic Blacksteel, en svart version av modellen som lanserades 2015. Modellen säljs med textilband alternativt med gummi, länk finns ej som tillval.
Coltserien beskrivs av Breitling som deras sportiga linje. Personligen skulle jag säga att det är den renaste serien designmässigt, medan vissa andra skulle säga att det är Breitlings instegslinje. Serien har uteslutande modifierade ETA-verk och modellerna är uteslutande tillverkade i stål.
Samtliga modeller har en WR på 200m men saknar lyspasta på sekundvisaren vilket medför att de inte följer ISO6425 men ändå går ypperligt att använda till bad och sportdykning.
Specifikationer
Urverk: Breitling 13; 28800bph Moddat ETA 7750, Automatisk kronograf, min 42 hrs pwr, hack, wind, datum.
Diameter: 44mm
Lug/Lug: 54mm
Tjocklek: 14,7mm
Material: Stål med svart PVD
WR: 200m
Vikt: Kommer snart
Band: 22/20mm svart "Militärt" textilband med svart vanligt spänne alternativt band tillverkat i gummi. OBS: I recensionen har klockan militärgummi vilket egentligen inte finns som tillval.
Pris: 51850kr på textilband.
56900kr på Pro 3-gummi och viklås.
Boett och vridring
Hela boetten är borstad stål och med en mattsvart PVD-finish vilken ändrar färg från svart till antracitgrå beroende på hur ljuset faller. Ovansidan av vridringen har en något kraftigare borstning än boetten. Vridringen (120 klick) är i vanlig ordning tillverkad i ett stycke med upphöjda riders för att underlätta grepp och frästa markeringar för tidtagning. Vridringen vrids distinkt utan några som helst glapp.
Bandhornen och kronskyddet har skarpa fasningar vilket för tankarna till svarta stealthplan. Precis som vanligt med Breitling är samtliga fasningar på boetten distinkta utan att vara vassa. Kronografknapparna skyddas från stötar av kronhalsar fästa i boetten.
Jag var väldigt skeptisk till bandhornens utformning innan jag fick hem klockan. Den vanliga Coltkronografen i stål har samma boett och jag tycker inte de skarpa linjerna i kombination med en blank boett fungerar stilmässigt. I borstad PVD däremot blir formerna fullt logiska och passande till klockans övergripande taktiska utseende.
Undertill är kronsidan av boetten mjukt rundad vilket medför att varken kronografknappar eller krona känns mot handleden.
Baksida
Baksidan är ganska rejält konvext kupad och som vanligt med Breitling minimalt dekorerad. Modellnummer och serienummer är skrivet i stål, resten svart.
Band
Eftersom jag blev kär i militärgummit som Avenger Hurricane säljs på så var det en "no brainer" att jag ville ha samma band på denna klocka, fast svart och i 22mm. Detta band med svart vikspänne säljs egentligen bara till Chronomat 44 Blacksteel, inte till Colt Chrono Blacksteel. Skillnaden i pris mellan textilbandet och detta gummi på svart viklås är galna 4550kr.
Även om detta är en yonsson special edition 1/1 ( ) så vill jag givetvis redovisa hur klockan upplevs på militärgummit.
Bandet är ett gummiband med ovandelen klädd i antracitfärgat textil. Gummit är skålat likt Hirsch Pure fast med en mer extrem skålning. Skålningen gör att endast bandets ytterkanter ligger mot handleden vilket motverkar svettiga handleder. En annan fördel är att det möjliggör mindre material och därmed ett lättare band som trots att det är tunt och flexibelt ser tjockt ut när klockan sitter på handleden. Bandet avsmalnar från 22mm till 20mm och är även tunnare vid spännet än vid bandhornen. Färger och tjockleken på bandet passar klockrent till boetten.
Spänne
Vikspännet ger en väldigt stabil känsla och öppnas med dubbla tryckknappar på sidorna.
Inbyggt i vikspännet finns mikrojustering för att ändra storleken på bandet cirka 1cm. Justeringen sker med hjälp av ett enkelt tryck i öppet läge och funktionen är givetvis väldigt praktisk att ha med tanke på att bandet behöver klippas för att anpassas till handleden. Handledens omfång varierar även beroende på tid på dygnet och temperatur.
En närmare titt
Tavlan är mattsvart med genomgående cirkulär struktur. Samtlig text, markeringar och även logotypen är tryckt. De enda applicerade detaljerna på tavlan är timmarkeringarna samt de cirklar som avgränsar kronografdelarna från resterande tavla. Sekundärtavlorna är något blankare än övriga tavlan och den lätta sunbursteffekten på dessa delar skapas av en fräsning som liknar strukturen på övriga tavlan.
Svart datumskiva med vita datum passar bra in med resterade delar innanför glaset.
Rehaultringen har en diskret tachymeterskala.
Kombinationen av olika matta delar gör att tavlan varierar till utseende beroende på hur ljuset faller. I skugga upplevs tavlan mattsvart medan de olika strukturerna på tavlan träder fram i direkt solljus. Denna effekt i kombination med att även boettens färg skiftar beroende på ljuset ger ett väldigt levande uttryck trots att klockan till största delen är svart. Antireflexbehandlingen av glaset är som vanligt med Breitling riktigt bra.
@sherwan påtalade att tavlans struktur för tankarna till en Japansk zenträdgård vilket jag håller med om.
Superluminovan på visare, tavla och vridring gör sitt jobb hyfsat bra även om jag hade föredragit lyspasta även på den lilla sekundvisaren.
På handleden
Breitling specificerar storleken till 44mm men jag har själv mätt upp bredden till 43mm exklusive krona. Varken bredden eller tjockleken på 14,7mm ser jag som för stort på en kronograf med 200m WR. Klockans enda nackdel vad gäller bärbarhet är egentligen vikten, i titan hade jag troligtvis knappt märkt av klockan på handleden.
Militärgummit hjälper till att balansera vikten av boetten väldigt bra men jag gissar att klockan hade blivit ganska topptung på det vanliga militärtextilbandet. Gummit har alla fördelar av en länk vad gäller stabilitet, samtidigt som det inte ökar vikten till ett störmoment.
Eftersom baksidan är rejält kupad och eftersom undersidan av kronsidan är välvd sitter klockan (trots att den är en kronograf) riktigt bra på handleden och hindrar inte handens rörelser. Eftersom militärgummit har mikrojustering i spännet är det enkelt att få till en perfekt passform som medför att klockan inte glider omkring men ändå ger rörelsefrihet.
Sammanfattning
Jag är en sucker både för dykarkronografer och detaljerade tavlor. Jag vet att detta inte är en dykarklocka rent specifikationsmässigt men i realiteten är det bara lite lyspasta på sekundvisaren som saknas.
Klockan är stor nog för att ha närvaro samtidigt som den inte är så stor att den blir störande på handleden. Boettens skarpa vinklar matchar bra med den mattborstade PVD-finishen och militärgummit skapar ett kompletta stilmässigt paketet som blir 100% badbart och väldigt bekvämt.
Detaljerna på tavlan är riktigt riktigt bra och det finns gott om olika strukturer att studera i olika ljusförhållanden.
Det är givet att vissa kommer gnälla på att klockan har ett modifierat ETA-verk men det finns en klar fördel med detta, nämligen priset. Ett inhouse-verk hade troligtvis inneburit en prislapp på närmare 90' precis som hos Chronomat Blacksteel. En prislapp som jag för övrigt finner ganska galen.
Som jag ser det finns det egentligen bara tre nackdelar med Colt Chronograph Blacksteel.
1: Ingen lume på sekundvisaren.
2: Den borde heta Colt Chronograph Night Mission
3: Modellen borde säljas med militärgummit som standard eller åtminstone som tillval.
2011 blev Colt en egen modell-linje och modellerna blev då av med de "riders" på vridringen som ofta är en igenkänningsfaktor hos Breitling. Den nya linjen bestod helt av kvartsklockor men förändrades igen 2014 då Colt-serien fick tillbaka dessa riders.
Colt Chronograph Automatic lanserades 2015 som den första automatiska Coltkronografen (i Coltserien). Den nya modellen blev den första automatiska Coltkronografen på 15 år.
I mitten av 2016 lanserades Colt Chronograph Automatic Blacksteel, en svart version av modellen som lanserades 2015. Modellen säljs med textilband alternativt med gummi, länk finns ej som tillval.
Coltserien beskrivs av Breitling som deras sportiga linje. Personligen skulle jag säga att det är den renaste serien designmässigt, medan vissa andra skulle säga att det är Breitlings instegslinje. Serien har uteslutande modifierade ETA-verk och modellerna är uteslutande tillverkade i stål.
Samtliga modeller har en WR på 200m men saknar lyspasta på sekundvisaren vilket medför att de inte följer ISO6425 men ändå går ypperligt att använda till bad och sportdykning.
Specifikationer
Urverk: Breitling 13; 28800bph Moddat ETA 7750, Automatisk kronograf, min 42 hrs pwr, hack, wind, datum.
Diameter: 44mm
Lug/Lug: 54mm
Tjocklek: 14,7mm
Material: Stål med svart PVD
WR: 200m
Vikt: Kommer snart
Band: 22/20mm svart "Militärt" textilband med svart vanligt spänne alternativt band tillverkat i gummi. OBS: I recensionen har klockan militärgummi vilket egentligen inte finns som tillval.
Pris: 51850kr på textilband.
56900kr på Pro 3-gummi och viklås.
Boett och vridring
Hela boetten är borstad stål och med en mattsvart PVD-finish vilken ändrar färg från svart till antracitgrå beroende på hur ljuset faller. Ovansidan av vridringen har en något kraftigare borstning än boetten. Vridringen (120 klick) är i vanlig ordning tillverkad i ett stycke med upphöjda riders för att underlätta grepp och frästa markeringar för tidtagning. Vridringen vrids distinkt utan några som helst glapp.
Bandhornen och kronskyddet har skarpa fasningar vilket för tankarna till svarta stealthplan. Precis som vanligt med Breitling är samtliga fasningar på boetten distinkta utan att vara vassa. Kronografknapparna skyddas från stötar av kronhalsar fästa i boetten.
Jag var väldigt skeptisk till bandhornens utformning innan jag fick hem klockan. Den vanliga Coltkronografen i stål har samma boett och jag tycker inte de skarpa linjerna i kombination med en blank boett fungerar stilmässigt. I borstad PVD däremot blir formerna fullt logiska och passande till klockans övergripande taktiska utseende.
Undertill är kronsidan av boetten mjukt rundad vilket medför att varken kronografknappar eller krona känns mot handleden.
Baksida
Baksidan är ganska rejält konvext kupad och som vanligt med Breitling minimalt dekorerad. Modellnummer och serienummer är skrivet i stål, resten svart.
Band
Eftersom jag blev kär i militärgummit som Avenger Hurricane säljs på så var det en "no brainer" att jag ville ha samma band på denna klocka, fast svart och i 22mm. Detta band med svart vikspänne säljs egentligen bara till Chronomat 44 Blacksteel, inte till Colt Chrono Blacksteel. Skillnaden i pris mellan textilbandet och detta gummi på svart viklås är galna 4550kr.
Även om detta är en yonsson special edition 1/1 ( ) så vill jag givetvis redovisa hur klockan upplevs på militärgummit.
Bandet är ett gummiband med ovandelen klädd i antracitfärgat textil. Gummit är skålat likt Hirsch Pure fast med en mer extrem skålning. Skålningen gör att endast bandets ytterkanter ligger mot handleden vilket motverkar svettiga handleder. En annan fördel är att det möjliggör mindre material och därmed ett lättare band som trots att det är tunt och flexibelt ser tjockt ut när klockan sitter på handleden. Bandet avsmalnar från 22mm till 20mm och är även tunnare vid spännet än vid bandhornen. Färger och tjockleken på bandet passar klockrent till boetten.
Spänne
Vikspännet ger en väldigt stabil känsla och öppnas med dubbla tryckknappar på sidorna.
Inbyggt i vikspännet finns mikrojustering för att ändra storleken på bandet cirka 1cm. Justeringen sker med hjälp av ett enkelt tryck i öppet läge och funktionen är givetvis väldigt praktisk att ha med tanke på att bandet behöver klippas för att anpassas till handleden. Handledens omfång varierar även beroende på tid på dygnet och temperatur.
En närmare titt
Tavlan är mattsvart med genomgående cirkulär struktur. Samtlig text, markeringar och även logotypen är tryckt. De enda applicerade detaljerna på tavlan är timmarkeringarna samt de cirklar som avgränsar kronografdelarna från resterande tavla. Sekundärtavlorna är något blankare än övriga tavlan och den lätta sunbursteffekten på dessa delar skapas av en fräsning som liknar strukturen på övriga tavlan.
Svart datumskiva med vita datum passar bra in med resterade delar innanför glaset.
Rehaultringen har en diskret tachymeterskala.
Kombinationen av olika matta delar gör att tavlan varierar till utseende beroende på hur ljuset faller. I skugga upplevs tavlan mattsvart medan de olika strukturerna på tavlan träder fram i direkt solljus. Denna effekt i kombination med att även boettens färg skiftar beroende på ljuset ger ett väldigt levande uttryck trots att klockan till största delen är svart. Antireflexbehandlingen av glaset är som vanligt med Breitling riktigt bra.
@sherwan påtalade att tavlans struktur för tankarna till en Japansk zenträdgård vilket jag håller med om.
Superluminovan på visare, tavla och vridring gör sitt jobb hyfsat bra även om jag hade föredragit lyspasta även på den lilla sekundvisaren.
På handleden
Breitling specificerar storleken till 44mm men jag har själv mätt upp bredden till 43mm exklusive krona. Varken bredden eller tjockleken på 14,7mm ser jag som för stort på en kronograf med 200m WR. Klockans enda nackdel vad gäller bärbarhet är egentligen vikten, i titan hade jag troligtvis knappt märkt av klockan på handleden.
Militärgummit hjälper till att balansera vikten av boetten väldigt bra men jag gissar att klockan hade blivit ganska topptung på det vanliga militärtextilbandet. Gummit har alla fördelar av en länk vad gäller stabilitet, samtidigt som det inte ökar vikten till ett störmoment.
Eftersom baksidan är rejält kupad och eftersom undersidan av kronsidan är välvd sitter klockan (trots att den är en kronograf) riktigt bra på handleden och hindrar inte handens rörelser. Eftersom militärgummit har mikrojustering i spännet är det enkelt att få till en perfekt passform som medför att klockan inte glider omkring men ändå ger rörelsefrihet.
Sammanfattning
Jag är en sucker både för dykarkronografer och detaljerade tavlor. Jag vet att detta inte är en dykarklocka rent specifikationsmässigt men i realiteten är det bara lite lyspasta på sekundvisaren som saknas.
Klockan är stor nog för att ha närvaro samtidigt som den inte är så stor att den blir störande på handleden. Boettens skarpa vinklar matchar bra med den mattborstade PVD-finishen och militärgummit skapar ett kompletta stilmässigt paketet som blir 100% badbart och väldigt bekvämt.
Detaljerna på tavlan är riktigt riktigt bra och det finns gott om olika strukturer att studera i olika ljusförhållanden.
Det är givet att vissa kommer gnälla på att klockan har ett modifierat ETA-verk men det finns en klar fördel med detta, nämligen priset. Ett inhouse-verk hade troligtvis inneburit en prislapp på närmare 90' precis som hos Chronomat Blacksteel. En prislapp som jag för övrigt finner ganska galen.
Som jag ser det finns det egentligen bara tre nackdelar med Colt Chronograph Blacksteel.
1: Ingen lume på sekundvisaren.
2: Den borde heta Colt Chronograph Night Mission
3: Modellen borde säljas med militärgummit som standard eller åtminstone som tillval.
Senast ändrad: