• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Certina DS PH200M

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
170B2325-851E-4A63-852E-102E91074157.jpeg

Den nya modellen Certina DS PH200M är en modern version av Certinan från 1967 med samma namn.

DS står för Double Security och är historiskt ett antistötsystem bestående av två tjocka gummipackningar med syfte att skydda urverket.

Idag står DS (enligt Certina) för:
1: Safirglas
2: O-ring-packning på bommen/ställaxeln.
3: Dubbla packningar i kronan.
4: Tjock packning till bakboetten.
5: Förstärkt bakboett.

Dagens DS PH200M saknar safirglas och har istället plexiglas.


Specifikationer
56D82E58-2435-42B2-A6C7-2348F1984155.jpeg

Material: Stål
Urverk: ETA Powermatic 80 (.111), 80 timmar gångreserv, 21600 vph.
Lug2lug: ~52mm
Tjocklek: ~13mm
Diameter: ~43mm (vridring)
WR: 200m
Listpris: 6790kr

Urverk
Posermatic 80 introducerades 2013 och har sedan dess använts inom främst inom Swatch Group (Tissot/Certina mfl). Enligt Swatch Group är det ett modifierat ETA2824 som fått lägre frekvens, tunnare och längre drivfjäder samt lågfriktionskomponenter i de kolliderande delarna av verket. Man kan tolka det sistnämnda som högteknologi eller snålhet för att nå ett snabbt resultat, jag tolkar det som det sistnämnda.


Boett
52517495-4C59-4521-A833-D8690A6A2883.jpeg
60991177-B98B-43BA-A3AE-9981627215E3.jpeg
C3A763AD-0546-47F1-B484-523B33F39A55.jpeg

Hela boetten är ganska grovt borstad men med tydliga och distinkta fasningar. Bandhornen är långa och vridringen sticker ut utanför boetten vilket i kombination med det stora vridringsinlägget ger klockan ett platt och ganska stort uttryck. Boetten har blivit cirka 3mm större än motsvarande modell från år 1967 vilket jag finner lite tråkigt men samtidigt förväntat.


Bakboett
11730494-C4D7-4C4E-9489-68E92009DCFF.jpeg
5745C76D-B198-446A-8DBE-881D11A791B7.jpeg

Här har det inte snålats! Bakboetten pryds av den klassiska sköldpaddan omringad av snygga fasade fjäll. Riktigt bra.


Vridring och glas
0237C85D-2800-4DA3-B897-20E7408B23D9.jpeg

Riktigt kul att Certina valt att gå ”all in” och köra på ett riktigt kupat plexiglas istället för safirglas. Plexi innebär givetvis repor men ger samtidigt en charm som passar med konceptet.

50BDEDC1-EA6F-4267-A009-DDE9D0C05458.jpeg

Aluminiuminlägg är såklart OK men jag hade givetvis föredragit ett akrylöverdraget vridringsinlägg likt på ursprungsmodellen. Inlägget ger ett lågkvalitativt intryck vad gäller finish och känslan i vrindringen är inte direkt hi-end, den har ett litet glapp och känslan i vridningen känns väldigt rudimentär.


Krona
FFAD8C5D-C9F3-4FDB-92BA-E2C890E83664.jpeg

Inga konstigheter här, en präglad Certina-logo på blank klassisk krona. Känslan är helt okej för prisklassen och kronan vobblar inte i något läge utan ger ett stabilt intryck.


Läder & nato
F18E9528-36DD-4C6D-9E41-370BF1DEF992.jpeg

Till klockan medföljer både läder och nato. Här Certina har varit smarta nog att förse både nato och läder med bandstift som har snabbfäste. Det är däremot mindre smart att ha dessa till nato eftersom natot kan fastna i bandstiften och dra loss dem.

6B0E64B3-4208-40E7-8F89-688F4D9DE885.jpeg
057BB8BF-2889-4274-A592-E83C3E7F9BDA.jpeg

Kvaliteten på lädret tycker jag är OK för prisklassen men natot känns riktigt billigt, stelt och alldeles för kort. Jag finner det märkligt att man lyckas tillverka en hel klocka med urverk och allt men inte klarar av att tillverka ett vettigt natoband. Personligen hade jag föredragit om klockan hade sålts på ett tropic-gummi, det hade räckt.


Tavla och visare
7168C25D-62AC-4D79-9463-700AF76BDDBE.jpeg

AA41C3AE-DBDF-4102-BECE-B9DDBE89681D.jpeg

Även här är kvalitetsintrycket ganska lågt. Visarna känns platta och grovt finisherade, notera ”vikningen” på timvisaren. Ytterst märkligt att de valt att använda högglansfinish på visare och logo men inte på rehault.


På handleden
2E8E52C7-A917-4C6F-B1E9-ED89E925BBF1.jpeg
9550C87C-B084-417B-8CDE-667B217600AC.jpeg

Det känns ju som öppet mål att folk kommer gnälla ihjäl sig på storleken, framförallt på att lug2lug-måttet är hela 52mm. Personligen tycker jag klockan sitter helt OK på min 18cm handled. Den är tunn och lätt och passar bäst på nato. Upplevelse av storlek är såklart subjektivt och jag tycker storleken funkar, den matchar däremot inte konceptet.


Slutsats
0B1F931F-D952-4F71-A9CB-71E63C9CDD4A.jpeg

Sammanfattningsvis tycker jag att konceptet är schysst men att utförandet känns lite slarvigt. Jag gillar klockan utseendemässigt både på foto och i verkligheten och den känns helt OK på armen.

Man ska inte glömma att det är en ”hyfsat lågt” prissatt klocka med ett listpris på 6790kr men jag tycker ändå att det känns som att Certina har snålat ganska mycket vad gäller detaljer och finish. Boett och bakboett har schysst finish men visare och tavla är på samma kvalitetsnivå som de allra billigaste japanska klockorna. Vridringsinlägget och känslan i vridringen känns ännu billigare. Natot är pinsamt dåligt och passar inte in i konceptet.

Konceptet som sådant är däremot bra, hade klockan varit någon millimeter mindre i diameter och kortare vertikalt så tror jag att klockan hade blivit en stor hit. För mig känns det tyvärr som att klockan föll på målsnöret. Den är snygg och konceptet är roligt men där tar det tyvärr stopp.

Tack till 8past10.com får lånet!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Strålande recension som vanligt och otroligt bra bilder!

Vecket på timvisaren känns som att något har missats i slutkontrollen. Ska bli intressant att detaljgranska andra exemplar och se om det är så på samtliga.
Jag håller helt med dig om storleken, och baserat på kommentarer i sociala medier tror jag Certina ångrar en smula att de blåste upp storleken. Jag tror att vi kommer få se fler och fler reissues som är trogna originalstorleken framöver så som exempelvis Yema har gjort med Yachtinggraf och Superman.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Fantastiska bilder, mycket välskrivet och väldigt ärligt som vanligt! Har själv en beställd och varit osäker på storleken, men såg inte så klossig ut på dig, vilket lugnar mig något eftersom även jag är kring 18cm (på handledsfronten)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fantastiska bilder, mycket välskrivet och väldigt ärligt som vanligt! Har själv en beställd och varit osäker på storleken, men såg inte så klossig ut på dig, vilket lugnar mig något eftersom även jag är kring 18cm (på handledsfronten)
BED9AD39-D932-4705-A066-82280113169E.jpeg
55A3A3A7-CD67-4C40-BBDF-037B5B06D339.jpeg
4E26CF96-B037-4D4D-A131-C457B4824BF3.jpeg

Du kommer inte ha några problem att bära upp den men den är på intet sätt en liten klocka.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Bakgrund
170B2325-851E-4A63-852E-102E91074157.jpeg

Den nya modellen Certina DS PH200M är en modern version av Certinan från 1967 med samma namn.

DS står för Double Security och är historiskt ett antistötsystem bestående av två tjocka gummipackningar med syfte att skydda urverket.

Idag står DS (enligt Certina) för:
1: Safirglas
2: O-ring-packning på bommen/ställaxeln.
3: Dubbla packningar i kronan.
4: Tjock packning till bakboetten.
5: Förstärkt bakboett.

Dagens DS PH200M saknar safirglas och har istället plexiglas.


Specifikationer
56D82E58-2435-42B2-A6C7-2348F1984155.jpeg

Material: Stål
Urverk: ETA Powermatic 80 (.111), 80 timmar gångreserv, 21600 vph.
Lug2lug: ~52mm
Tjocklek: ~14mm
Diameter: ~43mm (vridring)
WR: 200m
Listpris: 6790kr

Urverk
Posermatic 80 introducerades 2013 och har sedan dess använts inom främst inom Swatch Group (Tissot/Certina mfl). Enligt Swatch Group är det ett modifierat ETA2824 som fått lägre frekvens, tunnare och längre drivfjäder samt lågfriktuonskomponenter i de kolliderande delarna av verket. Man kan tolka det sistnämnda som högteknologi eller snålhet för att nå ett snabbt resultat, jag tolkar det som det sistnämnda.


Boett
52517495-4C59-4521-A833-D8690A6A2883.jpeg
60991177-B98B-43BA-A3AE-9981627215E3.jpeg
C3A763AD-0546-47F1-B484-523B33F39A55.jpeg

Hela boetten är ganska grovt borstad men med tydliga och distinkta fasningar. Bandhornen är långa och vridringen sticker ut utanför boetten vilket i kombination med det stora vridringsinlägget ger klockan ett platt och ganska stort uttryck. Boetten har blivit cirka 3mm större än motsvarande modell från år 1967 vilket jag finner lite tråkigt men samtidigt förväntat.


Bakboett
11730494-C4D7-4C4E-9489-68E92009DCFF.jpeg
5745C76D-B198-446A-8DBE-881D11A791B7.jpeg

Här har det inte snålats! Bakboetten pryds av den klassiska sköldpaddan omringad av snygga fasade fjäll. Riktigt bra.


Vridring och glas
0237C85D-2800-4DA3-B897-20E7408B23D9.jpeg

Riktigt kul att Certina valt att gå ”all in” och köra på ett riktigt kupat olexiglas istället för safirglas. Plexi innebär givetvis repor men ger samtidigt en charm som passar med konceptet.

50BDEDC1-EA6F-4267-A009-DDE9D0C05458.jpeg

Auliminiuminlägg är såklart OK men jag hade givetvis föredragit ett akrylöverdraget vridringsinlägg likt på ursprungsmodellen. Inlägget ger ett lågkvalitativt intryck vad gäller finish och känslan i vrindringen är inte direkt hi-end, den har ett litet glapp och känslan i vridningen känns väldigt rudimentär.


Krona
FFAD8C5D-C9F3-4FDB-92BA-E2C890E83664.jpeg

Inga konstigheter här, en präglad Certina-logo på blank klassisk krona. Känslan är helt okej för prisklassen och kronan vobblar inte i något läge utan ger ett stabilt intryck.


Läder & nato
F18E9528-36DD-4C6D-9E41-370BF1DEF992.jpeg

Till klockan medföljer både läder och nato. Här Certina har varit smarta nog att förse både nato och läder med bandstift som har snabbfäste. Det är däremot mindre smart att ha dessa till nato eftersom natot kan fastna i bandstiften och dra loss dem.

6B0E64B3-4208-40E7-8F89-688F4D9DE885.jpeg
057BB8BF-2889-4274-A592-E83C3E7F9BDA.jpeg

Kvaliteten på lädret tycker jag är OK för prisklassen men natot känns riktigt billigt, stelt och alldeles för kort. Jag finner det märkligt att man lyckas tillverka en hel klocka med urverk och allt men inte klarar av att tillverka ett vettigt natoband. Personligen hade jag föredragit om klockan hade sålts på ett tropic-gummi, det hade räckt.


Tavla och visare
7168C25D-62AC-4D79-9463-700AF76BDDBE.jpeg

AA41C3AE-DBDF-4102-BECE-B9DDBE89681D.jpeg

Även här är kvalitetsintrycket ganska lågt. Visarna känns platta och grovt finisherade, notera ”vikningen” på timvisaren. Ytterst märkligt att de valt att använda högglansfinish på visare och logo men inte på rehault.


På handleden
2E8E52C7-A917-4C6F-B1E9-ED89E925BBF1.jpeg
9550C87C-B084-417B-8CDE-667B217600AC.jpeg

Det känns ju som öppet mål att folk kommer gnälla ihjäl sig på storleken, framförallt på att lug2lug-måttet är hela 52mm. Personligen tycker jag klockan sitter helt OK på min 18cm handled. Den är tunn och lätt och passar bäst på nato. Upplevelse av storlek är såklart subjektivt och jag tycker storleken funkar, den matchar däremot inte konceptet.


Slutsats
0B1F931F-D952-4F71-A9CB-71E63C9CDD4A.jpeg

Sammanfattningsvis tycker jag att konceptet är schysst men att utförandet känns lite slarvigt. Jag gillar klockan utseendemässigt både på foto och i verkligheten och den känns helt OK på armen.

Man ska inte glömma att det är en ”hyfsat lågt” prissatt klocka med ett listpris på 6790kr men jag tycker ändå att det känns som att Certina har snålat ganska mycket vad gäller detaljer och finish. Boett och bakboett har schysst finish men visare och tavla är på samma kvalitetsnivå som de allra billigaste japanska klockorna. Vridringsinlägget och känslan i vridringen känns ännu billigare. Natot är pinsamt dåligt och passar inte in i konceptet.

Konceptet som sådant är däremot bra, hade klockan varit någon millimeter mindre i diameter och kortare vertikalt så tror jag att klockan hade blivit en stor hit. För mig känns det tyvärr som att klockan föll på målsnöret. Den är snygg och konceptet är roligt men där tar det tyvärr stopp.

Tack till 8past10.com får lånet!

Bra recension. Det blev flera genvägar på den klockan trots det relativt höga priset tycker jag. Annars gillar jag DS konceptet.
Märkligt att rehauten var så ofinisherad - är det något som märks när den sitter på handleden?
 

DrDre

Patek
Bra recension. Det blev flera genvägar på den klockan trots det relativt höga priset tycker jag. Annars gillar jag DS konceptet.
Märkligt att rehauten var så ofinisherad - är det något som märks när den sitter på handleden?

Tycker att det är ett fantastiskt prisvärt paket Certina har satt ihop. Ett roligare och modernare urverk än 2824, 80h PR, snygg design, förpackning, Certina har en viss historik osv. För 7600 kr! Jag kan inte komma på ngn retrodykare som erbjuder bättre värde för pengarna.

Om jag skulle ändra på något, så hade det varit att dra ner storleken 2mm, byta ut de två banden mot ett tropic och skippat den fina asken (en retro ask i plast hade funkat helt OK) och lagt de insparade pengarna på en retro-designad länk istället.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att det är ett fantastiskt prisvärt paket Certina har satt ihop. Ett roligare och modernare urverk än 2824, 80h PR, snygg design, förpackning, Certina har en viss historik osv. För 7600 kr! Jag kan inte komma på ngn retrodykare som erbjuder bättre värde för pengarna.

Om jag skulle ändra på något, så hade det varit att dra ner storleken 2mm, byta ut de två banden mot ett tropic och skippat den fina asken (en retro ask i plast hade funkat helt OK) och lagt de insparade pengarna på en retro-designad länk istället.
0DA3AA36-2A62-4E69-934E-A93E06E66E01.jpeg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tycker att det är ett fantastiskt prisvärt paket Certina har satt ihop. Ett roligare och modernare urverk än 2824, 80h PR, snygg design, förpackning, Certina har en viss historik osv. För 7600 kr! Jag kan inte komma på ngn retrodykare som erbjuder bättre värde för pengarna.

Om jag skulle ändra på något, så hade det varit att dra ner storleken 2mm, byta ut de två banden mot ett tropic och skippat den fina asken (en retro ask i plast hade funkat helt OK) och lagt de insparade pengarna på en retro-designad länk istället.

Jo, men de hade kunnat få till rehauten snyggare och fixat de där "vikta" visarna utan att det hade kostat så mycket mer.
Jag menar, det är ju synd att de tänkt till extra kring design och urverk och annat men valt att skippa detaljarbetet på vissa ställen.
Sådana missar drar ju ner helhetsintrycket.

På min Seiko Sumo är visarna också platta och "vikta" och i den prisklassen, ca 4000 kr, känns det som en oacceptabel genväg i relation till vad den kostar. Så jag tycker absolut att en klocka som kostar ca 7tkr ska ha bra finish.
 
Senast ändrad:

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Precis som du säger så kommer folk att gnälla ihjäl sig på storleken...även jag kommer att göra detta! Hade stora förväntningar på denna klocka men blev väldigt besviken. Det kunde ju bli så bra men nu blev det bara så fel! Efter att ha tittat på den i butik så var det bara att konstatera att den är alldeles för stor för mig och troligtvis för de flesta andra med! Varför inte hålla sig till originalet i storlek?? Vilken miss! Annars tycker jag konceptet grymt!
Bra recension!
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Kvalitetsintrycket av visarna (vikningen) var inget vidare. Är det bara på det recenserade exet eller på fler? Vad säger ni som köpt en?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag testade den i butik för en vecka sedan och tyckte inte den upplevdes så stor, så kanske får bli en ändå.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för en till grym recension, som vanligt :)
Storleken, why... hade varit perfekt som original storleken cirka 40mm nu är den bra men... nära.
 

Kessler

Rolex
Tack! Håller med ovanstående. De borde gjort den 40mm. MEN jävlar vad snygg, de röda detaljerna är pricken över iet. Snyggast på nato imo. synd att det som medföljde var dåligt, tur att det går att hitta bra andra för typ 100kr. Trots storleken är det där en klocka jag kommer hålla plånboken öppen för (köpte just en annan klocka dock) Grym!
 

mega

Rolex
Vila grymma bilder Yonsson. Man får ju lust att köpa vilken klocka som helst :)
Gillar att du är så grymt uppriktig i dina recensioner. Har själv beställt en och ser verkligen fram emot leverans.
Tycker ändå att klockans alla detaljer som gör att den skiljer sig från mängden gör den värd pengarna.
Tack för bra läsning!
 

DrDre

Patek
Strålande recension som vanligt och otroligt bra bilder!

Vecket på timvisaren känns som att något har missats i slutkontrollen. Ska bli intressant att detaljgranska andra exemplar och se om det är så på samtliga.
Jag håller helt med dig om storleken, och baserat på kommentarer i sociala medier tror jag Certina ångrar en smula att de blåste upp storleken. Jag tror att vi kommer få se fler och fler reissues som är trogna originalstorleken framöver så som exempelvis Yema har gjort med Yachtinggraf och Superman.

På denna, testat av Fratello, verkar det inte vara ngt konstigt på visaren.

Sedan är det väl som vanligt när man tittar på förstoringar upp till 10-15 ggr, att microrepor, applicering av lysmassa, text, vridringsinlägg etc, kan framstå i osmickrande dager men att när man tittar på klockan så ser/noterar man det inte ens.

Certina-DS-PH200M-15-of-19.jpg
 

DrDre

Patek
Topp